Konflikt i SAS

https://check-in.dk/sas-connect-kan-blive-selvstaendigt-koncept/
BETALINGSMUR


Yes, endelig - Snowflake, anyone...? :D

Paukern sier at dette ikke er et nytt Snowflake, men det er vel i alle fall nesten same shit, new wrapping. Det blir i alle fall et opplegg som ikke akkurat gjør det enklere å være ett flyselskap (eller #OneSAS som ledelsen har forsøkt å pushe på fotfolket på bakken og i luften).

Er det ingen borte i Frøsundavik som har en viss innsikt i å drive flyselskap? Pauck-Hansen har jo gjort mange forsøk på datterselskaper i konsernet, og har vel strengt tatt ikke så veldig god track record?
 
Last edited by a moderator:
De ser på løsningen som flyselskapene Lufthansa + Eurowings, Swiss + Edelweiss, KLM + Transavia da…
 
De ser på løsningen som flyselskapene Lufthansa + Eurowings, Swiss + Edelweiss, KLM + Transavia da…

Jeg lurer på om Lufthansa Group kanskje er noe større enn SAS kommer til å bli, og at flere AOC da kan gi mening (lettere å hente ut stordriftsfordeler).
 
Synd det ikke er mulig å shorte SAS aksjen hos Nordnet. Da hadde vært å plukke penger fra gaten
 
Hvorfor har den steget 15 prosent på to uker?

Kort svar: "The even bigger fool"

Vi så akkurat det samme i Norwegian, bare med mye høyere svingninger.
Det virker som flyaksjer har en helt unik evne til å tiltrekke seg folk med et helt urealistisk fremtidssyn og manglende evne til å innse realiteter.
 
KLM har neppe sagt opp mainline-piloter, for så å nekte dem ansettelse i Transavia. Lufthansa sa neppe opp folk for å nekte dem å begynne i Eurowings. Swiss sa neppe opp folk for å nekte dem å begynne i Edelweiss, osv. Her er jo konfliktens kjerne, ikke nødvendigvis at man deler opp produksjonen.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sas-chef-pa-internt-mote-vi-kan-inte-ha-alla-aggen-i-en-skal


Simon Pauck Hansen
Det handlar om nya jobb och då tycker vi at alla ska ha möjlighet att söka

Dette avslører jo hvor latterlig det er. Når bestemte SAS seg for å plutselig være "snille" ved at alle skal ha mulighet til å søke? Hvorfor er SAS så bastante på at ALLE skal ha muligheten, og at ikke tidligere oppsagte blir prioritert først? Dette handler om å unngå å ansette for mange av oppsagte, for at ikke dette stuntet skal kategoriseres som virksomhetsoverdragelse. Det burde være tydelig og lett å gjennomskue.
 
Kort svar: "The even bigger fool"

Vi så akkurat det samme i Norwegian, bare med mye høyere svingninger.
Det virker som flyaksjer har en helt unik evne til å tiltrekke seg folk med et helt urealistisk fremtidssyn og manglende evne til å innse realiteter.

Jag tror det är många som hoppas på bottenfiske. Dvs om de får ordning på några saker så är uppsidan extremt stor. Som jag förstått så är det totala värdet på SAS faktiskt större idag än innan Corona vilket i sig borde visa på att det är extremt mycket luft.
 
SAS sliter altså med pilotmangel, hevder i hvert fall lederen i Pilotforbundet. Men det burde da ikke være så vanskelig å få tilbake på jobb de pilotene som måtte gå pga korona? Med mindre det egentlig skyldes at SAS heller vil la dem søke på de nye ekstraselskapene, og dermed selv forsinker prosessen.

Hvis kanselleringen skyldes at det rett og slett er få bestillinger pga oppblomstringen av korona, og at SAS dermed kansellerer for å spare penger, får de ha baller nok til å si det.

https://e24.no/naeringsliv/i/ALxEgn...-behandlingen-fra-sas-er-under-enhver-kritikk
 
SAS sliter altså med pilotmangel, hevder i hvert fall lederen i Pilotforbundet. Men det burde da ikke være så vanskelig å få tilbake på jobb de pilotene som måtte gå pga korona? Med mindre det egentlig skyldes at SAS heller vil la dem søke på de nye ekstraselskapene, og dermed selv forsinker prosessen.

Hvis kanselleringen skyldes at det rett og slett er få bestillinger pga oppblomstringen av korona, og at SAS dermed kansellerer for å spare penger, får de ha baller nok til å si det.

https://e24.no/naeringsliv/i/ALxEgn...-behandlingen-fra-sas-er-under-enhver-kritikk

SAS kansellerer på grunn av pilotmangel, samtidig som det sitter piloter klare på NAV, med SAS uniformen i skapet....
 
SAS kansellerer på grunn av pilotmangel, samtidig som det sitter piloter klare på NAV, med SAS uniformen i skapet....

Planen er åpenbart at man ønsker at SAS Scandinavia skal fryses på den størrelsen det er idag, og at Connect snart skal ta over det ekstra behovet som er der/kommer.... Så får man heller tåle litt pes i mellomtiden.
Det er jo ikke plass i markedet til både et helt "gamle SAS" og et nytt Connect..
 
https://e24.no/naeringsliv/i/wO9A45/intern-sas-undersoekelse-viser-mistillit-allerede-foer-pandemien
"– Pilotene utgjør drøyt 10 prosent av arbeidsstyrken i SAS og SPGs undersøkelse gir liten innsikt i hva øvrige 90 prosent mener, skriver Eckhoff i en e-post."

Rart hvordan 10% av arbeidsstokken kan bli bagatellisert når det gjelder undersøkelser i selskapets disfavør, men så ekstremt utslagsgivende når det gjelder kostnadskutt og outsourcing. Skulle tro noe ikke hang på greip.
 
"– Vi kjenner oss ikke igjen i at ansatte generelt deler den samme holdningen. E24 mener våre interne undersøkelser og en mindre undersøkelse fra en av våre ansattgruppe, initiert av gruppen selv, er en viktig sak som offentligheten har stor interesse av, så du får bare kjøre på videre. Har ikke flere kommentarer, skriver Eckhoff."

https://e24.no/naeringsliv/i/wO9A45/intern-sas-undersoekelse-viser-mistillit-allerede-foer-pandemien

Jepp. Legg skylda på budbringeren. SAS' pressehåndtering av dette er snart like ille som selve saken.
 
Last edited:
Back
Top