Jeg undres veldig over SAS DK/SE

litt-amatør

ScanFlyer Gold
Medlem
Det er mulig dette har vært oppe tidligere, men jeg må si jeg synes det er rart, og at det forteller en del om hva slags posisjon Norge er i samarbeidet.

Las Palmas er jo en (av ytterst få) destinasjoner som dekkes bedre av SAS fra Oslo enn fra Arlanda eller Kastrup. Det ville jo da vært naturlig om svensker og dansker som skal til LPA og søker på hva SAS har å tilby ville fått opp reise via OSL som ville vært det enkleste og raskeste. Men nei da!:cry: Fra København er det tidligste SAS kan makte å få en danske til LPA på klokken 19.15. Med en reisetid på det beste på ca 9,5 timer. Da via Madrid og med et opphold på Barajas. Så vidt meg bekjent setter Oslo- flyet hjulene på LPA kl. 14.00 lokal tid.

Fra Sverige er det enda verre. Svenskene må mellomlande to (!) ggr, først i CPH og så Madrid. Reisetiden ligger på ca 10-12 timer og man er tidligst nede ved 19.15.

Det måtte da være bedre å sende dem med et Oslo- fly ved halv åtte- tiden om morgenen, kort opphold på OSL, og så nonstop med BUSK ned til LPA som lander 1400. Har svenskene og danskene allergi mot å sende så mye som en passasjer via Oslo? Nordmenn forventes jo å reise via ARN og CPH ved "enhver" anledning. Og dette dreier seg tross alt ikke om mange pax.

Dette gjelder sikkert mange andre av destinasjonene til BUSK i Sør- Europa også, selv om tilbudet hit vel er noe bedre dekket fra ARN og CPH. Som nordmann synes jeg det var en ren provokasjon ;) å se den turen som kom opp når jeg søkte på ARN-LPA på sas.se.

Dette høres mer ut som en "Dette har vi ikke tenkt på"-sak enn som en "Unngå SAS Braathens"-sak. Oslo har jo ikke vært noen stor internasjonal hub i SAS-systemet. Dermed er det lett å glemme Gardermoen når man skal lage et ruteopplegg.

Jeg legger merke til at Norwegian også "glemmer" å ha gjennomgående ruter fra Stockholm og København via Oslo til diverse reisemål. Tror det er et marked der som ikke er utnyttet av SK & DY.

Tror det er "routingen" i bookingsystemene som er årsaken. Det er altså ingen bevisst neglisjering av OSL.

Og som Desk Pilot skriver, Oslo har tradisjonelt ikke vært noen stor hub, for noe selskap.

Selvsagt må vi nordmenn godta at vi ofte må fly via CPH, og til en viss grad via ARN.. Men å sende dansker og svensker via OSL, det er fali det...

Ikke overrasket over at SAS ikke ser på OSL som en god mulighet for å få passasjerer fram til bestemmelsesstedet når en reiser fra Arlanda/Kastrup.

Og tenker en på at airbaltic-fly fra Riga ankommer OSL om morgenen kl 0800..så kunne en jo få til mange nye destinasjoner for latviere...kremt

Ja det er nok mange "innviklede" årsaker, til at det har blitt som det har blitt.

Når det gjelder SAS Danmark, så er det kun Madrid som SAS DK selv har direkterute til - ellers har SAS Danmark hatt som "tradisjon" at det er SAS-eide Spanair som tar seg av trafikken til/fra Spania.

Fra CPH til LPA kan man komme seg på 7 timer og 10 minutter, inkludert én mellomlanding på MAD (kveldsflyet ut fra CPH).

Fra LPA til CPH (også med én mellomlanding på MAD), så tar turen 6 timer og 45 minutter (morgenflyet ut fra LPA). Men det er selvsagt ikke hver dag disse flyvningene går nødvendigvis, men det beste hadde helt klart vært flere direkteflyvninger med SAS DK. Men pga. Spanair så spørs det vel, om det blir noen forandringer i den nærmeste fremtid.

Att flyga Arlanda-Las Palmas måste inte betyda två byten!
Det går att boka SAS (operated by Spanair) med ett byte, ARN-MAD-LPA eller ARN-BCN-LPA.

SAS burde vel ærlig talt hatt oversikt over ruter de tre skandinaviske selskapene fløy. Hvis man f eks går inn på sasbraathens.no og legger inn reise CPH-LPA kommer forbindelsen via Oslo opp. Og man har muligheten å komme til LPA fem og et kvarter tidligere enn via MAD.

Synes noen overser litt enkelt det argument om at SAS gjør alt for at OSL ikke skal være noen viktig flyplass for andre enn nordmenn på noen måter.

Originally posted by litt-amatør

SAS burde vel ærlig talt hatt oversikt over ruter de tre skandinaviske selskapene fløy. Hvis man f eks går inn på sasbraathens.no og legger inn reise CPH-LPA kommer forbindelsen via Oslo opp. Og man har muligheten å komme til LPA fem og et kvarter tidligere enn via MAD.

Synes noen overser litt enkelt det argument om at SAS gjør alt for at OSL ikke skal være noen viktig flyplass for andre enn nordmenn på noen måter.
Det bekrefter vel noe en del av oss mener: at Norge er ett sekundært marked i SAS sine øyne..

Vel det har mere med at Oslo ligger i feil himmelretning i forhold til reisen, bookingsystemene er programmert til aa sette sammen mulige ruter, men disse programmene bygger igjen paa IATA's Mileage system. En reise CPH - OSL - LPA tror jeg ikke (dette gaar paa hukommelsen) "gaa paa mileage" dvs. en vil overskride de tillatte antal mil mellom CPH og LPA...saa det maa legges inn som et unntak...og en har sikkert et maksimum antall unntak, og hvis OSL - LPA ikke er en daglig forbindelse og eller en forbindelse det vil vaere vanskelig aa selge (mentalt er det nok en sperre hos noen aa reise 1 time i feil retning foerst!!) et godt eksempel er at Finnair har 0 problemer aa selge OSL-HEL- Asia....men selger vel neppe mange seter OSL-HEL-USA !!

Originally posted by amatør

Originally posted by litt-amatør

Det bekrefter vel noe en del av oss mener: at Norge er ett sekundært marked i SAS sine øyne..

HØR HØR. :clap

Airbus 330.

Originally posted by dc-8-63

Vel det har mere med at Oslo ligger i feil himmelretning i forhold til reisen, bookingsystemene er programmert til aa sette sammen mulige ruter, men disse programmene bygger igjen paa IATA's Mileage system. En reise CPH - OSL - LPA tror jeg ikke (dette gaar paa hukommelsen) "gaa paa mileage" dvs. en vil overskride de tillatte antal mil mellom CPH og LPA...saa det maa legges inn som et unntak...og en har sikkert et maksimum antall unntak, og hvis OSL - LPA ikke er en daglig forbindelse og eller en forbindelse det vil vaere vanskelig aa selge (mentalt er det nok en sperre hos noen aa reise 1 time i feil retning foerst!!) et godt eksempel er at Finnair har 0 problemer aa selge OSL-HEL- Asia....men selger vel neppe mange seter OSL-HEL-USA !!

Nja, hva med når OSL hadde en rute til New York og når man søkte etter billetter så kom CPH opp isteden? ( mener det var oppe her da vi hadde ruta)

Airbus 330.

Den kom ikke opp i steden, CPH kom opp i tillegg av en enkel grunn OSL-EWR gikk ikke daglig, der med er systemet programmert til aa komme opp med en rute som tilbys hver dag.....

det som ble diskutert her naar SAS floey nonstop var at prisene var billigere via CPH, noe som er standard...non-stop koster mere enten det er SAS, Untied eller KLM....en nonstop ansees som et bedre produkt og dermed prises hoeyere.....derfor ender jeg alltid opp med via Denver naar jeg skal fra Seattle til Chicago med Untied. nonstop koster ofter 2-300 USD mere en vei....

Nå er CPH-LPA dekket av JK (BLL-CPH-LPA) flytid 5:20 en gang i uka. I tillegg har SK codeshare på JK CPH-MAD/MAD-LPA med total flytid på 7:10. Og på tredje plass om du søker i amadeus i SK sine systemer så kommer tada... CPH-OSL/OSL-LPA flytid 7:40. Og alle dager som JK ikke går kommer ruta via OSL først opp.

Ofte har OSL-LPA høye bookingtall på dager de fleste ønsker å reise. Fra ARN vet jeg vi har mange med cnx til spania-rutene, også en del fra de baltiske landene og fra KF.

Veldig mange bra poeng fra DC-8-63... Men det skal jo litt til før nordmenn lar en nasjonal diskusjon gå fra seg...

1. Jeg er klar over feil himmelretning, men SAS er jo ikke akkurat redd for å sende nordmenn OSL-ARN-EWR som må sies å være minst like ille. ;)

2. Det er mulig at flytiden CPH-LPA kan komme ned i drøye 7 timer, men det er ikke alternativer jeg får opp når man søker på tilfeldige datoer hos sas.se eller sas.dk. Da kommer det alternativer med opptil 16 timers reisetid.

Hva synes man om dette alternativet for eksempel:

Scandinavian Airlines
SK 401 E-ticket Arlanda (ARN), Stockholm, Sverige
Terminal 5 08:25
Copenhagen (CPH), Köpenhamn, Danmark
Terminal 3 09:35
Nonstop / 321 16:05
Scandinavian Airlines
SK 9926 OP E-ticket Copenhagen (CPH), Köpenhamn, Danmark
Terminal 3 17:20
Barajas (MAD), Madrid, Spanien
Terminal 2 20:35
Nonstop / 320
Scandinavian Airlines
SK 9956 OP TR E-ticket Barajas (MAD), Madrid, Spanien
Terminal 2 21:45
Las Palmas (LPA), Las Palmas, Spanien 23:30
Nonstop / M82

3. Når det gjelder pris har jeg søkt på billett med full fleksibilitet også, hvor prisen er helt underordnet.

4. Man må gjerne kalle dette en nasjonal diskusjon, men jeg synes ikke det er så ille at noen nordmenn er litt opptatt av at det nasjonale flyselskapet faktisk i hvert fall ikke motarbeider at en av deres hovedflyplasser skal få litt transferpax. Det virker i hvert fall som SAS ønsker at OSL er og skal være en "provinsflyplass", mens deres to viktigste flyplasser ligger i... Stockholm og København.

dc-8-63,

SK-prisene ARN-LPA går ikke på mileage, men på routing.

For å ta et eksempel, så tillater LSEECO bla følgende routing:
STO-CPH-BCN-LPA (hoppet over carrier codes, men det er SK og JK såklart).

Dette gir en TPM på 2783. Med en routing via OSL, altså STO-OSL-LPA er TPM på 2794. En meget liten forskjell. MPM på denne er 3204, altså absolutt ingen problemer med å få TPM på en rtng via OSL inn under MPM. Her har SK valg å ikke tillate en routing via OSL.

Hadde denne gått på mileage, så hadde det gått helt fint å route via OSL, men det vil altså ikke SK.

SK har dog priser der man har lov å route via OSL på STO-LPA. Men man kan ikke bruke OSL-LPA-flighten!! Routingen tillater at man flyr fra OSL til BCN/MAD, og videre med JK til LPA. Men OSL-LPA, nei, det går ikke. Skal du ha den routingen så må du kjøpe en IATA-pris. Ingen av SK sine carrier fares, ikke en gang i D-klasse, tillater den rtngen.

Om dette er bevisst, eller bare dårlig arbeid fra SK, det vet jeg ikke. Men rart er det!

Når det gjelder OSL-HEL-NYC med AY, så er det selvfølgelig også en routingpris. Ellers så ville man fått en plus-up på 5M på den.

Det beste for SAS burde jo være at når jeg prøver å bestille en bilett til lokasjon x så presenterer SAS alle mulighetere sortert på pris og reisetid. De bør jo se rutenettet sitt under et. Da får de presentert alle muligheter og med riktig prising utnytte kapasiteten best mulig.

Takk for en god avklaring til The Ticketor! Jeg kan ikke annet enn å forstå at dette gir vann på mølla til nasjons-debatten med god grunn, og Hurum's innlegg treffer spikern på hodet i grunnen.
Så får vi håpe at dette er slik grunnet inkompetanse i SK og ikke et bevisst valg. ;)

Back