Kan fraktfly selges til International Shipping?

I post #118 ovenfor her trekkes konklusjonen av Andreas Hermann-intervjuvet med ä spä et marked pä ca 320 VLAirfreighters i de kommende 20 är ... men dette er igrunnen en gross undervurdeing av SuperFreighterens virkelige markedspotensial : denne mälsetter seg nemlig for Modal Change, fra Shipping idag til Airfreighting sä snart det riktige verktöyet (en TEU-kompatibel airfreighter !) tilbyes Operatörene. En Tsunami av Modal Change vil da oppstä, og hver 1 % Modal Change tilsvarer 50 % större fläte av airfreighters enn pr idag. Dette er et nytt fenomen SOM IKKE INNGÄR i Airbus' WMF for air cargo ! Säledes er det riktige markedspotensialet for vär SuperFreighter : 320 stk PLUSS MODAL CHANGE-effekten ! (NB : det er inneforstätt at umiddelbart etter at SuperFreighteren kommer pä markedet, blir samtlige andre VLAirfreighters deklarert obsolette, hvorved disse faller ut av markedet oover natten : spesielt 747-8F, An-124, An-225 osv ...)
 
http://www.aircargoworld.com/Air-Freight-Data/drewry-air-freight-price-index

East-West (Drewry) airfreight tariff index "tok av" i November ... til 3.5 $/kg

Hva betyr dette for SuperFreighterens drift ? : Realistisk kan man häpe pä en CLF = 90 % westbound (350 m.tonn x 0.9 = 315 m.tonn payload), mens eastbound (hvor man haiker seg inn pä jetstreams) faller fyllingsgraden noe, til f.eks. 50 % = 175 m.tonn ... dertil presses ogsä fraktratene noe ned, la oss si til 2 $/kg eastbound ; videre, kan man regne med 19 % lavere kostnader m/TEU-liner vs A333 (TCS) pga av skala- samt BWB-effekter : sammenlagt roundtrip account gir - allikevel - en sunn liten profitt ! Dvs, situasjonen mulig-gjör ä underby pä markedet, for ä kapre market-share/kvele konkurrentene : etter noen är mä alle ULD-linere (av typen paxliner-F bygget av A eller B) trekke seg, legge nökkelen under matten og gä pä fisketur !
 
Last edited:
Markedet for TEU-lineren kan forhäpentlig ventes ä rekke noen 300 units hvorav 50 units erstatter dagens Paxliner-F (som f.ex. 777F eller A332F) og de andre 250 tar händ om opp til 5 % Modal Change eller 500 billion FTK (av dagens 10 trillion FTK containerised merchandise)fra maritime shipping til airfreighting ... Markedet kan verdi-stilles til 2.8-3.0 ganger listpris/$-2014 for en A332F pr TEU-liner, ganger 300 stk., eller totalt noen 200 G$ over 25 är ? Kan vaere (26x)TEU-liner-trafikken vil generere mye bi-trafikk for et ikke ubetydeligt antall av en noe mindre (10x)TEU-liner ?
 
Noen her stusser kanskje med ä gripe HVEM kunne vaere villig ä risikere 200 G$ i fläte-innvestering + 0.7 M$ i drifts-kostnader pr fly-reise, när konkurransen er frakt-rater pä 800-1,200 $/TEU (uansett vekten, opp til 24 m.tonn) for transport east-west med Triple E, dvs 4 US cents/kg vs naermere 3 $/kg eller 75 ganger mer med fraktfly ? ... svaret er ganske enkelt at Modal Change er selv-betalt, pga den säkalte OR ('Opportunity Rate') !
 
Opportunity Rate

... Modal Change er selv-betalt, pga den säkalte OR ('Opportunity Rate') !
Enhver bransje preges av en spesifik OR, dog ofte er bransjefolk uoppmerksom pä det faktum ... isäfall befaller de Logistikk-salgsmannen ä päpeke hvilken OR - eller kombinasjoner av # OR - berörer bransjen, og hvorfor :

- merkantil OR : produktets merverdi ved geografisk relokalisering av tilbud ;
- finansiell OR : vanlig rentesats (höyverdier, over tids-differansen Mode2 vs Mode1) ;
- discount rate : fashionables ;
- cashflow recirculation rate : antall ärlige product-cycles ganger profit delt pä unit cost
- degradation rate : perishables (blomster, fersk fisk/sjöfrukter, frukt, grönnsaker ...) ;
- urgency rate : OR = 100 % av produktets verdi, f.eks. pharmaceuticals, vaccine, 1-dags kyllinger ... ;
- foreldelsesgrad : gadgets, hits, high-tech (smartphones, iPads, Dan Brown, ...)
- ... osv osv (andre typer OR : forumister, innlegg/idéer er velkomne !!?)
 
Som du selv kan observere, stär jeg ganske alene v/Hyde Park Corner pä min soapbox og foreleser om OR ... i et land hvor Shipping betyr noe, forundrer jeg meg over forum-apathien som preger temaet 'Modal Change' + 'SuperFreighter' ... hos Airbus er fraktfly det 'femte hjul i kjerra' ... fraktfly skulle da interessere fly-entusiaster, men nei da, sänn er det altsä ikke, tross hard streven fra denne siden ?
 
Hentet fra Leeham :

http://leehamnews.files.wordpress.com/2014/02/slide2.jpg

__________________________ 773 __ A388 __ 748-8i __ 777-9X
Antall LD3-plasser nede ............. 44 ....... 36 ...... 40 .......... 48
LD3 ledige til pay-frakt efter CIL.. 26 ....... 8 ....... 18 ........... 27

Denne enkle lille tabellen setter fingeren rett pä hvor det gjör vondt i skoen til Airbus : nemlig päpekes at Airbus' produkt-portefölje (etter at A34X Series ble stoppet) er rett-og-slett ukonsekvent överst v/Long Haul ! En hel business-sektor blir uhindret overdratt til fordel for 773 + 777F (eller 779X + 779X-F), nemlig Long Haul belly-freight + Long Haul main-deck ULD freight !

Pax count m/A388 (med sine doble Main Deck utstrukket over hele flyets lengde) blir til den grad höy (525 - 575 pax) at de fleste LD3-ene nede - hele 28 av 36 - rekvisisjoneres til CIL - checked-in luggage. Bare 8 LD3 gjenstär ledige til betalende frakt ... Konsekvensen av denne situasjonen er at i markeder hvor belly-frakt teller og gjör forskjellen, blir kundene nödvendigvis anvist til ä velge 777 ovenfor A388 - og situasjonen her bedres ikke med en evtll. A389. Derfor Dubai'13 !?

Med andre ord, hvis Airbus-strategene har i sine tanker ä videreföre A38X Series programmet inn i 2020- og videre inn i 2030-dekaden(e), med forsatte PIPs - evntllt med NEO, pävises som absolutt nödvendig samtidig - PARALELT - ä lansere et nytt SuperFreighter-programm for ä ta händ om Long-Haul airfreight. Kostnaden for et slikt prosjekt pr FTK mä isäfall komme ned under $/FTK-kostnadene for WB belly-freight, for markedets beste WB (antatt i marginal-kosting) ! Dette vil ta presset vekk fra bäde belly-freight og maindeck freight i markedet, hvorved gresset blir klippet under MLG pä 777 !
 
Last edited:
Får du mye tilbakemeldinger på denne monologen din?
Beste tegn pä interessen som luner er röyken fra tegningene i Poster # 87 + 88 : disse tegningene er nemlig blitt anskuet 324 ganger (resp. 289 ganger) av interessenter som flest har forbeholdt seg stumme ... men sies det ikke "ingen röyk uten ild" ? Det er god nok interesse for ä motivere Frequent Traveller !
 
Ny UltraFreighter ?

http://www.bloomberg.com/news/2014-...new-engine-for-future-boeing-airbus-jets.html

Rolls Royce's nye UltraFan-program (100+ klbf thrust/2022-25 ?) passer fint inn med det herinne omtalte UltraFreighter-program hvor en slik type effisient motor mer enn trengs for ä klare mälsetningen : kostnader pr FTK skal komme ned i underkanten av 18 cents av en €, eller bedre enn med A333 belly-freight (pä marginal-kostnadsbasis) - en ganske töff challenge ! Deres "UltraFan" er meget Velkommen, Rolls Royce !
 
Ny UltraFreighter ?

Har studert löfte-evnen for en Prandtl-vinge basert pä A330 (resp. A350) og finner maksimal MTOW = 1.20 x [2 x 223 m.tonn] = 580 mt (resp. 1.20 x [2 x 308 m.tonn] = 740 mt) ... dette betyr at hvis (ut fra det industrielle plan) min UltraFreighter SKAL helst vaere A330-basert, bör prosjektets störrelse/rekkevidde/payload revideres NED et par hakk, til naermere 250 m.tonn payload, ca. 188 m.tonn OWE, dvs fuel = 142 m.tonn, da er det nok vekt til 14 AGA @ 12.9 m.tonn stk., stablet 2 pä 2 parallelt pä langs (Main Deck) pluss noen 70 tonn i ULDi lukene nede. frakt-densiteten blir ca. d = 0.36, som er OK ... isäfall behöver vi 4 x 80 klbf motorer, innen 2024, av typen RR UltraFan : det skulle vaere OK !
Pä den andre siden, hvis det bestemmes at det ä bruke A350-1000 vingen er BEST, kan vi nä 740 m.tonn MTOW dvs 35o m.tonn payload, OEW ville isäfall ligge pä ca 228 m.tonn dvs fuel = ca 162 m.tonn og vi behöver motorer i 100-110 klbf-klassen ... innen 2024 skulle dette vaere OK, det óg ! Da lastes 26 AGA stablet pä tvers, til en gjennomsnitts-vekt pr AGA pä ca 13.5 m.tonn (d = 0.41) ...
Basert pä info'en ovenfor, kan vi egentlig velge og vrake hvilken UltraFreighter passer markedet best, men man mä vaere ops pä at om basert pä A330-vingen blir prosjektet nödvendigvis noe mer beskjedent i störrelse, dvs omtrent samme payload som An-225 Mryia. Selv mener jeg heller at det A350-baserte prosjektet blir värt beste valg ?

Hva mener andre forumister ?
 
Last edited:
Hintet ikke tatt enda? Dårlig respons betyr som regel liten interesse...
For Flypratere her som önsker ä utveksle idéer pä Blogosfaeren rundt Temaet "Main Deck Freighters" henviser jeg til Leeham, hvor felles forumister iallfall ikke kaster bort innlegg med ä legge frem hints/oppmaninger om at temaet er uinteressant ...

http://leehamnews.com/2014/04/13/the-diminishing-market-for-main-deck-freighters/

Omgang av temaet c/o Leeham beviser at MainDeck Freighter-problematikken stär sterkt i Aviation-sökelyset disse dager ... @ Snowman : hvorfor vil du at Flyprat skal bli seilt akterut av andre forumer mht behandling av "Fraktfly" som et verdig - midt i blinken - forum-tema ?
 
Ny UltraFreighter ?

For Airbus selv er det fullt opplagt at for ä klare brasene med storstilt operasjon av "Dedicated Airfreighters" med utnytting av MODAL CHANGE (fra Shipping) i siktemälet, skal flyet nödvendigvis tilpasses handling av AGA (= ICAO-TEU containers). Vedlagte skissering av en "Concept Flying Truck" originerer fra Airbus (2003) :
 

Attachments

Re: Ny UltraFreighter ?

For Airbus selv er det fullt opplagt at for ä klare brasene med storstilt operasjon av "Dedicated Airfreighters" med utnytting av MODAL CHANGE (fra Shipping) i siktemälet, skal flyet nödvendigvis tilpasses handling av AGA (= ICAO-TEU containers). Vedlagte skissering av en "Concept Flying Truck" originerer fra Airbus (2003) :

Jeg legger merke til at ingen av de to maskinene er dobbeltdekkere (vinger) som du tidligere lanserte som løsning. Betyr det at man nå har vinger som dekker samme behov med kun et par?




Vidar
 
Re: Ny UltraFreighter ?

... ingen av de to maskinene er dobbeltdekkere ... som du tidligere lanserte som løsning. Betyr det at man NÄ har vinger som dekker samme behov med kun et par ?
Hei Vidar ... her er det ÈN som fölger med ! Nei, sammenhengen er nok i ditt ord 'NÄ' - som jeg har understreket med store bokstaver : denne morsomme tegningen fra Airbus-biblioteket stammer visstnok fra en student-konkurranse, hvor man tydeligvis (i 2003) har kommet opp med noen kraftig kreative idéer mht fraktfly, men siden den tid har FT (i 2013) päpekt at den opprinnelige "Flying Truck" dessverre var kun en fantasifull visjon hvis evne til ä ta av og kunne 'fly' egentlig var noe tvilsom, hvoretter lösningen (inntil videre ?) ble FT's treffelige dobbeltdekker (hentet fra 1912, takket vaere Prandtl !) ...

Nemlig Vidar : hvis du regner pä tommeltotten, med de noen 9 x 4 x 5 = 180 AGA som tegningen antyder skal lastes ombord i doningen (@ 12 tonn/AGA ?) er dennes Payload beregnet til noen 2,160 tonn, hvorved Someone kan bekreftet at markedet pr idag ikke byr pä flymotorer kraftige nok til at the Flying Truck kunne bli en teknisk virkelighet, selv med seks motorer ... dog foreblir the Flying Truck sant nok en artig liten skapning !

Likte du den, Vidar ?
 
Back
Top