Kompensasjon for bruk av bilde

Hvis han skriver hvilken side det er snakk om, kommer dere andre her bare til å sende masse klager og drittkasting til de som driver siden, og det hjelper sikkert ikke Sppedbird i dette øyeblikket. la han ordne opp nå, så får vi vite det etterhvert...Slappa

Sjekket jobbmail i dag, men ikke noe svar.
Har sendt de en ny mail hvor jeg refererer til scanpix sin prisliste,
og med informasjon om at jeg forlanger 200% ettersom bildet er brukt ulovlig.

Dette høres ut som en fornuftig pris. Dessverre har du jo lite maktmidler, men ei forliksklage er jo fornuftig å true med. De fleste fornuftige firmaer med svin på skogen betaler gladelig 5.000 kr (eller hva det blir) da.

Dette høres ut som en fornuftig pris. Dessverre har du jo lite maktmidler, men ei forliksklage er jo fornuftig å true med. De fleste fornuftige firmaer med svin på skogen betaler gladelig 5.000 kr (eller hva det blir) da.

Ikke det ??

Hva med politianmeldelse for brudd på åndsverksloven ? Det er endel som tar dte ganske seriøst iallefall. Så lenge speedbird har rettighetene på bildene og disse er brukt uten hans samtykke og heller ikke kreditert han er dette ett klart brudd på åndsverksloven. HUsker ikke strafferammen, Men det er snakk om både fengsel og solide bøter.

Ja, det kan man.

Strafferammen er bøter eller fengsel inntil 3 måneder, altså noe bortimot den minste strafferammen som finnes i norsk lovverk. Til sammenligning har sykkeltyveri ei strafferamme på 3 år.

Jeg tror sannsynigheten for at en slik sak vil bli etterforsket er tilnærmet null. Resultatet vil eventuelt bli et forelegg, og det er neppe det fotografen har mest lyst til. Fotografen vil normalt ha kompensasjon.

Dette var en spennende sak å lese for en jusstudent :exclaimation

Jeg har i stor grad holdt meg fra å blande meg inn i juss-diskusjoner på forumet (jeg kan vel avsløre at det er mye diskutabel juridisk metode i omløp), men denne saken fenget.

Jeg gjør med en gang oppmerksom på at jeg jo verken kjenner saken tilstrekkelig, da jeg bare vet det som har fremkommet i denne tråden eller på noen måte grundig har gjennomgått lovverk eller rettspraksis.

Det er forsåvidt rett det som anføres over, at en politianmeldelse i dette tilfelle nok ikke er veien å gå dersom det er penger du er ute etter. Selv om man aldri kan gjøre det til en generell regel å se hen til strafferammen for om politiet "kommer til å bry seg", vil jeg ikke tro at saken prioriteres. Begrunnelsen er komplisert, så jeg går ikke nærmere inn på det.

Det er altså sivilrettslig, nærmere bestemt erstatningsrettslig, du har best mulighet for å nå frem. Dog vil jeg tro at du ikke er interessert i å ta risikoen ved et faktisk søksmål og uansett vil første steg være å forsøke å få en minnelig løsning, så mitt råd til deg er: Et skarpt brev!!

Til nå har du altså kun sendt en email? Det er et faktum at email lett får et mindre formelt preg enn et brev.

Gå derfor igang med å sette opp i brevs form et krav til selskapet som har benyttet dine bilder. Gjør ytterligere research for å finne ut hva andre i samme situasjon har fått igjen for misbruk av sine bilder. Legg ved utskrifter av hjemmesiden og vis tydelig hvilke bilder som du mener er misbrukt.

I første omgang tror jeg ikke direkte trusler taler din sak, men la brevet vise at du mener alvor. Senere kan man jo eventuelt vise til muligheten for å gå til presse, advokat osv.

Ta selvfølgelig vare på en egen kopi av det du sender for senere dokumentasjon.

Håper dette kan hjelpe. Lykke til!

Ikke noe nytt enda, jeg bringer frem tråden når det er skjedd noe,
enten når vi er kommet til enighet - eller hvis vi ikke kommer til enighet.

Jeg har i stor grad holdt meg fra å blande meg inn i juss-diskusjoner på forumet (jeg kan vel avsløre at det er mye diskutabel juridisk metode i omløp), men denne saken fenget.
Kommentarer fra folk som har rede på ting er alltid velkommen. Også når det gjelder (tvilsom) juridisk metode.

Det er forsåvidt rett det som anføres over, at en politianmeldelse i dette tilfelle nok ikke er veien å gå dersom det er penger du er ute etter. Selv om man aldri kan gjøre det til en generell regel å se hen til strafferammen for om politiet "kommer til å bry seg", vil jeg ikke tro at saken prioriteres. Begrunnelsen er komplisert, så jeg går ikke nærmere inn på det.
Hører du ordet "anføres", vet du at du har med en jurist å gjøre :) (Det samme gjelder "inkurie".) Joda, jeg er klar over at det er betydelig mer komplisert, men poenget er uansett det samme og ender opp et sted mellom "bevisets stilling" og papirkurven.

Kommentarer fra folk som har rede på ting er alltid velkommen. Også når det gjelder (tvilsom) juridisk metode.

Hører du ordet "anføres", vet du at du har med en jurist å gjøre :) (Det samme gjelder "inkurie".) Joda, jeg er klar over at det er betydelig mer komplisert, men poenget er uansett det samme og ender opp et sted mellom "bevisets stilling" og papirkurven.

Hehe, jo takk for det. Gjør så godt jeg kan :)

Også ord som: "undertiden" og "tyvekoster" er ord jeg ikke regner med den vanlige mann i gata slenger om seg med.

Uansett så har du selvfølgelig rett i at dette ikke er en sak som politiet/påtalemyndigheten, med et MEGET presset budsjett og (for) få ressurser, kommer til prioritere.

Men likevel kan det å vise til overtredelse av en straffebestemmelse med dertil tilhørende mulighet for anmeldelse være en effektiv måte å nå fram med et krav på. For det første er det jo slett ikke sikkert at mottaker er klar over at en slik sak ikke kommer til å få stor prioritet hos politiet. For det andre er vel en politianmeldelse, med det ubehag og oppmerksomhet det (kan) føre til noe som i seg selv mange vil være villig til å betale seg ut av. For det tredje understreker det alvoret i saken, dersom mottaker ennå ikke har innsett dette.

Du kan bestemme prisen på bildet selv. Ingen grunn til å bruke listene til Scanpix m.fl. Personlig tar jeg kr 850 som fast pris på mine bilder og evt kr 6000 for uautorisert bruk. Men prisen bestemmes av fotografen, så får kunden velge om han vil kjøpe eller ei.

Når du oppdager ulovlig bruk av eget bildet ta screendump og send dem et skriftelig krav.

Hvis du sender e-post uten konkrete krav og kommer med nølende spørsmål så begynner "kunden" å krangle og prute. Det beste er å sende en faktura med følgebrev som forklarer saken. Hvis beløpet ikke er urimelig vil "kunden" ofte betale. Hvis betaling ikke kommer, send purring med inkassovarsel og legg til purregebyr. Hvis betaling fortsatt ikke kommer ta en telefon til "kunden" og hør om de vil betale, evt oppklar misforståelser. Bruk egeninkasso. Inkassofirma gjør ikke noen god jobb med å få inn pengene, de er mest opptatt av å få maksimert inkassosalæret.

Hvis "kunden" eller hans "advokat" ringer for å "forklare" noe, vær høflig å si at du forstår og be dem om å meddele sine tanker skriftelig.

Politiet kan du bare glemme (se innlegg fra sukram). Som hobbyfotograf synes jeg det er utrolig viktig at slike krav forfølges helt til de er betalt slik at folk lærer at bilder ikke er fritt vilt.

Back