ITA/Air France vingeklipp på JFK

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
ITA/Air France vingeklipp på JFK

Smått utrolig, og hvis dette medfører riktighet bør ITA-pilotene fratas lisensene sine umiddelbart.

Fra Airline Secrets Exposed på Facebook. ITA-maskinen sto på bakken i to døgn etter ankomst.

Mystery Pizza Express hit-and-run at New York's JFK airport
ITA Italy (Ex Alitalia) EI-EJG Airbus A330-200 JFK-FCO allegedly hit an Air France Boeing 777 whilst taxiing on June 17, 2022 just before 10PM
The tower queried the crew, asking if they had any damage, as the crew of an Air France aircraft had reported the AZ603 had hit them. The ITA crew replied they had no damage
Air France flight AF8 F-GSPQ had called the ground controller begging that the Italian A330 not be given clearance to depart. The A330 took off and flew to Rome after some heated discussions
The JFK to CDG AF8 flight was then cancelled and the Boeing 777 grounded. The Air France aircraft is still awaiting repair.
We await further investigation

Re: ITA/Air France vingeklipp på JFK

Ja ikke bare pilotene men må si det er kritikkverdig av tårnet som lar flyet fortsette turen uten å spørre ITA om dette før etter avgang.
Edit: Hørte gjennom kommunikasjonen med "tårnet" etter hendelsen. Ikke mye hjelp å få der nei. Flere ting her som ikke er helt bra fra både ITA og tårnet. Delvis AF også. Virker som de sliter litt med engelsken når det går utenom standarden.

Last edited:

En velkjent stemme på JFK Ground. Arrogant og uproff som vanlig.

AF forklarte seg helt greit og ingen tvil om hva de sa.

https://youtu.be/rnW6Cffgb6o

Kan du så ikke forklare, hvad du forventer at ground controlleren skulle have gjort. Først forsøger han at danne et overblik (uden vi i øvrigt kan høre hvad der sker på andre frekvenser), og han får AF008 til at kontakte tårnet. I YouTube videoen kan man også høre at Itarrow hævder at de ikke har skade på flyet.

Som jeg ser det, er de eneste der kan bebrejdes her, piloterne på Itarrow-flyet. De må da have lagt mærke til at de ramte Air France. Så enten benægter de (lyver?) eller også har de være meget uopmærksomme.

Jeg tænker i øvrigt at hvis jeg var pilot og lige efter start får at vide, at jeg måske har skade på mit fly, så ville jeg vende om og lande igen i stedet for at gennemføre 8-9 timers flyvning.

Kan du så ikke forklare, hvad du forventer at ground controlleren skulle have gjort. Først forsøger han at danne et overblik (uden vi i øvrigt kan høre hvad der sker på andre frekvenser), og han får AF008 til at kontakte tårnet. I YouTube videoen kan man også høre at Itarrow hævder at de ikke har skade på flyet.

Burde ground kontaktet tower for å stoppe flyet med en gang? Det å gi telefonnummeret til piloten som så må finne en telefon, kanskje skru den på, vente på dekning osv. osv. tar jo litt lang tid. Antagelig kan ground bare trykke på en knapp og løfte på et telefonrør og si "hold that airplane".

(Jeg er ikke flygeleder, men har sittet i andre operative situasjoner der vi ville håndterte det tilsvarende for å holde hastigheten oppe.)

Back