Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance'
PPS-systemet er Singapore Airlines sitt eget. Dette er ikke et sytstem hvor man tjener mil for å ta ut oppgraderinger og/eller bonus-reiser, men går på hvor often man har enden sin plantet i Singapore Airlines sine sine fly, og da teller bare Raffles (biz) og First.
Et PPS-kort er for enkelthetens skyld også brukbart som et vanlig Star Alliance gullkort, på like linje med SAS eitt EBG-kort eller Singapore Airlines sitt KrisFlyer (som er deres bonus-system). Internt i Singapore Airlines sin status-rangeringer så er PPS over vanlige KrisFlyer Gold.
Opptjeningen er basert på ene alene SQ opererte flighter med SQ sitt flightnummer på billetten. Og de kaller tellingen for "sektorer". Hvor mange sektorer en flight er er avhengig av lengden, men i praksis delt i fem bånd, for korte regionale, middels regionale, lange regionale og intercont, plus lange intercont. Det er lengden på turen som tilsier hvor mange sektorer som deler ut, og så en evt. litt høyere uttelling om man sitter i F, rundt 20-25%.
For å få PPS må man ha 25 sektorer på et kalenderår etter man har meldt seg inn i KrisFlyer. I mitt telfelle gjorde jeg unna dette på tre uker i julen med: FRA-JFK, LAX-NRT, HKG-SIN, SIN-BNE, BNE-SIN, SIN-BKK, BKK-SIN, SIN-NRT, NRT-SIN, SIN-CPH, samt en sidetur fra BKK i F med BKK-SIN-CGK, CGK-SIN-BKK. Da har jeg fått status som Quaified PPS (QPPS1), hvor tallet bak sier hvor mange år man har vært PPS. Neste år vil jeg nok ende som QPPS2.
I tillegg til dette så holdes det styr på alle sektorene gjennom alle årene, og når jeg har passert 250 en gang i fremtiden (håper jeg), så vil jeg bli det man kaller TPPS, aka "Solitare", som gir litt mer fordeler. For de som virkelig ikke har bedre å gjøre enn å holde seg ombord i Singapore Airlines sine fly og reiser mye i biz/F, så har man etter 2500 sektorer et nivå som heter Lifetime PPS, i praksis, nirvana.
Så hva får man for dette? Der man rangeres på status (ventelister, etc.) så er man over *A gullkort, SQ sine egne KF-gullkort, man får automatiks tilgang til SQ sine lounger ås lange man flyr på *A (tilgang til biz om mang flyr økonomi og tilgang til F om man flyr biz), tilsvarende med innsjekk der SQ har skranker. Pluss en haug med mer fordeler som er merpraktisk for de som bor i Singapore, men det jeg kommer til å bruke mest og ha best nytte av er prioriteten, samt at jeg har fått utdelt en personlig kontakt i SQ i København som skal være mitt kontaktpunkt for alt jeg ikke kan løse via web'en eller min vanlige TA.
Så har jeg gitt opp alle mine bonus-poeng for dette? Nei. SQ tillater noe som heter double-dipping. Jeg kan sanke PPS-sektorer parallellt med å parkere poengene mine i f.eks. EuroBonus. På dette viset har jeg nå *A gull via både EB og PPS-systemene, og hos B kan jeg ta ut veldig billige F-klasse billetter på SQ i Asia, som er artig for min neste tur dit om noen uker.
For de som etterlyste trip reports. Jeg begynte i tråden "A Grinche's tale...", men takket være en del tekniske problem undervis så dabbet skrivegleden av. Jeg har som mål å få rodd i land resten av turen, da det finnes en god del moro bilder og ting som skjedde seinere i turen.