ITA Nye Alitalia - Status

Ikke utenkelig nei, men man kan jo spørre seg hvorfor Alitalia (og senere ITA) aldri har forsøkt seg på noe fra FCO til skandinavia på over 20 år. LIN-CPH la de ned i 2007 og LIN-ARN gikk som sesongrute noen år før pandemien. I samme periode har det vært en markant økning i ruter til og fra Italia uten at AZ har forsøkt seg en gang. Da tenker jeg det høres lite sannsynlig ut, uavhengig av hvem som er eier.

Dessuten kommer man omtrent til hele Italia 1-stop med LH-gruppen når som helst på året allerede

Jeg tenker det er en rute som kan dukke opp i en skandinavisk offensiv fra LH gruppen etter SK sin Star exit. ITA er vel et nokså offensivt selskap der Alitalia vel var det motsatte i den tidsperioden du beskriver.

Last edited:
Leser i la Repubblica (definitivt ikke alt jeg forstår - men en måte å lære meg italiensk er det jo) at Lufthansa har vurdert navnebytte på ITA tilbake til Alitalia…så skjønte jeg dessverre ikke mere. Men ITA har jo allerede kjøpt rettighetene til Alitalia navnet…så hvem vet - kanskje var ikke Alitalia død allikevel.

Det er vel faktisk noen maskiner som fortsatt flyr rundt i Alitalia livery? Det var det i vinter iallfall.

Lufthansa har vel sine grunner til å ville gå tilbake til det gamle, men det ville virkelig være en skam om ITA liveryet gikk over i historien allerede.

FCO-BKK er en rute Alitalia ikke fløy siden år 2000, og kan således nesten kalles en ny rute og ikke bare kopi av det gamle Alitalia rutenettet.

5x ukentlig med A330-900 fra midten av november

https://www.aeroroutes.com/eng/240702-aznov24bkk

ITA Airways in Northern winter 2024/25 season is adding service to Thailand, as the carrier on Monday (01JUL24) opened reservations for Rome Fiumicino – Bangkok Suvarnabhumi

Skal se vi får til en tur med ITA i c-klasse neste høst. Bryllupsklokkene ringer og onklene må jo være med:-)

Er på reise iItalia og så ble det plutselig litt ending i reiseplanene. Skal fly fra VCE til FCO i kveld. Bookingen dukket opp i SAS-appen, men det var ikke mulig å sjekke inn. Så gikk på Sky Priority innsjekk og fikk boardingpass med EB-nummer og Sky Priority på. Fullt så bra gikk det ikke da vi prøvde å komme inn i loungen. Det er kun adgang dersom man har en utenlandsbillett eller innenlands connection + utenlands. Litt kjipt, men skyldes trolig at det er en kontraktlounge på VCE. Men blir fint å prøve ITA før første gang.

Fullt så bra gikk det ikke da vi prøvde å komme inn i loungen. Det er kun adgang dersom man har en utenlandsbillett eller innenlands connection + utenlands. Litt kjipt, men skyldes trolig at det er en kontraktlounge på VCE. Men blir fint å prøve ITA før første gang.

Tror det er standard i Skyteam. Såvidt jeg forstår kommer du ikke inn i SAS Innenrikslounge med f.eks Flying Blue kort, hvis du er på en ren innenriksreise. Litt mer som i USA der.

Nå får vi et gjensyn med Alitalia:-) ITA Airways vil fremover bruke «tagline» Inspired by Alitalia. Digger selskaper som motbeviser sofa-ceo`ene sine fordommer.

Siden ITA fremdeles er medlem av SkyTeam, burde det ikke være mulig å få registrert poeng på flyvninger med ITA ? SAS ,manglende poeng' liste har ikke ITA som et av de flyselskap man kan få poeng med.

Siden ITA fremdeles er medlem av SkyTeam, burde det ikke være mulig å få registrert poeng på flyvninger med ITA ? SAS ,manglende poeng' liste har ikke ITA som et av de flyselskap man kan få poeng med.

Det er litt vanskelig med ITA og poeng. Du må normalt ha kjøpt en billett utstedt med egen kode. Som det står hos Flying Blue:

"Earn Miles on flights marketed as Air France and/or KLM and operated by ITA Airways". Det må visstnok litt mer enn bare Skyteam medlemskap til.
https://www.flyingblue.com/en/earn/partners/airline-itaairways

På SAS.no står heller ikke ITA som partner i EB ennå.
https://www.sas.no/eurobonus/partnere/flyselskaper/?filter=earn

Nå får vi et gjensyn med Alitalia:-) ITA Airways vil fremover bruke «tagline» Inspired by Alitalia. Digger selskaper som motbeviser sofa-ceo`ene sine fordommer.

Denne? :stir

GYgOR-yXYAAZKUC

Apropos ingenting har Inter byttet ut Neos med ITA for transport til/fra kamper, så da dukker ITA opp på flyplasser de ikke flyr til som MXP

Last edited:
Back