Dette er en debat der vækker mange følelser, og SAS har mange ansatte der gerne vil forsvare de vilkår de har kæmpet for i mange år.
Men lad os lige få fakta på plads:
SAS opdeler sin produktion på 4 produktionsplatforme.
1. SAS Scandinavia - det nuværende main line SAS med de nuværende overenskomster med de gamle SAS relaterede fagforeninger
2. SAIL/SAS Connect - Som i Danmark har tegnet overenskomst med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-dansk-overenskomst-naar-sas-irske-datterselskab-opretter-base-i-koebenhavn/
3. SAS Mid size/SAS Link: - Som i Danmark også skal foregå med personale på en dansk overenskomst indgået med Flyverbranchens personaleunion
https://flyvebranchen.dk/fpu-sikrer-flyvende-arbejdspladser-med-ny-overenskomst/
4. SAS platform for Wetlease på regional flights (CRJ900 og ATR72)
Også denne del af SAS operationer er for personale stationeret i Danmark dækket af overenskomster mellem Flyverbranchens personaleunion og Cityjet + Nordica/Regional Jet OÜ/PAS Aviation
Der er altså for alt personale i SAS Danske operationer på alle 4 operationelle platforme indgået overenskomster med fagforeninger under FH (svarende til LO i Norge og Sverige).
Hvordan kan dette være social dumping? Flyverbranchens personaleunion organiserer også personalet i Norwegians danske operation (de som er blevet genansatte) samt i Thomas Cook og mange andre selskaber.
https://flyvebranchen.dk/dem-organiserer-vi/
Bedriver alle disse selskaber også social dumping?
Hvorfor skulle den Danske og Svenske Stat ikke kunne støtte op om et selskab der har alle deres ansatte på skandinaviske baser ansat på skandinaviske overenskomster?