Konflikt i SAS

Hvordan kan dette være social dumping? Flyverbranchens personaleunion organiserer også personalet i Norwegians danske operation (de som er blevet genansatte) samt i Thomas Cook og mange andre selskaber.

FPU har skrevet under kollektivavtale på vegne av piloter som ikke engang er ansatt i selskapet. Tygg litt på den du........
 
Men hvad er alternativerne reelt? Norwegian har som jeg ser det gjort mange af de samme ting, som SAS er i gang med. Lufthansa har gjort det samme som SAS med oprettelse af Germanwings og Eurowings.

Piloterne i Lufthansa og Eurowings er organiseret i samme fagforening.... Det er vel den store forskel.
 
Tilliten til ledelsen har ikke vært tilstede siden 2012.

Mellom 1999 og 2012 var det over 100 arbeidskonflikter i SAS! Så hvis det du sier stemmer så har det vel aldri i moderne tid vært tillit der. SAS er nå igjennom sin andre mega økonomiske krise på 10 år og - igjen - er det konflikt som står i fokus på agendaen. Er jo helt sjanseløst...
 
Ledelsen burde jo forstå at full konflikt og intern krig er dårlig for økonomien. Ansvaret ligger der. Å ALLTID skylle på fagforeningene for at der er konflikt, som man får inntrykk av at mange gjør, blir helt uendelig naivt.

Ledelsen i et selskap er ansvarlig, medarbeidere har medvirkelsesansvar. En udugelig ledelse klarer ikke oppgaven med å lede de ansatte utenom konflikt, spesielt nå vi snakker SAS, med konstant konflikt i godt over 20 år! Helt utrolig at det er mulig i moderne tid..
 
Ledelsen burde jo forstå at full konflikt og intern krig er dårlig for økonomien. Ansvaret ligger der. Å ALLTID skylle på fagforeningene for at der er konflikt, som man får inntrykk av at mange gjør, blir helt uendelig naivt.


Det er det vel ingen som gjør? I denne tråden har vel 99% av skylden blitt lagt på ledelsen så vidt jeg kan se.


Ledelsen i et selskap er ansvarlig, medarbeidere har medvirkelsesansvar. En udugelig ledelse klarer ikke oppgaven med å lede de ansatte utenom konflikt, spesielt nå vi snakker SAS, med konstant konflikt i godt over 20 år! Helt utrolig at det er mulig i moderne tid..


For å sitere arbeidstilsynet:


Mulige konsekvenser av at arbeidstakere ikke medvirker


  • Mistrivsel
  • Turnover
  • Manglende medvirkning, og de følelser dette ofte setter i sving, kan over tid bli en stor belastning. Man kan anta at dette kan være medvirkende årsaker til psykiske og fysiske helseproblemer, spesielt ved store endringer og omstillinger.
  • Ulykker
  • Dårlig arbeidsmiljø


Dermed kan man si at ALLE, også de ansatte har medansvar for et godt arbeidsmiljø, Og kanskje spesielt i flybransjen hvor det motsatte kan få fatale konsekvenser som påpekt over.


Men nå er vel de flyvende unntatt arbeidsmiljøloven...
 
Nei, det var ikke meningen å påstå at det her i tråden var slik, det kom litt feil ut. Tenkte på media (les: spesielt DN og Elnæs)

Enig med deg Wahoo. Arbeidstakere har også et ansvar for arbeidsmiljø osv. Nå er jo slike ting rimelig gjennomregulert i flybransjen (EASA FTL ++). Så er det klart at 3 partssammarbeidet vi har her i Skandinavia fremmer godt arbeidsmiljø gjennom nettopp dette ansvaret om medvirkning fra arbeidstakerene. Det betyr jo ikke at styringen av selskapet dikteres, og det ansvaret forstår de fleste arbeidstakere, også SPG.

Ellers er det interresant at DN sin artikkel skriver at det var arbeid på fredagskvelder ved frihelg som veltet hele båten (ref FPU sin uttalelse i DN i dag). Forstå det den som kan…
 
Nei, det var ikke meningen å påstå at det her i tråden var slik, det kom litt feil ut. Tenkte på media (les: spesielt DN og Elnæs)

Enig med deg Wahoo. Arbeidstakere har også et ansvar for arbeidsmiljø osv. Nå er jo slike ting rimelig gjennomregulert i flybransjen (EASA FTL ++). Så er det klart at 3 partssammarbeidet vi har her i Skandinavia fremmer godt arbeidsmiljø gjennom nettopp dette ansvaret om medvirkning fra arbeidstakerene. Det betyr jo ikke at styringen av selskapet dikteres, og det ansvaret forstår de fleste arbeidstakere, også SPG.

Ellers er det interresant at DN sin artikkel skriver at det var arbeid på fredagskvelder ved frihelg som veltet hele båten (ref FPU sin uttalelse i DN i dag). Forstå det den som kan…

Ja, og som flere er inne på, skal man komme noen vei så må partene (til en viss grad) ha tillit til hverandre - dette går altså BEGGE veier, ikke bare den ene som man kanskje kan få inntrykk av her.
Som vi har hørt så mistet de ansatte sin tillit for svært lenge siden og har ikke fått den tilbake.

MEN, det samme skjedde også hos ledelsen, dette vises jo tydlig i Agenda 2000 dokumentet;

The long lasting "tradition" of industrial dispute and cost increase must be disabandoned.

Tilliten til de ansatte var altså borte, tålmodigheten var slutt og man så ingen annen vei ut enn å gå drastisk til verks.
2000-tallet var preget av konflikt etter konflikt og det gikk som det da måtte gå i 2012.

Ser dessverre ikke ut som noen av partene har lært av historien
 
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.
 
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.

260.000? Det var det det kosta på 90 tallet, og med boutgifter og rente på 14% så betalte man tilbake 400-450.
700 i dag er ikke dyrt, Tromsø koster 1.1M.
 
Last edited:
Forstår ikke hvorfor han snakker om prisen på en flygerutdannelse. Det er jo helt irrelevant? Saken dreier seg om at de tidligere ansatte må betale for et TYPEKURS på Airbus.

Dessuten sa han der direkte at de heller vil ansette en billig pilot, enn en med erfaring fra SAS, som de forøvrig har selektert nøye i sin tid. Nå er det ikke så farlig lengre, bare det er billig.
 
Hva mener du med at Tromsø koster 1.1 mill? De som går på UiT betaler vel omtrent bare studieavgiften. Poenget var bare at mannen lyver så det renner av han, men det er ikke noe nytt for de på innsiden av selskapet.
 
Last edited:
Innslag på Kveldsnytt i går også. Eivind Bjurstrøm kan fortelle at han også betalte 700.000.- for sin utdannelse. Enten direkte løgn eller så inkluderer det annet enn flyskolen. Killingene hans fra flyskolen bekrefter at prisen deres var 260.000.- Jeg forstod ikke helt poenget hans, men det bare viser at han lyver og forteller det som passer hans sak best.

Uansett - hva han betalte for flyutdannelsen FØR han begynte å jobbe er irrelevant. Det som er relevant er at SAS som arbeidsgiver krever at pilotene skal betale dette for å få lov til å fortsette å jobbe der. Og det har aldri Bjurstrøm trengt å gjøre.

Forøvrig fremstod han ikke spesielt sympatisk heller.
 
Ja men ikke på samme vilkår/overenskomst. Og det er vel det der er det største problem i striden mellem sas og piloterne?

Den største striden nå er jo at de i det hele tatt ikke blir ansatt, hverken på gamle eller nye vilkår?
 
SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.

Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter.

I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år.

At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene.

Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør.
 
Den største striden nå er jo at de i det hele tatt ikke blir ansatt, hverken på gamle eller nye vilkår?

Spot on! Dette er ganske viktig poeng å få frem.


https://www.dn.no/luftfart/sas/rick...slyktes-flere-hundre-mister-jobben/2-1-875968
Pilotene som var omfattet av avtalen fikk dessuten en jobbgaranti frem til utgangen av 2025.
– Hvilket annet flyselskap i dag er villig til å gi en garanti til samtlige piloter. Jeg tror mange ville ha vært ganske happy for det, sier Hærnes.
Er også viktig å få med at det i praksis var ingen reell forskjell på denne garantien og den pilotene allerede hadde fra før av. Uansett om foreningene hadde signert på denne avtalen SEP20, hadde ikke pilotene fått tilbake jobben uansett.
 
SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.

Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter.

I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år.

At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene.

Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør.

Det bästa vore om pilotfacken stämmer SAS i arbetsdomstolen.
En juridisk prövning och slutligt avgörande av AD vore välkommet.
Efter AD har avgjort frågan vet både SPG och SAS vad som gäller.
 
Last edited:
Men et spørsmål er vel også hvor langt foreningen for de som fortsatt har jobb er villig til å gå for de som nå er på utsiden?
 
Back
Top