• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OY-KHA med KLM logo

raider66

ScanFlyer Rusty
Medlem
Jeg kom over dette bildet fra AMS på eBay. Som dere kan se er det plassert en KLM-sticker ved den bakre døra på OY-KHA, kanskje andre steder på flyet også. Er det noen som vet noe mer om dette utleiet? Jeg finner ikke opplysninger om dette i mine kilder.
 

Attachments

  • OY-KHA.jpg
    OY-KHA.jpg
    107.6 KB · Views: 317
Gratulerar till en unik bild!
Bilden är tagen 1978 eller 1981, då SAS vid flera tillfällen lånade ut OY-KHA till KLM.
Det skedde även 1985, men då var den omregistrerad till LN-AEO och ommålad i NCI-dekoren.

KLM, SAS och Swissair lånade ibland 747 av varandra inom ramen för KSSU-samarbetet. Det finns bland annat även bilder på Swissair 747 på Arlanda, utlånad till SAS, och SAS 747 i Toronto, i trafik för KLM.
 
Takk skal du ha Hans! Dette var kanskje omtalt i boken din? Jeg har selvfølgelig lest den, men har dessverre ikke tilgang til den her hvor jeg befinner meg nå.
 
Det är omtalat, men mycket kort i individhistoriken för OY-KHA i slutet :) det står lite kort om det i samband med att två av SAS 747 kolliderade i CPH 1980 också.

Jag hade gärna skrivit mer om KSSU-samarbetet och hur det fungerade i praktiken för SAS och 747, men SAS tekniska arkiv ligger packat i 1200 flyttboxar på Arlanda sedan många år...
 
Takk! KSSU-samarbeidet har faktisk alltid interessert meg, men man leser som regel det samme hvert sted man finner dette omtalt. Det hadde vært interessant å funnet mer inngående info om bl.a prinsippene avtalen var fundamentert på og hvordan samarbeidet egentlig fungerte osv.
 
Enig.

Dessutom var ju KSSU en av två tekniska allianser i Europa vid den här tiden. ATLAS med Air France, Alitalia, Sabena och Lufthansa (senare även Iberia) bildades samtidigt med KSS(U), och med samma syfte, att samarbeta om 747-underhåll. Senare började ATLAS, på samma sätt som KSSU, samarbeta även om DC-10 och simulatorträning.

Här är några bilder från en flygteknisk mässa i Zürich 1979. De kanske är bättre än inget, i väntan på att någon skriver något mer utförligt om KSSU :)

(Bilder från Swissairs bildarkiv hos ETH-Bibliothek Zürich)

LBS_SR05-081037-09.jpg

LBS_SR05-079016-10.jpg

LBS_SR05-079016-16.jpg
 
Enig.

Dessutom var ju KSSU en av två tekniska allianser i Europa vid den här tiden. ATLAS med Air France, Alitalia, Sabena och Lufthansa (senare även Iberia) bildades samtidigt med KSS(U), och med samma syfte, att samarbeta om 747-underhåll. Senare började ATLAS, på samma sätt som KSSU, samarbeta även om DC-10 och simulatorträning.

Här är några bilder från en flygteknisk mässa i Zürich 1979. De kanske är bättre än inget, i väntan på att någon skriver något mer utförligt om KSSU :)

(Bilder från Swissairs bildarkiv hos ETH-Bibliothek Zürich)

Flotte bilder HansJ. Dette var da svært mye bedre enn ingenting. :)
 
Back
Top