KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Si fra da, så kanskje jeg slår meg med :rolleyes:

Problemet er at jeg sliter med kapital og utstyr, ikke minst kontorlokale pluss oppholdsrom. Men om det blir borte en pushback her og litt der og det dukker opp helt svarte pushbacker,trapper,noen trekkere osv så er det ingen som merker noe av at de mangler utstyr, syns det stod igjen noe fremkomstmidler etter Servisair borte på GA, få fyra opp det og lakke dem svart så er vi i gang :p

Sort er en fiiiin farge. Steke bacon og egg på sommerstid på'rem, så er lunsjen klar ;-)
Hva skjer med det utstyret til SA på GA? Blir de ståendes til noen kjøper ut utstyret?

I følge en bekjent jeg har som tidligere jobbet med KLM handling har sagt at han har hørrt rykter om at det står mellom Menzies og Røros Flyservice. Der Menzies er favoritten. På SVG og BGO er det usikkert, men rykter om et nytt handlingselskap på Sola og Flesland.

Og mine bekjenter sier at Menzies er ut av bildet.
Masse rykter overalt! Men det er spennende, veldig spennende! :)

Det blir spennende, og ryktene florerer. Jeg har også hørt at RFS er fryktelig keene på å få KLM på OSL også...

Noen som vet om det forhandles "separat" på de ulike SGS-stasjonene, eller om man får et samlet tilbud på SVG/BGO/OSL fra SGS?

La meg si at jeg håper KL og AF blir i SGS, både for min og deres egen del...

Hvorfor for deres egen del? :) Hvis de ikke er fornøyd med den kontrakten de har finnes det flinke folk utenom SGS også...

Det er jo ikke i flyselskapets interesse å bytte handling agent hvert år heller - og få nyopplærte agenter satt på saken. Så kan det sikkert diskuteres hvor mye dette kan verdisettes til, i forhold til et lavere tilbud.

Jeg tipper RFS og NPH. I pris er nok begge handlingselskap biligere enn SGS. RFS sliter jo med DY på OSL. Nytt handlingselskap på SVG er vel heller lite sansynlig. NPH er på lik linje med SGS i BGO og SVG store og dyktige kanditater.

Trur nok NPH godt kunne tenkt seg KLM ja. ;)

NPH er på lik linje med SGS i BGO og SVG store og dyktige kanditater.

Dette stemmer, men dersom KLM går over til NPH kan det blir en ekstra utgift på dem. Norport Handling har dessverre ikke IATA sertifisering til å drive billettkontor for et nettverksselskap som KLM. Dette er grunnen til at SGS holdet billettkontor for AirBaltic på disse stasjonene i dag. Så dersom KLM velger NPH i SVG/BGO må KLM selv ansette personell til å drive billettkontoret.

Trur nok NPH godt kunne tenkt seg KLM ja. ;)

Du kunne tenkt deg å hatt de i alle fall tenker jeg....:p

Last edited:

Dette stemmer, men dersom KLM går over til NPH kan det blir en ekstra utgift på dem. Norport Handling har dessverre ikke IATA sertifiserte til å drive billettkontor for et nettverksselskap som KLM. Dette er grunnen til at SGS holdet billettkontor for AirBaltic på disse stasjonene i dag. Så dersom KLM velger NPH i SVG/BGO må KLM selv ansette personell til å drive billettkontoret.

Sett at de ikke gir SGS kontrakt på billettkontoret...

Av tidligere erfaring så har jeg vanskeligheter med å tro at SGS vil drive billettkontor for et selskap de ikke har full handling på. Dette finnes det et "nylig" eksempel på, uten å gå nærmere inn på det.

Men jeg må ærlig innrømme at jeg er spent på hva som skjer. Det som er sikkert er at denne kontrakten avgjør jobbsituasjonen til flere personer.

Last edited:

Men de gjør det for BT?

(Jeg tror i utgangspunktet du har helt rett - og at man i såfall ville prise seg borti natten).

Men igjen - noen som vet om man forhandler stasjoner under ett eller hver for seg i forhold til aktørene som finnes på flere stasjoner?
Det er synd om symbolverdien skal bli avgjørende for KLMs valg av handling, men jeg ser jo "problematiken". Likevel er det jo SGS handling av KL et par steder, likeledes som KLM Ground Services vel handler SAS på LCY(all den tid de flyr)o muligens noen andre stasjoner?

Dette stemmer, men dersom KLM går over til NPH kan det blir en ekstra utgift på dem. Norport Handling har dessverre ikke IATA sertifisering til å drive billettkontor for et nettverksselskap som KLM. Dette er grunnen til at SGS holdet billettkontor for AirBaltic på disse stasjonene i dag. Så dersom KLM velger NPH i SVG/BGO må KLM selv ansette personell til å drive billettkontoret.

Du kunne tenkt deg å hatt de i alle fall tenker jeg....:p

Hadde ikke sagt nei takk. Men skal det mye til for Norport for å få IATA sertifisert billettkontor?

Hadde ikke sagt nei takk. Men skal det mye til for Norport for å få IATA sertifisert billettkontor?

Sertifiseringen koster en god del, litt usikker på hvor mye, samt den legger litt restriksjoner på hvordan bedriften skal drifte.
Vesentlige krav stilles til bedriften. Totalt er det 3 sider med hoved krav/regler i IATA Travel Agent Handbook som må etterfølges for å bli akseptert.
Krav til å få innvilget IATA søknad står beskrevet på side 14-16 i filen under.
http://www2.iata.org/sites/accreditation/Accreditation/travel_agent_handbook_818_eng.pdf

Men de gjør det for BT?

(Jeg tror i utgangspunktet du har helt rett - og at man i såfall ville prise seg borti natten).

Billettkontor for BT er et resultat av overtagelse av avtalene til WF Handling.

Men nå beveger vi oss bort fra tema.....

Sort er en fiiiin farge. Steke bacon og egg på sommerstid på'rem, så er lunsjen klar ;-)
Hva skjer med det utstyret til SA på GA? Blir de ståendes til noen kjøper ut utstyret?

Det av gammelt utstyr fra SA som står på GA er allerede kjøpt.
Mest skrot igrunn da SA sendte det av "sendeverdi" til andre stasjoner...

Men de gjør det for BT?

Men igjen - noen som vet om man forhandler stasjoner under ett eller hver for seg i forhold til aktørene som finnes på flere stasjoner?
Det er synd om symbolverdien skal bli avgjørende for KLMs valg av handling, men jeg ser jo "problematiken". Likevel er det jo SGS handling av KL et par steder, likeledes som KLM Ground Services vel handler SAS på LCY(all den tid de flyr)o muligens noen andre stasjoner?

Det er vel rimelig å tenke seg at alle (SAS, RFS og MA) diskuterer andre stasjoner en OSL i forbindelse med avtalen. Fordelen SAS har er vel å være på alle disse stasjonene i tillegg til å kunne drive TKT.

Back