Jansson: Pinlig ikke å fly direkte til New York

Re: Jansson: Pinlig ikke å fly direkte til New York

Spiker kan brukes flere ganger!

Er ikke alle som klarer å følge like mye med, selv var jeg overrasket over den klare tonen til Jansson i dagens pressekonferanse. Nå er ikke spørmålet om, men når.

Tja, jeg er egentlig litt uenig med Jansson. Ja, det hadde vært fint med SAS IC fra OSL, men at SAS ikke har det ser jeg ikke på som hverken flaut eller noe problem. SAS har andre viktige ting å fokusere fra enn å fly IC fra OSL

Tja, jeg er egentlig litt uenig med Jansson. Ja, det hadde vært fint med SAS IC fra OSL, men at SAS ikke har det ser jeg ikke på som hverken flaut eller noe problem. SAS har andre viktige ting å fokusere fra enn å fly IC fra OSL

For oss som hang på (nye) OSL tilbake i de tider hvor vi så SAS 767-300 på OSL, så er det rimelig flaut. At SAS ikke har greid å tilpasse seg markedet i Oslo er altfor dårlig.

At SAS har andre ting å fokusere på? De har mistet altfor store markedsandeler fra OSL de aller siste årene... :headbang

For oss som hang på (nye) OSL tilbake i de tider hvor vi så SAS 767-300 på OSL, så er det rimelig flaut. At SAS ikke har greid å tilpasse seg markedet i Oslo er altfor dårlig.

At SAS har andre ting å fokusere på? De har mistet altfor store markedsandeler fra OSL de aller siste årene... :headbang

Forstår ikke den, det er vel nettop ved å etabler IC ut fra OSL at de kan demme opp noe av lekasjen mot bla KL/AF/AY , og gå foran DY i IC markedet.

Problemet er det å operere 3 små IC-huber, det vil aldri bli særlig effektivt. Da er det bedre å la partnere etablere IC fra OSL også ha joint-venture med dem der

Og jeg har da flere ganger fløyet SK907 fra både FBU og OSL.....

Hvorfor er det plutselig blitt pinlig nå etter alle disse årene?

SAS har nedprioritert Norge i mange år og har fått svi for dette ved at Norwegian på kort tid har stjelt en vanvittig stor andel av Norge- og Europatrafikken fra SAS. I tillegg opplever de at alliansepartnere og konkurrenter stapper nebbet sitt i SAS' hjemmemarked hva gjelder interkontinental trafikk.

Så lenge en alliansepartner allerede dekker denne ruten, så er det vel mest hensiktsmessig for SAS og Star Alliance at ressursene settes inn andre steder.

Edit; rettet skrivefeil.

Last edited:

Jeg føler ikke at det er behov for IC-trafikk med SAS fra OSL.
De som er avhengig av å reise med * kan bruke CO eller US vestover og TG østover.
Vi andre klarer fint en connection på LHR, HEL, CDG eller AMS.
Jeg synes forøvrig også at det er merkelig at det plutselig er blitt pinlig for SAS at man ikke kan fly non-stop til NY med de fra OSL, etter flere år med 0 -zero- SK IC-ruter fra OSL.

Hvorfor er det plutselig blitt pinlig nå etter alle disse årene?

SAS har nedprioritert Norge i mange år og har fått svi for dette ved at Norwegian på kort tid har stjelt en vanvittig stor andel av Norge- og Europatrafikken fra SAS. I tillegg opplever de at alliansepartnere og konkurrenter stapper nebbet sitt i SAS' hjemmemarked hva gjelder interkontinental trafikk.

Så lenge en alliansepartner allerede dekker denne ruten, så er det vel mest hensiktsmessig for SAS og Star Alliance at ressursene settes inn andre steder.

Edit; rettet skrivefeil.
Enig, det beste for SAS må være å prøve å få til codeshare med de starpartnerne som flyr IC på OSL.

Jeg tror vel SAS er nærmere en rute til EWR fra GOT enn fra OSL!

BF:cool2

Jeg skjønner heller ikke hvorfor SK plutselig har funnet ut at dette er smart allikevel. Som Someone sier, la heller *partnerne ta seg av det, SK IC er alt for små til å skulle operere 3 hubber. Ellers ender det vel som det pleier, andre trekker seg ut og etter noen måneder så legger SK ned igjen - og vi er tilbake til status quo.

Jeg synes vel det burde vær mer pinlig at de i perioder ikke greide å serve NYC daglig fra CPH (main IC-hub) enn at de ikke flyr fra OSL i det hele tatt.

Det var sagt i forbindelse med at han nevnte at Norge var SAS' største marked, og man kan jo forstå at det må være pinlig å ikke tilby det største SAS-landet en direkte forbindelse til NYC. Det skaper vel et inntrykk av at Norge blir nedprioritert i SAS-sammenheng, til tross for at de norske kundene legger igjen mest penger. Det er ikke helt bra image-messig, og det var vel det Jansson tenkte på.

SAS har jo satt seg selv i en litt vanskelig posisjon her, fordi om Norge nå er det største markedet de har så gir de det nå bort til konkurrerende selskaper som er villige til å fly IC fra OSL. SAS mener selv (iallefall offisielt) at hub må ligge i CPH åkke som, men da må man innse at man ikke blir vinneren på OSL-pax på lengre sikt.

SAS har jo satt seg selv i en litt vanskelig posisjon her, fordi om Norge nå er det største markedet de har så gir de det nå bort til konkurrerende selskaper som er villige til å fly IC fra OSL. SAS mener selv (iallefall offisielt) at hub må ligge i CPH åkke som, men da må man innse at man ikke blir vinneren på OSL-pax på lengre sikt.

Og skal man bruge dit tankesæt, så ved at flytte IC-hub til OSL bliver man så ikke vinderen på ARN-pax, CPH-pax, TRD-pax, BGO-pax, SVG-pax osv....

Og skal man bruge dit tankesæt, så ved at flytte IC-hub til OSL bliver man så ikke vinderen på ARN-pax, CPH-pax, TRD-pax, BGO-pax, SVG-pax osv....

Men Trety har jo ikke sagt noe om å flytte IC-hub fra CPH til OSL heller...:rolleyes:

Nå skal man ikke undervurdere SAS' stilling i det norske markedet. For reisende fra andre steder enn OSL er CPH en langt behageligere transferflyplass - ikke minst pga den forhistoriske tollprosedyren. Og det er fortsatt passasjerer fra OSL i bøtter og spann på langrutene fra CPH. Man må huske at ikke alle skal til NYC og for disse er det ikke noe poeng i seg selv å fly rett til NYC fra OSL.

Mange her har en tendens til å glemme slike detaljer ....

Det var sagt i forbindelse med at han nevnte at Norge var SAS' største marked, og man kan jo forstå at det må være pinlig å ikke tilby det største SAS-landet en direkte forbindelse til NYC. Det skaper vel et inntrykk av at Norge blir nedprioritert i SAS-sammenheng, til tross for at de norske kundene legger igjen mest penger. Det er ikke helt bra image-messig, og det var vel det Jansson tenkte på.

Ikke bare skaper det inntrykk, det er helt sant også. SAS har nedprioritert norske kunder i alle sine år.

Back