Re: Jansen ville kjøpe ut SAS Braathens
Ck, ingenting mot deg personlig, men din innlegg gjenspeiler jo eksakt SAS sitt hovedproblem. De anser alt som kostnad, men ikke som en mulighet.
Bare til forlik.
En LH bruker to AOC, to brands og opptrer med dette pa marked. Slik kunne de gi kundene ikke bare enn full-service produkt men ogsa en LCC-product med germanwings. Tidligere, da man hadde ogsa andeler i Condor, sa hadde man tre ulike brands og alle hadde sine fokusseringer.
SAS klarte ikke a se den potensialet som ligger i BU sitt AOC. Vokset har fra 2004 bare de andre aktörer, og dette betydelig. Tenk hvor mye ble loved i nye ruter da SK tok over BU. Og na, 10 ars etter finner vi at de fleste av de ruter som ble presis nevnt er flöyet av en LH...
En velposisjonert BU brand ville det har gjörd utrolig vanskelig for en newcomer i marked, fordi de ville matte tilby en produkt som ikke bare skiller seg fra en, men fra to etablerte aktörer. Og det ville har vaert langt vanskeligere dersom en aktör virker som LCC-light som en germanwings her nede i Tyskland. Ogsa germanwings Mark I hadde en helt annen profil enn dette vi kjenner idag. Det er mulig a transformere en selskap, og BU hadde i sent 2001 en svaert lav kostnads-nivea som ville har apnet alle muligheter, bade til Charter og LCC-light. Det vi har sett mellom 2001 og 2011 i Skandinavia er hva jeg vil gjerne kalle en "System-Evolusjon". Og SAS har ikke deltatt i dette i det heile tatt.
Men det hva SAS gjorde ble en mer eller mindre "assimilering" av BU, som medförte at Norwegian med Björn Kjos i spissen kunne lansere seg som "den folkelige norske flyselskap". Dette er en image de lever god av, og dette er mer eller mindre eksakt ogsa den image som BU hadde för. Faktisk har SAS innviljet uten motstand a gi bort halve marked. Ikke mer, men ikke mindre. Uten motstand. Uten en eneste strategiske motstand. Fordi enten har de aldri forstod hvor alvorlig det kan vaere med Norwegian, eller bare da det ble alrede altfor sent...
Under streken kan man jo spöre hvor mye Kroner SAS virkelig har spart, og hvor mye de har tapt i markedandeler, inntekter osv. Jeg tror regningen havner ikke i pluss... Fordi etter spille-teorien ville Norwegian ikke havned til slutt med en 50% markedandel dersom det finnes seg tre aktörer...