Kan fraktfly selges til International Shipping?

For de enkelte her v/Flyprat som snur seg og ser motsatt vei og takserer f.eks. THY med et snev av foraktelse som 'Yallah-selskap' ? (*), kunne man vel laere ganske mye av THY hvordan man i 2014 best skulle styre et flyselskap ... og et av triksene er ä ikke glemme flyfrakten ! Les mer om THY her :

“Right now Turkish Airlines is ranked Number 13 in the world. By 2016 we expect to be situated amongst the top ten airlines of the world” sier Halit Anlatan, Turkish Cargo vice president of sales and marketing.

http://www.aircargonews.com/0514/140513/TurkishCargoValueProp.html

(*) http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=832833&postcount=443
 
Last edited:
Nordisk Aluminium's LD3 kontainere fär sparken hos JAL som har regnet ut at ved ä introdusere nye 58 kg tunge carbon fiber honeycomb 41 kg lettere LD3 kontainere laget av Cargo Composites, settes samlet dödvekt for alle 44 LD3 ombord i en 773 ned 44 x 41 = 1,804 kg hvorved fuel consumption pä strekningen Narita-JFK settes ned 800 kg pr reise :

http://www.aircraftinteriorsinternational.com/news.php?NewsID=58663

Tilsvarende materialer om tatt i bruk v/produksjon av AGA kontainere ville ganske sikkert kunne lede til AGA 20-fotere med vekt-karakteristikker bedre enn 16.1t/1.1t/15.0t (MGW/T/NW)
 
Last edited:
Hvorfor bruker de da ikke An225 da? Second airframe er sikkert til salgs til en fornuftig pris.

Nå driver man jo å jobber med å gjøre second airframe til et funksjonabelt fly, ( dog med store forsinkelser).
 
Poenget med UltraFreighteren, oppsummert, er :
Dedicated Airfreighters har vanskelige tider i markedet, kostnadsniväet ligger pä ca syv ganger CASK pr FTK, mens konkurransen (WB belly-freighters) arbeider med "opportunity costs" som er det samme som MARGINAL COSTS ombord passasjerfly, dvs ekstrakostnader som tilregnes hvis man tar med et tonn frakt i lasterummet nede ... sammenliknet ligger de förste kostnaden pâ rundt 31 cents of € pr FTK mens belly-freight kostnadene ligger pâ rund 20 cents of €, 35 % lavere. Med sâ stor forskjell pâ kostnadsnivâet er det vanskelig â konkurrere, mildt sagt ... bra det fremdeles finnes nok frakt i markedene for at alle klarer husholdningene sine ?

Lösningen ligger i konseptet UltraFreighter, en ad hoc D&D av et freighterfly :

Advanced engines (scaled-up RR Ultrafans eller Open Rotor) gir 19 % lavere fuel burn
korte docking ground rotations gir 11 % bedre effisiens
optimisert flystruktur gir 6 % lavere kostnader (Prandtl-vingen --> payload/MTOW >= 0.4)
22 % lavere kostnader pga scale economics : payload 350 tonn vs 70 tonn for A332F eksempelsvis ...

Tilsammen drives kostnadsniväet til trygt under 0.20 €-terskelen pr FTK, Ultrafreighteren blir derved (saerdeles) konkurransedyktig og driver frakströmmen vekk fra belly-freighterene over til UltraFreighteren, mens alle typer 777F, 747F, A322F, 767F osv blir obsolette overnatt ?
 
Last edited:
http://www.aircargonews.net/news/ai...orwarders-report-asian-capacity-shortage.html

Kapasitets-mangel varsles i flyfrakt-industrien, da man naermer seg höy-sesongen : en akselerasjon i modal shift til flyfrakt fra container shipping legger sterkere press pä flyfrakterene, mens forbud i Kina ved flere av flyplassene mot ä öke antall fraktfly-bevegelser holder inn pä remmene for flyfrakterene.

En UltraFreighter kunne nok komme til hendig disse dager ? Hei Airbus ?! Hei Boeing ?! Hei Antonov ?! Sover dere, folkens ?
 
Siste buzz pä web'ben : denne illustrasjonen av et fraktfly av Prandtl-typen, uten pilot :
 

Attachments

  • UNMANNED_CARGO_AIRCRAFT_001_V2.jpg
    UNMANNED_CARGO_AIRCRAFT_001_V2.jpg
    207.5 KB · Views: 283
http://cargofacts.com/who-will-become-the-heavyweight-champion/

Her oppsummeres det ang. heavyweight/outsized fraktfly tilgjengelig pä markedet `pr. idag. Volga-Dñepr opererer 12 Ruslan pluss 1 IL-76, mens Antonov selv opererer 7 Ruslan samt 1 Mriya ... det finnes 2 stk. Ruslan mer, hos uavhengige operatörer. Dette utgjör alt i alt verdensfläten av tungvekt- eller outsize-fraktfly. Resten av den ICAO-registrerte fraktflyfläten bestär av mindre fly, i störrelser fra 747F nedover, samt belly-freight ombord et stort antall paxliner Wide-Bodies ...

M.a.o., finnes det klart et behov for en ny type UltraFreighter, noe som kan skape og deretter ta händ om massiv Modal Change fra shipping over til flyfrakt ... En slik affaere er enstydig med en bottomline pä vel under 18 cents av € per FTK, helst helt ned til rundt 12 cents av €, fordi da ville det avlöses skreder av gods i containers fra shipping samt mengder av nye perishables fra Syden opp til de mer kjöpesterke markeder i Norden ...
 
Back
Top