Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Begynner Kjos å merke at Petter har noe på gang ?

Aftenposten, http://www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article1175148.ece

Administrerende direktør Bjørn Kjos i flyselskapet Norwegian beskylder erkerivalen SAS Braathens for å kansellere flyavganger av kommersielle hensyn.

Replying to Topic 'Kjos: - SAS Braathens kansellerer taktisk'

Ja den mannen hygger seg godt i media i disse dager:sarc

Like konstruktiv kritikk som FR,s MOL bruker å komme med:sarc

Originally posted by FBU

Like konstruktiv kritikk som FR,s MOL bruker å komme med:sarc

det er sikkert mange som har tenkt det samme som Kjos her uttrykker. Det er selvsagt bortimot klin umulig å bevise dette, dersom man ikke sitter sentralt plassert i konsernledelsen i SAS BU (men da ville man selvsagt ikke sagt noe uansett....;) ).

Jeg vet ikke jeg - jeg vil kanskje anta at slike kanselleringer gjøres fra tid til annen av flyselskaper. Jeg føler meg ganske sikker på at jeg selv ble utsatt for dette den gangen BU fløy til ARN - jeg ble riktignok flyttet over på en SAS maskin, men det var forbausende få fra BU som fløy med den SK avgangen. Jeg anklager ikke BU for noe - jeg var egentlig happy, jeg, for business produktet til SAS vare bedre enn BU sitt....:spin:

Noen ganger kommer man i den situasjonen at noe MAA kanselleres for aa faa flykabalen til aa gaa opp, og da kansellerer man selvsagt der man kan reprotecte paxen innen rimelig tid. Og det er oftest paa de rutene med tettest avganger.

For at denne teorien skal holde....maa alle flyene kun benyttes i en retning:hi2 Vel litt overdrevet...men ikke langt i fra sannheten.....om 14:00 avgangen i fra Oslo til Bergen innstilles fordi det er faa passasjerer, saa maa jo ogsaa returavgangen i fra Bergen klokken 16;00 innstilles....og en maa ha faa passasjerer paa BEGGE avgangene for at dette skal skal loenne seg taktisk....det er et langt stoerre puslespill enn en enkelt avgang innstillt

Pass deg nå Bjørn Kjos! Det er aldri lurt å snakke nedlatene om dine hovedkonkurrenter... Spesiellt en så alvorlig anklage som dette er...Norwegian er da en smule proffere enn dette. SAS Braathens burde vurdere å gå rettens vei med dette. At de finner seg i å bli tråkket på.. gang på gang... på gang... Viser iallefall at de har en tilsynelatende proff holdning ovenfor "lillebror".

Originally posted by dc-8-63

For at denne teorien skal holde....maa alle flyene kun benyttes i en retning:hi2 Vel litt overdrevet...men ikke langt i fra sannheten.....om 14:00 avgangen i fra Oslo til Bergen innstilles fordi det er faa passasjerer, saa maa jo ogsaa returavgangen i fra Bergen klokken 16;00 innstilles....og en maa ha faa passasjerer paa BEGGE avgangene for at dette skal skal loenne seg taktisk....det er et langt stoerre puslespill enn en enkelt avgang innstillt

Ja men det er jo nettopp det SAS har gjort. SAS har jo f.eks torsdag kansellert både reisen fra Oslo og tilbake til Oslo på sine ruter til Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund for å nevne noen.

Originally posted by LN-BIZ

Pass deg nå Bjørn Kjos! Det er aldri lurt å snakke nedlatene om dine hovedkonkurrenter... Spesiellt en så alvorlig anklage som dette er...Norwegian er da en smule proffere enn dette. SAS Braathens burde vurdere å gå rettens vei med dette. At de finner seg i å bli tråkket på.. gang på gang... på gang... Viser iallefall at de har en tilsynelatende proff holdning ovenfor "lillebror".

Mannen er advokat og har nok kontroll over hva han sier! Tror ikke det er noe videre poeng for SAS å lage noe rabalder på grunn av dette… Er vel bedre å la de små lage litt støy en å få det på seg at de skal kneble de små… Og påstanden er vel vanskelig å bevise og motbevise regner jeg med… ?
Men det var mange avganger som var kansellert i år… nyhetene presenterte vel også saken på en god og solid måte… !(?)
Men har stusset over det at SAS ser ut til å ha teknisk på flyene sine på tider det ikke er så mange som reiser… søndags morgen, og andre tidspunkt det ikke er så mange som er på tur… med bookingtall som ikke var til å skryte av begge veier… men det kan være tilfeldig… for jeg har opplevd at det har vært kanselleringer når det har vært mer folksomt på avgangene… men ikke like ofte…. Men kanskje det har med at jeg har hatt det travelt da… :thumbup :love
:smokin

Det er mulig at det er svensken i meg som slår inn, men nå er jeg litt forvirret..

SAS (Braathens) er et kommersielt selskap.. De gjør kommersielle ting.. Inkludert kanseleringer vil jeg innbille meg..

Så lenge de følger lover og regler og tar konsekvensen av det de gjør, så er det vel greit?

Originally posted by Cedlind

Det er mulig at det er svensken i meg som slår inn, men nå er jeg litt forvirret..

SAS (Braathens) er et kommersielt selskap.. De gjør kommersielle ting.. Inkludert kanseleringer vil jeg innbille meg..

Så lenge de følger lover og regler og tar konsekvensen av det de gjør, så er det vel greit?

Javisst - men ifølge dem selv så gjør dem ikke det altså.

Originally posted by Hurum

Ja men det er jo nettopp det SAS har gjort. SAS har jo f.eks torsdag kansellert både reisen fra Oslo og tilbake til Oslo på sine ruter til Bergen, Trondheim, Stavanger, Ålesund for å nevne noen.

Selvfoelgelig blir avgangene kansellert begge veier, poenget er at du som regel vil finne at kun en av avgangene har lite passasjerer, mens f.eks. returen er fullbooket - da er det ikke god butikk aa kansellere....

jeg tror ogsaa at regulariteten til SASBraathens beviser de tekniske aarsakene til at flyene blir kansellert.

At avgnager blir innstillt i perioder med lite trafikk, er ikke annet enn aa kunne planlegge noedvendig vedlikehold akkurat paa samme maate som jeg tar ned Web Serveren vaar soendag morgen fordi det rammer faerrest brukere, men jeg tar den ikke ned for aa spare stroem, den gaar ned fordi jeg maa vedlikeholde den.....

Skal innrømme at jeg ikke leste selve artikkelen (Disse fordømranes avisene og anonsene deres er et sant h****te på modem..)

Hun forklarer at selskapet kan avlyse flyginger og slå dem sammen dersom de har problemer med flyene og en ny avgang til samme reisemål skal gå i løpet av kort tid. Ellers gjør de ikke, lover hun.

- Vi kansellerer ikke av kommersielle grunner. Da ville vi vært døde som flyselskap, sier Meisingseth.

Dette kan jo i grunn tolkes slik at BUSK flyr rundt med ødelagte fly fordi det er lenge til neste avgang :p

Hvordan regnes kabinfaktor forresten?
Går det på planlagte flyvninger, eller flyvninger som har vært i lufta ?

Edit: trykkleif

Originally posted by Jack
Mannen er advokat og har nok kontroll over hva han sier!

At man er advokat behøver da ikke å bety at man har kontroll på noe som helst...:biggrin

Originally posted by LCH

Originally posted by Jack
Mannen er advokat og har nok kontroll over hva han sier!

At man er advokat behøver da ikke å bety at man har kontroll på noe som helst...:biggrin

Akkurat DET har vi vel sett endel eksempler på i det siste! :p

At avgnager blir innstillt i perioder med lite trafikk, er ikke annet enn aa kunne planlegge noedvendig vedlikehold akkurat paa samme maate som jeg tar ned Web Serveren vaar soendag morgen fordi det rammer faerrest brukere, men jeg tar den ikke ned for aa spare stroem, den gaar ned fordi jeg maa vedlikeholde den.....
I den perfekte verden:
hvis det av et flyselskap spekuleres i å kansellere avganger en viss tid i forveien fordi man ikke har ressurser til å gjøre nødvendig maintenance når de skulle ha gjort (på et tidspunkt hvor det ikke rammer betalende kunder) så er det vel bedre å kutte ned på rutetilbudet totalt? Altså ikke selge billettene fra begynnelsen av, og ikke lage et potensiellt mareritt for passasjerene sine som kanskje har bedre ting å bruke tiden til enn å henge rundt i et øde tåkehav. Eventuellt, ta en ringerunde kvelden før og meddele: "vi kan dessverre ikke yte servicen du betalte for i morgen, da det er såpass lite belegg på avgangen at vi like gjerne tar en motor-overhaling i stedet" :thumbup

Edit; henviser IKKE til SAS Braathens her siden ingen kan bevise at sånt bedrives, men generellt! :up: Det er aldri moro å miste connections.

En ting jeg lurer på egentlig. Her diskuteres noe som faktisk ingen her grunnlag for å uttale seg verken for eller imot. Og det gjelder vel også Herremannen i Norwegian.

Å ytre sine personlige meninger er en ting, men å refse et selskap mot et annet synes jeg er feil.

Til de som så innslaget på nyhetene igår hvor infosjefen til SASBraathens fikk spørsmålet om de kansellerte fly med lite pax og overførte dem til neste flight. Jeg la merke til at flyten i det svaret var ikke så glatt som vedkommende normalt ville ha
svart. Konklusjon: Hun hadde problemer med å svare korrekt på dette spørsmålet.

:naughty:

Originally posted by OSL Inside

En ting jeg lurer på egentlig. Her diskuteres noe som faktisk ingen her grunnlag for å uttale seg verken for eller imot. Og det gjelder vel også Herremannen i Norwegian.

Å ytre sine personlige meninger er en ting, men å refse et selskap mot et annet synes jeg er feil.
Nå har nok kanskje artikkelen fått en litt krassere utforming enn hva Kjos kanskje har sagt.....
Selvsagt må en/han få lov til å stille spørsmålet. Og SAS benekter for at dem gjør det, men mange passasjerer opplever jo at dem gjør det.

Han der fyren der gjør meg i dårlig humør.. Noe som skal noe til :P

Har han ikke bedre å gjøre en å trampe på andre aktører ???

Motkommentaren..

Bjørn Kjos i Norwegian hevdet i går overfor media at SAS Braathens kansellerer avganger med få passasjerer for å spare penger og oppnå en høyere kabinfaktor enn det vi i realiteten har. Kjos tar fullstendig feil, og viser mangel på kunnskap.

- Påstandene til Kjos viser egentlig bare at han mangler kunnskap om hva det vil si å drive et stort nettverksselskap, sier Petter Jansen i en kommentar. - Alle i bransjen vet at det å gjøre såkalte kommersielle kanselleringer kun fører til at man mister troverdighet blant passasjerene, og dermed undergraver sin egen virksomhet.

Å operere med nesten 60 fly og rundt 3000 flygende i nettverkstrafikk, kan ikke sammenlignes med 14 maskiner og 300 mennesker som flyr punkt til punkt, slik tilfellet er for Bjørn Kjos, sier Petter.

På tross av dette meget ulike utgangspunktet er SAS Braathens regularitet og punktlighet under normale omstendigheter, helt på høyde med Norwegians, til tider også bedre.
De eksterne trenger ingen nærmere kommentar, utover å si at vi øver det trykket vi kan overfor myndighetene i påvente av at Avinor finner en løsning.

Back