Jobbreise sør-vest til verdens ende
Lenge siden jeg har klapret noe særlig på tastaturet, tror jeg halvveis har lovet å lage en jobbreiserapport, så here we go!
Skulle egentlig fly til Montevideo, men så blei det endret til Puerto Williams i Chile. Aldri hørt om plassen? Det er en liten plass med ca 2800 innbyggere, som titulerer seg som verdens sørligeste by, ene alene for å stjele denne tittelen fra Ushuaia som er rett over fjorden. Byen er bygd rundt en marinebase, eneste kontakten med omverden er en ferge til Punta arenas som tar 30 timer eller 40 min fly til Punta Arenas.
Her er (melke)ruta som skulle ta meg på jobb
Turen startet på Humberside, en flyplass som får Vigra til å stå frem som en global hub.
Var overrasket at de hadde en charterrute til Palma, vanligvis er det 3 daglige til Amsterdam + 1 til Aberdeen. Det er noe helikoptertraffikk her, såg skiltet til Ørsted på en bygning utenfor terminalen og noen OY-registrerte helikotre.
Sikkerhetskontrollen var ganske inneffektiv, KPI-målet på antallet passasjerer per time kan ikke være noe høyt. Boardingkortet og id blei sirlig sjekket og lister blei krysset av flere ganger før man var klarert til å fly.
Dro rett til Aspire loungen, en liten og søt lounge med ok utvalg i drikke, eneste som var å spise var kokt potet og bønner.
Litt forsinket kom denne maskinen for turens første etappe.

C-GLSN Embraer 190 Eastern Airways Humberside Airport EGNJ 02.06-25 by Rolf Jonsen, on Flickr
Fordelen med denne loungen er at før avgang kommer det en handlingrepresentant og scanner boardingpassene til alle som er i loungen, og vi slipper direkte ut på tarmac.
Eastern Airways opererer noen britiske ruter for KLM Cityhopper med Embraer 170 og Embraer 190, Humberside har stort sett kun Eastern Airways som opererer denne ruten, da det en hub for nevnte, ikke ofte det er KLC metall.
KL974 Humberside - Amsterdam
Embraer 190 G-CLSN
Eastern Airways for KLM Cityhopper
Sete 7D, økonomi.
Flytid 40min
Denne maskinen har noe rar layout, da det mangler noen seterader i front og fremste seterad har over en meter med beinplass. De selger kun business og økonomiseter, ikke economy comfort.
Helt grei benplass.
Noe skittent vindu
Vi tok av på bane 20 og svingte østover.
Har reist dette strekket i business, og de rakk full servering forran gardina. Fikk noen kjeks og en flaske vann bakom gardina, trenger ikke noe mer på en så kort flytur.
Gikk ikke lenge før vi var på Schiphol, turen fra Poolderbaan føltes lang etter en så kort flytur.
Lenge siden jeg har klapret noe særlig på tastaturet, tror jeg halvveis har lovet å lage en jobbreiserapport, så here we go!
Skulle egentlig fly til Montevideo, men så blei det endret til Puerto Williams i Chile. Aldri hørt om plassen? Det er en liten plass med ca 2800 innbyggere, som titulerer seg som verdens sørligeste by, ene alene for å stjele denne tittelen fra Ushuaia som er rett over fjorden. Byen er bygd rundt en marinebase, eneste kontakten med omverden er en ferge til Punta arenas som tar 30 timer eller 40 min fly til Punta Arenas.
Her er (melke)ruta som skulle ta meg på jobb

Turen startet på Humberside, en flyplass som får Vigra til å stå frem som en global hub.





Var overrasket at de hadde en charterrute til Palma, vanligvis er det 3 daglige til Amsterdam + 1 til Aberdeen. Det er noe helikoptertraffikk her, såg skiltet til Ørsted på en bygning utenfor terminalen og noen OY-registrerte helikotre.

Sikkerhetskontrollen var ganske inneffektiv, KPI-målet på antallet passasjerer per time kan ikke være noe høyt. Boardingkortet og id blei sirlig sjekket og lister blei krysset av flere ganger før man var klarert til å fly.
Dro rett til Aspire loungen, en liten og søt lounge med ok utvalg i drikke, eneste som var å spise var kokt potet og bønner.



Litt forsinket kom denne maskinen for turens første etappe.

C-GLSN Embraer 190 Eastern Airways Humberside Airport EGNJ 02.06-25 by Rolf Jonsen, on Flickr
Fordelen med denne loungen er at før avgang kommer det en handlingrepresentant og scanner boardingpassene til alle som er i loungen, og vi slipper direkte ut på tarmac.


Eastern Airways opererer noen britiske ruter for KLM Cityhopper med Embraer 170 og Embraer 190, Humberside har stort sett kun Eastern Airways som opererer denne ruten, da det en hub for nevnte, ikke ofte det er KLC metall.
KL974 Humberside - Amsterdam
Embraer 190 G-CLSN
Eastern Airways for KLM Cityhopper
Sete 7D, økonomi.
Flytid 40min

Denne maskinen har noe rar layout, da det mangler noen seterader i front og fremste seterad har over en meter med beinplass. De selger kun business og økonomiseter, ikke economy comfort.
Helt grei benplass.

Noe skittent vindu

Vi tok av på bane 20 og svingte østover.

Har reist dette strekket i business, og de rakk full servering forran gardina. Fikk noen kjeks og en flaske vann bakom gardina, trenger ikke noe mer på en så kort flytur.
Gikk ikke lenge før vi var på Schiphol, turen fra Poolderbaan føltes lang etter en så kort flytur.


Last edited: