Kaster stein i glasshus

Status
Not open for further replies.
"Bjørn Kjos må slutte å raljere, mener SAS: Snittalderen på flyene i SAS-flåten er nemlig bare ett år høyere enn hos Norwegian."

Takk!!! Endelig et oppslag som tar for seg halleluja-snakket til Kjos med en klype salt.

http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1936422.ece

Riktig å påpeke faktafeil, men det er vel ingen som oppfatter hverken Kjos eller representanter for SAS som objektive i sin fremstilling av verden....;) Som ansatt i SAS synes du sikkert det er flott at "dine" tar et oppgjør med dette, men som passasjer hos både DY, SK og andre så trekker jeg nå bare på skuldrene av både Kjos sine utsagn om dette og SAS sitt svar.

Det var da på tide at Kjos blev modsagt på dette område. Nu har han i årevis holdt på med at udtale sig om DY's nye fly og SAS' gamle fly, mens faktum har været at han selv har brugt tudse gamle fly - men alle har taget hans løgne for gode varer.

God at se SAS går til genmæle.... Der bliver mere og mere MOL over Kjos - desværre...

Men som nævnt andetsteds. En løgn bliver ikke mere sand af at blive gentaget igen og igen...

Naja, dette er PR-svada fra begge sider.

Hverken de tidlige 733er eller de MD'er er noen fly som man vil ha som helst i flaten. De er dated og brenner mer fuel en nye maskiner. Likevel koster det en god spenn a utveksle en hel flate. Og da ma man fa finansering pa plass.

Jeg tror begge selskaper bedre fokusserer seg pa sitt kjerne-omrade. Dette er definitiv ikke en verbalt media-slag...

Der bliver mere og mere MOL over Kjos - desværre...

Men som nævnt andetsteds. En løgn bliver ikke mere sand af at blive gentaget igen og igen...

Kjos opptrer vel nå som han alltid har gjort. Som nevnt så trekker iallefall jeg på skuldrene av det og klarer ikke å la meg engasjere nevneverdig, men forstår at personer i eller i svært nær tilknytning til SAS liker at det blir tatt til motmæle.

Som et humoristisk ment apropos til det siste du skriver, så har jo SAS i maaange år gjeninnført service (uten at det har vært noen endring), men nå er det endelig blitt sant. Tidligere rektor ved Universitetet i Tromsø avsluttet i sin tid "alle" sine taler med "..og forøvrig så mener jeg at Norsk Polarinstitutt bør flyttes til TRomsø", og det ble det sannelig til slutt. Av og til så hjelper det å snakke mye om en sak, og til slutt så blir det kanskje virkelighet.....;)

Riktig å påpeke faktafeil, men det er vel ingen som oppfatter hverken Kjos eller representanter for SAS som objektive i sin fremstilling av verden....;) Som ansatt i SAS synes du sikkert det er flott at "dine" tar et oppgjør med dette, men som passasjer hos både DY, SK og andre så trekker jeg nå bare på skuldrene av både Kjos sine utsagn om dette og SAS sitt svar.

ehmmmm nå har det vel ikke SAS vært veldig på hugget i å ta for seg de mange usaklighetene som blir framsatt av "random people" i media.

Og ja, som ansatt i SAS er det frustrerende å jobbe i Norges nest mest mediaomtalte bedrift når 90 % av det som skrives er negativ omtale, og i mange tilfeller iscenesatt av en bestemt person. Mulig du og dine bekjente trekker på skuldrene, men mitt inntrykk er ikke helt det samme. Min egen mormor lurte på om jeg skulle finne meg en ny jobb i forrige uke fordi SAS kom jo til å gå konkurs nårsomhelst og de hadde så gamle fly hadde hun lest i avisene.

var det noen som sa agurk?
Vi vet dessuten at et flys alder, eller en flåtes gjennomsnittsalder er en gnske tabloid sak. Hva er best, en flåte f.eks. bestående av 50/50 30 år gamle 737CL og helt nye 737NG eller en flåte bestående av 15 år gamle 737NG?

Det viktigste er uansett at flyene har ny teknologi, er godt vedlikeholdt (og kanskje at de ser relativt freshe ut innvendig og utvendig).

Det som er synd, er at SAS-konsernet mangler gode medietalsmenn/kvinner som kan være aktive i media og snakke opp selskapet på en like god måte som Kjos. Vi har vel alle våre oppfatninger om han, men på samme måte som O'Leary, Stordalen og Røkke, skaper han (positiv) oppmerksomhet rundt selskapet som er verdt millioner! Claus Sonberg var en slik, som vi dessverre har mistet fra "bolaget". Mats J. & co er dyktige, men de blir aldri noen medieyndlinger.

DC-9 var ute av flåten i 2002.
Nja, nu flyger väl SAS fortsatt med ett antal DC-9-82 , de är registrerade som DC-9 , certificate of airworthiness säger DC-9 , SAS eget AOC säger DC-9 med mera. Enklast är väl att titta på skylten i main entrance door och där står det också DC-9-82.

Uansett så er det et faktum at DY om et par år vil ha klart nyere fly enn SAS. Ellers klarer de fleste som er oppegående nok å ta denne ordbruken for hva det egentlig er, og ikke legge så veldig mye vekt på det som sies.

Her uttaler forresten Kjos at han ikke kan forstå hvorfor selskaper kan fly gamle fly og samtidig tilby lave prsier:

http://www.dn.no/dntv/nyheter/article1935876.ece

Hvordan kan Kjos fly med gamle fly å tilby lave priser? Er det fordi han har så høye gebyrer som dekker opp for de lave prisene? ;) Dette spillet begynner egentlig å bli oppbrukt. Kan man ikke konkurrere med hverandre uten å krangle om detaljer i media som egentlig ikke har noen betydning. Å uttale seg om hvordan en konkurrenter driver butikk synes jeg uansett selskap, er passe lavmål. La det irske selskapet holde på med det alene :)

Norwegian kunne kanskje ventet eller år eller to - til flere 737-800 var faset inn og flere 737-300 var faset ut - da hadde det vært mer krutt i uttalelsene ...

Faktum er at SAS har en gjennomsnittsalder på 11,3 år på sine fly. Videre er et faktum at gjennomsnittsalderen på dagens Norwegian-flåte 10,1 år.

Hvis en tar for delflåtene i de to selskapene, så er gjennonsnittet for 733 hos DY 16,4 år mens MD-80ene i SAS er 20,7 år gamle. Av nyere materiell er f.eks. 737NG hos DY i gjennomsnitt 6,3 år yngre enn NGene hos SAS (2,8 mot 9,1).

Med andre ord Herr Kjos har sine ord i behold - "nye fly må til for å få billige billetter".

Jeg for min del vil helst se minst to store norske selskaper med solid økonomi.

Litt uskylding skittkasting, omtrent som to fotballtrenere er bare forfriskende :)

Med andre ord Herr Kjos har sine ord i behold - "nye fly må til for å få billige billetter".

Ja, det er jo først og fremst en selvfølgelighet.

Det er uansett tydelig at Norwegian er på "miljøhugget". Viktigere enn priskonkurransen er miljøkonkurransen - og det er veldig positivt at selskapene konkurrerer om å være mest miljøvennlige. Det gjør at alle blir mer miljøvennlige.

Sjekk side 15 i presentasjonen av 2. kvartalsresultatet:

http://www.norwegian.no/PageFiles/11023/Norwegian Q2 10 Presentation.pdf

Det er vel liten tvil om at selskap som genererer nye reisende, om det er pga rutenettverk eller priser, som ellers ikke ville reist i det hele tatt, er miljøsvin så det holder???
Hele denne debatten om DY's flåte vs SK sin flåte er helt malplassert, og uviktig i det store bildet.

Status
Not open for further replies.
Back