SAS sa opp 40% av sine piloter, og nå har SAS behov for piloter igjen. Det er kun 10 mnd siden de oppsagt pilotene fløy i SAS, det har altså ikke gått 1 år en gang.
Det SAS nå gjør, er å ta hele den kaken som het SAS, skille ut og dele opp den oppsagte 40% delen, for å så definere at SAS nå bare er 60% av den gamle SAS kaken. Alle som jobbet i den gamle 40% delen av kaken for 10 mnd siden er nå ikke lengre ansett som kvalifiserte til å jobbe i denne delen lengre, selv om de er hjertelig velkommen til å søke, på lik linje med resten av europeiske piloter.
I Norge har man jo en et lovverk som sier at en oppsagt arbeidstaker har rett på sin gamle stilling hvis den igjen skal fylles innenfor 1 år etter oppsigelse. SAS pilotene har en avtale med SAS om 5 år.
At SAS nå bare omdefinerer hva som er SAS, når det i realiteten fortsatt er SAS, så prøver de å omgå loven og avtalen. SAS er fortsatt SAS, med de samme flyene og de samme rutene.
Med andre ord er stillingsvernet som ligger i lovverket ikke verdt papiret det er skrevet på, så lenge det bare er å gjøre slik SAS nå gjør.