Originally posted by FBU 4EVER
En viktig årsak er at SAS DK og SAS SE er SAS. SKBU er et annet selskap.
Moren til en styrmann jeg fløy med for en tid tilbake skulle på konferanse i Peking.Hun bor og jobber i Bergen.Hun ville gjerne fly BGO-CPH-PEK med SAS.Men på sasbraathens.no fikk hun KUN opp routingen BGO-OSL-FRA med SKBU og LH videre til PEK.Hennes ønskede routing gir ikke penger i kassen til SKBU,men SAS DK og SKI,og var derfor ikke tilgjengelig på den norske siden.Det har vært flere slike tilfeller de siste årene.Det er ikke alle som forstår at man må gå inn på sas.dk eller wideroes.no og få alternative ruter med SAS.Mulig at det fungerer motsatt vei,også.At SAS SE og DK velger bort SKBU-strekninger som ikke direkte vil gi penger i deres egne kasser.
Lukter litt slik av denne saken.
Originally posted by litt-amatør
Originally posted by FBU 4EVER
En viktig årsak er at SAS DK og SAS SE er SAS. SKBU er et annet selskap.
Moren til en styrmann jeg fløy med for en tid tilbake skulle på konferanse i Peking.Hun bor og jobber i Bergen.Hun ville gjerne fly BGO-CPH-PEK med SAS.Men på sasbraathens.no fikk hun KUN opp routingen BGO-OSL-FRA med SKBU og LH videre til PEK.Hennes ønskede routing gir ikke penger i kassen til SKBU,men SAS DK og SKI,og var derfor ikke tilgjengelig på den norske siden.Det har vært flere slike tilfeller de siste årene.Det er ikke alle som forstår at man må gå inn på sas.dk eller wideroes.no og få alternative ruter med SAS.Mulig at det fungerer motsatt vei,også.At SAS SE og DK velger bort SKBU-strekninger som ikke direkte vil gi penger i deres egne kasser.
Lukter litt slik av denne saken.
Jo da, jeg tror du er inne på noe viktig her. Men dette tyder etter min mening på at det skillet som har kommet mellom selskapene er et dårlig skille og bør rettes på. Men jeg slipper altså heller ikke tanken på at dette er bevisst for å gjøre rutene fra OSL kun for nordmenn. Og forbeholde ARN og CPH med ruter av internasjonal betydning.
Originally posted by The Ticketor
Men bare så det er sagt, CPH-OSL-LPA går over mileage (total TPM 2873, MPM 2840 - plus-up 5M). Det er jo ikke mye over MPM, så om man ønsket, så kunne man jo kanskje tillate routingen likevel.
Kanskje det finnes andre gode grunner til å ikke tillate STO-OSL-LPA, men jeg vet ikke hva det skulle være.
dc-8-63,
SK-prisene ARN-LPA går ikke på mileage, men på routing.
For å ta et eksempel, så tillater LSEECO bla følgende routing:
STO-CPH-BCN-LPA (hoppet over carrier codes, men det er SK og JK såklart).
Dette gir en TPM på 2783. Med en routing via OSL, altså STO-OSL-LPA er TPM på 2794. En meget liten forskjell. MPM på denne er 3204, altså absolutt ingen problemer med å få TPM på en rtng via OSL inn under MPM. Her har SK valg å ikke tillate en routing via OSL.
Hadde denne gått på mileage, så hadde det gått helt fint å route via OSL, men det vil altså ikke SK.
SK har dog priser der man har lov å route via OSL på STO-LPA. Men man kan ikke bruke OSL-LPA-flighten!! Routingen tillater at man flyr fra OSL til BCN/MAD, og videre med JK til LPA. Men OSL-LPA, nei, det går ikke. Skal du ha den routingen så må du kjøpe en IATA-pris. Ingen av SK sine carrier fares, ikke en gang i D-klasse, tillater den rtngen.
Om dette er bevisst, eller bare dårlig arbeid fra SK, det vet jeg ikke. Men rart er det!
Når det gjelder OSL-HEL-NYC med AY, så er det selvfølgelig også en routingpris. Ellers så ville man fått en plus-up på 5M på den.
Naar Res-Aid ble utviklet paa 70 tallet, ville HIP Check (prisen OSL-LPA er hoeyere enn CPH-LPA) forhindret at en forbindelse CPH-OSL-LPA kom opp.
Originally posted by ph-ndr
Naar Res-Aid ble utviklet paa 70 tallet, ville HIP Check (prisen OSL-LPA er hoeyere enn CPH-LPA) forhindret at en forbindelse CPH-OSL-LPA kom opp.
Men HIP gjelder vel ikke ved transit? (Jeg har snodd meg mye med MPM og å unngå stopover for å unngå HIP og det funker fint).
-A
Originally posted by turist
MrJet.se på tilfeldig dato gir to forslag med utreise ARN-OSL-LPA og retur LPA-MAD-ARN og et med ARN-CPH-MAD-LPA på utreisen.
Det virker da som det ikke er noe problem her.
Originally posted by Hurum
Kanskje det bare er SAS Sverige som ikke vil ha svenskene via OSL :lol:
Om det ikke er feil filet i Worldspan (som jeg sitter med nå). Tror ikke det er det, men det ville absolutt ikke vært førstt gangen.
Det var ment som ironi....derfor smilet bakom.....skal begynne å merke mine ironiske innlegg igjen....slik jeg gjorde i en måneds tid:Originally posted by LN-MOW
Originally posted by Hurum
Kanskje det bare er SAS Sverige som ikke vil ha svenskene via OSL :lol:
Hvis du leser det som stor litt hoeyere opp, skulle det vaere ganske klart hvor begrensningene ligger ...
Originally posted by dc-8-63
det som ble diskutert her naar SAS floey nonstop var at prisene var billigere via CPH, noe som er standard...non-stop koster mere enten det er SAS, Untied eller KLM....en nonstop ansees som et bedre produkt og dermed prises hoeyere.....derfor ender jeg alltid opp med via Denver naar jeg skal fra Seattle til Chicago med Untied. nonstop koster ofter 2-300 USD mere en vei....
Helt korrekt: jeg sjekket tre tilfeldige datoer på sas.se: ARN-EWR, og det var opp til 1000,- billigere å fly direkte på samtlige av de enn å fly via CPH.Originally posted by memphis_belle
Originally posted by dc-8-63
det som ble diskutert her naar SAS floey nonstop var at prisene var billigere via CPH, noe som er standard...non-stop koster mere enten det er SAS, Untied eller KLM....en nonstop ansees som et bedre produkt og dermed prises hoeyere.....derfor ender jeg alltid opp med via Denver naar jeg skal fra Seattle til Chicago med Untied. nonstop koster ofter 2-300 USD mere en vei....
Kan kanskje ikke sammenlignes (siden det ikke er noen OSL-MNL)men det er da nå nesten 1000 kroner billigere å fly AMS-MNL enn OSL-AMS-MNL ?
Hvilken høres fornuftig ut siden det er ett leg mindre.
Akkurat som OSL-EWR er ett leg mindre enn OSL-CPH-EWR
Og med ett enkelt søk så koster CPH-EWR 4339.-dkk (4726.-nok)
og OSL-CPH-EWR koster 4645.- nok Altså 81 kroner billigere fra OSL.
Kan jo tilskrives to forskjellige websider?
Husker ikke hvor mye billigere det var å fly via CPH enn direkte med SK til EWR men det var sikker mere enn 81 kroner siden det ble diskutert?
Dessuten med ett annet enkelt søk på wideroe.no, så koster ARN-CPH-EWR 6592.-nok
og ARN-EWR 4629.-nok Så da stemmer det jo ikke at det skal være dyrere med direkte vs onestop flighter??
Så hvorfor er det ikke dyrere for svenskene å reise direkte fra ARN når det var dyrere å reise direkte fra OSL
Nei, det var nok SAS som ikke hadde lyst til å fly OSL-EWR, og derfor priset den slik, og solgte flere via CPH en på direkteflyet.
Så kunne dem senere si "se, det er ikke marked for OSL-EWR fordi vi ikke kan fylle opp flyene)
( Selv om jeg fikk inntrykk av at flyet var fullt når jeg sjekket plasser. I hvertfall på de datoene jeg hadde lyst til å fly. )
EDIT : Nå sjekket jeg bare priser på en dato, så det kan jo tenkes at det er billigere for svenskene å fly via CPH, men jeg tviler sterkt.
Det blir for dumt å fylle fly mellom ARN og CPH og motsatt bare for at det skal være dyrere med direktefly, mens man egentlig tjener mest når dem flyr direkte ( er jo ikke gratis å frakte folk mellom ARN og CPH heller)
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.