Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance

Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance'

Det som virkelig gjorde at det tok av i kabinen var at når han på sin engelske versjon beskrev at de satt der "in the cockpit full of moonshine"

Wideroe-piloter er ikke som alle andre piloter!! :thumbup

Endelig hjemme, og dagen etter den 19/12 kom bagasjen med taxi til kontoret. Denne hadde da vært via Chigago og Frankfurt, slik at det hadde tydeligvis gått feil allerede på SEA TAC...

Slik så det ut når jeg hentet bilen kl 1630 etter endt arbeidsdag. Godt med langkost i bilen da!
SK938%20Dagen%20etter%20...jpg

Om jeg skal ta en liten oppsummering på denne rundreisen, så skal jeg begynne med å si at dette var et litt for stressende opplegg og for lite slakke i programmet. Begynner å lure på om jeg ikke er 20 år lengre :). Hadde snev av Jetlag til uti romjula, ved at jeg var utrolig kveldstrøtt og supervåken fra 0400 på morgenen.

Men, selve reisene var gode opplevelser som jeg etter beste evne har gjengitt med mine subjektive briller.Det som er sikkert er at C+ F produktene til alle selskapene jeg hadde gleden av å fly var bra. Nå fikk jeg en unik mulighet til å teste og sammenligne såpass mange på kort tid, og om jeg skal rangere så kommer Singapore Airlines og Air New Zealand øverst. SAS sitt langruteprodukt rangerer jeg nesten like høyt, men dette er vel også mye fordi jeg er Skandinav og WIFI ombord. Setene der kan bli bedre( og det blir de jo) , mens service og mat er helt i toppklasse.
Det som også er interressant er at prisnibået for en Jorden Rundt billett i Business som jeg benyttet på denne jobbreisen absolutt gir stor verdi for pengene. Jeg betalte ca 39000 for denne billetten, noe som isolert sett er mange penger, men om man f,eks sammenligner med en t/r billett OSL-SYD så kommer denne på ca 50.000 i Business.
Her hadde jeg nå muligheten til å sy sammen en rundreise som passet perfekt til det programmet jeg hadde med mine kundebesøk, og jeg kunne fly med en komfort som tillot at jeg klarte programmet på en grei måte tross alt.
Bortsett fra at kofferten kom litt på avveie mot slutten må jeg nesten si meg litt imponert over at jeg ikke har hatt forsinkelser som er noe å snakke om. Maks 20 minutter på et par av avgangene var vel det hele. Det tyder på jevn og fin kvalitet i alle ledd,

Det er mulig det blir en lignende reise til våren, på samme vilkår, men da skal jeg legge inn flere dager slik at jeg forhåpentligvis får se litt annet enn flyplasser, fly , hoteller og møterom.

Hvor mange bonuspoeng fikk du på denne turen?

Originally posted by EB

Hvor mange bonuspoeng fikk du på denne turen?

en hel haug ;-) Tror det blir ca 65000...

Og da blir jo prisen også "billigere" for 65000 er mye poeng/penger...:up:

Utrolig bra rapport!

RTW billettene, særlig i C, gir mye valuta for pengene, særlig med SKs 200% regler for EB poeng

EB poeng! HiHi
:thumbup

BF:cool2

hmm, for 3.gang på under et halvår må jeg sende manuell "claim" for å få bonuspoengene på TG. Noen andre som har opplevd at det er vanskelig å få registrert Eurobonus poeng etter å ha fløyet i Asia med TG?

Samme problem for meg, 3 flyvninger med Thai i desember uten at bonuspoengene har kommet.

Her også! Jeg mistet 5400 poeng med TG i fjor og dermed sølvkort. Sånn sett min egen feil fordi jeg klarte ikke å finne boardingkortet fra turen. Fillern!

BF:pissed

Min julerundtur kasserte inn rundt 89.000 EB poeng, samt rundt 28 PPS sektorer, så jeg er nå lykkelig PPS-holder i tillegg.

PPS sektorer. Er ikke det bare Singapore som har PPS og kun om du reiser i business eller first class! Er det det du har gjort kanskje? Hvor er trip-reporten?:biggrin

Singapore har jo to slags bonus systemer. Et hvor man sparer opp miles og et hvor man sparer opp sektorer. Jeg mener å huske at det er 5 eller 6 sektorer du får på en businessclass tur mellom CPH og SIN. Disse kan vel ikke byttes i reiser men det gir deg høy status innen SQ. Tror man måtte ha 150 sektorer i året for å få høyeste PPS status (det er bare 2). Men da kommer man inn i first class loungen selv om du bare reiser turistklasse. I singapore kommer man ikke inn i hverken first eller businessloungen med Star alliance gullkort om man bare reiser turistklasse.

Men du kan kanskje mer om dette, ph-ndr?

BF :cool2

PPS-systemet er Singapore Airlines sitt eget. Dette er ikke et sytstem hvor man tjener mil for å ta ut oppgraderinger og/eller bonus-reiser, men går på hvor often man har enden sin plantet i Singapore Airlines sine sine fly, og da teller bare Raffles (biz) og First.

Et PPS-kort er for enkelthetens skyld også brukbart som et vanlig Star Alliance gullkort, på like linje med SAS eitt EBG-kort eller Singapore Airlines sitt KrisFlyer (som er deres bonus-system). Internt i Singapore Airlines sin status-rangeringer så er PPS over vanlige KrisFlyer Gold.

Opptjeningen er basert på ene alene SQ opererte flighter med SQ sitt flightnummer på billetten. Og de kaller tellingen for "sektorer". Hvor mange sektorer en flight er er avhengig av lengden, men i praksis delt i fem bånd, for korte regionale, middels regionale, lange regionale og intercont, plus lange intercont. Det er lengden på turen som tilsier hvor mange sektorer som deler ut, og så en evt. litt høyere uttelling om man sitter i F, rundt 20-25%.

For å få PPS må man ha 25 sektorer på et kalenderår etter man har meldt seg inn i KrisFlyer. I mitt telfelle gjorde jeg unna dette på tre uker i julen med: FRA-JFK, LAX-NRT, HKG-SIN, SIN-BNE, BNE-SIN, SIN-BKK, BKK-SIN, SIN-NRT, NRT-SIN, SIN-CPH, samt en sidetur fra BKK i F med BKK-SIN-CGK, CGK-SIN-BKK. Da har jeg fått status som Quaified PPS (QPPS1), hvor tallet bak sier hvor mange år man har vært PPS. Neste år vil jeg nok ende som QPPS2.

I tillegg til dette så holdes det styr på alle sektorene gjennom alle årene, og når jeg har passert 250 en gang i fremtiden (håper jeg), så vil jeg bli det man kaller TPPS, aka "Solitare", som gir litt mer fordeler. For de som virkelig ikke har bedre å gjøre enn å holde seg ombord i Singapore Airlines sine fly og reiser mye i biz/F, så har man etter 2500 sektorer et nivå som heter Lifetime PPS, i praksis, nirvana.

Så hva får man for dette? Der man rangeres på status (ventelister, etc.) så er man over *A gullkort, SQ sine egne KF-gullkort, man får automatiks tilgang til SQ sine lounger ås lange man flyr på *A (tilgang til biz om mang flyr økonomi og tilgang til F om man flyr biz), tilsvarende med innsjekk der SQ har skranker. Pluss en haug med mer fordeler som er merpraktisk for de som bor i Singapore, men det jeg kommer til å bruke mest og ha best nytte av er prioriteten, samt at jeg har fått utdelt en personlig kontakt i SQ i København som skal være mitt kontaktpunkt for alt jeg ikke kan løse via web'en eller min vanlige TA.

Så har jeg gitt opp alle mine bonus-poeng for dette? Nei. SQ tillater noe som heter double-dipping. Jeg kan sanke PPS-sektorer parallellt med å parkere poengene mine i f.eks. EuroBonus. På dette viset har jeg nå *A gull via både EB og PPS-systemene, og hos B kan jeg ta ut veldig billige F-klasse billetter på SQ i Asia, som er artig for min neste tur dit om noen uker. :)

For de som etterlyste trip reports. Jeg begynte i tråden "A Grinche's tale...", men takket være en del tekniske problem undervis så dabbet skrivegleden av. Jeg har som mål å få rodd i land resten av turen, da det finnes en god del moro bilder og ting som skjedde seinere i turen.

Takk for fin informasjon!

Du bare MÅ gi oss reisebeskrivelser fra denne turen! Nå er jeg (og sikkert flere med meg) blitt kraftig mye mer interessert i dine opplevelser!

Pleeaaaassseeeeeeeeeeeeeeeeee

BF

Originally posted by Farmer

hmm, for 3.gang på under et halvår må jeg sende manuell "claim" for å få bonuspoengene på TG. Noen andre som har opplevd at det er vanskelig å få registrert Eurobonus poeng etter å ha fløyet i Asia med TG?

Kan du eller noen andre antyde hvor lang tid det tar etter at man har sendt inn manuell "claim" før man får poengene inn på konto?

Re: Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance

Originally posted by TG923

Originally posted by Farmer

Kan du eller noen andre antyde hvor lang tid det tar etter at man har sendt inn manuell "claim" før man får poengene inn på konto?

Hadde 4 innenlandsflighter med Thai i januar (bestilt på deres egen web-side), da jeg registrerte bonuskortet riktig (ikke SK 2 ganger...) i profilen min fuka det greit, poengene dukket opp på kontoen på under en uke.

PH-NDR!
Har du ikke litt dårlig samvittighet for at du ikke har fått fullført den triprapporten enda?

Hva kostet den rundturen med SQ? Bare turen i F BKK-SIN-CDG retur må jo ha kostet skjorta!

Tør ikke tenke på hvor mye penger man har lagt igjen hos SQ med 250 eller 2500 sektorer!:lol:

BF:cool2

Dette var en utrolig fin trip report, og spesielt likte jeg det jeg så om NZ :)

Håper vi får høre mer fra deg i tiden som kommer, flott at du vil dele dine opplevelser med oss ;)

Back