• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Julequiz

• Thread starter Thread starter RH
  • Start date Start date

RH

ScanFlyer Blue
På min flight til pinnekjøtt, pakker og Akevitt passert vi følgende sted. Hvem vet hvor det er. Bildet er tatt tidlig om morgenen og er derfor lysjustert.

Ha en fortsatt trivelig jul.

Roar

Attachments

• hvoriverden.jpg
    hvoriverden.jpg
    69.2 KB · Views: 27
Replying to Topic 'Julequiz'

Hvis noen klarer det blir jeg veldig imponert .. Jeg tipper Lofoten.

Eller for å spesifisiere litt: vestspissen av Andørja, Salangen (fjorden) og en holme enkelte av forumets lesere kanskje har et nærmere forhold til.

6855N 1730E - for de som ikke er så lokaltkjent går (eller gikk?) TMA-grensen mellom Evenes og Bardufoss midt gjennom og langs sundet ved broen i bildet. Denne var lett, men spør om byer mellom Kristiansand og Larvik og vi blir sjanseløse... God jul!

men spør om byer mellom Kristiansand og Larvik og vi blir sjanseløse...

Lillesand, Grimstad, Arendal, Risør og Kragerø...., trur eg.... Og fortsatt god jul ja!:)

Rolla er vel ikke med på bildet? Regner med at holmen du sikter til er Forøya, men er det noe spesielt med den? Ligger det noen navaids e.l. der?

Det er ikke montert navaids der, men den har vært et distinkt og nyttig oppdateringspunkt av medbragte nav-systemer. Tror ikke den brukes til det nå lengre.
(-:

Originally posted by Jumper G5

6855N 1730E - for de som ikke er så lokaltkjent går (eller gikk?) TMA-grensen mellom Evenes og Bardufoss midt gjennom og langs sundet ved broen i bildet. Denne var lett, men spør om byer mellom Kristiansand og Larvik og vi blir sjanseløse... God jul!

:devot:

Jeg antar at du kanskje har sett denne utsikten en og annen gang tidligere....:D

Svaret er korrekt. Sundet som broa krysser er Mjøsundet, fastlandsforbindelsen til Andørja som går videre til Brøstadbotn, som vi ser helt til høyre i bildet.

Glimrende Jumper G5. Noe sier meg at du er mer enn gjennomsnittlig kjent i området, som TOS antyder.

Roar

Takker og bukker. Har kost meg i forskjellige hastigheter og for det meste lave høyder i området, som regel i en eller annen form for transit, men de flotte øyene, Astafjorden og sidefjordene dens, er ganske karakteristiske. På et jorde på fastlandssiden så jeg for noen år siden et par pene gule fly i forbifarten (LN-MTW på en liten helgesafari Bodø-TOS- Sørkjosen//Hasvik-Hammerfest-Honningsvåg-Mehamn-Berlevåg-over Båtsfjord hvor betjenten var hjemme og spiste middag-forbi Vardø og Vadsø som var under tåke-KKN//Alta-indre led-over BDU-Narvik-Bodø).
Rett sør for hvor det øverste bildet ble tatt skal det ha skjedd en alvorlig flyulykke (FW Condor) under krigen, med evakuerte sykepleiere osv som var kastet ut av Finland, og i samme område skal det være en gammel hangar der det var stasjonert fly tidlig i mellomkrigstiden - trur eg... Kanskje noen av leserne har hele historien. En lokal journalist holdt på med en bok om den første historien for noen år siden, men jeg vet ikke hvordan det gikk med den.

Attachments

• Astafjorden.jpg
    Astafjorden.jpg
    59.3 KB · Views: 28
Back