Kan fraktfly selges til International Shipping?

Dette er en träd med 5177 treff (av interesserte forumister)
Men når du har 71% av innleggene i tråden spørs det hvor stor interessen faktisk er. Jeg kan ikke se at det er konstruktivt å pøse ut alle ideene dine her. Jeg står sikkert for minst 50 av visningene, fordi jeg trykker inn og ut av tråden for å få den bort fra "New Posts"-listen. Du skriver at det er en "forelesning om hva som evt kan gjøres med saken" - jeg tenker at første steg er å innse at monologen her ikke fører noe sted. Du må gjerne fortsette for min del, det gjør jo ingen "skade", men det virker som du kaster bort tiden din.

Tenk omvendt : la oss anta at vi klarer ä bygge fraktfly som er like cost-efficient som f.eks DYs 738 eller TCS' A333, dvs med en CASK pä rundt 37 skandinaviske örer ? CASK stär for 1 gjennomsnitts-passasjer (dvs 103 kg bagasje inkl) pluss selve setet m/flatscreen pluss PSU pluss Oxygen-mask = 15 kg, totalt 37 öre pr. 118 kilogram.kilometer. Kutt vekk Flight Attendants og alle IFEC systemer pluss Catering, sä vi setter ned kostnadene ytterlig 15 % ? Endelig CATK = 2 kroner og 67 öre ? Vi sier at dette holder for en distanse pä 1,000 nm, derfor koster reisen (med 100 % freight load factor) noen 260 x 1,000 x 1.852 x 2.67/8 = 161,000 € ä produsere, mens vi fakturerer kundene à 1 €/kg CIF dvs 260,000 € reisen levert ... Operatören tjener gode penger ! Priser pä opp til 25 NOK/3 €/kg holder for fersk fisk ... sä her er det rom for god butikk !

Oppsummering : med en CATK verdt omtrent syv ganger CASK hos en typisk nord-europeisk LCC späs en fantastisk fremtid for en SuperFreighter spesielt tilegnet transport av TEU ! När informasjon om CATK när frem til ökonomi-sjefer c/o verdens Shipping-selskaper, begynner spektakkelet !

Last edited:
Du er velkommen, Peppep ! Vaer ikke sky ! Du behöver ikke forklare bort din interesse til de andre forumistene her, det er ikke skammelig ä besöke Frequent Travellers monolog-träder ... ?
På ingen måte, men som andre har nevnt tidligere sliter jeg med å se for meg
ideene dine. Har heller ikke nok kunnskap om dette til å kunne gjøre meg opp en mening om hvorvidt ideene er realistisk eller ikke. Og det virker ikke som det er andre som kan eller ønsker å gjøre det heller, så da blir det gjerne for smalt for Flyprat? Jeg falt i hvert fall av i januar.

Tvert imot, Peppep : selv erfarer jeg her v/Flyprat at innsikten/kunnskapene er dype/skarpe nok til cross-fertilisation over en matrix av faglige kompetanser, hvorved mitt häp at diskusjonen kunne bli virkelig interessant skulle vaere mer enn begrunnet ... resten av debatten, dvs dens uheldige utfall forklares av gruppepsykologiske hindringer som styres av enkelte "forsangere" pä forumet : det er ikke cool ä 'feede forum-trollet' er det blitt sagt ? Jeg anser tiltakene som en form for mobbing fra tilbakevendte Maddock-figurer

En klar demonstrasjon av den overmätelig apatiske holdning til denne träden her c/o Flyprat er at INGEN föler seg opplagt til ä kommentere när jeg fremholder fölgende likning :

CATK SuperFreighter = 7 x CASK @ TCS (A333) eller @ DY (738) = omtrent 0.31 € !

Last edited:
Jeg har absolutt ikke lest hele tråden din og aner derfor ikke om du har vært inne på følgende.

Kan dette flyet ditt flys uten crew ombord, altså litt slik som droner? I fall de kan, bør de ha egne airways slik at de holdes utenfor mulig konflikt med passasjerfly?

Vidar

Heisann Vidar ! Nei, selv har jeg aldri foreslätt â la fraktfly flys som droner, uten menneskelige piloter, dvs fjernstyrt eller automatisk. Jeg mener selv at en slik radikal innstilling til fly av slik störrelse ville vaere noe futuristisk. Hvis et flysystem kan la seg hackes inn pä (??) hvorfor isâfall ikke ogsâ en drone av störrelse som en SuperFreighter. Jeg ville föle meg sikrere om en menneskelig pilot kan 'ta over' flyet manuelt og sette det ned ...

Hva er idéen din, Vidar ... dvs hvorfor egentlig spör du ? Er du tilhenger av ä gi opp menneskelige piloter pä kommersiell luftfart ?

Heisann Vidar ! Nei, selv har jeg aldri foreslätt â la fraktfly flys som droner, uten menneskelige piloter, dvs fjernstyrt eller automatisk. Jeg mener selv at en slik radikal innstilling til fly av slik störrelse ville vaere noe futuristisk. Hvis et flysystem kan la seg hackes inn pä (??) hvorfor isâfall ikke ogsâ en drone av störrelse som en SuperFreighter. Jeg ville föle meg sikrere om en menneskelig pilot kan 'ta over' flyet manuelt og sette det ned ...

Hva er idéen din, Vidar ... dvs hvorfor egentlig spör du ? Er du tilhenger av ä gi opp menneskelige piloter pä kommersiell luftfart ?

Nei, jeg har ingen ønske om å sitte i et fly som går til h... fordi det ikke er noen ombord som kan skifte sikringen som plutselig røk. Jeg ser absolutt fordelen med piloter av kjøtt og blod.

Men hvorfor spør jeg? Jo, Det vil alltid være en jakt på kostnader i enhver virksomhet. En slik kostnad kan være piloter i f.eks fraktfly. Man har jo f.eks førerløse tog og droner er blitt nesten et must for å drive en krig i dag. På store havner har man førerløse transportkjerrer som frakter containere fram og tilbake mellom lossekranene og oppstillingsområdet for containere. Så teknologien er der for å ha førerløse fly. Skjønt helt førerløs er jo ikke dronene. Det sitter en pilot i en container et sted i verden og styrer jævelskapen.

Jeg tror at passasjerer kanskje ville velge bort fly som transportmiddel dersom de ble tilbudt førerløse fly, men frakt har ikke den muligheten. Derfor tror jeg at vi vil kunne oppleve fraktfly som blir flydd på samme vis som droner før vi vil få oppleve det på passasjerfly.
Jeg tror også at dersom det skjer vil vi som en begynnelse ha fraktfly som flys med pilot basert på bakken og passasjerfly som har pilot av kjøtt og blod med seg ombord. Over tid kan man antakelig også se for seg at fraktfly blir like automatisert som disse transportkjerrene i havnene. Når det skjer vil også lufttrafikktjenesten automatiseres og det blir datamaskiner som holder styr på hele kjeden. Flygelederne vil bli operatører som overvåker at de "rette" lysene er tent på overvåkingspanelet.

Vil så disse flyene gå om hverandre i de samme luftkorridorene? Nei, jeg tror at vi vil få egne korridorer for førerløse fraktfly fordi man vil minske risikoen for at vi mennesker skal kludre det til med en miks av datastyrte fly og fly styrt av kjøtt og blod.

Vidar

Takk for et meget interessant innlegg, Vidar : jeg tar notat av Posten din, som ligger ett hakk foran egen tiltro til hva som trolig modner frem til kommersiel/sivil bruk i en (naer) fremtid. Jeg ser pä saken slik : om enn kanskje selve TEKNOLOGIEN kan betraktes ä vaere moden, er det ikke sikkert at MENTALITETEN i samfunnet er moden til ä akseptere droner av denne typen i sivilt luftrom. Kanskje er det OK i militaert luftrom ? Men vi kan spille med idéen : la oss si at en fraktflyleder pä bakken kan lede frem 6 SuperFreighters samtidig ? Kostnadene for aircrews sâ â si tilintetgjöres ... la oss si at fra tidligere 0.31 € CATK derved settes ned ytterlig 13 %, til 0.27 € ... med 260 tonn max available Payload over 1000 nm, med en freight Load Factor pä 50 % faller break-even bottomline pris ned pä 1€/kg over den strekningen ? Vi spör Learjet om dette gir ham et manageable risiko-nivâ som Forwarder ?

Last edited:
Jeg aner at tanken ang CATK for flyfrakt ikke enda er fullt gjennomtenkt ... vi har estimert samme til typisk 0.31 € for en dedicated freighter, basert pä CASK hos f.eks. DY eller TCS (37 öre). Men vi har ikke regnet frem CATK for belly-freighting ? Vi antar at LCC-selskapet "Paxliner" betrakter passasjer-trafikken som sin hovedoppgave ... dette medförer CASK = 37 öre ... hvoretter kommer inn i bildet flyfrakt, som en side-oppgave ? Isâfall er vi berettiget â anvende "marginalkosting" for frakten : etter at vi har tatt ombord vâr passasjer-last (med bagasje) har vi fysisk plass nede ytterlig til N x ULD (og flyets Payload-Range lar seg gjöre â ta med X tonn frakt pr ULD over strekningen vi skal fly, A-B) : spörsmälet som da stilles er "hva er min bottomline RATK = CATK for at ekstra-inntektene for denne frakt-lasten dekker ekstra-kostnadene (ekstra fuel + frakt-handling ++ ...) ?".

Kanskje TOS kan vaere behjelpelig med kvantifisering av denne andre frakt-CATK, for eks med A343 eller A320, utregnet pâ marginalbasis. Jeg tipper vi kommer ned under 20 öre ?

Sâ spörsmâlet som stilles Learjet i posten ovenfor er to-sidet : (a) for dedicated freighters ?; (b) for belly-freighters (marginal costing) ?

I Sveits studerer man andre alternativer enn Prandtl-vingete fly : her et eksempel med passasjerer og/eller frakt hengende i 'naceller' under en BWB-vektor ... interessant ?

http://www.tdg.ch/suisse/L-aviontra...revolution-du-transport-aerien/story/26253641

Selv har jeg noen kommentarer i forbifarten :

1 - det finns ingen etterspörsel i frakt-markedet for interlining fly-tog, kun fly-trailer
2 - for interlining fly-tog med passasjerer blir bredden limitert (av togene) til 3 m dvs 2+2
3 - punkt 2 betyr at i en pax-app blir Clip-Air noe à la 3 x Fokker 50 naceller
4 - konsekvensen av punkt 2/3 for frakt er at nacellene kan ta 3, max 4 TEU, totalt 9 eller 12

Konklusjon (utenom andre vurderinger ...) : Clip-Air er et lite interessant prosjekt, vs vär SF her !

Last edited:
Kanskje TOS kan vaere behjelpelig med kvantifisering av denne andre frakt-CATK, for eks med A343 eller A320, utregnet pâ marginalbasis. Jeg tipper vi kommer ned under 20 öre ?
Forhâpentlig har alle forstâtt at jeg mente 0.20 €, dvs 20 cents av en Euro og ikke 20 öre ... hvorved alle har selv rettet setningen ?

Freqent traveler.
Her er kanskje flyet du er ute etter:
En justerbart flygplan där vingarna kan fästas vid exempelvis specialbyggda tågvagnar – är det så framtidens resande ska se ut? Ja, på den stora flygmässan Paris Air Show nästa vecka kommer i alla fall en modell av ett sådant plan att visas upp, skriver nyhetsbyrån AFP.

”The Clip Air-project”, som arbetet med det nya planet kallas, kommer direkt från ritbordet och bygger på idén med löstagbara vingar som ska transportera stora ”kapslar” med antingen passagerare eller last. Bakom idén står uppfinnare vid det tekniska universitetet i Lausanne
http://www.svd.se/resor/ar-detta-framtidens-flygplan_8263330.svd

Nå selger jo ikke akkurat 747-8F så godt så jeg tror ikke vi får se A380F med det første.
Men vil 350 komme i cargo utgave?

... vil 350 komme i cargo utgave?
Cargo versjoner av paxliners er fremdeles den styrende strategi c/o Airbus, dessverre pä et nivä noe à la "det femte hjul i vogna". Pä det markedsegmentet du nevner, "HER OG NÄ", kan Airbus by pä sine A330-200F, levert fra en FAL som er skrudd opp til 11 A330 units/mäned (paxliners og airfreighters sammenlagt) med kapasitet til tre mer, opp til 14/mnd. Airbus' strategi er ä forsette pä den mäten, ikke ä begynne med A350F, da A359 og A351 (paxliners) er Airbus' beste forsvar vs 789/777X ... Men min anbefaling til Airbus er ä gä inn for alvor pä cargo-markedet, men isäfall med en helt ny design som aksepterer TEUs. Et eksempel pä en slik ny design SuperFreighter, basert pä A350 fuselage (eller A330 fuselage ?) er blitt vist herover pä denne träden : http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=853899&postcount=87

Back