jcnorway on tour 2009 - Asia

Da er man på Hong Kong International Airport. Tidlig på plass, men det er for å få litt tid til å gå på Aviation Discovery Center:) Flott flyplass og mye interessant trafikk! Blir spennende å se hvordan EK385 blir. Tror det er en rute til Dubai med mellomlanding i BKK. Jeg får huske å gå av :p

Tror det er en rute til Dubai med mellomlanding i BKK. Jeg får huske å gå av :p

Stemmer det - 777-300
Flat bed luxury in First Class, deeply reclining sleeperette seats in Business Class, both with integrated passenger seat control, and a new generation of comfort in Economy. Also featuring our award-winning ice entertainment system.

Får prøve å få tatt noen bilder:) Sitter ved gate nå og har god tid. Får sjekke butikkene her i mellomtiden.

Husk at når du kommer til Krabi så må du gå innom KAIR sitt "kontor" og hilse fra oss alle og si at de ikke må begynne å fly på OSL før KAIR posten er passert 75 000 views:colgate:

Ja... hva skal man si? Emirates er et selskap alle boer proeve! Deres 777-300 er lekker og fresh. Bildene kommer senere naar det blir anledning for det. Foer avgang kom besetningen rundt med varme kluter. EK385 til Dubai via BKK var ikke saerlig folksom paa strekningen HKG-BKK. I bakerste seksjon der vi satt saa var det max 30% belegg. Knyttnevetesten bestaatt og deres AVOD er meget bra! Skulle nesten oenske at jeg kunne faa bli med helt til DBX og det er ikke hverdagskost bak gardinen tipper jeg :rolleyes:

Til middag fikk man velge mellom:

Steamed fillet of ling fish with preserved vegetable in soy sauce, accompanied with Chinese greens, carrot flowers and steamed rice.

eller

Chinese style roast chicken coated with plum sauce, served with mixed vegetables and fried egg noodles with bean sprouts and sping onions.

Til dessert fikk man Orange chocolate mousse cake.

Kaffe/te/sjokolade fikk man ogsaa. All drikke til maten var inkludert. Det eneste som kostet ekstra var hvis man oensket Champagne, dette tok de 8 USD for. Jeg valgte kyllingmiddag :)

Hotellet vi bor paa er ogsaa meget bra. Park Plaza Sukhumvit Bangkok heter det og bilder kommer ogsaa senere her.

Bangkok-oppholdet er blitt noe redusert/amputert siden samboeren har paadratt seg akutt bronkitt. Men etter aa ha konsultert lege og faatt en haug med medisiner saa tror vi at det skal la seg gjoere aa fullfoere reisen som planlagt. Krysser fingrene :)

Ha en fortsatt fin dag i Norge! Her er klokken snart 22.30.

Gleder meg til å fky EK etter den rapporten. Hvordan opplevde du bredden der, de har vel 10 i bredden på 777-en, føltes det smalere over skuldrene enn vanlig?

Tenkte faktisk ikke noe over akkurat det med bredden, men hadde det vaert unormalt trangt saa hadde jeg nok lagt merke til det :)

I morgen skal Thai testes fra BKK-KBV. Er vel en 777 paa den ruten tror jeg. Det finner jeg ut i morgen ^_^ Samboeren er paa bedringens vei saa det er jo positivt.

Kjoepesenteret MBK har akkurat blitt besoekt. Et par timer der holdt lenge for min del... Kan bli for mye shopping for min del :)

Fortsettelse foelger etterhvert.

Da er Thai sin 777-300 testet. Paa raden jeg satt paa var konfigurasjonen 3+3+3.

Knyttnevetesten saavidt bestaatt. Turen fra BKK til KBV tok 1 time og 10 minutter og vi kom oss avgaarde ca 15 minutter etter opprinnelig plan. Flyet var ca 85% fullt, mange Skandinavere med paa denne ruten. I loepet av 1 time klarte crewet aa servere en enkel frokost (fruktkake og juice) + 2 runder med drikkeservering. Effektivt maa jeg si.

Naa er man innkvartert paa Lanta Castaway Resort paa Koh Lanta. Meget fin resort med super badestrand og utsikt! Er for oeyeblikket ca 30 grader i luften, lett overskyet :) En stor flaske Singha her koster 5 kroner :cheers:

Ha en fin uke oppe i nord :)

Da er man tilbake i det kalde nord. Må si at tankene går tilbake til varme Thailand :) Rapport om hjemreisen kommer etterhvert. Fikk dessverre ikke testet Thai sin A300-600, var en 777-200 som fløy oss fra KBV til BKK. Mer kommer senere:)

Har store planer om å få lastet opp diverse bilder og få skrevet noen ord om resten av reisen i dag :)

Nå uttaler jeg meg på grunnlag av erfaringene fra Economy og jeg må si at det var litt nedtur å sette seg på et SAS-fly etter å ha testet Thai, Emirates og Air New Zealand sin service på Economy. Mer kommer forhåpentligvis i løpet av dagen.

Strekning: HKG-BKK
Flightnr: EK385
Selskap: Emirates
Flytype: Boeing 777-300
Klasse: Economy
Sete: 47 AB

Innsjekk i HKG hvor Emirates tilbyr litt å lese på før man steller seg i innsjekkingskøen.
DSC_1128.jpg

Synes Emirates sin selskapsprofil er stilig :)
DSC_1129.jpg

To bilder av maskinen som skulle ta oss fra HKG til BKK denne kvelden.
DSC_1130.jpg

DSC_1131.jpg

Ombord på Emirates sin 777-300 før avgang.
26022009014.jpg

Den beste AVOD-tjenesten jeg har vært borti. Merk at alle seter har strømuttak :)
26022009018.jpg

Fikk sneket til meg et bilde av biz med mobilkameraet på vei inn i flyet på turen fra BKK-HKG. Her er det virkelig lekre saker!
DSC_1257.jpg

Kom oss avgårde på oppsatt tid og fikk følgende meny å velge fra.
26022009020.jpg

Valgte kyllingretten og den smakte bra. Her ble maten servert i plast, men legg merke til bestikket :)
26022009022.jpg

Landing i BKK on schedule og alt i alt en meget positiv opplevelse av Emirates! AVOD-systemet de har frister til langturer :thumbup

Last edited:
Strekning: BKK-KBV
Flightnr: TG249
Selskap: Thai
Flytype: 777-200
Klasse: Economy

Ikke mye å berette om på denne korte turen fra Bangkok til Krabi. Turen tok 1 time og 10 minutter og i løpet av denne turen var det servering av en "snack-pack" + 2 runder med drikketrallen :) Tipper belegget på Economy lå på rundt 90% på denne flighten.

Nedenfor følger noen ymse bilder tatt med mobilen.

08032009024.jpg

08032009023.jpg

DSC_1243.jpg

KBV var ganske tom denne morgenen. Bortsett fra vårt fly var det en maskin fra Thomson på plass. Ingen maskiner å se fra KAir :colgate:
DSC_1241.jpg

Ingen store ting å berette om denne turen. Besetningen var oppmerksomme og ikke minst effektive :) Tommelen opp også for Thai :thumbup:

Returen tilbake til Hong Kong hvor vi skulle bli en natt før turen tilbake til kalde nord gikk med Thai TG 250 (777-200) og Emirates EK384 (777-300). Ingenting nytt å berette. Begge selskapene gjorde jobben sin og tok oss trygt fra KBV til HKG.

Nedenfor følger noen bilder.

En fin lapp som hang i souvernirsjappa på KBV ^_^ EDIT: Ser det er litt vanskelig å lese, men det står "We can take Visa, Master, Amax. And take other money."
DSC_1238.jpg

Maskinen som tok oss fra KBV til BKK.
DSC_1239.jpg

Denne stod på KBV da vi reiste. Skulle ta med en del svensker tilbake til ARN.
DSC_1240.jpg

Desserten Emirates serverte her var kjempegod!
08032009029.jpg

Her følger noen bilder fra BKK:
DSC_1251.jpg

DSC_1255.jpg

Ukjent selskap for meg. Stod S7.ru på maskinen...
DSC_1259.jpg

Vel framme i HKG så innkvarterte man seg på Marriott Sky City som ligger rett ved flyplassen. Åpnet i desember 2008.
DSC_1261.jpg

DSC_1262.jpg

Sov godt i den sengen på Marriott! Godt med søvn før reisen tilbake til Norge dagen etter :)

Last edited:
Tidligere på turen hadde jeg fått tatt meg en tur innom Aviation Discovery Center som ligger i terminal 2 på HKG. Nedenfor følger noen bilder fra dette senteret.

De har utstilt noen biz seter fra flyhistorien og her følger noen smakebiter:
DSC_1092.jpg

DSC_1095.jpg

DSC_1097.jpg

DSC_1101.jpg

DSC_1102.jpg

DSC_1104.jpg

En liten samling maskiner:
DSC_1109.jpg

DSC_1113.jpg

DSC_1121.jpg

DSC_1108.jpg

En cockpitsimulator var det også.
DSC_1106.jpg

Strekning: HKG-LHR
Flightnr: NZ39
Flytype: Boeing 747-400
Sete: 67BC
Klasse: Hva tror dere? ^_^

Avgang kl 08:15 og vi var ferdig innsjekket kl 06:45. Godt med kort vei til flyplassen når man har en tidlig flight.

Fikk tid til å se oss litt rundt på HKG før avgang.

Maskinen som skulle ta oss fra HKG til LHR
DSC_1264.jpg

DSC_1265.jpg

22022009008.jpg

I løpet av turen på litt over 13 timer fikk vi servert frokost, et lett mellommåltid, snacks + middag før ankomst LHR. Her er middagen jeg spiste før ankomst. Biffgryte med potetmos. Ikke mye plast her og vinene ble selvfølgelig servert fra store flasker :) To røde og to hvite viner fra New Zealand å velge mellom.

Nedenfor følger noen bilder av "Airshow" som var tilgjengelig på AVOD. Artig grafikk og animasjon:)

DSC_1266.jpg

DSC_1267.jpg

DSC_1268.jpg

DSC_1269.jpg

DSC_1270.jpg

DSC_1276.jpg

DSC_1277.jpg

DSC_1278.jpg

DSC_1280.jpg

Landet på LHR noen minutter før tiden og passerte denne på vei mot gate :)
DSC_1286.jpg

Air New Zealand leverer et meget godt produkt i Economy. Pitch'en er på hele 34" og er vel noe av det bedre som finnes i Economy. Frister å prøve ut NZ igjen ved en senere anledning. Får håpe WIAS får selge billigbillettene deres etterhvert :)

Turen fra LHR til OSL gikk med SAS og var ikke mye å skrive hjem om... Etter å ha blitt vartet opp og fått SKIKKELIG service av TG, EK og NZ så var det stor kontrast når standardtalen om "Vi serverer et varmt måltid i Biz, kaldt måltid i Eco Extra, og i Economy vil det bli muligheter til å kjøpe varme og kalde drikker, samt noe å bite på...". Må gjøre en liten :rolleyes: når jeg tenker på at SAS har "relansert service"...

Kom oss uansett avgårde litt før tiden og landet på OSL før schedule. Helt grei opplevelse av SAS, men når man har blitt bortskjemt med disse andre selskapene så blir det en nedtur å komme "hjem" til SAS...

Alle flybillettene kom på ca 8500 kr pr pers, noe som må sies å være bra. Ingen særlig opptjening av poeng og slikt, men hvem trenger det når prisen er så bra?

Konklusjonen må være at service har en annen betydning hos Thai, Emirates og Air New Zealand enn det SAS har satt som definisjon på service. Bortsett fra at samboeren ble syk på turen så må jeg si at dette har vært en flott tur til flotte steder! Flyselskapene innfridde forventningene og det var ingen store forsinkelser eller avvik i løpet av 8 legs, noe som ikke alltid er en selvfølge.

Håper dere likte rapporten selv om den kanskje ikke er veldig flyspesifikk og detaljert som andre rapporter her. Er det spørsmål så kan jeg alltids prøve å svare mer utfyllende hvis dere føler noe mangler.

Last edited:
Back