Alle de virkelig store "synderne" er, som nevnt ovenfor, allerede innlemmet.
Har ennå tilgode å se en ku betale co2-avgift for prompingen sin ...
Alle de virkelig store "synderne" er, som nevnt ovenfor, allerede innlemmet.
Har ennå tilgode å se en ku betale co2-avgift for prompingen sin ...
Er det noen spesiell grunn til at luftfarten ikke skal bidra i forhold til de utslippene de har, når andre sektorer må bidra i stort monn?
klima-talibanene
Ja, faktisk. Og "stort monn" er stikkordet. Det er mulig å redusere Co2-utslipp så det monner, ved å angripe de store utslippskildene. F.eks. olje- og kullkraftverk.
Hvor stor andel av totalutslippene synes du en industri bør stå for å slippe å være med i kvotesystemet? 10% 20% 50%
Hvilke andre deler av transportindustrien bør ikke være med? Hele?
Nei, jeg synes ikke flyindustrien har spesielt gode argumenter for at de skal være utenfor kvotesystemet.
10, 20 eller 50% er da langt mer enn 2,5-4%, det var det ihvertfall da jeg hadde regning på skolen.
Ja, faktisk. Og "stort monn" er stikkordet. Det er mulig å redusere Co2-utslipp så det monner, ved å angripe de store utslippskildene. F.eks. olje- og kullkraftverk.
Jeg gjentar: Det har ikke noen hensikt å ta for seg de som nesten ikke slipper ut noe. Det bare bidrar til å forsure hverdagen for mange.
Ta for seg de store synderne, det kan vise seg å være nok.
(Med fare for å bli stemplet som FrP-velger, hvis nå det er så ille, eller det som værre er, tillater jeg meg også å minne om at det er delte meninger om Co2-utslippets effekt på klimaet.)
Det du snakker om fordrer global enighet om slike tiltak. Hvor enkelt tror du at det er å få til noe slikt...? Tror du Kina og India hopper i taket over CO2-kvoter på sine kullkraftverk og sier, yes, det vil vi være med på? Selv om du selvsagt har rett i at det er f.eks. kullkraftverk/industri (og transport...) som er blant de som slipper ut veldig store andeler. Kullkraftverk er innlemmet i EU ETS, men det er ikke noe globalt handelssystem (blant annet fordi en del land som er i vekst, som f.eks. Kina og India, noe er noe tilbakeholden med å bremse denne veksten gjennom slike "avgifter"). Jeg er ikke sikker på at det er rimelig at det er disse landene som skal bære kostnadene med utslippene som i stor grad den industrialiserte verden har bidratt med.
Et sted må man begynne, og det å evt måtte betale 130 kroner ekstra for en t/r-billett er da vitterlig ikke all verdens.
Kullkraftverk kan man nok ikke i overskuelig fremtid eliminere uten stooore problemer knyttet til produksjonen av den kraften vi trenger. Det finnes rett og slett ikke gode nok alternativer på mange år. Atomkraft vil kunne løse noen av problemene (iallefall på kort sikt når man ikke tar hensyn til håndteringen av brenselet), men det tar lang tid å bygge slike kraftverk.
CO2-utslipps effekt på klimaet tror jeg det er så godt som allmen enighet om blant seriøse forskere, men kanskje Isbamse kan supplere med noe fornuftig her.
Så det du sier er at man godt kan tyne en liten synder så lenge vi lar de store gutta være .. ? Du begynner å høres ut som Dick Cheney ...![]()
Uenigheten om hva som er menneskeskapt og hva som er naturlige svingninger er vel ganske stor, og hvem bestemmer hvem som er 'seriøse forskere' i denne sammenhengen? De som tror de har rett?![]()
gode grunner til å tro
Skikkelige vitenskaplige målinger, altså! :colgate:
Skikkelige vitenskaplige målinger, altså! :colgate:
Øhh, er dette et såpass enkelt spørsmål at det går an å få et sikkert svar??
Den enkleste måten å få det til å skje på er å sørge for at utslipp koster.ved at flyprodusenter, motorprodusenter og flyselskap stadig søker etter teknologi som reduserer drivstofforbruket, og dermed også utslippet.
Så du tror ikke at en overgang fra fossile brensler til fonybare energikilder, og til energisparing, vil føles for folk flest? Get real!Co2 utslipp kan reduseres uten at klima-talibanene får overhånd og forsurer hverdagen for folk flest. Det er faktisk helt mulig!
All told, livestock are responsible for 18% of greenhouse-gas emissions worldwide, according to the U.N. – more than all the planes, trains and automobiles on the planet.
http://articles.latimes.com/2007/oct/15/opinion/ed-methane15
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.