Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance

Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager'

NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300
I dag var det tidlig oppstigning for å komme seg ut til Kansai tidsnok til innsjekk. Surt og kaldt i Osaka i dag, med knappe 2 grader og sur sterk vind. Først var det taxi ned til flybussterminalen og deretter 1,5 timer med flybuss. Kansai er for de som ikke er lokalkjent den flyplassen som er bygget på en menneskeskapt øy litt sør for Osaka for ca 10 år siden. Denne flyplassen skal visstnok være en av de dyreste flyplasser i verden å operere på. I tillegg har de hatt problemer med at fyllingene synker ned i havet med en hastighet på 3-4 cm pr år. Jeg så et program på Discovery om dette for en tid siden,men jeg vet ikke om de har klart å stoppe dette nå.
Bussturen gikk greit tror jeg ... jeg slumret så og si hele veien og våknet ikke opp før vi var ute på den lange broen på vei ut fra fastlandet.Fikk et lite bilde av denne sammen med dagens B767-300 som tok meg til PEK.

Attachments

• Bilder reise til Thailand 3oct05 233.jpg
    Bilder reise til Thailand 3oct05 233.jpg
    46.7 KB · Views: 255

NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300

Heldigvis var jeg ute i god tid i dag, noe som jeg trengte. Ved innsjekk var det bråstopp siden jeg hadde fått nytt pass siden invitasjonen til bruk for "Visa at arrival" i Peking var faxet til meg. Etter mye fram og tilbake, med telefoner i alle retninger fikk jeg endelig gå gjennom passkontrollen og inn i Star Loungen. Ganske liten lounge, men greit utvalg av snacks og drikke. Det eneste som trekker ned både her og på Haneda i Tokyo er at det ikke er WLAN. DET hadde jeg faktisk forventet i høyteknologilandet Japan!

Attachments

• Bilder reise til Thailand 3oct05 232.jpg
    Bilder reise til Thailand 3oct05 232.jpg
    64.6 KB · Views: 252

NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300 forts...

Businesskabinen på denne maskinen er nylig oppgradert med stoler, PTV ++
Config er 2+1+2 med meget bra benplass og mulighet til å legge setet langt tilbake.
Nå var jo dette en liten 3,5 timerstur så behovet for dette var ikke tilstede i dag, da jeg ble mer enn nok opptatt med å nyte en god service og en film. Også her en liten mangel, og det var at det ikke er noe strømuttak til PC i stolene, noe som jo er litt underlig med tanke på at stolene er nye.

Et lite bilde av en halvfull kabin i dag...

Attachments

• Bilder reise til Thailand ANA159 08dec.jpg
    Bilder reise til Thailand ANA159 08dec.jpg
    123.2 KB · Views: 251

Har alle 767`ene til ANA "777 interiør"?

AHA, så det var ikke bare stolene som var nye her.. Takk for info LN-KGL!
Her et et lite bilde av mitt sete på denne turen. Ikke noe å klage på mht Pitch der nei!

Attachments

• ANA Sete.jpg
    ANA Sete.jpg
    96.5 KB · Views: 252

NH159/08dec KIX-PEK Sete 5A B767-300 forts...Mat og ankomst !

Det ble servert et meget smakfullt måltid på denne formiddagsturen. Salat + forrett som var meget god. Det var 4 forskjellige hovedretter å velge på. Japans Sushi lignende sak, en kjøttrett, en kyllingrett pluss den sem jeg valgte og som er avbildet nedenfor. Denne bestod av fisk, reker, hummer på risseng, med en kremaktig ostesaus som var smeltet over det hele. Fin start på dagen egentlig, da frokosten ble skippet pga tidlig avgang.
Det var også en bra vinliste, med 4 røde og 3 hvite, men ettersom jeg skulle rett i møte etter landing ble det alkoholfritt på denne turen.

Vi landet i rute i Peking, men måtte vente ca 15 minutter på bakken før vi fikk gate. Kapteinen opplyste om at dette dessverre var vanlig i Peking, da det ikke var nok gater for all utlandstrafikk. Da skjønner jeg hvorfor de bygger noen helt enorme terminalbygninger på andre siden av rullebanen. Der bygges det nå en helt ny utlandsterminal som skal være klar i løpet av 2006. Arkitekten som brukes er den samme som har tegnet den nye flyplassen i Hong Kong, slik at dette blir et skikkelig monumentalbygg. Jeg letet på nettet etter mer info om denne nye terminalen, men kan ikke finne det i farten. Når denne er klar skal dagens kombinerte inn og utlandsterminal omgjøres til ren innlandsterminal.
Vel ute av flyet ble jeg møtt av en ung søt kvinne med skilt med navnet mitt på. Her klaffet alt med visumet som lå klart, mot betaling av 90USD. Ikke dumt faktisk å løse det på dette viset, da jeg ble geleidet via en spesialinngang utenom den lange passkøen og fikk stemplet passet i samme operasjon. Bagasjen var allerede på båndet når jeg kom så langt, og deretter bar det ut i nesten 9 kuldegrader for å finne Taxi.
Kineserne har virkelig ryddet opp mye når det gjelder bakketransporten også. Her var det bare å gå til den offisielle Taxi køen, sette seg inn, gi adressen og ferden gikk på en nesten snorrett 4 felts motorvei inn til byen. Som alltid relativt tett trafikk, uten at dette bød på noen problemer. Etter knapt 45 minutters biltur var jeg framme på Landmark Hotel , og hele kalaset kostet 60Yan, som tilsvarer ca 50 norske kroner.
Ikke mye vits i å klage på den prisen selv om bilen var en gammel og skranglete Citroen.

Attachments

• ANA Mat.jpg
    ANA Mat.jpg
    125.2 KB · Views: 241

TG615/09dec BJS-BKK Sete 20K B747-300 HS-TGE

Oppholdet i Peking ble forkortet med ett døgn!! Med konstant temperatur på ni minusgrader fant jeg ut at jeg heller kunne oppholde meg i Thailand i helga. Alternativet til å vente i Peking til lørdag fristet ikke lenger, og da møtene ble unnagjort på torsdag ettermiddag/kveld og fredag, samt at billetten kunne endres uten problem, så var valget fryktelig lett!
Turen til flyplassen gikk like smidig som gårdagens tur FRA flyplassen og jeg ankom litt over en time før avgang. Thai hadde tydeligvis mye passasjerer i dag, med laaange køer på turistklasse. Snakk om luksus å da kunne gå på Star Gold skranken og bare få sjekket inn på et par minutter;-)
Innsjekkingsområdet er lyst og luftig, og her er et bilde av motsatt innsjekkingsøy hvor det ikke var noen stor aktivitet.

TG615%20innsjekk.jpg

Ettersom jeg ankom sent, ble det ikke noe tid til å utforske hverken loungen eller andre fasiliteter. Var så vidt innom loungen, som er Air Chinas, med tilgang til bl.a STAR selskapenes Business class kunder. Ikke noe spesielt å bemerke der.

Ombordstigning startet tidlig, og jeg valgte å gå ombord nesten en halv time før avgang. Jeg hadde fått sete 20K, bakerst ved vindu på Upper deck på en noe tilårskommen 747-300. ( Kan faktisk huske å ha hatt akkurat denne maskinen med 48 timers motorsnag på ARN i en svunnen fortid)
Men for en 4,5 timers kveldsflyging er komforten grei nok.
Her er et lite bilde fra "loftet"
tg615%20ombord.jpg

Som vanlig er servicen upåklagelig på TG. Ikke før en har satt seg kommer besetningen med forfriskininger, hvor det er lett å velge et glass kald champagne.
Rett etter takeoff er det Hot Towels, mer drikke og snacks.

Ca 45 minutter etter avgang var det tid for skikkelig bespisning, hvor forretten bestod av Norwegian Smoked Salmon bl.a. Skikkelig eksotisk mat på disse kanter det!!
I tillegg servere de sin klassiker som er et nydelig hvitløksbrød som i alle fall jeg ber om flere runder av.
TG615%20forrett.jpg

Til hovedrett valgte jeg marinert andebryst, sammen med pasta og grønnsaker. mmmmm, nydelig!
Til dessert ble det servert ostetallerken med portvin og frukt, samt vaniljeis, før det hele ble avsluttet med kaffe og konjakk.

tg615%20middag.jpg

Etter at maten med alle herligheter var avsegstyrt var det bare å lene seg godt tilbake og slumre litt, med god klassisk musikk i ørene. Film er dessverre ikke noe godt alternativ når jeg satt såpass langt bak som jeg gjorde, da skjermen er helt foran og relativt vanskelig å se.
Men, jeg tror nok at det å bruke dette flyet på slike relativt korte og trafikktunge ruter i Asia er en bra løsning, hvor de får med 405 pax per løft, og hvor komforten som en 747 gir absolutt er et pluss.

Landingen foregikk i rute, og selv om parkerte på fjernparkering var jeg inne i terminalen på like kort tid som om vi hadde parkert på gate. Etter ca en halv time til passkontroll og bagasjeventing, var jeg i taxien for en liten kveldstur til Jomtien for å bruke helga til avslapping før jeg fortsetter til Sydney på søndag kveld.

SQ973/11dec BKK-SIN sete 14H B777-200

Da er helgen over for min del, og jeg er på vei til Sydney.
Har akkurat avsluttet den beste flighten på denne reisen så langt.
Hvilken klasseforskjell det er mellom både ANA/TG og SQ på slike korte/mellomlange turer. Det startet allerede ved innsjekk, hvor det i tillegg til å gå fort og greit ble utført på en slik måte og vennlighet at jeg gikk derfra til loungen i Bangkok med et stort smil om munnen.
Passkontrollen i Bangkok er det vel ikke noe å gjøre med, uansett hvordan en reiser, for den tar ofte laaaang tid, slik den gjorde i dag også.
Vel framme i den lille SQ-loungen ble jeg møtt og vist til et ledig sete av en Thailands "Singapore Girl" som lurte på hva jeg ville ha å drikke.

Gratis WLAN var der også der, samt en meget god utsikt...
SQ973%2011dec%20SQ%20loungen%20i%20BKK%20med%20utsikt.jpg

Jeg glemte meg nesten bort, og måtte haste litt til utgangen og kom vel ombord som en av de siste. Men ombord er det at den store forskjellen virkelig kommer fram.
Selve kabinen er gjennomført bra, med bra stoler og ikke minst en utrolig vennlighet og imøtekommenhet fra besetningen.
Det som ovverasket meg mest var å bli tiltalt konsekvent med navn! Under hele reisen. EN liten gimmick som både overrasket og forførte, slik at i alle fall jeg ble overrasket og overrumplet.
Før avgang var det også her hot towels og Champagne, og de tok opp bestilling på hva vi ville ha å drikke rett etter at vi var kommet i lufta !

Etter avgang, hvor det var meget bra og informativ annonsering fra Cockpit startet serveringen. Dette var en rute som gikk Osaka-Bangkok-Singapore, men det stod ikke tilbake noe på serveringen av den grunn.
Det var 4 valgmuligheter på hovedrett, og denne gangen valgte jeg kyllingbryst. Til forrett var det også her NORSK laks, slik at vår landsmenn som står for laksesalg til Asia har tydeligvis gjort en meget god jobb!
Også vinen, en fransk Chardonnay fra 1999 var nydelig. Faktisk den første tempererte vin jeg har fått så langt på denne rundreisen.

SQ973%2011dec%20Mat.jpg

Kaffe Avec og dessert fulgte etter dette, og vips så var det bare en liten halvtime til landing. En perfekt komponert flight dette!
Tenk om alle flyturer kunne ha vært slik !

Etter 9 timer ombord paa NW igaar, er det nesten saa jeg blir blir kvalm naar jeg ser disse bildene... Her er gaarsdagens meny. Til $5 per gjenstand .....

ss_sandwich.gif

Men for oss andre er denne reiserapporten av de bedre...:up:

Knipset dette bildet på terminal 2 på Changi på søndag kveld .
ET av mange eksempel på at Singapore Airlines bruker voldsomt store krefter på å markere at de er første selskap med A380. Også på flyplassen i Sydney var det storformatplakater med samme budskap. First to fly A380.
De holder fortsatt tett til brystet hvordan de skal innrede denne maskinen, da de vil lansere dette senere som tiårets flynyhet. Det skal bli meget spennende å se og prøve når den tid kommer.

SQ973%2011dec%20Changi%20A380.jpg

Veldig bra så langt Odd, gleder meg til å lese fortsettelsen! :up:

Da var det tid for å oppdatere tripreport ..

SQ231/12dec SIN-SYD Sete 17A B747-400

Etter et bedre opphold i Silver Kris loungen på Changi ( forøvrig den beste lounge jeg noensinne har vært i ) var det opprop for SQ231 som skulle gå videre til Sydney. For andre gang skulle jeg nå få reise på Upper Deck på Singapore sin "Mega Top".
Jeg hadde på forhånd sikret meg det første setet på bakre sekjson oppe, slik at jeg satt ved nødutgangen og hadde over 2 meter fram til neste sete. På det viset kunne jeg nyte godt av både vindusplass og "midtgang" fordeler.
Ingen kø ved ombordstigning da også SQ har egen inngang for de som reiser F og C.

Slik ser loftskabinen ut ( Legg merke til julepynten.Den blir litt malpassert i 30 varmegrader.. :p Alle stolene er av typen "Skybed" og de kan legges flatt.

SQ231%20Upper%20deck.jpg

Vel framme ved mitt lille sete for denne nattflygingen. Alle fasiliteter med PTV med stor skjerm. Hodetelefonene til SQ er forøvrig utrolig bra, da det er skikkelige øreklokker som har et støyreduksjonssysyetm som virkelig virker godt.

SQ231%2012dec%20Sete%2017a.jpg

Vel ombord ble det servert forfriskninger( Champagne) og varm handduk som vanlig..
Også her hadde de full oversikt over navnet mitt, noe de konsekvent brukte hele tiden.
Ettersom avgangen var kl 0020 fikk vi flere valg for matservering på denne reisen. Det var mulig å få full middag med 4 forskjellige valg, eller så kunne man velge et lettere alternativ slik som jeg gjorde denne gangen. Jeg var jo fortsatt god og mett etter forrige flight, så det er jo ikke om å gjøre å bli ennå fetere enn jeg er :naughty:
Norsk laks er tydeligvis in for tiden, da denne dukket jammen opp her også .

SQ231%2012dec%20nattmat.jpg

Etter mat valgte jeg å stille inn stolen i soveposisjon, og her må jeg si at jeg ble imponert! Utallige innstillingsmuligheter og en stol som er betydelig behageligere enn både SK og LH sine som er litt hardere. Min sidemann plundret noe før han fant ut av alle mulighetene,men jeg fant da ut av det rimelig raskt selv.
Her var det full mulighet til å finjustere slik at jeg kunne endre bittelite slik at både side og ryggleie ble optimalt. Ba om å ikke få servert frokost da jeg ville sove så lenge som mulig, noe jeg faktisk klarte.
Ble vekket med vann og juice og varm håndduk ca 25 minutter før landing, og må vel nesten si at det var en fullverdig nattesøvn det her!
Knipset et bilde av innflygingen hvor vi fløy med god utsikt over Sydney Sentrum, Harbour Bridge og Operahuset. På ettermiddagen ble jeg invitert med på seiltur hvor vi startet innerst i bukta nede til venstre og seilte under brua, forbi Operahuset og helt ut til Manley for de som er kjent.
SQ231%2012dec%20innflyging%20SYD.jpg

Og her er et lite bilde av bonde på bytyr ..nei . Seiltur på mandag ettermiddag. Hyggelig avbrekk i et hektisk program.
Sydney%2012dec05%20Operahuset.jpg

Nå blir det noen dager i Sydney, før jeg vender nesen nordover og hjemover via Auckland, LAX, Seattle og København.

Stay Tuned!!!

NZ118/16dec SYD-AKL sete 4A B777-200ER

Da var det til slutt tid for å begynne den lange hjemreisen, som skal ta med via Auckland, Los Angeles, Seattle og til slutt København og Trondheim.

Jeg kom til flyplassen ca 14, og hadde da 2 timer til avgang, noe som var bra. Også her ble det litt plunder å få registrert alle saker rett, da jeg skulle gjennomsjekkes til USA. De er tydeligvis ikke vant med at Nordmenn reiser den veien og det mye fram og tilbake før de endelig bestemte seg for at også vi har Visa Waiver...

Når nå det endelig var avsegstyrt, gikk jeg inn i loungen som var en av de bedre på turen. Lys, oversiktelig , god mat og drikke ( også enkle varmretter) og ikke minst utsikt til flysiden av flyplassen.Kun en liten ting som trakk ned, og det var manglende WLAN.

NZ118%2016dec%20loungen%20i%20SYD.jpg

En meget hyggelig overraskelse var at NZ118 var satt opp med 777-200 på denne avgangen. I følge reiseruten skulle det ha vært A320, men i følge purseren ombord gikk den ene av de 2 NZ har mottatt så langt i skytteltrafikk mellom AKL og SYD for å få nok crew opptrent på typen før de skal ut på lengre ruter. Denne maskinen skal senere ut på San Fransisco ruten, samt at de planlegger å åpne ruter til Shanghai og Peking med denne. Her parkert bak en av hele 3 Emirates maskiner som var å skue samtidig i SYD ..Den første av disse maskinene fikk NZ 30oktober og i følge inflight magasinet har de bestil 12 stk.

NZ118%2016dec%20ved%20gate%20i%20SYD.jpg

Setekonfigurasjonen i Business er spennende,og det er vel så langt bare Virgin som har lignende seter, som ved behov kan legges helt flatt og danne en behagelig seng, som er betydelig bedre enn de liggestoler som finnes hos andre selskap. Ulempen er vel at de får inn færre stoler ..
Men, alle har midtang !

NZ118%20Ombord%20Ny%20seating.jpg

Her er et nærbilde av stolen. Finurlig konsept, som jeg likte meget godt! Bordet kommer ut fra skilleveggen mot sidepassasjeren, og fotskammelen kan gjerne brukes av en medpassasjer som sete om man f,eks ønsker å spise sammen. TV-skjermen foldes inn i veggen ved siden av, og sitter på en lang flerleddet arm som gjør at den kan stilles inn i mange posisjoner. Legg også merke til venstre armlene, som kan felles helt ned, slik at det går i ett med nivået bak. Når man "snur" stolen til soveposisjon vil dette da ikke være i veien, og det blir et betydelig bredere område til skulderpartiet enn i andre liggestolløsninger.

NZ118%2016dec%20sete%204a.jpg

Matserveringen på denne 3 timersflighten var det absolutt ingenting å utsette på. Meget god og gjennomført service i alle ledd. ( Nesten på SQ nivå )
Først kom det en meget smakfull tunfiskrett med salat som forrett, sammen med en rødvin fra New Zealand som var helt utsøkt. Også NZ har hvitløksbrød, som jeg med glede tok flere "påfyll" av.
Til hovedrett var det 4 valg, og denne gangen valgte jeg kyllingfilè med urtesaus og grønnsaker.

NZ118%2016dec%20hovedrett.jpg

Til dessert var det vaniljeis med ferske jordbær .Namnam

Det er jo egentlig helt utrolig hvor fort en slik 3 timers flight går, når man blir underholdt på en slik fin måte. Fikk sett ferdig en film også, før vi begynte innflygingen mot Auckland.
Tok et lite bilde, som minner litt om Ringenes Herre "Hobbitland"... :p
Fint kulturlandskap i alle fall, som er vedlikeholdt med mye beiting av tusener av sauer som kan ses som små hvite prikker fra denne høyden.

NZ118%2016dec%20innflyging.jpg

Vi landet 10 minutter før rute.

Blir nesten synd å få deg hjem igjen... Denne rapporten må være blant det aller aller beste som er postet på dette forumet...:devot:

NZ002/16dec AKL-LAX Sete 17A Upper Deck 747-400

Jeg hadde ca 2 timer på meg for å bytte fly i Auckland. Flyplassen er relativt liten og oversiktelig slik at det var mer enn nok tid. Jeg ruslet litt rundt og kikket på utvalget i handlegaten. Ja, det må man nesten kalle det, for her har nok våre venner fra TRD sin Taxfree vært på studietur ( kanskje sammen med Riksrevisjonen? :p ) Her MÅ alle passasjerer gå gjennom hele taxfreeområdet, slik at sjansen for spontankjøp er absolutt tilstede.

Jeg var innom STAR loungen en liten snartur. Ikke noe spesielt trivelig eller godt utvalg av mat og drikke. Ikke tilgang til WLAN der heller ..

Boarding startet hele 45 minutter før avgang, og jeg fant ut at det var like godt å komme meg ombord. En 12,5 timers flight med avgang 2300 lokal tid tilsier at i allefall jeg vil forsøke å få meg noen timer på øyet.
Jeg hadde reservert sete 17A på Upper Deck, og jeg var litt spent på om dette var en av de 2 "refittede" 747-400 med de nye setene. Ingen, hverken ved innsjekk i SYD eller i Loungen kunne fortelle dette!
Og YESS, det var en av de som nylig var nyinnredet, så her var det mulig å få meg noen timer på øyet.
Hele fremre del nede var innredet med nystolene og halve Upperdeck var Business, mens siste halvdel oppe var en form for Economy Extra.På bildet holder vår godt voksne Steward på å sette fram Champagneglasset og Hot towel til meg som absolutt skulle ta dette bildet.
NZ002%2016dec%20upperdeck.jpg

Også på denne flighten viste besetningen et servicenivå av verdensklasse! Meget oppmerksomme og hyggelige. Det skal også sies at dette nok var den eldste besetningen på turen, hvor nok ingen var under 50, men med det glimt i øyet og den humoristiske sans de hadde var det en fornøyelig flight.
Ettersom jeg nettop hadde spist et godt måltid, valgte jeg å hoppe over forrett og dessert og jeg tok meg bare en nydelig indrefillet og vin. Det var fakstisk hele 5 hovedrettsvalg på denne turen, så utvalget var det ikke noe å si på.
NZ002%2016dec%20hovedrett.jpg

Endelig var det tid for å prøve turens beste sovemulighet. Ved bruk av dette setet må man gå ut av stolen, slik at den legger seg framover og lager en helt flat, og relativt myk seng som er over 230cm lang. Utformingen er genial, da armlenet på venstre side felles ned i underlaget slik at det i skulderpartiet faktisk er nesten 1 meters bredde. Så her var det godt mulig for en storvokst bondegutt å sove noen timer :p
"Sengen" ble oppredd med skikkelig pute og teppe, samt et underlag som gjorde nytte som laken/toppmadrass.
Må bare si at dette var tingen, og jeg fikk faktisk over 7 timer på øyet med god søvn.
Hadde også på BOSE øretelefonene med den beste støydempingen så langt på turen, og jeg vil anbefale SAS å bytte til slike ved neste oppgradering, da det er klassefoskjell på de som brukes der i dag.

NZ002%2016dec%20Sete%2017a%20oppredd%20og%20flatt.jpg

Noen timer før landing våknet jeg og fikk nok en hyggelig overraskelse ved at flyvertinnen lurte på om en jordbærsmoothie kunne smake etter natten søvn. DET har jeg aldri fått på fly før.. så jeg ba om to :cheers:
Frokosten startet vel 90 minutter før landing, med godt utvalg for alle smaker.
Også her landet vi i rute, og Los Angeles ventet på meg for et bytte til dagens siste lille hopp opp til Seattle med United.
Denne maskinen fortsatt videre til London, som er forlengelsen av denne ruten. Så om det er noen som ønsker en stooor flyopplevelse på strekningen LON-LAX, så de denne virkelig å anbefale!!!!!

Her er bilde av NZ sin B747-400

NZ002%2016dec%20ankommet%20LAX.jpg

Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance'

UA068/16dec LAX-SEA Sete 2A B737-500

Flybyttet på LAX gikk usedvanlig greit. Ingen kø hverken i Customs eller Immigration, og heller ingen spørsmål om noe som helst. Sist jeg ankom USA ble jeg gjenstand for et halvtime med dybdeintervju, men de spurte seg kanskje ferdig den gangen :p

Jeg var sjekket gjennom, så det var bare å sette kofferten rett inn i transfersjekken rett etter tollen og ta shuttlebussen videre til United sin innlandsterminal.
Her var det også en helt OK United/Star lounge. Fin utsikt mot Gate 70A og bra utvalg i snacks og drikkevarer. Cappuchinoen var fabelaktig. Litt loslitte møbler kanskje, men stolene var gode å sitte i. Heller ikke her var det tilgjengelig WLAN. Hva er dette for et land ???
Dagens siste lille hopp på 3 timer opp til Seattle skulle gå med en halvsliten United Shuttle 737-500.

UA068%2016dec%20LAX%20SEA%20737-500.jpg

Ombordstigningen startet tidlig, og det var tydeligvis helt fullt og mer til, da de ropte opp flere ganger om det var noen som mot en god kompensasjon kunne fly på en senere avgang. First Class passasjerene ble bedt om å gå ombord først, og det var jo med litt spenning på hvordan innenriks F/CL skulle være. Kun 2 rader med 2x2 seating. Gode seter meg bra beinplass. Jeg har nok aldri sittet så bra ombord i en 737 før nei!
Boarding gikk raskt unna og dørene ble stengt hele 10 minutter før rutetid. Dessverre tok det ytterligere 20 minutter før vi kom oss avgårde pga problemer med lastingen.

Men, om man nå sitter bra så er jo ikke det noe problem. Også her vanket det et lite glass med drikke og Hot Towels, slik at humøret var på topp forsatt. Jeg hadde også min lille murstein av en bok å lese i, My Life av Bill Clinton, slik at det var jo ingen fare å vente litt.

UA068%2016dec%20First%20class.jpg

Service og servering var det heller ikke noe å utsette på. Rett etter avgang ble det servert snacks og øl eller vin. Jeg valgte en øl denne gangen..

Maten var overraskende bra, og betydelig bedre enn hva jeg hadde forventet.
Kongereker med laks(eller omvendt), med ferskt rundstykke og frukt til dessert.
Absolutt noe som kan anbefales. Det ser ut til at lakseprodusentene har godt salg inn mot flyselskap verden over, da det faktisk har vært mulig å få laks i en eller annen form på alle avganger untatt mellom Sydney og Auckland så langt.

UA068%2016dec%20maaltid.jpg

Vel framme i Seattle, hvor vi landet knappe 10 minutter sent var det første gang at det var problematisk med å få bagasjen innen rimelig tid. Det er jo forholdsvis lange avstander, i alle fall virket det slik med tanke på den underjordiske Shuttle som jeg måtte ta for å komme til bagasjebåndet, men der måtte jeg vente og vente... og vente.Det tok faktisk 50 minutter fra vi stod ved Gate til bagasjen kom på båndet.(MOW.. er det vanlig )
Men med tanke på at denne delen av reisene har klaffet perfekt på alle andre avganger skal jeg vel ikke klage. Jeg har da fortsatt koffert med meg :D

Jeg hadde etter gode råd fra karer som er godt kjent på SEA-TAC, bestilt rom på Raddisson Gateway Hotel. Glimrende Shuttlebuss som var på pletten mindre enn 5 minutter etter at jeg hadde ringt dem, og et meget trivelig hotell. Grisekaldt på rommet med en gang jeg kom inn, men fikk da igang fyren. Gratis WLAN trekker opp, sammen med GOD seng.
Nå var der tid til å hente seg inn litt før lørdagens museumsbesøk på Museum of Flights borte ved Boeing fabrikken.

Og da har du Odd mindre enn to timer til at dere lander på CPH i følge liveinfo til flightarrivals.com. Det ser ut til å være litt forsinkelser mellom CPH og OSL på morgenparten - over 40 minutter på dagens første ankomst og åtte minutter på neste.

Laksen fra LAX til SEA kom helt sikkert fra Chile - er ikke mye norsk laks på vestkysten av USA nå.

Men det er mye laks fra Alaska på vestkysten...

Back