Jeg undres veldig over SAS DK/SE

Kort fortalt at kunder som søker på sas.se eller sas.dk for en reise ARN-CPH-LPA ikke får som alternativ å fly til OSL og deretter direkte til LPA og være der kl.14.00 lokal tid. Det man får opp derimot er en reise som tar lenger tid og for svenskene sin del innbefatter den to mellomlandinger og ankomst med JK kl 1915.

Det jeg synes er rart er at det ser ut som SAS har så problemer med å sende noen pax via OSL. Er det nærmest et prisnipp at svensker og dansker ikke skal behøve å nedverdige seg å besøke OSL;) så fremt de ikke skal til Norge.
 
Men bare så det er sagt, CPH-OSL-LPA går over mileage (total TPM 2873, MPM 2840 - plus-up 5M). Det er jo ikke mye over MPM, så om man ønsket, så kunne man jo kanskje tillate routingen likevel.

Kanskje det finnes andre gode grunner til å ikke tillate STO-OSL-LPA, men jeg vet ikke hva det skulle være.
 
Joda, det ser jeg, men nå trekker du frem en enkelt destinasjon og det kan være at SAS foretrekker at de fra CPH og ARN kommer seg til LPA ved hjelp av JK istedet for SKBU og det ser jeg ikke noe problem i. Dessuten greier sikkert OSL-LPA avgengen å bli fyllt opp av nordmenn.

At da vi nordmenn blir furtne for det vi da får litt mindre transfertrafikk får så være
 
En viktig årsak er at SAS DK og SAS SE er SAS. SKBU er et annet selskap.
Moren til en styrmann jeg fløy med for en tid tilbake skulle på konferanse i Peking.Hun bor og jobber i Bergen.Hun ville gjerne fly BGO-CPH-PEK med SAS.Men på sasbraathens.no fikk hun KUN opp routingen BGO-OSL-FRA med SKBU og LH videre til PEK.Hennes ønskede routing gir ikke penger i kassen til SKBU,men SAS DK og SKI,og var derfor ikke tilgjengelig på den norske siden.Det har vært flere slike tilfeller de siste årene.Det er ikke alle som forstår at man må gå inn på sas.dk eller wideroes.no og få alternative ruter med SAS.Mulig at det fungerer motsatt vei,også.At SAS SE og DK velger bort SKBU-strekninger som ikke direkte vil gi penger i deres egne kasser.
Lukter litt slik av denne saken.
 
Originally posted by FBU 4EVER

En viktig årsak er at SAS DK og SAS SE er SAS. SKBU er et annet selskap.
Moren til en styrmann jeg fløy med for en tid tilbake skulle på konferanse i Peking.Hun bor og jobber i Bergen.Hun ville gjerne fly BGO-CPH-PEK med SAS.Men på sasbraathens.no fikk hun KUN opp routingen BGO-OSL-FRA med SKBU og LH videre til PEK.Hennes ønskede routing gir ikke penger i kassen til SKBU,men SAS DK og SKI,og var derfor ikke tilgjengelig på den norske siden.Det har vært flere slike tilfeller de siste årene.Det er ikke alle som forstår at man må gå inn på sas.dk eller wideroes.no og få alternative ruter med SAS.Mulig at det fungerer motsatt vei,også.At SAS SE og DK velger bort SKBU-strekninger som ikke direkte vil gi penger i deres egne kasser.
Lukter litt slik av denne saken.

Jo da, jeg tror du er inne på noe viktig her. Men dette tyder etter min mening på at det skillet som har kommet mellom selskapene er et dårlig skille og bør rettes på. Men jeg slipper altså heller ikke tanken på at dette er bevisst for å gjøre rutene fra OSL kun for nordmenn. Og forbeholde ARN og CPH med ruter av internasjonal betydning.
 
Originally posted by litt-amatør

Originally posted by FBU 4EVER

En viktig årsak er at SAS DK og SAS SE er SAS. SKBU er et annet selskap.
Moren til en styrmann jeg fløy med for en tid tilbake skulle på konferanse i Peking.Hun bor og jobber i Bergen.Hun ville gjerne fly BGO-CPH-PEK med SAS.Men på sasbraathens.no fikk hun KUN opp routingen BGO-OSL-FRA med SKBU og LH videre til PEK.Hennes ønskede routing gir ikke penger i kassen til SKBU,men SAS DK og SKI,og var derfor ikke tilgjengelig på den norske siden.Det har vært flere slike tilfeller de siste årene.Det er ikke alle som forstår at man må gå inn på sas.dk eller wideroes.no og få alternative ruter med SAS.Mulig at det fungerer motsatt vei,også.At SAS SE og DK velger bort SKBU-strekninger som ikke direkte vil gi penger i deres egne kasser.
Lukter litt slik av denne saken.

Jo da, jeg tror du er inne på noe viktig her. Men dette tyder etter min mening på at det skillet som har kommet mellom selskapene er et dårlig skille og bør rettes på. Men jeg slipper altså heller ikke tanken på at dette er bevisst for å gjøre rutene fra OSL kun for nordmenn. Og forbeholde ARN og CPH med ruter av internasjonal betydning.

Og jeg ser jo at det gjelder alle andre Middelhavsdestinasjoner også. Går det ikke direktefly så kommer JK via BCN el.l opp selv om sammenlagt flytid ville vært langt kortere med en liten omvei om Oslo.
 
Originally posted by The Ticketor

Men bare så det er sagt, CPH-OSL-LPA går over mileage (total TPM 2873, MPM 2840 - plus-up 5M). Det er jo ikke mye over MPM, så om man ønsket, så kunne man jo kanskje tillate routingen likevel.

Kanskje det finnes andre gode grunner til å ikke tillate STO-OSL-LPA, men jeg vet ikke hva det skulle være.

Dette med TPM er jo egentlig helt irrelevant nå for tiden med enveis kombinerbare priser. TPM er jo den gammeldagse måten hvor man hadde gjennomgående priser og hvor dette hadde en viss relevans.

Ser på wideroe.no f,eks den 7/3, så kommer ARN-LPA opp som beste tids og prisalternativ via OSL til 2255NOK. På SAS.SE kommer denne routing ikke opp i det hele tatt, samt at de som kommer opp via CPH og MAD faktisk ikke lar seg prise på enveis reise :clap. Tror nesten at vi må tilby dem en direktelink :lol:
 
Originally posted by The Ticketor

dc-8-63,

SK-prisene ARN-LPA går ikke på mileage, men på routing.

For å ta et eksempel, så tillater LSEECO bla følgende routing:
STO-CPH-BCN-LPA (hoppet over carrier codes, men det er SK og JK såklart).

Dette gir en TPM på 2783. Med en routing via OSL, altså STO-OSL-LPA er TPM på 2794. En meget liten forskjell. MPM på denne er 3204, altså absolutt ingen problemer med å få TPM på en rtng via OSL inn under MPM. Her har SK valg å ikke tillate en routing via OSL.

Hadde denne gått på mileage, så hadde det gått helt fint å route via OSL, men det vil altså ikke SK.

SK har dog priser der man har lov å route via OSL på STO-LPA. Men man kan ikke bruke OSL-LPA-flighten!! Routingen tillater at man flyr fra OSL til BCN/MAD, og videre med JK til LPA. Men OSL-LPA, nei, det går ikke. Skal du ha den routingen så må du kjøpe en IATA-pris. Ingen av SK sine carrier fares, ikke en gang i D-klasse, tillater den rtngen.

Om dette er bevisst, eller bare dårlig arbeid fra SK, det vet jeg ikke. Men rart er det!

Når det gjelder OSL-HEL-NYC med AY, så er det selvfølgelig også en routingpris. Ellers så ville man fått en plus-up på 5M på den.

Jeg snakket ikke om prisene, men om hvordan Res-Aid bygger opp forbindelser mellom 2 byer, og Res-Aid ble utviklet den gang Mileage var King, og et av elementene som ble programert inn var nettopp mileage prinsippene. Denne traaden viser jo tydelig at dette er Res-Aid problemer og at disse forbindelsene kommer opp i amadeus, som er et langt mere moderne system. Naar Res-Aid ble utviklet paa 70 tallet, ville HIP Check (prisen OSL-LPA er hoeyere enn CPH-LPA) forhindret at en forbindelse CPH-OSL-LPA kom opp...verden har utviklet seg siden den gang, og siden jeg forlot SAS i 1996...men dessverre benytter SAS Res Aid for mye ennaa, spesiellt i Internet Sammenheng.....og denne diskjunen har mere med SAS sin elendige Internet Systemer enn med at SAS oensker aa selge vekk i fra Oslo.....
 
Naar Res-Aid ble utviklet paa 70 tallet, ville HIP Check (prisen OSL-LPA er hoeyere enn CPH-LPA) forhindret at en forbindelse CPH-OSL-LPA kom opp.

Men HIP gjelder vel ikke ved transit? (Jeg har snodd meg mye med MPM og å unngå stopover for å unngå HIP og det funker fint).

-A
 
Originally posted by ph-ndr

Naar Res-Aid ble utviklet paa 70 tallet, ville HIP Check (prisen OSL-LPA er hoeyere enn CPH-LPA) forhindret at en forbindelse CPH-OSL-LPA kom opp.

Men HIP gjelder vel ikke ved transit? (Jeg har snodd meg mye med MPM og å unngå stopover for å unngå HIP og det funker fint).

-A

Helt korrekt i dagens reglement, HIP var langt strengere (faerre unntak) paa slutten av 70 tallet faktisk saa lenge FCU (Fare Calculation Units) ble benyttet. Foerst naar NUC (Neutral Unit Currency) ble introdusert, falt stoerste delen av HIP sjekkene bort (det er vel kun naar reisen er solgt og utstedt utenfor avreise landet at HIP faar betydning i dag). Men igjen Res-Aid ble utviklet i en annen tidsalder og det er det vi ser utslag i denne debatten (En reise CPH-OSL-LPA ville faatt HIP tillegg paa 70 tallet) og en kan endre/oppdatere Prisrelglene, men reglene som ligger til grunn for hvilke ruter som skal kombineres ligger dypt inne i program varen og er langt verre aa oppdatere. (Jeg begynner aa gaa i detaljer, men bakgrunn i en del Amadeus utvkling og en hovedoppgave paa University of Washington hvor jeg utviklet et Internet Basert Reservasjon og innsjekkings system for Harbor Airlines (naa konkurs) puslet jeg mye med programmering av ruteforbindelser....i dag ville jeg ha benyttet et Rule Based system som f.eks. JBOSS Rules for aa splitte programmerings spsrak og regler...
 
MrJet.se på tilfeldig dato gir to forslag med utreise ARN-OSL-LPA og retur LPA-MAD-ARN og et med ARN-CPH-MAD-LPA på utreisen.

Det virker da som det ikke er noe problem her.
 
Originally posted by turist

MrJet.se på tilfeldig dato gir to forslag med utreise ARN-OSL-LPA og retur LPA-MAD-ARN og et med ARN-CPH-MAD-LPA på utreisen.

Det virker da som det ikke er noe problem her.

Kanskje det bare er SAS Sverige som ikke vil ha svenskene via OSL :lol: Vil anta at de svenske passasjerene hadde følt seg ganske hjemme da det virker som mesteparten av de ansatte på OSL er svenske....:p
 
Hmm, her var det flere spennende ting, At ResAid tar sånne hensyn nar den viser en availablity hadde jeg ingen anelse om. Interessant.

Også rart at det ligger at man kan få en pris som ikke matcher routingen som ligger inne i noten! Om det ikke er feil filet i Worldspan (som jeg sitter med nå). Tror ikke det er det, men det ville absolutt ikke vært førstt gangen.
 
Originally posted by Hurum

Kanskje det bare er SAS Sverige som ikke vil ha svenskene via OSL :lol:

Hvis du leser det som stor litt hoeyere opp, skulle det vaere ganske klart hvor begrensningene ligger ...
 
Originally posted by The Ticketor

Om det ikke er feil filet i Worldspan (som jeg sitter med nå). Tror ikke det er det, men det ville absolutt ikke vært førstt gangen.

Min erfaring med naboen (de er 500m unna oss) er at de om mulig er like f***a opp som SAS naar det kommer til prising og tilbud.... Triangelet Worldspan/Travelport/Orbitz er en 'circle of death' .. :p
 
Hehe, det kan man kanskje mene. Jeg er jo en Amadeus-mann egentlig, og foretrekker Amadeus om jeg får velge. Dog har Worldspan noen meget gode søkefunksjoner som ikke finnes i Amadeus.
 
Originally posted by LN-MOW

Originally posted by Hurum

Kanskje det bare er SAS Sverige som ikke vil ha svenskene via OSL :lol:

Hvis du leser det som stor litt hoeyere opp, skulle det vaere ganske klart hvor begrensningene ligger ...
Det var ment som ironi....derfor smilet bakom.....skal begynne å merke mine ironiske innlegg igjen....slik jeg gjorde i en måneds tid:


IRONI - IRONI - IRONI - IRONI - IRONI
 
Originally posted by dc-8-63

det som ble diskutert her naar SAS floey nonstop var at prisene var billigere via CPH, noe som er standard...non-stop koster mere enten det er SAS, Untied eller KLM....en nonstop ansees som et bedre produkt og dermed prises hoeyere.....derfor ender jeg alltid opp med via Denver naar jeg skal fra Seattle til Chicago med Untied. nonstop koster ofter 2-300 USD mere en vei....

Kan kanskje ikke sammenlignes (siden det ikke er noen OSL-MNL)men det er da nå nesten 1000 kroner billigere å fly AMS-MNL enn OSL-AMS-MNL ?
Hvilken høres fornuftig ut siden det er ett leg mindre.
Akkurat som OSL-EWR er ett leg mindre enn OSL-CPH-EWR

Og med ett enkelt søk så koster CPH-EWR 4339.-dkk (4726.-nok)
og OSL-CPH-EWR koster 4645.- nok Altså 81 kroner billigere fra OSL.
Kan jo tilskrives to forskjellige websider?

Husker ikke hvor mye billigere det var å fly via CPH enn direkte med SK til EWR men det var sikker mere enn 81 kroner siden det ble diskutert?

Dessuten med ett annet enkelt søk på wideroe.no, så koster ARN-CPH-EWR 6592.-nok
og ARN-EWR 4629.-nok Så da stemmer det jo ikke at det skal være dyrere med direkte vs onestop flighter??

Så hvorfor er det ikke dyrere for svenskene å reise direkte fra ARN når det var dyrere å reise direkte fra OSL
Nei, det var nok SAS som ikke hadde lyst til å fly OSL-EWR, og derfor priset den slik, og solgte flere via CPH en på direkteflyet.
Så kunne dem senere si "se, det er ikke marked for OSL-EWR fordi vi ikke kan fylle opp flyene)
( Selv om jeg fikk inntrykk av at flyet var fullt når jeg sjekket plasser. I hvertfall på de datoene jeg hadde lyst til å fly. )

EDIT : Nå sjekket jeg bare priser på en dato, så det kan jo tenkes at det er billigere for svenskene å fly via CPH, men jeg tviler sterkt.
Det blir for dumt å fylle fly mellom ARN og CPH og motsatt bare for at det skal være dyrere med direktefly, mens man egentlig tjener mest når dem flyr direkte ( er jo ikke gratis å frakte folk mellom ARN og CPH heller)
 
Originally posted by memphis_belle

Originally posted by dc-8-63

det som ble diskutert her naar SAS floey nonstop var at prisene var billigere via CPH, noe som er standard...non-stop koster mere enten det er SAS, Untied eller KLM....en nonstop ansees som et bedre produkt og dermed prises hoeyere.....derfor ender jeg alltid opp med via Denver naar jeg skal fra Seattle til Chicago med Untied. nonstop koster ofter 2-300 USD mere en vei....

Kan kanskje ikke sammenlignes (siden det ikke er noen OSL-MNL)men det er da nå nesten 1000 kroner billigere å fly AMS-MNL enn OSL-AMS-MNL ?
Hvilken høres fornuftig ut siden det er ett leg mindre.
Akkurat som OSL-EWR er ett leg mindre enn OSL-CPH-EWR

Og med ett enkelt søk så koster CPH-EWR 4339.-dkk (4726.-nok)
og OSL-CPH-EWR koster 4645.- nok Altså 81 kroner billigere fra OSL.
Kan jo tilskrives to forskjellige websider?

Husker ikke hvor mye billigere det var å fly via CPH enn direkte med SK til EWR men det var sikker mere enn 81 kroner siden det ble diskutert?

Dessuten med ett annet enkelt søk på wideroe.no, så koster ARN-CPH-EWR 6592.-nok
og ARN-EWR 4629.-nok Så da stemmer det jo ikke at det skal være dyrere med direkte vs onestop flighter??

Så hvorfor er det ikke dyrere for svenskene å reise direkte fra ARN når det var dyrere å reise direkte fra OSL
Nei, det var nok SAS som ikke hadde lyst til å fly OSL-EWR, og derfor priset den slik, og solgte flere via CPH en på direkteflyet.
Så kunne dem senere si "se, det er ikke marked for OSL-EWR fordi vi ikke kan fylle opp flyene)
( Selv om jeg fikk inntrykk av at flyet var fullt når jeg sjekket plasser. I hvertfall på de datoene jeg hadde lyst til å fly. )

EDIT : Nå sjekket jeg bare priser på en dato, så det kan jo tenkes at det er billigere for svenskene å fly via CPH, men jeg tviler sterkt.
Det blir for dumt å fylle fly mellom ARN og CPH og motsatt bare for at det skal være dyrere med direktefly, mens man egentlig tjener mest når dem flyr direkte ( er jo ikke gratis å frakte folk mellom ARN og CPH heller)
Helt korrekt: jeg sjekket tre tilfeldige datoer på sas.se: ARN-EWR, og det var opp til 1000,- billigere å fly direkte på samtlige av de enn å fly via CPH.
 
Back
Top