Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk

Replying to Topic 'Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk'

Kan ikke selskapene bare fortelle hva som er galt. atc, crew osv. Det er bedre å være ærlige. Hvis det så skulle være at det er 5-10 pax på en avgang og forklarer dette til dem, vil jeg tro at mesteparten vil ha sympati med selskapet hvis de kansellerer. Sammenlignbart med en bussrute. Hvis bussen er tom hvorfor kjøre ruten. Ligger ikke noe økonomi i det. Dette vil de fleste skjønne. Ja, det er kjipt når sånne ting skjer, men det løser seg alltid på et vis. Flyselskapene leker ikke butikk!:lol

Originally posted by Herlov

Jeg hadde nyhetene på i bakgrunnen i stad og fikk halvveis med meg at også Luftfartstilsynet var kritiske .. Kanskje det ikke bare er noe Kjos sier for å være kjip, allikevel?

Det var Tabloide TV2 som sa at Luftfartstilsynet var kritiske (eller hvordan de ordla seg), men ingenting av det avdelingslederen fra Luftfartstilsynet sa i sin _ene_ setning bygde akkurat oppunder.

Hovedsaken på TV2-nyhetene var at det var en eller annen FrP-politiker som vil ha slutt på SAS sine komersielle kansellering. Han mente Konkurransetilsynet bør se på saken.

http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article510967.ece

Sjefen i SAS Braathens slår nå hardt tilbake mot Norwegian som hevder at de kansellerer avganger for å spare penger.

- Direkte feil
- Jeg synes det er både oppsiktsvekkende og direkte feil det han kommer ut med, sier Petter Jansen til TV 2 Nyhetene.

- Vi kansellerer ikke fly av kommersielle grunner, sier han.

Konkurransen i lufta er knalltøff. Norwegians inntog har nærmest endret hele SAS Braathens måte å drive flyselskap på. At man kriger om passasjerer og priser er en ting, men Petter Jansen synes lite om at beskyldninger skal bli en del av spillet.

- Jeg kommer ikke til å bruke tilsvarende formulerineger selv om det skulle være gehalt i det, sier han.

Jansen hevder at mellom 98 og 99 % av SAS Braathens flygninger går som planlagt.

Bør granskes
Stortingsrepresentant og medlem av transport og kommunikasjonskommiteen Arne Sortevik stiller seg undrende til at SAS kansellerer så mange avganger på grunn av tekniske problemer.

- Jeg har registrert at det ofte er kansellert et fly foran og bak, av «tekniske» årsaker, sier Sortevik.

Han mener at både Konkuransetilsynet og Luftfartstilsynet bør forholdene.

Luftartstilsynet vil ikke kommentere påstandene om kommersielle kanselleringer.

Hvis bussen er tom hvorfor kjøre ruten

Fordi det er utarbeidet en rutetabell med tider/klokkeslett. En slik rutetabell gjelder for èn person eller det antall du vil. Hva er vitsen med å drive transport av folk da, hvis det skal drives etter prinsippet om at det ikke er vits i å kjøre hvis bussen er tom? Er det meningen at publikum skal begynne å ringe inn til de forskjellige selskapene for selv å finne ut hvilket klokkeslett og hvilken dag bussen, flyet, toget, fergen, båten eller hva du vil går? Blir jo helt meningsløst.

Taktisk ????

Oslo Kristiansund SK230 22:30 23:20 innstilt SAS Braathens

Kristiansund Oslo SK2302 08:00 08:50 innstilt SAS Braathens

i wonder..............

Originally posted by ENKB

Taktisk ????

Oslo Kristiansund SK230 22:30 23:20 innstilt SAS Braathens

Kristiansund Oslo SK2302 08:00 08:50 innstilt SAS Braathens

i wonder..............

SK2302 er iallfall cnl due cockpitcrew.. den andre får jeg ingenting på..

Atter en gang: TROR DERE på det som står i AVISENE??? Øhhh…

My ”gut feeling” tilsier at INGEN tar ”shortcuts” med mindre de MÅ.

Greitt for meg – for i ”de gode gamle dager” kansellerte selskapene glatt avganger pga for få pax! Travle forretningsmenn gikk likevel ikke glipp av møter fordi de hadde lagt inn god tid til neste avgang – fly fra OSL/CPH til Tokyo gikk TO ganger i uka!

Akk – DEN GANG DA samfunnet var komfortabelt avslappet? Man tok ut fly fra avganger der pax-grunnlag ikke var lønnsomt. Vanlig for 30-40 år siden, so what’s new?

25 min turnaround var utopi på ”det glade 70-tall”. Kun TRD fikset sånne stunts i de år jeg frekventerte der. (Heia Cedlind!) BOO derimot kunne få fly inn før ETA og ikke klare å sende dem ut før leeenge etter STD.

ENGM RAMP: Les min beskrivelse av BU kontra SK på FBU i en annen tråd.

Denne trådens tema:
”Fotfolket” følte seg KANSKJE presset i en situasjon der de ble tvunget til å ”stokke fly” for å redde en kinkig situasjon? Alle prøver å gjøre jobben sin godt, men får ikke alltid lov til det!

Desto mer forståelig at regnskapsavdelingen til hvilketsomhelst flyselskap har som sin bunnregel at der NOE kan spares inn, så skal det gjøres!

Gudskjelov for at den bejublede ”konkurransen i lufta” på vestlandsrutene nå er over. Så gjenstår den situasjon at ”et selskap konkurrerer med seg selv” (???).

Heh – CK: Jeg har for så vidt lenge lurt på om smilet til Kjos kunne være påtatt… Husk at han nå har tenkt å bemanne kabinen med svenske lavpris-vikarer. Langt fra vår norske arbeidsmiljølov. Men – når Ola Dunk får fly nesten gratis – who cares?

Både Avinor/flygelederene /SK-BU har definitivt urdårlige mediakontakter.

PS: Ikke bli så jævla amerikansk politically correct, da! Vikinger må tåle at noen ytrer en mening som er forskjellig fra deres egen.

Nesten så jeg fristes til å si: ”Ta toget!”

Originally posted by EB

Men SAS Braathens kunne jo fremheve hva de gjør for passasjerne når de kansellerer (uavhengig av årsak) er forsinket etc... Det gjør nok Kjos litt stillere...;)

Men hvorfor det - Norwegian flyr dem jo heller som avtalt.....

Back