Kato Air satt på bakken

Re: Kato Air satt på bakken

Kjaere deg Nick Figaretto!

Er dette en grunn til aa sette fly paa bakken er det nok mange flyselskap som burde ha sluttet aa fly... ;)

Vel... naar dette er nevnt saa kjenner jeg ikke til forholdene her og er vel i prinsipp enig med deg, men jeg ikke kunne dy meg da jeg fant dette innlegget ganske ironisk... ^_^

Dag

Innlegget er ikke så ironisk om du har hørt brøkdelen av historiene om de "glade amatører" som eier og driver Kato Air.

Jeg kunne kanskje heller brukt uttrykket "grotesk - på grensen til kriminell" når det gjelder personalpolitikken.

Når det gjelder mangelen på kompetanse i ledelsen går det ikke på den "vanlige" inkompetansen som de fleste misfornøyde ansatte hevder ledelsen er i besittelse av, men reint amatørskap som ikke har noe som helst i kommersiell luftfart å gjøre.

På den tiden Kato Air drev med avisflygning og viltpeiling kunne nok den godeste eier komme unna med å behandle de ansatte som nabogutten som kommer innom og klipper plenen en gang i uka. Men da de vant anbud for kommersiell passasjertrafikk må man faktisk kunne forvente at man bringer organisasjonen opp på et litt høyere nivå.

Men som sagt - jeg har ikke hørt så mye om forholdene i Kato de siste årene, men det er jo mye som tyder på at forholdene ikke har bedret seg nevneverdig.

Så jeg får bare beklage at jeg brukte såpass milde uttrykk at de kunne oppfattes som dekkende for langt flere ledelsesgrupper enn bare den i Kato Air... :rolleyes:

Ligger nok litt mer under her enn bare et manglende papir el.l. siden Samf.dep. så sier opp avtalen rå raskt.

Last edited:

Trist!
Nå som både Coast Air og også Kato må legge ned, så er det nesten bare 737'er og Dash'er som flyr i dette landet. Ikke veldig spennende for flyspottere....

Anotherone bites the dust, med andre ord.
Blir spennende hvem som sender inn anbud på FOT-nettet nå som både Coast og KATO er borte. DAT har jo erfaring, og North Flying har jeg etterhvert ganske god kjennskap til norske forhold gjennom Air Norway. Lufttransport kan også være aktuell - de har erfaringer fra Do228-operasjoner på Svalbard (or er sammen med WF det eneste selskapet som har blitt invitert til å by på det midlertidige anbudet på Røst), og man skal vel heller ikke avskrive svenske operatører som Nordkalottflyg og NextJet. Sistnevnte dro i lang et par gode svenske FOT-kontrakter i år. WF har jo tidligere vurdert svenske FOT-ruter, og med operasjoner i Nord-Sverige kan det jo være aktuelt for svenske selskaper å forsøke seg. Ulempen for disse (men fordelen for WF) er at departementet enda ikke har sendt utlysningen av anbudet ut - og det er ikke bare-bare å starte operasjoner i Norge 01APR 09

Lufttransport kan jo også fly 3 kantsamband mellom Bodø-Værøy-Røst med helokopteret. Skjønner det slik at det er et alternativ.

"Flygerhelten" Stein Magne Lian (økse-episoden i 2004) sier til Dagbladet at, [sitat]-Dette er fryktelig trist. Det er et lite firma det har vært veldig kjekt å jobbe i [sitat slutt].

Kanskje han ikke har hatt så stort behov for personalpolitikk oppe blant skyene, eller så er han smart nok til å vinkle kommentarer til forholdene på den måten.

Jeg aner selvsagt ikke det døyt om selskapet og forholdene, så jeg stopper her...^_^

BTW: Stein Lian skal kjøre trailer noen måneder nå da, før han starter som instruktør på Sola i desember....

Lufttransport kan også være aktuell - de har erfaringer fra Do228-operasjoner på Svalbard (or er sammen med WF det eneste selskapet som har blitt invitert til å by på det midlertidige anbudet på Røst), og man skal vel heller ikke avskrive svenske operatører som Nordkalottflyg og NextJet.

Noen som vet hvorfor North Flying ikke er forespurt? De klarte jo å komme inn på kort varsel til Fagernes.

veit ikke helt om North Flying sine blyanter kan lande på Røst da :)

Får håpe North Flying (Air Norway) kommer med noe annet en disse sigarskipene snart !

Dersom samf.dep kommer med sammenslåtte ruter for Fagernes, slik som enkelte har antydet, så tror jeg ikke vi ser North Flying på den ruta uansett.

Forøvrig så synes jeg det er synd at Kato Airline måtte kaste kortene. Ser at enkelte gjør litt "natt av familiebedriften" på Evenes. Faktum er at flyplassen mister sin operative flyvirksomhet og det er rett å slett synd. Så får de høye herrer krangle om hvorfor det som har skjedd har skjedd.

Forøvrig så synes jeg det er synd at Kato Airline måtte kaste kortene. Ser at enkelte gjør litt "natt av familiebedriften" på Evenes. Faktum er at flyplassen mister sin operative flyvirksomhet og det er rett å slett synd. Så får de høye herrer krangle om hvorfor det som har skjedd har skjedd.

Det hele er tragisk kun for de ansatte, spesielt dem som forble hos KATO gjennom en periode med sterk rekruttering hos andre selskaper. At ledelsen nå endelig har klart å seile skuta på land - til tross for ett mildt sagt tålmodigt luftfartstilsyn - er intet mindre enn en fantastisk prestasjon av inkompetanse.

Når de ytterligere legger skylda på Luftfartstilsynet for egen manglende evne til a drive flyselskapet innenfor de samme rammene som resten av norge er underlagt må man bare trekke på smilebandet av tragikomedien; de absurde og utrolige historiene som ryktes på crewrommene bekreftes nok en gang av virkeligheten.

Dette selskapet har fungert til tross for sin -spesielle- ledelse fordi de har vaert heldige nok til å ha dyktige ansatte, som nå har fatt sin insatts belønnet med arbeidsledighet og ansvarsfraskrivelse. Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....

Last edited:

Hvor mye koster det å kjøpe en billett på denne ruten?
Evt. hvor kan man bestille?

Det hele er tragisk kun for de ansatte, spesielt dem som forble hos KATO gjennom en periode med sterk rekruttering hos andre selskaper. At ledelsen nå endelig har klart å seile skuta på land - til tross for ett mildt sagt tålmodigt luftfartstilsyn - er intet mindre enn en fantastisk prestasjon av inkompetanse.

Når de ytterligere legger skylda på Luftfartstilsynet for egen manglende evne til a drive flyselskapet innenfor de samme rammene som resten av norge er underlagt må man bare trekke på smilebandet av tragikomedien; de absurde og utrolige historiene som ryktes på crewrommene bekreftes nok en gang av virkeligheten.

Dette selskapet har fungert til tross for sin psykopatiske ledelse fordi de har vaert heldige nok til å ha dyktige ansatte, som nå har fatt sin insatts belønnet med arbeidsledighet og ansvarsfraskrivelse. Sammen med oppsigelsen medfølger en faktura for utestående bonding-beløp....

Snakk om bredside!

Last edited:
Back