Jansen ville kjøpe ut SAS Braathens

FlyTAP

ScanFlyer Blue
Jansen ville kjøpe ut SAS Braathens

Ville kjøpe ut SAS Braathens,hevder en svensk journalist at Petter Jansen ville gjøre i 2006. Jansen hevder at dette er ren og blank løgn. Et tankeeksperiment kan være artig her likevel, hva om nettopp dette hadde skjedd? Hadde det vært liv laga? Uten å kunne nevne kilde mener jeg å ha lest på forumet at SAS Norge var den delen av konsernet som faktisk tjente penger, evt tapte minst da det virkelig så stygt ut for SAS.

link:
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2217365.ece

Last edited by a moderator:
Re: Ville kjøpe ut SAS Braathens...

Skulle ikke forundre meg om det var noe sannhet i dette. Men det høres ut som en totalt meningsløs strategi. Overmodig og stormannsgalskap. SAS var, og er, eid av tre stater. Som må sies å være relativt gode venner (bortsett fra NO-DK etter gårsdagens fryktelige begivenhet i København). Alle vet at dersom selskapet skulle splittes så måtte det skje gjennom konsensus og ved at alle tre lands regjeringer var enige.

En slags fiendtlig fisjon høres helt fjernt ut.

Menar att Trygve Hegnar snuste på Braathens før de solgte seg til SAS.

Last edited by a moderator:

Petter Jansen selv avviser at dette er tilfelle
Regner med at flere av oss vil kjøpe den boken når den kommer - om ikke annet enn å lese litt journalistiske røverhistorier

Her blir det uansett ord mot ord, og jeg sliter litt med å tro på noen av partene.

I den saken der har det skjedd mye rart.
Mye jeg vet, som jeg ikke kan si. Men at han ble sparket er det ingen tvil om, og er også offentlig info.
Årsaken er at han gjorde ting som ikke var forenlig med strategien bestemt av SAS styre.

Personlig så kan jeg si at han er den mest inkompetente og minst karismatiske sjefen jeg noen gang har hatt i noe som helst yrke jeg har hatt.
Han sammen med sine "gym-lærere" var etter mitt syn en katastrofe, og var ene og alene ansvarlig for mer en 90% av problemene i etterkant av sammenslåelsen av SAS og Braathens. Om noen skapte konflikt, så var det han.

Han sammen med sine "gym-lærere" var etter mitt syn en katastrofe, og var ene og alene ansvarlig for mer en 90% av problemene i etterkant av sammenslåelsen av SAS og Braathens. Om noen skapte konflikt, så var det han.

Slik jeg har forstått dette var omtrent en samlet SAS-konsernledelse av den oppfatning at Braathens var modellselskapet som man skulle bruke som mål for å snu skuta slik at man kunne konkurrere med de fremadstormende LCC'ene. Det antar jeg at ikke alle i SAS likte spesielt godt...

Last edited:

Petter Jansen, alt han tar i blir til gråstein.

Han ble regiondirektør i Luftfartsverket på Fornebu. Ryktet vil ha det til at han da var under etterforskning av Økokrim for ting han hadde foretatt seg i sin forrige jobb (bank). Forsvinner fra Luftfartsverket under "mystiske omstendigheter".

Andre "suksesser": Norwegian Property - SAS Norge - OL til Tromsø.

At denne mannen fortsatt får lederjobber i Norge kan ikke ha andre årsaker enn at han er en av medlemmene i gutteklubben Grei.

Slik jeg har forstått dette var omtrent en samlet SAS-konsernledelse av den oppfatning at Braathens var modellselskapet som man skulle bruke som mål for å snu skuta slik at man kunne konkurrere med de fremadstormende LCC'ene. Det antar jeg at ikke alle i SAS likte spesielt godt...

Elementer og "det beste" av begge skulle brukes som mal for det nye SASBraathens.
Men det var mye med Petter janssen som var ekstremt negativt, han hadde absolutt ingen respekt for sine ansatte, som ofte var et nødvendig onde.
I alle fall slik jeg følte det fra han.

Følelsene for denne mannen var stort sett negative, fra begge leire i begynnelsen. Men nok enda mer fra SAS ansattes side.
Jeg gjentar at uavhengig av jobb og bransje er han det desidert værste sjef jeg noen gang har vært borte i.

Her er det sikkert et utall av versjoner. Jeg kjenner ikke til hva konsernledelsen mente, men de ga uansett Braathens lederne full tillit til å gjøre hva de ville. Dermed ble alle lederne ex Braathens mens SAS lederne ble skviset ut. Det antar jeg også at SAS ansatte ikke likte spesielt godt ;). Kan si generelt at dette var et glimrende eksempel på hvordan man ikke skal fusjonere to selskaper.

Jeg mener å ha hørt at Jansen vurderte å skille ut SAS Braathens som et av mange mulige fremtidige scenarioer, noe som er helt legitimt for en leder. Nå var det jo nettopp denne policyen om å distansere SAS Braathens med SAS konsernet som ble hans bane. Historien viser jo også at SAS ble samlet.

Her er det sikkert et utall av versjoner. Jeg kjenner ikke til hva konsernledelsen mente, men de ga uansett Braathens lederne full tillit til å gjøre hva de ville. Dermed ble alle lederne ex Braathens mens SAS lederne ble skviset ut. Det antar jeg også at SAS ansatte ikke likte spesielt godt ;).

Det er Lindegaards versjon av saken jeg refererte til, og jeg antar at dette er den strategien som SAS sin konsernledelse fulgte. Lindegaard viste til Braathens som "det gode bolaget", samt at SAS til hans store overraskelse viste seg å være mye mindre dynamisk enn han hadde inntrykk av som passasjer og videre at SAS virket som de i 2001-2002 fortsatt trodde de opererte som en aktør som ikke hadde konkurrenter.

Re: Jansen ville kjøpe ut SAS Braathens

Å kjøpe Braathens er vel noe av det minst smarte SAS har gjort!

Kan du forklare dette litt nærmere? For en utenforstående synes kjøpet av Braathens som SAS sin kanskje beste investering. Nå husker jeg ikke detaljene, men synes å huske at de par første årene etter kjøpet så hadde SAS Braathens eventyrlige overskudd, som vel i prinsippet betalte ned kjøpesummen. Det er kanskje andre ting du tenker på?

Satt på spissen så synes jeg det. Eller, fusjoneringen er vel det jeg sikter til som mindre smart. Braathens burde bestått som eget brand!

Satt på spissen så synes jeg det. Eller, fusjoneringen er vel det jeg sikter til som mindre smart. Braathens burde bestått som eget brand!

Tja, det er det tragiske dersom man analyserer hva skjedde 2002-2005. SAS Gruppen gar bort en vel-fungerende monopol i en marked som kan eksakt stötte to aktörer. De hadde to aktörer innen gruppen, de hadde delt opp de rute-omrader til de respektive aktörer. Og de tjente massevis av penger.

Norwegian sitt opptur ville har vaert umulig dersom SAS ikke gjörde denne strategiske feil og undervuderte marked og markeds önske etter to aktörer.

Men dersom SAS ville ikke har kjöped, sa ville har oppstod den reale fare at EZY kjöper seg inn i dette marked som de hadde för med TEA Switzerland. BU hadde alt de ville har i slike tilfeller, eget AOC, en super-sterkt hjemme-marked og en full organisasjon.

Kjöpet i seg selv ble riktig, og det betalte seg innen kort tid fra selv. Men de strategiske avgjörelser som kom etterpa har kosted SAS Gruppen Milliarder av Kroner. Dette er en byrde som Lindegaard sine arvinger vil spise av i mange ar fremover.

Tja, det er det tragiske dersom man analyserer hva skjedde 2002-2005. SAS Gruppen gar bort en vel-fungerende monopol i en marked som kan eksakt stötte to aktörer. De hadde to aktörer innen gruppen, de hadde delt opp de rute-omrader til de respektive aktörer. Og de tjente massevis av penger.

Scenariet ditt glemmer en liten ting - Konkurransetilsynet hadde neppet akseptert en slik løsning.

Om jeg husker rett har K-Tilsent gitt ok til overtagelsen av BU.

Faktisk sjedde eksakt dette i 2002 og 2003. Bare se til de overskudd som ble produsert. Har vi hört noe fra K-Tilsynet til dette? Nei.

Konkurransetilsynet ga vel klarsignal til oppkjøpet av BU i oktober 2001 om jeg husker rett. En viktig årsak til at SAS fikk kjøpe seg til monopol var nok at man ikke hadde andre reelle kjøpskandidater, samt at man vurderte det dithen at BU ville gått konkurs om SAS ikke fikk kjøpe selskapet (det man kaller for et "failing firm" argument). Dette betyr nok at KT neppe ville hatt noe i mot at SAS opererte med to brands i Norge, all den tid de hadde klarert oppkjøpet. Det betyr imidlertid ikke at SAS/BU kunne gjort som de ville.

Hva angår overskuddene i de påfølgende årene så er det ikke ulovlig å ha monopolmakt - det er kun forbudt å misbruke monopolmakten (f.eks. gjennom atferd som holder konkurrenter utenfor markedet, rovprising, lojalitetsrabatter, osv.).

Det er nesten rørende at noen tror SAS-ledelsen faktisk trodde det var mulig å holde det norske markedet for seg selv. Den dagen man overtok BU visste alle at det bare var et spørsmål om tid før en konkurrent dukket opp, enten en "home-grown" som det viste seg, eller en utenlandsk aktør som Sterling, easyJet eller noen helt andre. Etter åpningen at OSL var det jo i prinsipp fritt frem for enhver å etablere seg, det var plass nok og nok passasjerer å ta av i det norske markedet.

Husk at våren 2001 da SAS besluttet å gi Braathen-familien et bud på BU var det norske markedet i sterk vekst. To år etter at OSL erstattet FBU var det ikke lenger kapasitetsproblemer på bakken, men i luften. Både BU og SK hadde i prinsipp for lite crew og for få fly, og et kjøp av BU løste kapasitetsprobemene for SK. At verden så helt annerledes ut da kjøpet endelig ble gjennomført er jo en annen historie.

Om SK og BU hadde fortsatt som forskjellieg brands i Norge, hadde det neppe stanset en andre aktør - SK/BU hadde uansett vært én enhet. For alle praktiske forhold hadde SK/BU blitt sett på som én. Jeg husker jeg selv fløy BU BOO-OSL en gang i 2002, før sammenslåingen og overhørte passasjerene bak meg snakke sammen "flyr vi egentlig SAS eller Braathens i dag?" Å kjøre to brands side ved side, med omtrent samme produkt og samme priser gir jo ingen mening - bare ekstra kostnader.

Ck, ingenting mot deg personlig, men din innlegg gjenspeiler jo eksakt SAS sitt hovedproblem. De anser alt som kostnad, men ikke som en mulighet.

Bare til forlik.

En LH bruker to AOC, to brands og opptrer med dette pa marked. Slik kunne de gi kundene ikke bare enn full-service produkt men ogsa en LCC-product med germanwings. Tidligere, da man hadde ogsa andeler i Condor, sa hadde man tre ulike brands og alle hadde sine fokusseringer.

SAS klarte ikke a se den potensialet som ligger i BU sitt AOC. Vokset har fra 2004 bare de andre aktörer, og dette betydelig. Tenk hvor mye ble loved i nye ruter da SK tok over BU. Og na, 10 ars etter finner vi at de fleste av de ruter som ble presis nevnt er flöyet av en LH...

En velposisjonert BU brand ville det har gjörd utrolig vanskelig for en newcomer i marked, fordi de ville matte tilby en produkt som ikke bare skiller seg fra en, men fra to etablerte aktörer. Og det ville har vaert langt vanskeligere dersom en aktör virker som LCC-light som en germanwings her nede i Tyskland. Ogsa germanwings Mark I hadde en helt annen profil enn dette vi kjenner idag. Det er mulig a transformere en selskap, og BU hadde i sent 2001 en svaert lav kostnads-nivea som ville har apnet alle muligheter, bade til Charter og LCC-light. Det vi har sett mellom 2001 og 2011 i Skandinavia er hva jeg vil gjerne kalle en "System-Evolusjon". Og SAS har ikke deltatt i dette i det heile tatt.

Men det hva SAS gjorde ble en mer eller mindre "assimilering" av BU, som medförte at Norwegian med Björn Kjos i spissen kunne lansere seg som "den folkelige norske flyselskap". Dette er en image de lever god av, og dette er mer eller mindre eksakt ogsa den image som BU hadde för. Faktisk har SAS innviljet uten motstand a gi bort halve marked. Ikke mer, men ikke mindre. Uten motstand. Uten en eneste strategiske motstand. Fordi enten har de aldri forstod hvor alvorlig det kan vaere med Norwegian, eller bare da det ble alrede altfor sent...

Under streken kan man jo spöre hvor mye Kroner SAS virkelig har spart, og hvor mye de har tapt i markedandeler, inntekter osv. Jeg tror regningen havner ikke i pluss... Fordi etter spille-teorien ville Norwegian ikke havned til slutt med en 50% markedandel dersom det finnes seg tre aktörer...

Back