«Direct Entry Captain» finnes, men ikke i selskaper noen vil være i en karriere. Disse har ingen senioritets beskyttelse og heller ingen andre beskyttelser. De får folk i tider med for mange flygere, slik som i de siste 30 år frem til 5 år siden. Noen blir for at de kvier seg for og begynne på nytt, kanskje noen liker og ikke ha senioritets system, men jeg kjenner ingen.
DEC kan du i dag få i Asia, Midt Østen, noen selskap i Europa(?) og noen få i USA. Her har du som regel ingen beskyttelser, om selskapet sliter, eller ikke, så kan de sparke de på toppen for og få billigere arbeidskraft. Noe jeg har sett støttet fra enkelte kommentarer her.
Det sitter seriøst folk i Norge, NAV og velferds lederen i verden, og mener at piloter ikke burde ha beskyttelse ved sykdom eller kan si fra om de er dødstrøtt?
Herlov nevner «verdens beste pilot» osv. Det er en myte fra de som ikke flyr. For og være «god», « okay» etc så betyr det at du følger prosedyrer. Det er det vi gjør, veldig lite tenking. Slavisk og militært. På analoge fly var det kun en måte og gjøre det meste på, i dagens fly er det som regel flere, men om det ikke er dekket i SOP, så gjør du det ikke. Vi må holde oss innenfor et stramt rammeverk. Uansett hvem du er. Og det må være slik. En dag flyr du med en person som fløy U2, neste dag B2, tredje dag kanskje 402. Alle gjør samme jobben. Noen har mer erfaring, men enkelte fra jager har problemer med og omstille seg, mens andre er helt perfekte.
I dag kommer folk inn i cockpit med lite erfaring i forhold til før. Om en gjør noe «galt», misforstår, eller det går mot et uønsket resultat, så sier den andre i fra. Og det gjør denne personen til en god pilot. Samme med den som gjør feilen, innrømmer, lærer og korrigerer neste gang. Human factors, CRM. Jeg har sett relativt uerfarne piloter i små jetter som flyr på en annen måte enn jeg ville gjort, men det er ikke galt. Det bare viser mangel på erfaring, og den får de over tid. De var godt innenfor rammeverket.
Selvsagt, selskapet vil ha noen som dukker opp hver dag og aldri er syk…
Alle som flyr er forskjellige, de fleste gjør en god jobb. De som ikke gjør det blir som regel luket ut i simulator og line checks. Og der er forskjellen fra andre jobber. Du kan miste denne på dagen, hver gang du går til legen og hver gang du setter fot i simulator. Du har brukt hundretusener og 1M i dag og har ingenting og falle tilbake på. Du er rett og slett ubrukelig til andre ting som betaler bra.
Derfor er betalingen bra. I dag. Noen plasser. SAS er langt bak når det gjelder lønn, og dette de går gjennom nå er ikke pga lønn. Men om jobben. Deres og andres i Norge, som for noen synes det er helt greit og outsource.
«Kravene til pilotene endrer seg». Ja, det gjør det og det har det alltid gjort. Og god trening har alltid fikset det. Fra propell til jet, fra steam gauges til glass. Når SAS fikk DC8 så heiv de ikke ut gammel gutta fra propellen for og ansette nye, er det det du mener?