• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Kan dere gjette hva dette er?

Rob Mulder

ScanFlyer Blue
Medlem
Hei,

Under min forskning kom jeg over dette. Bildet daterer seg fra 1937. Hva ville man med slike skip. Noen forslag?
P.S. Jeg vet svaret, men dere kan gjerne prøve dere...
 

Attachments

  • IMGP0762_1937.jpg
    IMGP0762_1937.jpg
    166.7 KB · Views: 353
Heisann.

Jeg ville nesten tippe det samme som Stein, men kanskje det er en båt man brukte ved å frakte maskinen fra sjø til land. Kanskje det var en enkel måte å frakte maskinen over på en "tralle" før man eventuelt satte på den hjul-understell???

Bare skudd i blinde her i denne rolige romjulstid. :)
 
Derfor gjetteleken. Her er svaret (og dette ble virkelig foreslått!): I 1936 anbefalte DNL bygging av såkalte stasjonsfartøyer for flere av kystrutens (Bergen – Tromsø) anløpssteder som hadde vist seg utilfredsstillende, dels på grunn av de naturlige forhold, dels på grunn av trafikk på havneområdene. Disse skip betydde at man ikke var bundet av fast landingsplass ved kai. Man mente at dette ville sterkt lette flyenes manøvreringer og innspare tid. Under utklareringen av passasjerer, post og bagasje kunne skipet som skulle være utstyrt med slipp, bringe flyet i den gunstige posisjon for start mot vindretningen. Skipene skulle bygges på A/S Moss Værft & Dokk og koste 60,000 kroner. Man mente at særlig Tromsø, Kristiansund og Arendal kunne ha brukt for slike skip.

God Jul!
 
Men...., siden man nevner Kristiansund; ble disse "skipene" (lekterne, ville vel jeg kalt dem) virkelig bygget og utplassert??
 
Hei Fellowship,

Nei, det ble med ideen. Man søkte om bidrag for å bygge disse skipene, men fikk vel avslag. Så da måtte man nøye seg med de opprinnelige planene.
 
Back
Top