Jobbreise sør-vest til verdens ende

RJon

ScanFlyer Dusty
Medlem
Jobbreise sør-vest til verdens ende

Lenge siden jeg har klapret noe særlig på tastaturet, tror jeg halvveis har lovet å lage en jobbreiserapport, så here we go!

Skulle egentlig fly til Montevideo, men så blei det endret til Puerto Williams i Chile. Aldri hørt om plassen? Det er en liten plass med ca 2800 innbyggere, som titulerer seg som verdens sørligeste by, ene alene for å stjele denne tittelen fra Ushuaia som er rett over fjorden. Byen er bygd rundt en marinebase, eneste kontakten med omverden er en ferge til Punta arenas som tar 30 timer eller 40 min fly til Punta Arenas.

Her er (melke)ruta som skulle ta meg på jobb
UZyu7ak.jpg


Turen startet på Humberside, en flyplass som får Vigra til å stå frem som en global hub.

IM7ch8c.jpg


XA5AXUG.jpg


Nmf6mSf.jpg


bialTe0.jpg


fzHoxjb.jpg


Var overrasket at de hadde en charterrute til Palma, vanligvis er det 3 daglige til Amsterdam + 1 til Aberdeen. Det er noe helikoptertraffikk her, såg skiltet til Ørsted på en bygning utenfor terminalen og noen OY-registrerte helikotre.
2eCptsa.jpg


Sikkerhetskontrollen var ganske inneffektiv, KPI-målet på antallet passasjerer per time kan ikke være noe høyt. Boardingkortet og id blei sirlig sjekket og lister blei krysset av flere ganger før man var klarert til å fly.

Dro rett til Aspire loungen, en liten og søt lounge med ok utvalg i drikke, eneste som var å spise var kokt potet og bønner.
VyKi2Gs.jpg


YJjxBqN.jpg


5mMejMl.jpg



Litt forsinket kom denne maskinen for turens første etappe.

C-GLSN Embraer 190 Eastern Airways Humberside Airport EGNJ 02.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

Fordelen med denne loungen er at før avgang kommer det en handlingrepresentant og scanner boardingpassene til alle som er i loungen, og vi slipper direkte ut på tarmac.
3ReFucM.jpg


yIIIxeI.jpg


Eastern Airways opererer noen britiske ruter for KLM Cityhopper med Embraer 170 og Embraer 190, Humberside har stort sett kun Eastern Airways som opererer denne ruten, da det en hub for nevnte, ikke ofte det er KLC metall.

KL974 Humberside - Amsterdam
Embraer 190 G-CLSN
Eastern Airways for KLM Cityhopper
Sete 7D, økonomi.
Flytid 40min
0JkmkxR.png



Denne maskinen har noe rar layout, da det mangler noen seterader i front og fremste seterad har over en meter med beinplass. De selger kun business og økonomiseter, ikke economy comfort.

Helt grei benplass.
kW6Q46o.jpg


Noe skittent vindu
VQ4orl0.jpg


Vi tok av på bane 20 og svingte østover.
htprpYk.jpg


Har reist dette strekket i business, og de rakk full servering forran gardina. Fikk noen kjeks og en flaske vann bakom gardina, trenger ikke noe mer på en så kort flytur.

Gikk ikke lenge før vi var på Schiphol, turen fra Poolderbaan føltes lang etter en så kort flytur.
9f2VMDG.jpg


qaEOJM9.jpg
 
Last edited:
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Kom til gaten i Amsterdam 10 minutter sen, hadde en times tid til neste avgangstid så jeg beveget med rett til Gate E5 fra ytterst på D-piren. Gaten hadde blitt endret fra F3, noe som sparte meg 5 minutter gåtur.

Det viste seg at jeg hadde ganske god tid, siden det var meldt om 30 minutter forsinkelse. Etter hvert som avgangen blei utsatt med 15 miuntter av gangen og ingen hadde noe informasjon om hva som foregikk begynte frustrasjonen å bre seg i området til gaten, de som sto der hadde ikke noe mere informasjon annet en at det var noe teknisk. Etter en stud kom kapteinen i gaten og tok seg god tid til å forklare hva som hadde skjedd. Vingetankene hadde blitt overbunkret og det var noe Jet A fuel som måtte fjernes fra oppstillingplassen. Etter det var fjernet måtte de pumpe all fuelen i vingene over i sentertanken for at teknisk måtte sjekke en ventil som noen trodde lekte ut mere fuel. Heldigvis viste det seg at ventilen var god, og boardingen kunne begynne til slutt

Skjermen viste boarding over en time før de faktisk begynte å boarde.
SuwCkop.jpg


KL701 Amsterdam - Buenos Aires
Boeing 787-9 PH-BHI
KLM
Sete 4K, business.
Flytid 12timer 40 min.
SC2wXrE.png


KL701 er en flight som går Amsterdam - Buenos Aires - Santiago. Buenos Aires er et populært stopp blant crewet, de flyr til Buenos Aires med 4 piloter, hvorav 2 av de + de i kabinen flyr Buenos Aires - Santiago - Buenos Aires etter hvile, før de returnerer til Amsterdam.

Hadde egentlig tenkt å få oppgradert til premium economy, men der var fullt. Det var noen ledige seter i business som jeg delbetalte med miles.
Det er herlig å kunne gå til venstre.
8H7fzif.jpg


Liker flatsetene til KLM
zAb8J30.jpg


Goodiebagen var en tøypose
SyNGAaT.jpg


SGkJsdE.jpg


To timer etter planlagt avgangstid kom vi oss omsider avgårde.
Xg6qFKu.jpg



Mat og drikke
0juX1c4.jpg


GlUI3kc.jpg


784bO5H.jpg



3KAOoWO.jpg


Hverken blomkål, laks eller kylling fristet, så jeg landet på laksen. Smakte bedre enn det såg ut.
8lfzhlG.jpg


Kjøpte streamingpass på denne flighten, men det ville ikke funke. Fikk heldigvis returnert miles jeg betalte med i etterkant.

La meg til å sove en stund etter middagen og sloknet ganske bra, fikk 7 timer på øyet.


Etter hvert var det tid for frokost
i6CwUYZ.jpg


Liker at måltidene er linet opp på skjermen.
ggH8AsM.jpg


Det var forsatt mørkt under innflygingen til Buenos Aires

1bXH4IC.jpg


r7pwP4W.jpg


uZN5ydq.jpg


Vi landet i Buenos Aires en drøy time etter skjema. Tenkte å spørre om å besøke cockpit å hilse og ta noen bilder, noe som KLM bruker å være ganske greie på, men jeg tenkte det var bedre å ta det i Santiago da det ville være dagslys der. Purser anonserte at de som skulle videre til Santiago måtte gå gjennom ny sikkerhetskontroll for transit.

Gikk av flyet og såg et skilt med en kansellering på et fly med LA-kode, men ignorerte det siden de ikke sa noen om kansellering ombord. Det skulle sikkert stått at vi hadde blitt booket om det flightnummeret. Sveipet gjennom
ankomstene og avgangent for flyplassen på Fr24 borti korridoren for å sjekke om det var noe spennende å ta bilde av, da såg jeg at flygingen videre til Santiago var kansellert. I KLM-appen hadde jeg allerede blitt booket om på den nevnte LATAM-flygingen til Santiago.

Mine kolleger som kom lengre bak fikk beskjed på tur ut døra om at flyet til Santiago var kansellert og vi måtte hente ut baggasjen og sjekke inn hos LATAM. De ombord hadde tydeligvis ikke blitt informert ennå om kanselleringen før jeg gikk av.
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Dette var en strek i regningen, da flygingen over andesfjellene er en av mine favorittstrekninger å koble ut verden og se på utsikten, i tillegg måtte vi slå ihjel 7 timer i Buenos Aires.

I baggasjehallen kom crewet nort å beklaget så mye over at de ikke hadde fått beskjed om kanselleringen før slik at de kunne informere oss, noe som var hyggelig.

Det var fortsatt tre timer til innsjekkingen hos LATAM åpnet, så det var tid for en kaffe og enda en frokost.

YrUF8le.jpg


Et filmcrew holdt på å rigge opp utstyr for filminspilling, men ville ikke røpe noen flere detaljer.
And6PCK.jpg


Omsider fikk vi sjekket inn, klarte heldigvis å få et sete med vinduet, så jeg fikk kikke ut i løpet av flyturen.
aBFtuUv.jpg


Fikk kikket litt på fly mens man ventet airside.

LV-KHU Airbus A330-200 Aerolineas Argentinas Buenos Aires Airport SAEZ 03.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr


EC-NNH Airbus A330-200 Level Buenos Aires Airport SAEZ 03.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

Omsider kom transporten vår videre vestover, en 15 år gammel A320 som har hatt hele sin karriere i LAN-system før det blei LATAM.
ZeE4scB.jpg


4dSZDeW.jpg


LA-462 Buenos Aires - Santiago
Airbus A320
Latam Chile
Sete 17A, økonomi
Flytid 2 timer
92jxnwJ.png


Det var brukbart med beinplass på denne flygingen.
esiv1Hh.jpg


Uzzkdk1.jpg


Noen widebodies på fjernparkering
GBbMnu3.jpg


Video av takeoff
https://youtube.com/shorts/3PVBoV367BI?feature=share

Etter takeoff tok vi en venstresving
nF17Goy.jpg


Helt grei servering for en to timers flytur.
0BAAyZw.jpg


vREd0CE.jpg

Dessverre var det overskyet over Andesfjellene

Slik kan det se ut på en fin dag.

Flying over the Andes mountains
by Rolf Jonsen, on Flickr

Innflygingen til Santiago
2pXipp8.jpg


Video av innflygingingen
https://youtube.com/shorts/GnZuoIa2_ig?feature=share

Var kjekt å se denne parkert på en taksebane, selv uten motorer. Hadde desverre kun mobilkameraet for hånden.
VNKoV8u.jpg

KJ6ArCj.jpg
 
Last edited:
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Internasjonale terminalen i Santiago
Dq8EEUd.jpg


For å komme inn i Chile må man deklarere alt mat på en nettside (ingen som sjekker dettte med mindre man blir plukket ut). Jeg fikk "selvfølgelig" en rød tag på baggasjelappen så jeg måtte en strafferiunde å få baggasjen gjennomlyst og QR-koden på deklarasjonen blei skannet.
QO2w6uY.jpg


Man må bytte terminal når man ankommer på en internasjonal flight og skal videre innenlands, heldigvis har LATAM en bagdrop rett ved utgangen ut av baggasjehallen. En hyggelig representant gjorde heldigvis midti-setet om til et vindussete, siden det ikke var midtgang leding.
pLGBWby.jpg


Det blei også noen timer å slå ihjel før det var verdt å gå igjennom sikkerhetskontrollen, fant en restaurant som serverte en helt grei burger med utsikt over insjekkingsområdet. De har bygd om terminalen siden sist jeg var der, sikkerhetskontrollen er i venstre nedre hjørne, tidligere var den helt i andre enden av terminalen.

ZgSmBIJ.jpg


Området innenfor sikkerhetskontrollen er også helt nytt
R9zt6y0.jpg


Vi endte med å gå hva som føltes som hundre meter i feil retning før vi bevegde oss helt i motsatt ende av terminalen, rett innenfor den gamle sikkerhetskontrollen.


Etter ennå mere venting var det snart klart for boarding igjen
dIDRHMO.jpg


Vår neste transportmiddel, en 23 år gammel traver i Sør-Amerika kom fra forrige destinasjon.
zJ4bmgN.jpg

rECwymZ.jpg


LA81 Santiago - Punta Arenas
Airbus A320 CC-COL
Latam Chile
Sete 25A, økonomi
Flytid 3 timer

Alle innenriksflightene jeg har tatt i Chile unngår argentinsk luftrom, er det noen grunn til det?
dV7HoRG.jpg


Det var merkbard trangere beinplass enn på forrige flight.
H4kYmzW.jpg


Dette er også en flight med god utsikt om sommeren, utsikten er finest på østsiden mens man flyr langs Andesfjellene. Det var ikke mye utsikt denne flighten, da det var mørkt ute.

Vi kom oss i lufta på noenlunde på tid.
MSTUJIm.jpg

Nw8izjK.jpg


Noe skrinnere med servering på denne flighten, selv om det var en lengre flight en den forrige.

Slik er utsikten mot øst i dagslys


Somewhere over the Andes Mountains
by Rolf Jonsen, on Flickr

nFHxLLr.jpg

wzVpcSY.jpg


Det blei over midnatt før vi fikk sjekket inn på hotellet, og det tok ikke mange sekundene før man sovnet etter en lang dag.
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Det var ikke noe problem å få seg et skikelig natts søvn etter en lang dag på reisefot dagen før. Etter frokost tok jeg en spasertur lands havna, da himmelen var ganske fargerik denne morgenen.

GW3AjM0.jpg



Circumnavigation
by Rolf Jonsen, on Flickr


Monument to the Crew of the Ancud Schooner
by Rolf Jonsen, on Flickr

k0HEPz7.jpg


Ge6UVNn.jpg


hDgg2Vn.jpg


PN4tBfx.jpg


ELueki5.jpg


j55KEmB.jpg



Early morning beach poser
by Rolf Jonsen, on Flickr

Etter lunsj på hotellet blei vi hentet og blei kjørt til flyplassen. Som flyentusiast gleder jeg meg til hver flytur fra Punta Arenas til Puerto Williams.

SXJMi4t.jpg


En del av dekorasjonen er en hval laget i plastlameller i taket

5uoqesp.jpg


tImemRB.jpg


Det er ikke store avgangshallen, med et par innenlandsgater og en dobbel kombigate som blir brukt på flygingenen til Falkland og King George Island

qZ84KB8.jpg


uIN2Rhc.jpg



Denne maskinen skulle til Santiago

CC-COO Airbus A320 LATAM Punta Arenas Airport SCCI 04.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

En hyggelig overraskelse å se denne maskinen komme fra Santiago

985 Boeing 767-300ER Fuerza Aerea De Chile Punta Arenas Airport SCCI 04.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

Omsider kom grunnen til at jeg liker disse flyturene

CC-CZP BAe 146-200 Aerovias DAP Punta Arenas Airport SCCI 04.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Mens vi ventet på at crewet skulle bli klar til å ta oss ombord hadde jeg en hyggelig prat med de som sto i gaten, blandt annet om deres eneste famøse Dash-8 som de tailstrika andre gangen den skulle besøke Puerto Williams, som fortsatt ikke er reparert 10 måneder senere.

x9EmPHU.jpg


Vi fikk omsider klarsignal til å komme ombord.
arQQTlW.jpg


Jeg var den siste ombord, og fikk beste utsikten.
jkR3qt3.jpg


Selv om beinplassen ikke var den beste på fremste rad.
pjVnmO0.jpg



DAP920 Punta Arenas - Puerto Williams
BAe 146-200
Aerovias DAP/Antarctic Airlines
Sete 1F, økonomi
Flytid 40min

Tok screenshot av en tidligere flight med samme maskin, da FR24 sin ADSB-antenne ikke plukket opp denne kjerra så godt
briTKcc.jpg


Fikk kryssa av en ny flytype denne turen, har tidligere kun flydd med Avro RJ tidliger, denne gangen var det generasjonen før og DAP sin eldste maskin, en BAe 146-200 som er nesten 40 år gammel og fortsatt ser utmerket ut. Denne maskinen begyndte sitt liv og fløy for et par selskaper i USA etterfulgt av et par år i Europa for Arisal og Flightline. i 2007 blei den hentet til Chile og Aerovias DAP.

Vi taxet ut til bane 25 for takeoff

pkrO4Ot.jpg

3gOBEoF.jpg


Noen som klarer å se hvilke maskiner som er parkert i HAS i enden av rullebanen?
Q2fVQCj.jpg

czJiciL.jpg


Video av takeoff
https://youtube.com/shorts/x-B0G--O8WA?feature=share

Etter en U-sving satte vi kursen mot Puerto Williams
vqXfhlZ.jpg


Flott utsikt til Patagonias landskap og to av Avco Lycoming-motorene
YQ01tMl.jpg


yOeJ11B.jpg
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Mye bra bilder og artig rapport! Er det noen gamle Mirage 50 som har slått rot i shelterne?
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Vi var ikke mange på denne flygningen, men desto flere som skulle motsatt vei. Denne maskinen har ikke galley, så de hadde tatt ut noen seterdader helt bakerst og satt inn noen skap for traller i stedet, glemte desverre å ta bilde av dette.
MIl661Z.jpg


Etter hvert kom vi gjennom det lave skydekket over Beagle Channel, hvor Puerto Williams ligger.
fT6GNt0.jpg


Video av innflygingen:
https://youtu.be/85vI-_81D1Y

Det er ikke noe paralell taksebane på denne flyplassen, så man må snu i enden og backtracke om man kommer inn på bane 26.
5XuGixn.jpg


Terminalen til venstre og oppstillingsplassen.
4ENsKaZ.jpg


Ventet til resten hadde gått av så jeg kunne ta meg litt tid å ta dette bildet.

CC-CZP BAe 146-200 Aerovias DAP Puerto Williams Airport SCGZ 04.06-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

Denne terminalen er helt ny, sist jeg var her var avgangshallen et skur og et plastikkgjerde og noen kjegler som var barrieren mot airside, baggasjen plukket man rett fra baggasjetralla.
lDLg1t9.jpg

7W2pmiH.jpg

V2kyiPp.jpg


Den nye terminalen ser ganske mye bedre ut.
rszdOsc.jpg


Utsikten fra flyplassen inn imot "byen"
FCzz4Xj.jpg


Man må kjøre en liten strafferunde rundt en liten fjord for å komme inn til sentrum
MSbWkWB.jpg


Et arkivbilde
hLxOewK.jpg


Enda et arkivbilde
C1QrRap.jpg


Puerto Williams ligger ved Beagle Channel, under fjellene Dientes de Navarino. Fjellene er er turistmål, samt at det er en alternativ snuhavn for cruiseskip som går til Antarktis. Hurtigruten Expeditions bruker denne havna innimellom

Puerto Williams
by Rolf Jonsen, on Flickr

Fjellene gir også en fin bakgrunn til fly som kommer inn til bane 26.

CC-DCU British Aerospace Avro RJ100 Aerovias DAP Puerto Williams Airport SCGZ 10.03-25
by Rolf Jonsen, on Flickr


CC-CHV De Havilland Canada DHC-6-300 Aerolineas DAP Puerto Williams Airport SCGZ 05.02-22
by Rolf Jonsen, on Flickr


CC-ATI British Aerospace Avro RJ100 Aerovias DAP Puerto Williams Airport SCGZ 10.03-25
by Rolf Jonsen, on Flickr

Med det avslutter jeg denne reisen, håper det har vert god lesing.
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Kan bare slutte meg til resten. Glitrende og spennende rapport!
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Suveren rapport fra steder jeg er totalt ukjent på. Veldig fin lesning og ikke minst fine bilder[emoji846]
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Tusen takk for den fantastisk rapporten og bildene :)
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Flott rapport, takk for turen!

Glimrende og svært eksotisk :)

Kan bare slutte meg til resten. Glitrende og spennende rapport!

Suveren rapport fra steder jeg er totalt ukjent på. Veldig fin lesning og ikke minst fine bilder[emoji846]

Tusen takk for den fantastisk rapporten og bildene :)

Takker for hyggelige tilbakemeldinger! :)
 
Re: Jobbreise sør-vest til verdens ende

Flotte greier fra eksotisk tur!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top