Jansson: Pinlig ikke å fly direkte til New York

Re: Jansson: Pinlig ikke å fly direkte til New York

Nå skal man ikke undervurdere SAS' stilling i det norske markedet. For reisende fra andre steder enn OSL er CPH en langt behageligere transferflyplass - ikke minst pga den forhistoriske tollprosedyren. Og det er fortsatt passasjerer fra OSL i bøtter og spann på langrutene fra CPH. Man må huske at ikke alle skal til NYC og for disse er det ikke noe poeng i seg selv å fly rett til NYC fra OSL.

Mange her har en tendens til å glemme slike detaljer ....

ikke bare tollreglene er kokkeliko, men forbudet mot bonusopptjening på innland er jo ikke akkurat fordelaktig for OSL med tanke på etablering av mere long haul, iallefall i regi av * selskapene.

Og skal man bruge dit tankesæt, så ved at flytte IC-hub til OSL bliver man så ikke vinderen på ARN-pax, CPH-pax, TRD-pax, BGO-pax, SVG-pax osv....

Hvor i alle dager skrev jeg at SAS skulle flytte IC-hub fra CPH? :rolleyes: Jeg skriver at SAS står i en vanskelig posisjon i forhold til kundene sine fra OSL og paxen herfra.

Og det er fortsatt passasjerer fra OSL i bøtter og spann på langrutene fra CPH. Man må huske at ikke alle skal til NYC og for disse er det ikke noe poeng i seg selv å fly rett til NYC fra OSL.

Hadde SAS hatt en rute til EWR, så hadde de fleste steder i USA vært å nå med one-stop, også de litt mindre destinasjonene. Pluss at man antakelig hadde tatt en større andel av NYC-lokalpaxen, som i dag bruker KLM eller BA eksempelvis. Nøyaktig samme sak gjelder forøvrig TG på sørøst-Asia og Australia.
Men diskusjonen er jo uansett pr. i dag hypotetisk, da det er CO som tar denne trafikken - og som åpenbart gjør det godt på denne ruta. Så kan man diskutere om i hvor stor grad 757-operasjoner har bragt suksessen her, men ryktene tilsier jo at behovet for større materiell er til stede.

Jeg synes SAS IC kan holde seg langt borte fra OSL.

De har vist gang på gang at de ikke makter dette markedet av forskjellige grunner.

La OSL få utvikles av andre selskaper som virkelig ser et kommersielt marked for ruter derfra. Det blir mer forutsigbart slik!

Back