KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Hvor mange handlingselskap er det på Gardermoen i disse dager?

Og hva tror folket om avgjørelsen? SGS vs Røros.

Hva med KLM og SGS i BGO, SVG, sikkert flere plasser også?
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Hvis man nå haler ut for å så ha en "hurtig" overtagelse over i en annen handling agent vil vel neppe aktuelle agent klare å hente inn utenfra, og vil vel "ta til takke" med folk fra SGS - og det er slettes ikke noe å bare ta til takke for...

Personlig har jeg en skummel mavefølelse av at Røros har lyst på kontrakten, men Menzies er vel forsåvidt like aktuell. Dette kan vel gå alle veier...

EDIT: Det er jo forsåvidt det neste - hvor snart kan man tenke seg å bytte om man bytter?
 
Last edited:
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Hvor mange handlingselskap er det på Gardermoen i disse dager?
Er de tre nevnte; SGS, Menzies og Røros flyservice.

AF og KL har jo såpass strenge krav til kursing at en overtakelse sånn umiddelbart blir nok vanskelig.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

WF hadde vel i sin tid 4 måneder på å forbrede overtagelsen...
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Blir spennde å se hva som skjer. Både på OSL, SVG og BGO.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Men nå tror jeg det også er ganske vanskelig å få erfarne brukere med gode Codeco-kunnskaper tatt rett ut fra lufta. Og skulle SGS miste KLM/AF, så tror jeg ikke alle som jobber i SGS vil slutte i SAS-konsernet om de fortsatt kan beholde jobben......?

Det er ikke handlingselskapet som gjør det til ett bra handlingsselskap, det er de som jobber der.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Men nå tror jeg det også er ganske vanskelig å få erfarne brukere med gode Codeco-kunnskaper tatt rett ut fra lufta. Og skulle SGS miste KLM/AF, så tror jeg ikke alle som jobber i SGS vil slutte i SAS-konsernet om de fortsatt kan beholde jobben......?

Det er ikke handlingselskapet som gjør det til ett bra handlingsselskap, det er de som jobber der.

Nja, det er jo litt begge deler. Det er vanskelig å avle fram bra ansatte i et dårlig selskap og et selskap er ikke noe uten bra ansatte. Men det blir litt som høne og egget.

Jeg tror faktisk det er en god del som jobber i SGS nå som ikke vil ha noe stort problem med å bytte arbeidsgiver en gang til. Man blir litt vant til det når mann jobber på en flyplass.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Nja, det er jo litt begge deler. Det er vanskelig å avle fram bra ansatte i et dårlig selskap og et selskap er ikke noe uten bra ansatte. Men det blir litt som høne og egget.

Jeg tror faktisk det er en god del som jobber i SGS nå som ikke vil ha noe stort problem med å bytte arbeidsgiver en gang til. Man blir litt vant til det når mann jobber på en flyplass.

Det som er så synd med å bytte arb.giver at man går så innmari mye ned i lønn, syns jeg hørte her en dag at lønnsforskjellen på SGS og Rfly for en stuer er rundt 3-4000 i mnd, og det er en del penger det ila et år.
Så er man økonomisk avhengi så er det nok ikke bare å bytte jobb uten videre.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Men nå tror jeg det også er ganske vanskelig å få erfarne brukere med gode Codeco-kunnskaper tatt rett ut fra lufta. Og skulle SGS miste KLM/AF, så tror jeg ikke alle som jobber i SGS vil slutte i SAS-konsernet om de fortsatt kan beholde jobben......?

Det er ikke handlingselskapet som gjør det til ett bra handlingsselskap, det er de som jobber der.

Jeg snakker kun for meg selv, men jeg ville holdt på jobben i SGS fremfor å hoppe på et tilbud fra f.eks. Rfly, om jeg kunne... Jeg vet ikke om lønnen i seg selv nødvendigvis er så mye lavere, men det er jo en del små frynsegoder man ikke alltid tenker på i SGS(forskjellen på parkeringsutgifter i SGS og Rfly blir vel 5500,- i året). Når det er sagt er en jobb bedre enn ingen jobb i de fleste tilfeller - og jeg er ikke engang ansatt i noen GHA pt - jeg må bare innrømme at jeg ville tenkt slik.

Codeco krever en del kursing, men nå har vel alle tre handling agenter på OSL Codeco på reportoraet - MA hadde jo NB frem til i høst - SGS har tatt over WF med KLM og BT i Codeco - og Rfly har hatt folk på loadcontrol, og med litt innsjekkskurs utover det kan de nok komme i gang relativt kjapt.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Det som er så synd med å bytte arb.giver at man går så innmari mye ned i lønn, syns jeg hørte her en dag at lønnsforskjellen på SGS og Rfly for en stuer er rundt 3-4000 i mnd, og det er en del penger det ila et år.
Så er man økonomisk avhengi så er det nok ikke bare å bytte jobb uten videre.

Nå er det vel også snakk om en del nedskjæringer i SGS er det ikke? og siste mann inn er vel første mann ut? De siste inn er vel folk fra WF, dvs en del x-servisair folk.. eller er det bare jeg som tenker på denne måten kanskje?
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

I følge en bekjent jeg har som tidligere jobbet med KLM handling har sagt at han har hørrt rykter om at det står mellom Menzies og Røros Flyservice. Der Menzies er favoritten. På SVG og BGO er det usikkert, men rykter om et nytt handlingselskap på Sola og Flesland.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Hvem ellers skulle det stå mellom? Eller mener du med det å si at SGS allerede er ute av dansen`?
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

I følge en bekjent jeg har som tidligere jobbet med KLM handling har sagt at han har hørrt rykter om at det står mellom Menzies og Røros Flyservice. Der Menzies er favoritten. På SVG og BGO er det usikkert, men rykter om et nytt handlingselskap på Sola og Flesland.

Rykter er nettopp bare rykter til en bekreftelse kommer :)
Kan ikke se for meg et nytt handlingselskap i BGO eller SVG siden behovet for en tredje aktør ikke er stort nok der.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Nå er det vel også snakk om en del nedskjæringer i SGS er det ikke? og siste mann inn er vel første mann ut? De siste inn er vel folk fra WF, dvs en del x-servisair folk.. eller er det bare jeg som tenker på denne måten kanskje?

WF handling ble overdratt til SGS, så det er ikke nødvendigvis WF-folk som må først ut. Ans.listene ble etter hva jeg vet sammenslått.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Ansiennitet fra WF er likestilt med ansiennitet fra SGS (man går ikke i BU-fellen igjen) - men det jeg antar KKY sikter til er at det i fjor våres ble gjort ganske store ansettelser i WF i forbindelse til at man "utvidet" med KLM-handling, og da ble blandt annet mange eks-servisairansatte ansatt i WF. Disse har dermed nå i overkant av et års ansiennitet i WF-SGS...
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Nå er det vel også snakk om en del nedskjæringer i SGS er det ikke? og siste mann inn er vel første mann ut? De siste inn er vel folk fra WF, dvs en del x-servisair folk.. eller er det bare jeg som tenker på denne måten kanskje?

Nå ble det ansatt en del folk fra SA til WF nettopp pga av KLM/AF og det er nok slik ja, at siste mann inn først ut, men det gjelder også de som har jobba i SAS, for det ble virksomhetsoverdragelse så da stiller alle likt , så Peder som begynte i SAS 1. april 08 har større sjans for å bli oppsagt enn Henrik som begynte i WF 1. mars 08. Men synd er det alikevel at det skal være så fordømt usikkert i denne bransjen, for det er en knall bransje, ingen dager er like og som jeg nevnte lenger oppi her så hater vi og elsker jobben våres uansett, men folk holder seg til flyplassjobb, selv vurderer jeg å starte eget selskap, tenkte meg Nittedal Handling eller noe lign:lol:
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Hvem trur dere blir da favoritt til å ha KLM. Norport eller SGS på BGO og SVG?
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Rykter er nettopp bare rykter til en bekreftelse kommer :)
Kan ikke se for meg et nytt handlingselskap i BGO eller SVG siden behovet for en tredje aktør ikke er stort nok der.

Enig i det at rykter kun er rykter til noe er bekreftet. Det er det viktig å huske på :-)

MEN, til din andre påstand ønsker jeg og komentere med at BEHOVET ikke akkurat har mye å si her. Det var heller aldri på Gardermoen BEHOV for 5 handlingagenter når 85/90% av markedet (SAS/Norwegian) var bundet opp i 2av agentene.
Fri konkurranse kalles dette, og er en meget vanlig hendelse i flybransjen hvor man tar sikte på å konkurrere ut en annen for å vinne marked selv.
 
Re: KLM bytter handling agent på OSL til Widerøe

Nå ble det ansatt en del folk fra SA til WF nettopp pga av KLM/AF og det er nok slik ja, at siste mann inn først ut, men det gjelder også de som har jobba i SAS, for det ble virksomhetsoverdragelse så da stiller alle likt , så Peder som begynte i SAS 1. april 08 har større sjans for å bli oppsagt enn Henrik som begynte i WF 1. mars 08. Men synd er det alikevel at det skal være så fordømt usikkert i denne bransjen, for det er en knall bransje, ingen dager er like og som jeg nevnte lenger oppi her så hater vi og elsker jobben våres uansett, men folk holder seg til flyplassjobb, selv vurderer jeg å starte eget selskap, tenkte meg Nittedal Handling eller noe lign:lol:

Si fra da, så kanskje jeg slår meg med :rolleyes:
 
Back
Top