Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk

Replying to Topic 'Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk'

Originally posted by BU662

En selskap som kansellerer taktisk vil innen kort tid miste sine viktigste kunder: Forretningsreisende. De har bare en krav, å komme seg fra A til B snarest som mulig. Alt annet er ekstra.

Vet så de forretningsreisende, eller andre reisende for den saks skyld, at kanselleringene skyldes kommersielle årsaker...? Hadde det vært slik at de forretningsreisende har svært mange alternativer til SAS så hadde ditt argument vært på sin plass, men alternativet er i Norge DY som har enda færre avganger.

jeg vil si det som Petter ikke kan si: BJØRN KJOS ER EN STOR FEIT LØGNER!

Hva med "The Unwritten Forum Rules" her?

Vi har jo lurt på dette med "taktiske kanselleringer" i mange år her oppe i "nordvest", uten at vi nødvendigvis har brukt dèn frasen på det, og har kanskje i enkelte sammenhenger blitt sett på som "skrullete sytepaver" når vi har ytret oss.
Hvorfor skulle det bli en sånn svær diskusjon her nå plutselig? Er det bare fordi Bjørn Kjos har tråkket "eliten" på tærne ved å tenke høyt?

Er ingen som betviler at SAS Braathens er størst og har flest fly og flest avganger og dermed mest sannsynlig har flere avganger med færre passasjerer enn f.eks Norwegian har (kabinfaktor bekreftet dokumentasjon). Dessuten flyr Norwegian til enkelte destinasjoner få ganger som gjør det vanskelig å kansellere en slik avgang.

Men ble altså sagt at SK kanselerte 60-70 avganger sist uke, Norwegian 3-4 stk.

Virker jo som SAS har veldig mye teknisk problemer om dem er nødt til å kanselere så mange avganger for å klare driften. Synes i allefall det er veldig besnærende å tenke at det må være noe "merkelig" ... SAS har jo dessuten nye fly og alt skal jo være tipptopp.

Originally posted by TOS

En selskap som kansellerer taktisk vil innen kort tid miste sine viktigste kunder: Forretningsreisende. De har bare en krav, å komme seg fra A til B snarest som mulig. Alt annet er ekstra.

Vet så de forretningsreisende, eller andre reisende for den saks skyld, at kanselleringene skyldes kommersielle årsaker...? Hadde det vært slik at de forretningsreisende har svært mange alternativer til SAS så hadde ditt argument vært på sin plass, men alternativet er i Norge DY som har enda færre avganger.

Here we go again!

Hvem har beviset at de kanselleringer ble pga kommersielle årsaker? Ingen. Derfor har jeg valgt å unngå slik en uttalelse.

Det er svaert overraskende at Kjøs kommer ut med en frase og halv Norge folger sine argumenter uten å tenke.

BU662, du skriver jo at om et selskap kansellerer taktisk så vil de miste sine forretningskunder. Mitt poeng var at forretningskundene ikke kjenner årsaken til kanselleringen (de som eventuelt kunne sagt noe om det vil selvsagt ikke gjøre det, og det er vel stort sett klin umuligh å bevise noe for utenforstående), og i mangel på et bedre alternativ så er vel tapet for selskapet som kansellerer taktisk noe mindre enn det du kanskje antyder.

Jeg tenker stadig vekk, jeg....;)

Vi snudde en sein SK41et eller annet på tirsdag kveld i BoDØ MED 3.2 tonn inn og 3,5 tonn ut på 35 min. Cockpit crew ga oss skryt og menta at det var kun i Bodø at det gikk an, men det skal sies at vi var et par gamle BU gutter på jobb....

Jeg tror nok ikke at de kanselerer uten grunn, med de problemene man har i Avinor så blir Sas ekstra skadelidene da de tydligvis har utfordringer med å bytte AOC, med nye systemer som de skylder på. Samt at de har en noe mer komplisert opprasjon i forhold til Norwegian. Så jeg vil påstå at Sas får problemer som følge av at når litt skjærer seg så forplanter dette seg på en anne måte. Men det ser rart ut utenfra...

Dette er vel enda en diskusjon i rekken som egentlig ingen sitter med nok dokumentasjon for verken for eller imot.

Hva med å stenge hele topicen?

Originally posted by OSL Inside

Dette er vel enda en diskusjon i rekken som egentlig ingen sitter med nok dokumentasjon for verken for eller imot.

Hva med å stenge hele topicen?

Hvis man skulle stenge alle diskusjoner som var basert på ikke-verifiserbare fakta så ville det vel ikke vært så mye igjen av et diskusjonsforum. Nei, la dette for all del stå åpent. Slike diskusjoner har uansett en tendens til å dø ut av seg selv.

Originally posted by LN-SSL

Er jo forskjell på folk og Jørgen Hattemaker vettu ;)

Originally posted by LCH78

Originally posted by LN-SSL

Er jo forskjell på folk og Jørgen Hattemaker vettu ;)

Jeg reagerte også kraftig på denne uttalelsen her, useriøst. Bjørn Kjos må få mene hva han vil uten å bli utsatt for et personlig angrep av denne type.

Det virker som enkelte hardbarka SK fans ikke tåler kritikk av selskapet. DY er en fargeklatt i norsk luftfart slik som FR er i Europeisk luftfart. Og utfordrere blir gjerne hakket ned på.

Faktum er at SK kansellerer avganger om dagen pga av et nytt crewslinge program som ikke er helt innkjørt enda. Til tilder har det vært så ille at OPS ikke har vært klar over hvor fly og crew har befinnet seg. De har også brukt ATC problematikken til å dekke over noen av disse kanselleringene.

Men trenger Kjos og Norwegian å bruke så hardt skyts?

Jeg har overhodet ingen tro på at SAS Braathens kansellerer avganger pga. dårlig belegg alene. Da er det andre årsaker som ligger bak i tillegg og slike kanselleringer har nok Norwegian også.

Denne uttalelsen til Kjos er ikke noe annet enn enda en mulighet til å eksponere seg og sitt selskap i media, og det fungerte veldig bra. Han har tydeligvis lært av sin kollega i Ryanair. Mest mulig oppmerksomhet om sitt selskap, gjerne ved å rakke ned på konkurrentene.

Originally posted by EB

Men trenger Kjos og Norwegian å bruke så hardt skyts?

Nei, men det hadde hjulpet om SK hadde vært ærlige ovenfor sine kunder!
Husk, WF hadde også problemer med driften men var ærlige ovenfor sine kunder og da blir det reisende publikum "mer medgjørlige" :)

Originally posted by THS

Jeg har overhodet ingen tro på at SAS Braathens kansellerer avganger pga. dårlig belegg alene. Da er det andre årsaker som ligger bak i tillegg og slike kanselleringer har nok Norwegian også.

Denne uttalelsen til Kjos er ikke noe annet enn enda en mulighet til å eksponere seg og sitt selskap i media, og det fungerte veldig bra. Han har tydeligvis lært av sin kollega i Ryanair. Mest mulig oppmerksomhet om sitt selskap, gjerne ved å rakke ned på konkurrentene.

Dette er den nye trend innen næringslivet dessverre, uansett bransje.:( kapitalismen på sitt verste!

Det er jo synd at media lar seg bruke på denne måten hvor Kjos i beste sendetid får komme med slike påstander uten at han blir avkrevd noe mer "bevisførsel" . Her blir det jo en påstand som media griper begjærlig fatt i, og hvor SAS svarer så godt de kan.
Egentlig er en del av forumdeltagerne ikke noe bedre, da det er mange påstander i begger retninger som vanskelig lar seg etterprøve.
I Widerøe slipper vi heldigvis slike spekulasjoner med hensyn til hva som er årsak til både forsinkelser og kanselleringer da vi på vår "fly i rute" tjeneste ALLTID legger ut den eksakte årsaken til uregelmessigheten. På det viset er det et meget ærlig budskap som ligger åpent for en hel verden som kan se hva man holder på med.
Jeg tror SAS(og DY) også hadde vært tjent med en større åpenhet om slike forhold, da det ikke ville være så spennende for media å hause opp "nyheter" som ligger tilgjengelig på nettsiden til enhver tid.

Bra forslag - Widerøe har også her kommet lengre enn de andre selskapene. Virker nesten som SAS burde myse litt mer mot Widerøe og deres måte å gjøre ting på. Åpenhet fjerner ofte spekulasjoner.
Norwegian har jo ikke på langt nær så mange kansellerte avganger som SAS så det er vel ikke noe media har hengt seg opp i.
Men SAS burde vel kanskje snart begynne å lære at media kaster seg over nettopp slike saker. Om årsaken til kanselleringen er AOC etc så hvorfor ikke si det....eller at det skyldtes programmet som skal programmere piloter og kabinansatte ikke fungerer ordentlig ennå. Men så spørs det jo hva selskapene legger i begrepet "tekniske årsaker"...jeg har jo alltid trodd at det var noe teknisk galt med selve flyet...og ikke et dataprogram som skulle fortelle i hvilket fly de ansatte skulle være i.

For den som bryr seg om facts , dagens SK343 fra TRD-OSL hadde teknisk snag, noe med navigasjons kompjutern, ble > 2 timer forsenad fra TRD-OSL. Altså ingen komersiel kanselering. Skal vi ta for oss flere... ?

Jeg hadde nyhetene på i bakgrunnen i stad og fikk halvveis med meg at også Luftfartstilsynet var kritiske .. Kanskje det ikke bare er noe Kjos sier for å være kjip, allikevel?

Men SAS Braathens kunne jo fremheve hva de gjør for passasjerne når de kansellerer (uavhengig av årsak) er forsinket etc... Det gjør nok Kjos litt stillere...;)

Sakens kjerne er følgende (etter å ha lest EU-Reglene med tanke på kompensasjon); Alle flyselskap som kansellerer KONVERSIELLT er forpliktet til å betale ut helt andre summer i kompensasjon (mye høyere) til passasjerene. Uansett hva som er grunn til kanselleringen skyldes det "ekstra ordinære årsaker" som flyselskapene selv sier de ikke er herre over. Der er "ekstra ordninære årsaker" flyselskapene benytter når de kansellerer. Dette gjelder alle aktører inkludert Norwegian. Det Bjørn Kjos sier med sitt utsagn er at SAS Braathens ikke betaler ut det de skal til passasjerne i kompensasjon når de kansellerer. Det er en usmakelig kommentar som han burde holde seg for god for, når hans eget selskap ikke engang refunderer billettene til sine passasjerer når de kansellerer (Ref. Forbruker Inspektørene NRK). Det er derfor jeg mener at SAS Braathens (som refunderer alle billetter ved kanselleringer og finner alternativ) har all rett til å refse Bjørn Kjos!

Back