OY-KHA med KLM logo

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg kom over dette bildet fra AMS på eBay. Som dere kan se er det plassert en KLM-sticker ved den bakre døra på OY-KHA, kanskje andre steder på flyet også. Er det noen som vet noe mer om dette utleiet? Jeg finner ikke opplysninger om dette i mine kilder.
 

Attachments

  • OY-KHA.jpg
    OY-KHA.jpg
    107.6 KB · Views: 317
Gratulerar till en unik bild!
Bilden är tagen 1978 eller 1981, då SAS vid flera tillfällen lånade ut OY-KHA till KLM.
Det skedde även 1985, men då var den omregistrerad till LN-AEO och ommålad i NCI-dekoren.

KLM, SAS och Swissair lånade ibland 747 av varandra inom ramen för KSSU-samarbetet. Det finns bland annat även bilder på Swissair 747 på Arlanda, utlånad till SAS, och SAS 747 i Toronto, i trafik för KLM.
 
Takk skal du ha Hans! Dette var kanskje omtalt i boken din? Jeg har selvfølgelig lest den, men har dessverre ikke tilgang til den her hvor jeg befinner meg nå.
 
Det är omtalat, men mycket kort i individhistoriken för OY-KHA i slutet :) det står lite kort om det i samband med att två av SAS 747 kolliderade i CPH 1980 också.

Jag hade gärna skrivit mer om KSSU-samarbetet och hur det fungerade i praktiken för SAS och 747, men SAS tekniska arkiv ligger packat i 1200 flyttboxar på Arlanda sedan många år...
 
Takk! KSSU-samarbeidet har faktisk alltid interessert meg, men man leser som regel det samme hvert sted man finner dette omtalt. Det hadde vært interessant å funnet mer inngående info om bl.a prinsippene avtalen var fundamentert på og hvordan samarbeidet egentlig fungerte osv.
 
Enig.

Dessutom var ju KSSU en av två tekniska allianser i Europa vid den här tiden. ATLAS med Air France, Alitalia, Sabena och Lufthansa (senare även Iberia) bildades samtidigt med KSS(U), och med samma syfte, att samarbeta om 747-underhåll. Senare började ATLAS, på samma sätt som KSSU, samarbeta även om DC-10 och simulatorträning.

Här är några bilder från en flygteknisk mässa i Zürich 1979. De kanske är bättre än inget, i väntan på att någon skriver något mer utförligt om KSSU :)

(Bilder från Swissairs bildarkiv hos ETH-Bibliothek Zürich)

LBS_SR05-081037-09.jpg

LBS_SR05-079016-10.jpg

LBS_SR05-079016-16.jpg
 
Enig.

Dessutom var ju KSSU en av två tekniska allianser i Europa vid den här tiden. ATLAS med Air France, Alitalia, Sabena och Lufthansa (senare även Iberia) bildades samtidigt med KSS(U), och med samma syfte, att samarbeta om 747-underhåll. Senare började ATLAS, på samma sätt som KSSU, samarbeta även om DC-10 och simulatorträning.

Här är några bilder från en flygteknisk mässa i Zürich 1979. De kanske är bättre än inget, i väntan på att någon skriver något mer utförligt om KSSU :)

(Bilder från Swissairs bildarkiv hos ETH-Bibliothek Zürich)

Flotte bilder HansJ. Dette var da svært mye bedre enn ingenting. :)
 
Back
Top