Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance

Replying to Topic 'Jorden rundt på 14 dager med Star Alliance'

Ja, i følge flight monitoren her skal vi være på Gate kl 1345 slik det ser ut nå. Satser på at SAS booker meg om til WF direkte til TRD, så slipper jeg å styre med problemer på OSL .. Føler for å komme meg hjem til eget hus med kone og barn nå.. uten forsinkelser:D

Från CPH.dk

13:25 13:35 Seattle SAS SK938

Øyeblikksbildet for OSL er bra for avganger:
SAS Braathens 96% innenfor 15 minutter (23 av 24)
Og Norwegian og Widerøe har 100%

Men rushet kommer vel ut på ettermiddagen ;)

Kan ikke svare paa hvorfor UA leverer bagasjen sen. Vi hadde som standard aa ha foerste bagasjen inne 10 minutter etter on-block, og siste 30-40 minutter etter, avhengig av flytype.

Originally posted by LN-KGL

Laksen fra LAX til SEA kom helt sikkert fra Chile - er ikke mye norsk laks på vestkysten av USA nå.

Det har nok aldri vaert mye Norsk Laks her paa vestkysten, ei heller Chilensk laks....det er nemlig noe vi kan meget bra, og tar like hoeytidelig som kaffe....var akkurat i butikken og kjoepte laks til middag, valget stod mellom 3 vill-laks varianter i fra Alaska og en fersk Vill Coho i Troll fisket i fra Oregon kysten.....det ble Coho'en..

For aa antyde hvilket lakse marked vi har her, saa kan det nevnes On_topic at hver Mai maaned flyr Alaska rene lakse flighter de 14 dagene Copper River kan fanges.....lokalt har vi 16 forskjellige arter aa velge mellom i loepet av aaret.....

Aa si at laks er laks kan sammenlignes med aa si at konjakk er Cognac:p

...og norsk eller andre lands oppdrettslaks er ikke akkurat noe å rope hurra for. Man skal ikke tukle med mat...

Skal holde meg for god til quote deg DC-8-63, men grunnen til at jeg sa chilensk atlantisk oppdrettslaks var følgende:
- Prosessert laks benyttes i stor grad på storkjøkken, og da renskåret filet i serveringsstykker, vakuumpakket og frosset.
- Tollsats på prosessert laks fra Chile til USA er null.
- Utrolig lave lønnskostnader hos chilenske arbeidere.
- Den økonomiske situasjonen for de amerkanske flyselskapene tilsier ikke at nasjonalisme kan herske.
- Dessuten benyttes vaksiner fra en av mine klienter. :smokin

Og EB, hold deg til kortene :love

Matvaremerket 'Kirkland' leverer norsk laks til Costco, og jeg maa si at jeg ikke er altfor imponert over kvaliteten ...

...vel godeste LN-KGL....naar det gjelder F-Klass som Farmer floey, saa maa nok selv UA lytte til kundene....og kunde gruppen paa F paa denne kysten er kresne paa baade Vin, Kaffe og Laks....Paa Foerste klasse servere Alaska kun lokal laks, og de kjemper om de samme kundene....

...mens Costco har gjennomgaaende bra kvalitet, saa kjoeper vi aldri laks der.....det smaker rett og slett ikke godt nok....

Endte du opp med SK364 OSL-TRD ? eller ble det CPH-TRD med WF ?

Det ble 460/SK364 .. SK460 var litt sein, slik at det gikk bra det. Bagasjen forsvant noe sted på reisen mellom SEA og OSL, sannsynligvis på Kastrup, men den kom da med en smilende taxisjåfør opp på kontoret i ettermiddag. Får prøve å skrive siste del av triprapporten om ikke så lenge;-) Meget fin tur med SK938!

Håper de var greie med deg på 364 også , rakk ikke å sende en VIP+ melding ...;)

Når kommer SEA-MJF?

Det kommer , det kommer;)
Gjett om det var saker som lå og ventet på kontoret etter nesten 7 uker mer eller mindre på reise...

17dec 05 . Museum of Flight
Etter nesten 12 timers søvn på Radisson Gateway Hotel på SEATAC var det på tide å komme sog opp og ut. SK938 har avgang kl 1850, så det var god tid til andre aktiviteter enn å vente på flyplassen.
Jeg sjekket ut av hotellet ( Tabbe ) og dro opp til flyplassen ca kl 12 for å få sjekket inn bagasjen. Greit å være kvitt den tenkte jeg ... Men nei . I Seattle er det IKKE mulig å sjekke inn før kl 1500 samme dag, så jeg måtte på leting etter bagasjeoppbevaring. Fant det til slutt, og de 2 kolli som jeg ville ha sjekket inn måtte jeg ut med 12 USD for å oppbevare noen timer ..

Tok Taxi til museet. Grei tur til 18USD som tok knappe 15 minutter fra flyplassen.
Vel inne var det å orientere seg og jeg valgte å gå til venstre hvor det var både militære og sivile fly i god blanding.
Her er en liten beskrivelse av museet fra hotellinfosidene:

"A right place for the aviation buffs, the museum of flights is a beautiful six-story glass-and-steel structure. Displaying world renowned planes that have gone down in the pages of history , that homes some of the original famous historical planes. There is a whole series of planes that start with the duplication of the Wright brothers' first glider and end with the present of flight. The visitors get to see the whole range of flights and the developments that have taken over the years. The Great Hall showcases the more than 20 planes, including a 1935 DC-3, the first Air Force F-5 supersonic fighter, and the Gossamer Condor, a human-powered airplane. Along with that there are around 34 other planes on display. Some of the most interesting exhibits include the famous Blackbird spy planes, which were once the world's fastest jets (and you can even sit in the cockpit of one of these babies), a rare World War II Corsair fighter rescued from Lake Washington and restored to its original glory is also on display. The guests also have the pleasure of boarding the original Air Force One presidential plane, used by Eisenhower, and can sit in the cockpit of an F/A-18 Hornet fighter.
The museum promises to be fun as well as a great learning experience. So get ready for an exciting ride here!"

For meg som bare har vært på flymuseet i Bodø før i en slik sammenheng var dette et løft. Utrolig mye bra å se, og 4 timer bare føk avgårde. Fikk også med meg uteutstillingen hvor Concorde og den gamle Air Force One kunne boardes for nærmere kikk. På samme området stod også 1.serienummer av B747-100. Mon tro om denne kan flys fortsatt.
Også avdelingen for 2.verdenskrig var interessant å se på. Litt annen, og amerikansk vinkling enn i Bodø, men med et mye større utvalg hvor både tyske, russiske og japanske fly hadde fått plass.

Jeg kunne ha skrevet side opp og ned om dette, og jeg kan ikke annet enn å anbefale et besøk der.

Linken til museet finnes

HER

Denne var sentral i dette rommet. M-21 Blackbird med fotodrone på ryggen

Attachments

• Seattle 17dec Lockheed Blackbird M-21.jpg
    Seattle 17dec Lockheed Blackbird M-21.jpg
    128.1 KB · Views: 172

SK938/17dec A340-300 Sete 5A OY-KBM

Etter noen fine timer på flymuseum var det på tide på tide å sjekke inn. SAS har som de andre flyselskap som opererer på SEA-TAC dedikert innsjekk. Ingen kø, og innsjekk gikk smidig og greit, og bagasjen ble sjekket helt fram til Mosjøen. Fikk Boardingkort fram til Trondheim. Her ble jeg også spurt om jeg ville bruke WIFI ombord, noe jeg selvsagt bekreftet. Som en liten førjulegave fikk jeg da utlevert et rabattkort som gav 50% rabatt på prisen, slik at denne nå ble bare 15USD for hele reisen.

Sikkerhetskontrollen tok laaang tid denne gangen. Tror det gikk over en halvtime å komme gjennom, da det var bare en kø og ett team som sjekket alle som skulle ut akkurat da. Virket som om de hadde bommet noe med sin skiftplanlegging akkurat der, men hva er vel en halvtime av et helt liv? .

Etter sikkerhetskontrollen gikk jeg opp til avgangshallen, fikk brukt mine siste dollar på en Grane Latte på Starbucks og tok deretter shuttle "toget" bort til terminalen som SAS bruker. På vei opp fra toget så jeg skiltet til SAS/Asiana loungen, og jeg gikk naturligvis inn der. MEN, dette må være den tristeste SAS lounge i hele verden. Ikke vinduer, oslitt, ikke WLAN... Det eneste positive jeg kan lete fram var den god GLØGG som ble servert der.
Jeg valgte å avslutte mitt besøk der rimelig raskt, og gikk opp i terminalen som var oversiktelig og fin.

Etter en liten ventetid var det tid for boarding, og jeg var ombord som en av de første denne gangen. Og her fikk jeg med en gang følelsen av å være nesten hjemme bare ved å gå ombord. Jakke ble tatt hånd om og jeg fant fram til mitt sete 5A på samme maskin som for 2 uker tidligere tok meg fra København til Tokyo.
Jeg merket allerede før jeg hadde fått satt meg skikkelig at besetningen var i godlage, med muntre smil og meldinger dem i mellom. Dette tydet bra for de neste timene.
Før avgang ble det servert forfriskninger og snacks, og Hot towel ble delt ut.

Avgangen ble dessverre litt forsinket. De slet visst litt med å bli enige om korrekt antall personer ombord, og vi rullet fra gaten ca 15 minutter etter rutetid, samt at vi brukte nærmere 20 minutter på taxing, slik at vi var absolutt noe sen avgårde fra Seattle.

Vel oppe l luften ble serveringen startet rimelig raskt, men ny runde med drikke og småsnacks , samt utdeling av denne flightens meny. Jeg var fortsatt mett etter lunsjen på Museum of Flights, slik at jeg valgte å stå over alle 4 middagsvariantene som ble tilbudt, og tok kun forretten , sammen med litt salat og brød.
Og gjett hva som var til forrett her da ? YESS , Laks her også! Tydeligvis den store slageren på Star Alliance i desember 2005 :nor

SK938%20forrett.jpg

På dette tidspunktet var jeg allerede på nett, og ettersom jeg følte med uforskammet kvikk og rask fant jeg ut at jeg skulle nytte tiden ombord til å ta igjen de siste ukenes ubesvarte mailer og en del annet som hadde måtte ligge. Fikk gjort unna mye, og tok et par avbrekk ved å se film. Får håpe at SAS får en bedre hodetelefon med bedre støydemping og lydkvalitet når de oppgraderer C-klasse i begynnelsen av 2006.
Båndbredden var det ingenting å si på, og jeg fikk også tatt en samtale med familien hjemme via Skype( uten å forstyrre medpassasjerer tror jeg .. ) Jeg må bare innrømme at jeg er fortsatt svært fasinert over å kunne være online høyt der oppe.

Tiden gikk utrolig fort på denne turen, og dønvill som jeg etterhvert begynte å bli, så ble det ikke mer enn et par timers søvn. Frokost ble servert tidlig,nesten 1,5 timer før landing. Også her var det et gedigent utvalg, og jeg valgte en omelett med mer.

SK938%20frokost.jpg

Ruten denne gangen gikk som vanlig langt mot nord, og vi fløy over sørvestlandet en stund før vi fortsatte på kurs mot CPH. De som er mer lokalkjente enn meg kan vel fortelle HVOR vi passerte over.

SK938%20over%20sorlandet.jpg

Nå begynte jeg å uroe meg litt til forbindelsen i København, da denne etterhvert så ut til å bli knapp for å nå flyet videre til Oslo. På skjermene i flyet kom det opp at vi skulle komme inn på Gate C29 kl 1345, og mit neste fly skulle gå bra B8 kl1405...
Jaja tenkte jeg, det går da flere muligheter og jeg håpet egentlig på å bli ombooket til WF sin direkteavgang til Trondheim slik at jeg skulle slippe Gardermoen.
Vi landet på angitt tidspunkt og fikk beskjed om at alle forbindelser skulle holde, og at vi måtte gå rett til respektive utgang.
Jeg kom ut av flyet som en av de første, og begynte på dagens trimtur for å nå neste fly..

Igjen opplevde jeg en meget bra gjennomført flyging med SAS i C-klasse på langrute. Helt fullt i C og Economy Extra også på denne avgangen. Bra og profesjonell service med glimt i øyet fra besetningen. Bra mat og greie stoler.
Men det er en bitteliten ting jeg lurer på etter å ha fløyet langdistanseruter med SK, NH, TG, SQ og NZ de siste ukene.. Hvorfor vises de samme filmene på alle flyselskap? Er det EN aktør som leverer filmer til hele Star Alliance mon tro? Utvalget var så og si identisk og mot slutten var det ikke noe mer nytt å se..

Der var vi nesten hjemme... Helt enig at loungen til SAS i Seattle er utrolig trist. Eneste positive er at du får skandinaviske aviser...så stemningen er satt før du kommer "hjem" i det du boarder 340`n... Tror crewet liker stopp i Seattle - det er i allefall min erfaring at de er en meget sammensveiset gjeng med godt humør på hjemturene fra Seattle...

SK460/18dec A321 sete 2F SE-REG

Litt rask gange fra C-piren, lang kø i passkontrollen og deretter ennå raskerer gange til SK460 som hadde Final Call allerede mens jeg stod og ventet på å få vise passet.
Transittskranken i C-piren var stengt, så jeg hadde ikke så mye annet valg enn å gå bort til avgangen, og jeg ante at det var flere som satt lengre bak i SK938 som var i samme ærende, da mange LØP forbi meg ved Tax Free butikken. Vel borte ved gaten var det forsatt kø der, slik at det ville uansett ikke være mulig å gå i rute uansett. Jeg ventet helt til slutt da jeg likevel skulle sitte på første rad.

Vel ombord fant jeg raskt ut at jeg var tilbake i LCC verdenen igjen.Nesten helt fullt fly. Fulle hattehyller.. og trangt igjen.

Vi rullet ca 10 minutter sent pga at de skulle få med alle fra Seattle flyet, noe som var prisverdig og fornuftig da alle andre avganger senere på dagen fulle.

Jeg kan ikke beskrive servicen på denne avgangen i det hele tatt, da jeg sloknet med hodet mot vinduet omtrent da hjulene slapp bakken.. og voknet ikke før vi skulle lande.. men den var sikkert fin og god med en heldansk besetning:zzz

Vi landet også 10 minutter sent, men jeg hadde godt over en time til neste avgang så det bekymret meg mindre. Tax-free kiosken fikk besøk av meg og en liter Gilde Juleakevitt ble sikret mens jeg ventet på bagasjen... og jeg ventet .. og ventet..
Ganske så typisk at bagasjen skulle forsvinne nå, etter å ha reist jorda rundt uten et eneste problem. Nå begynte tiden å renne ut og jeg måtte ta turen bort til Bagasjeservice hvor jeg med mitt lille EBG kort fikk snike litt i køen og rapport ble skrevet. Ikke noe spor etter bagasjen i systemet, men jeg vil tro at den ikke nådde den korte forbindelsen på Kastrup.

SK364/18dec B738 sete 2A LN-RCZ

Etter å ha fått laget rapport på min savnede bagasje var det nå bare knappe 20 minutter til SK364 skulle gå. Av større internasjonale flyplasser er det vel ingen som kan måle seg med OSL. Oversiktelig, raskt og KORT å gå for flybytte også fra Utland til innland ( og Vice Verca!) Sammenlignet med ARN som kun har ubetydelig større trafikkmengde er den jo strålende.

Flyet gikk fra Gate 28, så her var det jo bare et bittelite steg til venstre etter sikkerhetskontrollen. Jeg gikk ombord som en av de siste ettersom jeg skulle sitte nesten helt foran.

Flyet gikk i skarp rute og var vel som vanlig på en søndag ettermiddag nesten fullt. Som en hyggelig overraskelse oppdaget jeg at en kjenning fra Mosjøen satt ved siden av meg, og han hadde omtrent en like lang reise i kroppen som meg. Han jobber på et seismikkskip, og kom denne gangen fra Barbados hvor han hadde mønstret av denne gangen etter 6 uker borte. Hyggelig å møte noen med gode flyhistorier;-)

Flyturen gikk unna, og etter 43 minutter landet vi på Værnes, og jeg fikk da kjøpt meg både kaffe og et heller lite spennende rundstykke som jeg ikke vil påstå var en kulinarisk opplevelse, sammenlignet med all god flymat jeg har fortært tidligere på reisen.
Jeg tror SASBraathens har mye å gå på, ved å forsøke å gjøre den maten de selger ombord mer delikat og innbydende. DA tror jeg absolutt at salget vil øke betydelig. Slik det er i dag skal i alle fall jeg være rimelig sulten før jeg går til det skritt at jeg kjøper mat ombord.
Kort forbindelse på TRD med sine 25 minutter, som faktisk er standardtid for flybytte mellom SK og WF. Ikke mer enn tiden og veien egentlig.

WF754/18dec TRD-MJF DH1 Sete 8d LN-WIB

Brrr, kaldt !! 10 minus på Værnes og det var kjølig i tynn sommerdress på turen mellom terminalen og flyet. Med ikke så lite Jetlag og småfrossen som jeg var, våknet jeg i alle fall opp. Innsjekk hoppet jeg over ettersom bagasjen allerede var på avveie, og da var det jo bare å levere kupongen i gaten. Så der sparte vi SGS for litt jobb..
Det er noe eget med å "komme hjem" til Widerøe og en liten Dash 8 på en kortbanerute. Stemningen er god og lun og ekte! Også her et nesten fullt fly som gikk på skarp rute.
Take off mot vest og en fin utflyging ut fjorden i en slak sving mot nord. Serveringen ombord er enkel, og jeg fikk kjøpt Tines Iskaffe og en lefse med reinkjøtt. Absolutt annerledes og eksotisk for mange.
På denne turen var det 8-10 Amerikanere og Canadiere ombord på vei til jobb med bygging av ny Elkem fabrikk i Mosjøen,og de holdt humøret og stemningen oppe på hele denne flygningen. Høydepunktet kom da kapteinen holdt sin annonsering, og det ble som sedvanlig meldt om høyde, fart og temperatur på norsk og engelsk.På norsk fortalte han da hvor fint flyvær det var og at i det vakre og sterke måneskinnet var en meget vakker og god utsikt over det nordtrønderske landskapet. Det som virkelig gjorde at det tok av i kabinen var at når han på sin engelske versjon beskrev at de satt der "in the cockpit full of moonshine" :cheers:
Auda tenkte jeg, men de tok den oversettelsen der med stor munterhet og det manglet ikke med kommentarer til flyvertinnen om det nå kunne være helt trygt å fortsette denne reisen.
Silkemyk landing i Mosjøen, i minus 18 grader noen minutter før rute.
Endelig hjemme, 15 dager etter at jeg startet reisen.
Ingen spor etter bagasjen ennå, hverken på flyplassen eller i datasystemet :(

Ettersom det var så kaldt hadde jeg avtalt med min kjære hustru at jeg skulle ta Taxi hjem for å slippe å sparke i gang dieselbilen..
Siste etappe var nå unnagjort og det ble tidlig kveld på unge Oddemann.
En laang og hektisk reise var unnagjort. Mange fine flyopplevelser og betraktninger er lagret i min mentale harddisk. Jobben utført med flotte tilbakemeldinger fra kundene og endelig var det tid for å starte juleforberedelsene hjemme og på jobb.

Back