Kinesiske flyvertinner kan koste SAS millioner

Har SAS egentlig ikke eneret, som eneste danske flyselskab, til at beflyve de 2 ruter, i henhold til de bilaterale aftaler, der er indgået landene imellem, ligesom de har eneret til at beflyve russiske destinationer?

Det ironiske oppi det hele var at det var for at CAU plutsleig var så opptatt av "skandinaviske" arbeidsplasser på langrutene. kremt. ehm. jeg tenker vi sier danske arbeidsplasser jeg.

Som stor kunde i SK er det leit å se hvordan selskapet fortsettes å rives i filler innenifra.
Som jeg har vært inne på i tidligere tråder ser jeg ingen annen løsning for SAS enn at de 3 skandinaviske land med så forskjellige bedriftskulturer , motivasjoner og målsettinger deles opp som seperate selskaper under felles markednavn.
Nåværende konflikter er kun gratis "mat" til konkurentene.

Det er jo i grunnen tre separate selskaper vi snakker om, SAS Norge, SAS DK og SAS SE.

Det er jo i grunnen tre separate selskaper vi snakker om, SAS Norge, SAS DK og SAS SE.

Ja, du kan høre med Petter Jansen på hvordan det mottaes på konsern-nivå å tenke utenfor den tanken de har hatt i noen år om å bryte ned selskapet fra innsiden.

-A

OT: Leste igjennom "Caution" på CAUs hjemmesider. Interessant å lese vilkårene for FAs til og fra SFJ...

Yikes! Trøste og bære; her må man jo nesten ha studiespesialisering
eller lignende, maken til rigid og komplisert regelverk for å utføre
en "stakkars" flyvning til/fra Grønland! :drunk:

Ja , hva skal man si til slikt? De danske IC kabinansatte ser ikke ut til å ville sitt selskap særlig godt for tiden.
De sørger i alle fall for å drive en kundegruppe fra østen over til andre konkurrerende selskaper som har kabin personale som taler deres morsmål.
Dette er viktig for dem og det er en kundegruppe som vokser og er pengesterke.
Går SAS IC den veien Sabena og Swissair gikk?:(

Dette er bare rett og slett traurig og trist. Vi har vært over hva som kan sies om ledelse og ansatte for dette i andre sammenhenger, så jeg hopper over de her, men dette er bare en av menge ting som viser at selskapet har mindre og mindre livets rett.

-A

Dette er bare tragisk! Nok en gang seirer fagforeningen med sine krav, som selvsagt er langt unna selskapets ønsker og denne gang også passasjerene:(

Aftenposten.no

Bakgrunnen er uroen som er skapt omkring situasjonen til de ansatte fra Kina, sier administrerende direktør for SAS International, Lars Sandahl Sørensen.

SAS ble tidligere denne måneden trukket for arbeidsretten i Danmark av det danske kabinpersonalets forening (CAU), fordi flyselskapet bruker kinesiske kabinansatte uten dansk arbeidstillatelse og med lønn langt under dansk tariff.

– Våre kinesiske medarbeidere er blitt utsatt for et helt urimelig press. Derfor har vi i en midlertidig periode valgt å frita dem for tjeneste, sier SAS-direktøren

Hvor mye har egentlig SAS spart på å bruke kinesere i kabinen? Det er ikke sikkert det er så dumt av SAS å ta dem ut av tjeneste om man begynner å regne på negativ omtale og eventuelle interne konflikter. SAS må nå få skuta på rett kurs igjen fremfor å drive med slikt internt vissvass....selv om det kanskje er foreningen som har laget unødvendig trøbbel i denne saken. SAS kommer kanskje billigere og bedre ut av det på den måten.

Hvor mye har egentlig SAS spart på å bruke kinesere i kabinen? Det er ikke sikkert det er så dumt av SAS å ta dem ut av tjeneste om man begynner å regne på negativ omtale og eventuelle interne konflikter. SAS må nå få skuta på rett kurs igjen fremfor å drive med slikt internt vissvass....selv om det kanskje er foreningen som har laget unødvendig trøbbel i denne saken. SAS kommer kanskje billigere og bedre ut av det på den måten.

SAS kommer kansje billigere unna det internt med å unngå å krangle med fagforeningen (CAU), men kunden kommer definitivt ikke bedre ut av det, når det dreper en service som man skulle tro var god for både kunden (pengesterke kinesere) og besetningen (har du sett språk- og kultur-krasj mellom kabin-personale og kunder fra fremmede steder?).

-A

– Våre kinesiske medarbeidere er blitt utsatt for et helt urimelig press. Derfor har vi i en midlertidig periode valgt å frita dem for tjeneste, sier SAS-direktøren

Også kjent som "sette dem på gaten uten rettigheter", tenker jeg. Men det bryr nok den danske kabinforeningen seg fint lite om...

Men nå holder heldigvis Danmark på å forandre lovgivningen på det punktet så da vil forhåpentligvis MøkkaVilly sitte med skjegget i postkasse om en liten stund igjen

Ja selvfølgelig skal regeringen forsøge at ændre lovgivning, for at komme deres eget selskab til hjælp, alt andet ville være utænkeligt. En form for kunstig statshjælp. Sådan har det altid været, SAS skal have særbehandling. Tænk sig hvis det havde været eksempelvis Sterling, der havde eneret og Monopol på ruten, så havde det anderledes. SAS har efterhånden et godt negativt Brand. Det virker som om det altid er fagforeninger skyld når det går dårligt,mens den uduelige ledelse og ejer altid går fri. Jeg glæder mig til den dag selskabet skal lægges i graven.

Jeg tror ikke det er besparelsen i form av lønninger til kinesiske CA's som er det drivende for SAS.
Både SAS og andre europeiske/amerikanske selskaper har i mange tiår brukt CA's fra land i østen de trafikkerer.
Dette er primært fordi SAS og andre som et serviceselskap ønsker at deres kunder skal bli tatt vare på en ryddig måte.
Man kan jo forestille seg å fly med f.eks. Aeroflot der det ikke snakkes morsmålet vårt eller annet kjent verdensspråk.
Ikke særlig kjekt å reise med et selskap der man ikke forstår en dritt av hva som blir opplyst eller å ikke bli forstått av CA's når man henvender seg til dem.
Jeg tror CAU sine medlemmer burde få seg et kurs i sosial-antropologi.
For meg virker det fullstendig meningsløst i en verden som stadig blir mer global utspillet til CAU.
Danskene er jo vanligvis et svært så vennligsinnet folkeferd.
Hva i all verden feiler det gjengen i CAU?

Jeg kan tenke meg man føler seg kjempeinkludert og velkommen hos sine nordiske kolleger som kinesisk CC om dagen. Hele saken er jo bare så til de grader ute av proporsjoner.

Snakk om å lage 10 høns av 10 fjær!

Det funket jo fint med de japanske vertinnene i mange tiår. Både CAU og andre var happy.

Lurer på hva som er forskjellen på de japanske sine vilkår og det de kinesiske skulle ha. Kommer ikke godt frem i media.

Bare tenk deg - CAU - litt om disse ting.

Hvor mye mennesker lever i Norden ? (Relativ sikre SAS / AY kunder)

Hvor mye mennesker lever i Kina og vil har nok velstand a kunne reise (Potensielle Kunder:exclaimation) ~200 Mio. mennesker innen 2010

Og na tenk deg en steg videre:

Hvor mye Langdistansefly har SAS bestilt? NULL

Hvor mye Langdistansefly har Air China, China Eastern, Hainan og China Southern Group i bestilling?

Det er en faktum at - om dette spillet fra CAU forsetter og SAS kan ikke tilby sine kinesiske pax chinese-native speaking C/A - sa vil SAS rett og slett bli utkonkurrert pa disse ruter, fordi den störste andelen av pax vil i fremtida komme fra Kina! Og de kinesiske selskaper vil snart ha nok metall til ekspansjon.

Mens kanske er jeg feil og de CAU medlemmer tar kveld-skolen i Kinesisk...

Hvis det hadde vært litt tæl i ledelsen våres, så hadde de vist fingeren til CAU (Crocodiles Are Us), flyttet de daglige PEK-flygningene til ARN, tatt tilbake de kinesiske A/H'ene og tilbudt et vesentlig bedre produkt for våre kinesiske pax som ikke snakker annet enn et av de kinesiske språkene. Det er store kulturelle forskjeller mellom mennesker fra Østen og Vesten, og kinesiske og japanske kabinansatte har en viktig jobb å gjøre ombord hos oss.

Men har vi en ledelse med tæl? Ikke f***!!

Back