Karup genåbnes (DAT-rute) - Igjen -> Lukkes

Re: Karup genåbnes (DAT-rute) - Igjen....

Satsningen på KRP kunne også tyde på, at ruten mellem AAL og CPH ikke
har været nogen guldgrube for DAT! Der er det Norwegian og SAS, som
sidder på flæsket.

Satsningen på KRP kunne også tyde på, at ruten mellem AAL og CPH ikke
har været nogen guldgrube for DAT! Der er det Norwegian og SAS, som
sidder på flæsket.

Folk fravælger at flyve med turboprop hvis man kan få en jet. Det gør jeg bestemt også.

Har ikke Aarhus lufthavn ? Ikke nevnt her i innleggene fra idag.

Jo, Tirstrup eksisterer endnu og kæmper stadig for livet! Da den
ligger for langt væk/unna fra catchment area til KRP, er den
uinteressant som indenrigsrute til/fra CPH.

Re: Karup genåbnes (DAT-rute) - Stenges igjen

At noen påstår det er kort fra Karup til Aalborg viser bare at han aldri har vært noe særlig på Jylland.
Altid godt at blive belært om Danmark af en nordmand 🙄
Fra Karup er der ca 50 minutter i bil til Billund og ca 1 time og 15 min. til Aalborg. Det mener jeg er relativt tæt på. Ellers skulle det godt nok være mange flere lufthavne rundt omkring.
Lufthavnen i Karup bliver aldrig en succes. Beliggenheden er forkert. Og passagergrundlaget for en rute til CPH er for lille.

Altid godt at blive belært om Danmark af en nordmand 🙄
Fra Karup er der ca 50 minutter i bil til Billund og ca 1 time og 15 min. til Aalborg. Det mener jeg er relativt tæt på. Ellers skulle det godt nok være mange flere lufthavne rundt omkring.
Lufthavnen i Karup bliver aldrig en succes. Beliggenheden er forkert. Og passagergrundlaget for en rute til CPH er for lille.

Der er KUN 2 lufthavne i Danmark der er blevet velplaceret, og det er sjovt nok også de 2 lufthavne med bedst potentiale. Det er Aalborg og Kastrup. Jovist har Billund også succes, og i Danmark er det nok den ENESTE lufthavn som har berettigelse i placeringen idet at den både betjener Vejle og Kolding inden for et overkommeligt kilometertal. Derudover betjener den faktisktalt også Aarhus eftersom AAR har været en skuffelse, lige siden starten. Esbjerg betjener den også, men det er nok mest pga ruteudbuddet er så stort fra Billund.

Derudover har Billund offentlig transport på fast basis. Det er en af grundstenene i en effektiv lufthavn.

Altid godt at blive belært om Danmark af en nordmand
Fra Karup er der ca 50 minutter i bil til Billund og ca 1 time og 15 min. til Aalborg. Det mener jeg er relativt tæt på.

Som dansker vil jeg nu godt give Zeffen ret!
Fra KRP til AAL er der 105 km ( ad rute 13, d.v.s. ikke motorvej).
Det er IMO langt at “backtracke” i bil, hvis man kun skal med et fly til CPH!
Jeg gad det ikke!
Fra nærmeste større by i KRPs opland (Viborg) er der 89 km.
Det er stadig langt IMO, hvis man kun skal fange et fly til CPH.

De nærmeste større byer i KRPs område er, i afstand til lufthavnen:
Herning: 24 km
Viborg: 24 km
Holstebro: 40 km
Silkeborg: 35 km
Skive: 34 km

Jeg ved ikke, hvordan folk fra disse byer kommer til København!
Men fly fra KRP lader ikke til at være et indlysende valg, selv om
lufthavnen ligger i rimelig afstand!
Hvis folk derimod skal med charter eller et rutefly til udlandet, har de næppe
de store betænkeligheder ved at tage bilen til enten BLL eller AAL, som det
nu passer bedst!

Last edited:

Ifølge check-in.dk er det SVG-Esbjerg som ryker til fordel for Karup-ruten

Ser ut som de allerede nå reduserer litt i frekvensene

De skal visstnok ha blitt spurt, men takket nei

Bak betalinsmur
https://check-in.dk/wideroee-takker-nej-til-at-overtage-karup-rute/

Er vel kanskje et tegn på at avtalen ikke er særlig lukurativ når DAT trekker seg på tross av subsidiene… og risikable sprell (profitabilitet men også å gå inn i et nytt innenriksmarked og ny base) er vel noe man helst unngår midt i en oppkjøpsfase — så forståelig

Er vel kanskje et tegn på at avtalen ikke er særlig lukurativ når DAT trekker seg på tross av subsidiene… og risikable sprell (profitabilitet men også å gå inn i et nytt innenriksmarked og ny base) er vel noe man helst unngår midt i en oppkjøpsfase — så forståelig

Derudover vil det kræve at der enten oprettes nye ruter til Norge fra København/Karup eller at der indsættes "unødige" tomflyvninger når der skal være flybytte i Kastrup/Karup. Widerøe kvittede sig jo med ruten med Kristiansand og København da (storebror) SAS annoncerede de ville åbne den.

Back