Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance'
SK938/17dec A340-300 Sete 5A OY-KBM
Etter noen fine timer på flymuseum var det på tide på tide å sjekke inn. SAS har som de andre flyselskap som opererer på SEA-TAC dedikert innsjekk. Ingen kø, og innsjekk gikk smidig og greit, og bagasjen ble sjekket helt fram til Mosjøen. Fikk Boardingkort fram til Trondheim. Her ble jeg også spurt om jeg ville bruke WIFI ombord, noe jeg selvsagt bekreftet. Som en liten førjulegave fikk jeg da utlevert et rabattkort som gav 50% rabatt på prisen, slik at denne nå ble bare 15USD for hele reisen.
Sikkerhetskontrollen tok laaang tid denne gangen. Tror det gikk over en halvtime å komme gjennom, da det var bare en kø og ett team som sjekket alle som skulle ut akkurat da. Virket som om de hadde bommet noe med sin skiftplanlegging akkurat der, men hva er vel en halvtime av et helt liv? .
Etter sikkerhetskontrollen gikk jeg opp til avgangshallen, fikk brukt mine siste dollar på en Grane Latte på Starbucks og tok deretter shuttle "toget" bort til terminalen som SAS bruker. På vei opp fra toget så jeg skiltet til SAS/Asiana loungen, og jeg gikk naturligvis inn der. MEN, dette må være den tristeste SAS lounge i hele verden. Ikke vinduer, oslitt, ikke WLAN... Det eneste positive jeg kan lete fram var den god GLØGG som ble servert der.
Jeg valgte å avslutte mitt besøk der rimelig raskt, og gikk opp i terminalen som var oversiktelig og fin.
Etter en liten ventetid var det tid for boarding, og jeg var ombord som en av de første denne gangen. Og her fikk jeg med en gang følelsen av å være nesten hjemme bare ved å gå ombord. Jakke ble tatt hånd om og jeg fant fram til mitt sete 5A på samme maskin som for 2 uker tidligere tok meg fra København til Tokyo.
Jeg merket allerede før jeg hadde fått satt meg skikkelig at besetningen var i godlage, med muntre smil og meldinger dem i mellom. Dette tydet bra for de neste timene.
Før avgang ble det servert forfriskninger og snacks, og Hot towel ble delt ut.
Avgangen ble dessverre litt forsinket. De slet visst litt med å bli enige om korrekt antall personer ombord, og vi rullet fra gaten ca 15 minutter etter rutetid, samt at vi brukte nærmere 20 minutter på taxing, slik at vi var absolutt noe sen avgårde fra Seattle.
Vel oppe l luften ble serveringen startet rimelig raskt, men ny runde med drikke og småsnacks , samt utdeling av denne flightens meny. Jeg var fortsatt mett etter lunsjen på Museum of Flights, slik at jeg valgte å stå over alle 4 middagsvariantene som ble tilbudt, og tok kun forretten , sammen med litt salat og brød.
Og gjett hva som var til forrett her da ? YESS , Laks her også! Tydeligvis den store slageren på Star Alliance i desember 2005 :nor
På dette tidspunktet var jeg allerede på nett, og ettersom jeg følte med uforskammet kvikk og rask fant jeg ut at jeg skulle nytte tiden ombord til å ta igjen de siste ukenes ubesvarte mailer og en del annet som hadde måtte ligge. Fikk gjort unna mye, og tok et par avbrekk ved å se film. Får håpe at SAS får en bedre hodetelefon med bedre støydemping og lydkvalitet når de oppgraderer C-klasse i begynnelsen av 2006.
Båndbredden var det ingenting å si på, og jeg fikk også tatt en samtale med familien hjemme via Skype( uten å forstyrre medpassasjerer tror jeg .. ) Jeg må bare innrømme at jeg er fortsatt svært fasinert over å kunne være online høyt der oppe.
Tiden gikk utrolig fort på denne turen, og dønvill som jeg etterhvert begynte å bli, så ble det ikke mer enn et par timers søvn. Frokost ble servert tidlig,nesten 1,5 timer før landing. Også her var det et gedigent utvalg, og jeg valgte en omelett med mer.
Ruten denne gangen gikk som vanlig langt mot nord, og vi fløy over sørvestlandet en stund før vi fortsatte på kurs mot CPH. De som er mer lokalkjente enn meg kan vel fortelle HVOR vi passerte over.
Nå begynte jeg å uroe meg litt til forbindelsen i København, da denne etterhvert så ut til å bli knapp for å nå flyet videre til Oslo. På skjermene i flyet kom det opp at vi skulle komme inn på Gate C29 kl 1345, og mit neste fly skulle gå bra B8 kl1405...
Jaja tenkte jeg, det går da flere muligheter og jeg håpet egentlig på å bli ombooket til WF sin direkteavgang til Trondheim slik at jeg skulle slippe Gardermoen.
Vi landet på angitt tidspunkt og fikk beskjed om at alle forbindelser skulle holde, og at vi måtte gå rett til respektive utgang.
Jeg kom ut av flyet som en av de første, og begynte på dagens trimtur for å nå neste fly..
Igjen opplevde jeg en meget bra gjennomført flyging med SAS i C-klasse på langrute. Helt fullt i C og Economy Extra også på denne avgangen. Bra og profesjonell service med glimt i øyet fra besetningen. Bra mat og greie stoler.
Men det er en bitteliten ting jeg lurer på etter å ha fløyet langdistanseruter med SK, NH, TG, SQ og NZ de siste ukene.. Hvorfor vises de samme filmene på alle flyselskap? Er det EN aktør som leverer filmer til hele Star Alliance mon tro? Utvalget var så og si identisk og mot slutten var det ikke noe mer nytt å se..