• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kjos roser SAS

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...:nor
 
I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.


Noe sier meg at "de andre" med de røde flyene sier akurat det samme om Norwegian:rolleyes:


Men at det er et skikkelig yield press på OSL-CPH kan undertegnede bekrefte.
 
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på? Når NB gjør det samme (som var deres eneste valg) og det ikke passer DY like godt, så liker han ikke det så godt. Fullt forståelig, men han møter vel seg selv ganske kraftig i døren her, synes jeg.:)
 
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Herlig å lese positive kommentarer mellom konkurrenter...:nor


Antar at du skrev rett -DE - er der andre enn DY/NB/SK som fly OSL-CPH?
Og SK har han jo "frikjent", mener han muligens oxo eget selskap:o
 
Vet ikke om jeg synes denne kommentaren fra Kjos var så veldig bra; har det ikke vært Norwegians forretningside da og komme inn og skape yield-press på ruter som konkurrentene tjener gode penger på?

All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.
 
Dagens gla`melding i avisen... I dagens DN sier Kjos at SAS oppfører seg skikkelig - det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København.

Ikke lenge siden DY var akkurat der ja.......

Kommentaren er ikke helt i tråd med LCC-filosofien, mer et resultat av hvordan et marked har modnet, eller overmodnet. :lol:
 
All konkurranse er ikke god konkurranse - spesielt ikke om konkurransen blir for sterk. Poenget er muligens her at konkurrentene ikke tjener spesielt gode penger på denne ruten, og at det ikke er rom for mer enn 2 aktører...? Om det skal være SK og NB eller SK og DY eller DY og NB, vet ikke jeg. SAS flyr vel naturlig nok relativt ofte til CPH pga feed til andre ruter til mindre steder i Europa og IC.

OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. :o Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.

Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.
 
Greia er vel at SAS ikke har presset prisene ned på denne ruten, til tross for at både Sterling og Norwegian har etablert seg med flere daglige avganger. Og det er jo typisk om SAS hadde gjort nettopp dette - vi har jo mange eksempler på at SAS kjører svært lave billettpriser når de får konkurrenter og dermed konkurrerer dem ut. Derav Kjos' kommentar.

Problemet for Norwegian og Sterling er jo at SAS bruker denne ruten til å feede og at de to konkurrentene ikke på langt nær har samme frekvenstilbud som SAS. Sterling reklamerer f.eks. i dagens DN med "inntil fire daglige avganger" - som jo ikke akkurat er spesielt imponerende på en rute som denne.
 
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...;)
 
OSL-CPH bør vel være stor nok til tre aktører, og NB kunne selvsagt ikke sitte og se at SK og DY "trykker penger" på en rute midt i hjertet av deres markeder. :o Dette er jo en konkurransesituasjon og det er jo DY som har ivret etter konkurranse (og bra det selvsagt), og poenget er jo selvsagt at DY står fritt til å trekke seg/redusere på OSL-CPH.

Kan ikke se forskjellen på f eks OSL-PRG hvor det heller åpenbart ikke var plass til tre aktører og SK klokelig trakk seg. Hva med Moskva, hvor det åpenbart ikke er plass til mer enn en direkterute? Jo, her går jo DY inn uten forhåpninger til å tjene penger med det første, selv om begge aktører nå taper på denne ruten. Det er jo også en hel rekke, f eks sydendestinasjoner, DY har kommet inn som en tredje aktør, og presset yielden så det holder.

Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?). Det er selvsagt riktig at hver av aktørene står fritt til å disponere sine ressurser som de vil - inkl. å trekke seg fra ulike destinasjoner hvor de ikke ser ut til å kunne tjene penger på litt sikt.

Poenget mitt var at det kan bli for mye konkurranse, og at dette kan være et problem på litt sikt. Det er altså et spørsmål om hvor stor fortjeneste de aktuelle aktørene har på en gitt destinasjon, hva som er responsen til de eksisterende aktørene når en ny kommer til, hvorvidt den nye bidrar med noe annet enn å stjele kunder fra de eksisterende (dvs. om de skaper merverdi), og om det er mulig for bedriftene å overleve etter etablering.
 
Er OSL-CPH en så veldig stor rute om man ser bort fra alle transferpax? Jeg bare spør, og jeg vet ikke svaret. Jeg har litt problemer med å skjønne at CPH skulle være en spesielt mye mer attraktiv destinasjon enn f.eks. HEL eller ARN/STO, men det er mulig at det er mer som skjer i CPH (både for forretningsreisende og fritidsreisende?).

Antallet reisende mellom Oslo og København er stort. Nå tipper jeg Stockholm tiltrekker jeg ser forretningstrafikk fra OSL enn CPH, men det er for det tette bånd mellom norsk og dansk næringsliv. Når det kommer til fritidsreisende så trekker nok CPH flere pax enn ARN. Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København. Nå synser jeg litt, men på mine turer OSL-CPH med SAS vil jeg anslå an jeg ser igjen rundt 20% ved baggasjebåndet etterpå, og da kommer de som kun reiser med håndbaggasje itillegg. Et annet aspekt er også miksen mellom economy extra og economy på OSL-CPH (og hovedstadstriangelet generelt) på ukedagene er det normale at mellom 50 og 70% av flyet består at passasjerer i economy extra, hvilket gjør at SAS har en helt annen yield på ruten enn de andre.

HEL derimot er litt mer en destinasjon for "spesielt intereserte" for å sette det litt på spissen
 
Er ikke OSL største destinasjon fra CPH?

Tatt i betraktning de tette avgangene som SK har til OSL fra CPH så er kanskje ikke det så rart. Mitt poeng var at kanskje er mange av disse pax transferpassasjerer, men det er selvsagt bare synsing. Om det stemmer at det er veldig mye transferpax så er kanskje ikke markedet så stort som man i utgangspunktet skulle mene likevel.
 
Last edited:
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.
 
Og da har Norwegian skrudd opp prisene til 398 kr. for billigste billett Oslo-København, og 420 kr. for billigste billett København-Oslo. I juli og begynnelsen av august kan man imidlertid få København-Oslo til 270 kr. Meget begrenset program i sommer med bare tre daglige avganger, for øvrig.

Bra!!! :DEN
 
Itillegg så bor det flere tusen nordmenn i København.

Utvilsomt, men alle Nordmenn som bor i København er ikke nødvendig vis fra nedslagsfeltet til Osl. Om man sammenligner dette markedet av studenter og nordmenn som jobber i Danmark, kan man jo også snu det andre veien.

Det er betydelig flere dansker som jobber i Norge enn det er nordmenn som jobber i Danmark. Man skal heller ikke glemme at det i Norge er en helt sinnsykt mengede svensker som jobber, studerer og bor. Disse bidrar også utvilsomt til å fylle seter mellom Stockholm og Oslo. Kanske i større grad enn denne typen reisende mellom Osl og CPH.

Når det er sagt, har du nok et poeng Someone i at båndene mellom Norge og Danmark er meget sterke. Nordmenn har Danmark og dansk kultur dypt plantet i sine hjerter. Danmark er for meg et nære og eksotisk sted hvor jeg føler meg meget velkommen og konfortabel som nordmann. Denne sterke possisjonen tror jeg ikke noe annet land er i nærheten av å ha for nordmenn.

Men når det gjelder forretningsreisende sitter jeg med et inntrykk av at ARN er en større endestasjon enn CPH, men her kan jeg sikkert ta feil.

Det hadde vært moro å visst hvor mange prosent av SAS sine reisende som går av i CPH og ARN og ikke reiser videre.
 
Syns det er fantastisk at Bjørn Kjos kommer med bare positive uttalelser om sine konkurenter. Har til gode (tror eg) å høre han komme med noe negativt om sine konkurenter ! Er ikke alle som er likedan nei...;)

- det er de andre aktørene som har skapt yield-presset på Oslo-København

Positivt om SAS og negativt om Sterling som er eneste andre operatør på ruten. Han sutrer over lavt yield.. How ironic
 
Back
Top