Konflikt i SAS

De har i hvertfall snudd plata og resirkulert de intetsigende utsagnene om at det er bevegelse mellom partene og de står fortsatt langt fra hverandre…..bla bla bla

Det er god stemning i rommet og alle er der fordi de vil ha en løsning. De er optimister og fortsetter så lenge det er nødvendig og gir mening.

Joda...
 
Dersom de forhandlingene som pågår nå ikke fører frem, er det vel grunn til å tro at det nærmer seg «over og ut» for SAS slik vi kjenner det i dag?
 
Dersom de forhandlingene som pågår nå ikke fører frem, er det vel grunn til å tro at det nærmer seg «over og ut» for SAS slik vi kjenner det i dag?

Overlevelsen handler nok mest om å finne en stor investor som er villig til å satse X milliarder i SAS. Denne streiken og tidligere konflikt historikk gjør nok at det blir enda vanskeligere. Er vel lite som tyder på at «konflikt-kulturen» i SAS noen gang vil bli borte.
 
Dersom de forhandlingene som pågår nå ikke fører frem, er det vel grunn til å tro at det nærmer seg «over og ut» for SAS slik vi kjenner det i dag?

Uansett utfallet av denne streiken og rekonstruksjonen er det nok slutt på SAS slik vi kjenner det i dag. Mye må gjøres for at selskapet skal bli bærekraftig igjen, og jeg tror nok det vil komme mange kutt som både blir upopulære hos ansatte og passasjerer, men som er strengt nødvendige.

Det store spørsmålet er jo om selskapet er kapabelt til å gjennomføre denne omstillingen. Og vi ser jo at det allerede er motstand blant de ansatte. Og jeg er enig i pilotene at det er bedre å la selskapet gå konk enn å tilby dem enda mer rævva vilkår.

Og når det som har vært hovedinntektskilden (forretningsreisende) har forsvunnet pga pandemien, og de har klart å skremme de resterende over til konkurrentene pga elendig regularitet osv blir det jo ikke noe lettere å få inntekter heller.

Det vil nok komme flåtekutt også på kortdistanse. Noe som igjen vil føre til reduksjon i frekvens på hovedrutene innenriks og innad Norden. Noe som igjen vil føre til at argumentet om at de forretningsreisende velger SAS pga frekvens blir dårligere (et argument som egentlig har vært dårlig lenge). Og med et kommende tettere samarbeid mellom DY og WF, er adgang til gullstua på OSL og gammel nostalgi siste argument for å velge SAS slik som jeg ser det. Når flere og flere arbeidsgivere stiller krav til å velge billigste alternativ og, mister de jo enda flere kunder.

Nei, hele selskapet er i en ond spiral, og jeg tror det rett og slett er for seint å få snudd skuta. Selv om pilotene jobber gratis og man sparker 90% av administrasjonen.

Begynn heller på nytt.
 
Og når det som har vært hovedinntektskilden (forretningsreisende) har forsvunnet pga pandemien, og de har klart å skremme de resterende over til konkurrentene pga elendig regularitet osv blir det jo ikke noe lettere å få inntekter heller.


Dette markedet er nok noe ned, med å hevde det er forsvunnet er direkte helbom. Forretningsreisende i Skandinavia er ennå et stort og godt betalende market, selv om «lunsjmøtet» i London ikke er så populært lenger
 
Dette markedet er nok noe ned, med å hevde det er forsvunnet er direkte helbom. Forretningsreisende i Skandinavia er ennå et stort og godt betalende market, selv om «lunsjmøtet» i London ikke er så populært lenger

Spot on. Mai og juni så minst samme antall seter ,fyllnivå og prisnivå i plus som i 2019 på de rutene jeg fløy, dog var frekvens litt ned. SAS kan fortsette å tjene mye på forretningsmarkedet i Norge hvis de ønsker.
 
Pilotene er for dyre for SAS
Så de kommer ikke til enighet. Kort og godt.
Så er det opp til SAS å finne en annen løsning, med SAS Connect og flere. Men tror SAS Scandinavia snart er historie.
Skandinavisk modell? Bransjen er vel ganske så internasjonal? Det gjelder hele bransjen. Handling priser i Norden er vel ikke så ulik det man betaler i Spania, eller Bangladesh for den saks skyld? Fuel likeså? Flyprisene er også ganske like, verden over?
Lik det eller ei.
 
Pilotene er for dyre for SAS
Så de kommer ikke til enighet. Kort og godt.
Så er det opp til SAS å finne en annen løsning, med SAS Connect og flere. Men tror SAS Scandinavia snart er historie.
Skandinavisk modell? Bransjen er vel ganske så internasjonal? Det gjelder hele bransjen. Handling priser i Norden er vel ikke så ulik det man betaler i Spania, eller Bangladesh for den saks skyld? Fuel likeså? Flyprisene er også ganske like, verden over?
Lik det eller ei.

Pilotene for dyre?

For SAS er de ikke billig nok før jobber gratis. Helst betale for å gå på jobb.

Virker ikke som du har satt deg inn i saken i det hele tatt :)
 
Basert på media i dag, virker det ikke som det har vært reelle forhandlinger i det hele tatt i dag, og pilotforeningen sitter å venter på SAS?
 
Basert på media i dag, virker det ikke som det har vært reelle forhandlinger i det hele tatt i dag, og pilotforeningen sitter å venter på SAS?

Det virker slik, ja. Og ut fra det jeg leser så skal SAS foreslå et eller annet nytt, som et slags kompromiss (se f.eks. https://www.nrk.no/norge/sas-forhandlingene-fortsetter-i-dag-1.16038662 ).

Når det tar såpass lang tid å finne ut av, så antar jeg det ligger utenfor det SAS forutså før de gikk inn i denne forhandlingsrunden og at pilotene har sagt nei til det forslaget SAS snakket om da forhandlingene startet opp igjen og at pilotene sitt forslag også er avvist av SAS. Det meste som sies om at de nærmer seg, virker vel i grunnen mest som tomme fraser.

Jeg blir mer og mer pessimist på om dette ender med en løsning. Nå har vel alle skrapet ned på minstekravene sine ei stund, uten at det blir godtatt. SAS sine evner til å.løse gordiske knuter har vel aldri vist seg som spesielt gode.
 
Pilotene er for dyre for SAS
.

Det er noe som heter 'the cost of doing business'. Man må analysere hva alt koster, ikke bare personellkostnader, og tilrettelegge produkt og tjenester etter dette. Flybransjen er imidlertid blitt så dysfunksjonell at dette har gått ville veier. Ikke bare hos SAS. Og når lavkostselskapene biter en i hælene må man enten sette kursen utfor avgrunnen eller tilpasse seg. Og det siste er vanskelig for en gammel organisasjon ...

Og ja, det blir vanskelig å konkurrere på like vilkår når det er slik ....
 
Ar kreditorene er med på banen peker vel i den retningen….Dette blir ‘take it, or leave it’. Ved ‘leave it’ har samtlige medarbeidere blitt arbeidsledige. Tydeligvis er det et steg som pilotene er villige å ta…

https://www.dn.no/luftfart/sas-megl...lom-partene-i-dag-sier-pilotleder/2-1-1261141


Det kan også bety et større tap for kreditorene

Og behovet for piloter i Skandinavia blir jo ikke borte. Kanskje de til og med kan få en bedre arbeidsgiver
 
Det kan også bety et større tap for kreditorene

Og behovet for piloter i Skandinavia blir jo ikke borte. Kanskje de til og med kan få en bedre arbeidsgiver


Begge scenarioer er godt mulige.

Om tapet blir ‘større’ for kreditorene er ukjent; ‘større enn hva’?

Tenker kreditorene er mere opptatt av risikostyring; hva er risikoen for å tape fremtidige innskudd hos SAS?

Om en neste arbeidsgiver er ‘bedre’ er opp til den enkelte arbeidstaker å avgjøre. Hva er bedre? Høyere lønn, forutsigbar skjema, internasjonale flygninger, kortbanenettet, fly widebody osv osv…????
 
Og nå gir de seg for dagen igjen med forhandlinger..................
Dette ikke bare begynner å bli ille , det er helt forbannet uakseptabelt.
 
Begge scenarioer er godt mulige.

Om tapet blir ‘større’ for kreditorene er ukjent; ‘større enn hva’?

Tenker kreditorene er mere opptatt av risikostyring; hva er risikoen for å tape fremtidige innskudd hos SAS?

Om en neste arbeidsgiver er ‘bedre’ er opp til den enkelte arbeidstaker å avgjøre. Hva er bedre? Høyere lønn, forutsigbar skjema, internasjonale flygninger, kortbanenettet, fly widebody osv osv…????


Mer bruken av orden «kan» som ikke gir et fasit svar [emoji6]

Statene er jo irrasjonelle så tenker ikke på dem, men andre kreditorerer må man regne med både er rasjonelle og kyniske. Håper i hvertfall at skulle noen av mine pensjonspenger tilfeldigvis være i et eller annet fond som er involvert her så tar de kun hensyn til min avkastning. Og da kommer poenget, siden dette strengt tatt ikke var en avsporing, da enhver kreditor vil jo gå for den løsning som gir dem størst avkasting, eventuelt minst tap, så kan jo store deler av SAS gjeld være solgt opptil flere ganger på lave nivåer. Jeg kan utmerket godt ta feil, men jeg tror ennå SAS har en større verdi som en løpende virksomhet, i det minste for mesteparten av butikken, enn en ren likvidasjon.
 
Back
Top