Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk

Replying to Topic 'Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk'

Har SAS Braathens nesten 60 fly?
Forstår veldig godt at det er et stort puslespill å få kabalen til å gå opp med tanke på avganger, fly og crew. Og selvsagt skjer det kanselleringer av og til som nok skjules med andre begrunnelser vil jeg tro. Det samme så vi jo da SAS og Braathens konkurrerte og fløy vinge mot vinge. Var jo en haug med kanselleringer daglig.
Tror vel at sannheten er sånn midt i mellom her. Tror flyene blir kansellert av reelle årsaker, men tror også at enkelte avganger blir kansellert av andre hensyn. Tror ikke tingene så svart/hvitt som det virker som alle tror i denne tråden.

Hvis SKBU kansellerer for komersielle årsaker, tror dere virkelig ikke at dette hadde kommet ut da. Les. Tidligere ansatte ved BU/SK OPS...

jeg vil si det som Petter ikke kan si: BJØRN KJOS ER EN STOR FEIT LØGNER!

Ingen seriøse flyselskaper kansellerer avganger på grunn av dårlig belegg! Jeg holdt på å hoppe i taket da jeg så løgnern stå der på TV2-nyhetene og gjenta det han hadde sagt i DN dagen før. At det går an! Når man er nødt til å kansellere en avgang - om det er tekniske problemer, crewmangel eller hv det er - jobber gutta og jentene på operasjonssentralen på OSL i høygir for å flytte om på flyene slik at det går utover færrest mulig passasjerer - det er klart man heller vil kansellere en flight med 10-20 pax på en høyfrekvent rute som OSL-BGO enn en stappful 737-700 til LPA. Opsen har sine kriterier å jobbe etter når de må kansellere fly - og med 440 daglige avganger skjer det selvsagt! De ser på belegget, hvor lett det er å flytte pax til andre avganger (både egne og andre fly), hvor lenge det er til neste fly,hvor mange som skal videre etc. Jeg har selv opplevd å få både kanselleringer og downsizing på fulle fly - ganske enkelt fordi det ikke var noe alternativ.

Når løgner-Kjos går ut på denne måten snakker han i beste fall mot bedre viten, i værste fall bevisst løgn for å skade konkurrenten (merker du presset, løgner-Kjos??) og røre oppunder misnøyen i markedet - han har jo allerede sparket til flygelederne. Skulle ønske SAS Braathens tok av seg silkehanskene og saksøkte Løgner-Kjos for injurier! HEIA PETTER'N!!!:nor

Men er det ikke litt merkelig at SAS Braathens som har nye fly, beste vedlikeholdsprogrammet, egne verkstedgutter/jenter må kansellere så mange flyvninger pga teknisk, når Norwegian har "eldgamle" fly, dårligere vedlikeholdsrutiner (som mange visstnok mener) etc. Burde det ikke være Norwegian som skulle ha størst vansker med tekniske problemer da?

Kunne vært interessant å se hvor mange kanselleringer SAS og Norwegian har.

Så langt idag (kl 1015) har SAS innstilt fly til Stavanger, Bodø og Ålesund. Norwegian ingen. Har SAS for lite fly - kan nesten virke sånn. Om dem har så store tekniske problemer med sine fly så burde dem kanskje beregnet med flere maskiner. Bare en tanke.

slingeprogrammet er nok litt tett, og det er vel ikke slik at SK-fly har mere problemer enn andre, men det har vært litt vansker men bytting av fly til nytt aoc, deler etc som mere ligger på gjennomføring av vedlikehold enn selve standarden på flyene - som er top-of-the-line. Og, rent statistiks - alt annet like - skal jo SK ha fire ganger så mange kanselleringer som DY tatt antall fly.

Originally posted by CK

slingeprogrammet er nok litt tett, og det er vel ikke slik at SK-fly har mere problemer enn andre, men det har vært litt vansker men bytting av fly til nytt aoc, deler etc som mere ligger på gjennomføring av vedlikehold enn selve standarden på flyene - som er top-of-the-line. Og, rent statistiks - alt annet like - skal jo SK ha fire ganger så mange kanselleringer som DY tatt antall fly.
Trodde bakkestopp og slinger var ennå tettere hos Norwegian som er et lavprisselskap. Er klar over at SAS har 4 ganger flere fly enn Norwegian, men uten å ha dokumentasjon for det så virker det da som SAS kansellerer langt flere avganger enn Norwegian - størrelsen/antall fly tatt i betraktning

En helt klar bakdel ved å ha SKBU AOC'et , i gammledager ... f.eks i fjor... , kunne man ha benyttet maskiner fra The Real SK , nå blir det jo et større pusslespill med crew , maskiner, AOC'er ....

Tror SAS Braathens har store problemer med å etterligne LCC’ene med innføring av 25 min turn around tid (eller tilsvarende). Samtidig med dette kan det være at de har mer tekniske problemer med flyene sine enn det de ønsker å innrømme.

CK vet sikkert svaret, dersom han ikke allerede er på vei til Oslo Tinghus?

Originally posted by P.A. VIKING

En helt klar bakdel ved å ha SKBU AOC'et , i gammledager ... f.eks i fjor... , kunne man ha benyttet maskiner fra The Real SK , nå blir det jo et større pusslespill med crew , maskiner, AOC'er ....
Med "bakdel":mol går jeg ut fra at du mener "ulempe":)

Så dette med AOC vil med andre bedre seg i nær framtid altså? Hvorfor forklares ikke dette til kundene og journalistene fra SAS da. Om dette er en god forklaring og spekulasjonene begynner å svirre så burde jo SAS forklare hvor infløkt det hele er.

Ulempe om du vil, sett fra min posisjon på UTSIDEN.
Vil tro at perioden frem til 1.4 er en spesiell utfordring for OPS'n grunnet nettop overføring av fly og crew til BUSK.

25 minutters turn-around er vanskelig på en del stasjoner, mens på f.eks. TRD klarer de det, eller hva MOW? Jeg har sett SGS på TRD i aksjon, og jer er imponert!

Originally posted by Hurum

Har SAS Braathens nesten 60 fly?

52 (snart 53) 737 og seks fOKKER 50

Originally posted by CK

25 minutters turn-around er vanskelig på en del stasjoner, mens på f.eks. TRD klarer de det, eller hva MOW? Jeg har sett SGS på TRD i aksjon, og jer er imponert!

Har lagt merke til at Norwegian har 25 min snutid på de fleste flyplassene i Norge. Bør ikke SGS klare dette også andre steder enn på Værnes? Er det stor forskjell på å snu ett SAS og Norwegian-fly på flyplassene, ulike prosedyrer?

Hørte på radio at SAS har kansellert mellom 60 og 70 avganger siden fredagen (1 uke altså), mens Norwegian hadde kansellert 3-4 avganger.

På TRD har vi da hatt 25 min turnaround, av både SK og BU i alle de år jeg kan huske, også lenge før visste at det var noe som het "lavpris" :)

Originally posted by Cedlind

På TRD har vi da hatt 25 min turnaround, av både SK og BU i alle de år jeg kan huske, også lenge før visste at det var noe som het "lavpris" :)
Men etter hva andre skriver her så er/var visst ikke det vanlig på andre flyplasser.

Aspirerer KJosern til å ta over en jobb i Irland? :devil

Skulle vært interessant å se om noen i media presset ham på dokumentasjon - har han drevet industrispionasje?

Og noen her på forumet på da ha en viss oversikt over pronsetvise kanselleringer?

Originally posted by Isbamse

Skulle vært interessant å se om noen i media presset ham på dokumentasjon - har han drevet industrispionasje?

Og noen her på forumet på da ha en viss oversikt over pronsetvise kanselleringer?

Prosentvise kanselleringer kan ikke være så vanskelig å finne ut av. Industrispionasje derimot kjenner jeg ikke til.
Hørte på radio at SAS har kansellert mellom 60 og 70 avganger siden fredagen (1 uke altså), mens Norwegian hadde kansellert 3-4 avganger.

i "gamle" dager på GM var det få, om INGEN som klarte kjappere turnaround's enn det gamle BU gjorde stort sett daglig.

Den gangen kunne vi godt parkere BU fly tett etter hverandre på gatene, og få få problemer da de VELDIG ofte klarte turnaround-tidene sine...

SK flyene og dem's turnarounds derimot.....fysjom, det gikk aldri....Thats a fact

:naughty:

Originally posted by BU662

Hui, her blir dette litt for hot igjen.

Fra tid til tid må man kansellere en avgang pga teknisk årsaker. Dette har ingenting å gjøre hvilked Maintenance program man følger. Nå man har engine-trouble eller bird-strike så vil man kansellere. Dette er selvsagt tekniske grunner. Men, de kan ikke preventeres med en god maintenance program.

...

Men fuglene ser vel ikke forskjell på SAS og Norwegian fly vil jeg tro....;)

Back