Re: Reisebyrå får ikke bestilt flight mellom Stavanger og London ...
Stemmer.
Trodde faktisk at Kilroy hadde bedre avtaler
Dette illustrerer godt hvor langt og i de aller fleste tilfeller Flybransjen har kommet naar det gjelder aa legge tilrette og levere ukompliserte loesninger selv naar det dreier seg om stor kompleksitet paa bakrommet.
I dag kan vi som passasjerer staa paa en flyplass paa andre siden av jorda, la oss bruke Auckland som eksempel, bestille en reise online i et reisebyraa i Norge for reise Auckland - Singapore - minutter etter at du har kjoept og betalt reisen kan du spasere bort til sjekkinn, levere bagasje og motta ditt ombordstigingskort og en snau time senere vaere paa vei til Singapore.
Hva har skjedd paa bakrommet ?
- Du har bestillt en billett.
- Betalt for denne med et kredittkort eller en firmakonto hos byraaet.
- Du har mottatt en bestillingskode og et elektronisk billettnummer.
- Reisebyraaet har utstedt billetten (eTKT) og belastet Kredittkort eller konto.
- Flyselskapet har mottatt bestillingen, lagt den over i innsjekkings systemet.
- Flyselskapet har ogsaa mottatt betaling (egentlig et loefte om betaling) i form av en eTKT.
- Naar du er lykkelig fremme i Singapore, sender flyselskapet eTKT til avregning, som krever et sett med avtaler for at de skal motta oppgjoer.
- Paa ingen tidspunkt behoever flyselskapet aa kjenne til ditt kredittkort nummer eller konto nummer hos byraaet - avtalen rundt eTKT er allt de trenger.
Allt dette kan skje i loepet av en times tid. Om du gaar til en Bank og oensker aa overfoere et tilsvarende beloep som billetten kostet, vil det i beste fall ta 3-5 arbeidsdager og du maa ha en konto i en lokal bank (ja Western Union kan klare en overfoering i loepet av en times tid, men tar seg solid betalt i form av hoeye gebyr og en svaert daarlig valutakurs).
Ingen reisebyraaer kan ha avtaler med alle Flyselskap, en slik avtale innebaerer en del kostnader - det maa avregnes maanedlig osv. Saa derfor har man "forenklet" dette ved at de fleste Flyselskapene godtar billetter utstedt "paa" andre selskaper (f.eks. Air New Zealand vil godta en SAS (117) eTKT paa linje med de fleste "store" og alle innen Star Alliance, men kanskje ikke Wideroe (701)).
Air Rarotonga godtar sikkert "naerselskapene" som NZ, QF, SQ - men det er ikke sikkert at Kilroy har billetteringsavtale med disse - de kan jo utstede SK (117) for reise med de nevnte. Saa Kilroy har nok avtalene i orde,men i dette tilfellet var de ikke dekket.