Karup genåbnes (DAT-rute) - Igjen -> Lukkes

Re: Karup genåbnes

DAT har netop offentliggjort at ruten til Karup genåbnes pr 16 August. dette er et skridt i den rigtige retning i Danmark.

https://check-in.dk/igen-forbindels...4rLe3eZLf3vJJSXtq9SRrvIxY_ySVWMMi7ni-6uU9OKms

Jeg vil nu sige at det vil være et skridt i den rigtige retning hvis man lukkede lufthavnen. Den er og vil altid bare være et bundløs hul, intet andet, selv erhvervslivet er begyndt at stille spørgsmål om om ikke pengene kan bruges til noget andet. Politikerne vil jo helst ikke plante deres dyrebare røv i et togsæde når de skal frem og tilbage, sikkert derfor de bliver ved med at pøsse millioner i lufthavnen.

- Jeg kan ikke se, at lufthavnen er en livsnerve for erhvervslivet, når det ikke kan løbe rundt. Jeg tror, at afgangene er faldet for erhvervslivets andel. Livsnerven er nok nærmere for det politiske liv.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/artikel/erhvervslivet-lufthavnen-er-ingen-livsnerve-for-os

Re: Karup genåbnes

Jeg vil nu sige at det vil være et skridt i den rigtige retning hvis man lukkede lufthavnen. Den er og vil altid bare være et bundløs hul, intet andet, selv erhvervslivet er begyndt at stille spørgsmål om om ikke pengene kan bruges til noget andet. Politikerne vil jo helst ikke plante deres dyrebare røv i et togsæde når de skal frem og tilbage, sikkert derfor de bliver ved med at pøsse millioner i lufthavnen.

https://dagbladet-holstebro-struer.dk/artikel/erhvervslivet-lufthavnen-er-ingen-livsnerve-for-os

Enig. KRP bliver primært brugt som prestige for en region, der gerne vil være mere end den reelt er. Der er uden tvivl noget potentiale i lufthavnen grundet dens beliggenhed, men ingen vil rigtig lave de nødvendige investeringer. Reel offentlig transport til/fra de større omkringliggende byer såsom Herning, Holstebro og Viborg, og ikke en flexbus der kræver bestilling på forhånd, kunne uden tvivl lokke flere til. Men uanset hvad, så ville en lukning nok være bedst for alle parter

Re: Karup genåbnes (DAT-rute)

Ser ut som DAT nok en gang legger ned KRP-CPH. Fra midten av desember, så da forsvinner vel all rutetrafikk igjen fra flyplassen?

Re: Karup genåbnes (DAT-rute) - Stenges igjen

Den danske starten planlegger et årlig tilskudd på 4,2 millioner danske kroner for å kunne gjenåpne rutetrafikk til Karup

https://check-in.dk/vejen-er-banet-for-dats-tilbagevenden-til-karup/

Transportminister Thomas Danielsen vil støtte Midtjyllands Lufthavn med samlet 8,4 millioner kroner i de kommende to år. Dermed er det sandsynligt, at DAT vender tilbage til indenrigsruten fra den 17. april.

Den danske starten planlegger et årlig tilskudd på 4,2 millioner danske kroner for å kunne gjenåpne rutetrafikk til Karup

https://check-in.dk/vejen-er-banet-for-dats-tilbagevenden-til-karup/

TV2Midtvest. (lokal tv i området). Har også skrevet om statsstøtten. Her, går man bl.a i detaljer, om at ruten reelt figurere som en "PSO" rute. Altså "Offentlig Transport".

Der er pressemøde fra Karup senere. Men hvis i kigger i DATs bookingsystemner, kan i se at DAT, pr DAGS DATO. har reduceret København - Aalborg ruten til kun en "weekendrute".

https://www.tvmidtvest.dk/offentlig...det-faar-42-millioner-om-aaret-i-statsstoette

Det virker helt håbløst at kaste statslige penge efter Karup lufthavn. 22.000 passagerer i 2022 og nu gives tilskud på 4,2 Mio kroner om året. Det er knap 200kr pr passager. Men det er nok ikke tilfældigt når nu transportministeren kommer fra nærområdet.
Jeg kan slet ikke forstå, at ruten skal anses som "off. transport". Det er jo ikke fordi der er langt til AAL eller BLL.

Men det er nok ikke tilfældigt når nu transportministeren kommer fra nærområdet.
.

Dette er et kjent problem i Norge ogsaa. Dog er det litt mere transportutfordringer i Norge enn i Danmark p.g.a. fjord og fjell.

Dette varer nok en stund, for saa aa ende med en ny nedleggelse. Det ville vaere langt bedre aa styrke transporten til naerliggende flyplasser som du nevner.

Jeg kan slet ikke forstå, at ruten skal anses som "off. transport". Det er jo ikke fordi der er langt til AAL eller BLL.

Jeg er på ingen måte ikke uenig i det du skriver. Men har BLL CPH-rute i dag?

Espen

Det virker helt håbløst at kaste statslige penge efter Karup lufthavn. 22.000 passagerer i 2022 og nu gives tilskud på 4,2 Mio kroner om året. Det er knap 200kr pr passager. Men det er nok ikke tilfældigt når nu transportministeren kommer fra nærområdet.

Der er nu rimeligt langt til AAL, men ellers er jeg enig. Det er desværre et pragteksempel på "den jyske trafikmafia". Jylland er alt for lille til den mængde lufthavne.

Re: Karup genåbnes (DAT-rute) - Igjen....

Ser ut som planen er at DAT skal fly opptil 4x daglig KRP-CPH fra 17 april

Der er nu rimeligt langt til AAL, men ellers er jeg enig. Det er desværre et pragteksempel på "den jyske trafikmafia". Jylland er alt for lille til den mængde lufthavne.

At noen påstår det er kort fra Karup til Aalborg viser bare at han aldri har vært noe særlig på Jylland.

Problemet på Jylland er litt at flyplass-strukturen gir null mening. Man har Sønderborg som ligger langt unna alt annet enn Als og umiddelbart omland, såender opp med en rute sponset av næringslivet.

Man har Esbjerg som er altfor nært Billund, Karup som er altfor nært Billund og Aarhus som er for langt fra byen og byen er også for nært Billund og har jernbane til Kastrup. Eneste som gir klart mening er Aalborg, og det er også den klart største lufthavnen annet enn Billund.

Billund for sin del er nær Legoland men ingen større byer og har ikke forbindelse til tognettverket. Nært nok nesten alle steder i Jylland til å ikke være umulig, men fjernt nok unna til at alle vil ha sin egen.

Noe stort rot, med andre ord. Man kunne jo gjerne redesignet og funnet bedre løsninger på det, men er jo vanskelig all den tid lufthavnene ligger der de gjør...

At noen påstår det er kort fra Karup til Aalborg viser bare at han aldri har vært noe særlig på Jylland.

Problemet på Jylland er litt at flyplass-strukturen gir null mening. Man har Sønderborg som ligger langt unna alt annet enn Als og umiddelbart omland, såender opp med en rute sponset av næringslivet.

Man har Esbjerg som er altfor nært Billund, Karup som er altfor nært Billund og Aarhus som er for langt fra byen og byen er også for nært Billund og har jernbane til Kastrup. Eneste som gir klart mening er Aalborg, og det er også den klart største lufthavnen annet enn Billund.

Billund for sin del er nær Legoland men ingen større byer og har ikke forbindelse til tognettverket. Nært nok nesten alle steder i Jylland til å ikke være umulig, men fjernt nok unna til at alle vil ha sin egen.

Noe stort rot, med andre ord. Man kunne jo gjerne redesignet og funnet bedre løsninger på det, men er jo vanskelig all den tid lufthavnene ligger der de gjør...

Deraf skal du huske at Billund blev grundlagt af netop lego i tidernes morgen. uden lego i Billund havde den lufthavn aldrig eksisteret.

Det skal vel også bemerkes at NATO (eller tyskerne under okkupasjonen?) anla fire av de store flyplassene på Jylland, sannsynligvis uten noe særlig hensyntagen til plassering mtp. publikumsvennlighet.
I Aalborgs tilfelle passet det fint, ikke fullt så bra med de øvrige.

Har ikke Aarhus lufthavn ? Ikke nevnt her i innleggene fra idag.

Back