• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Air France 777 med styringsproblemer

Someone

Moderator
Medlem
En 777-300ER tilhørende Air France flyvende som AF11 5 april på JFK-CDG, måtte avbryte landingen på CDG, etter det som sigende var problemer med å styre eller kontrollere flyet

Det som vel her det franske havarikommisjonen undersøker saken og blir spennende å se hva de finner som årsak

https://www.aviation24.be/airlines/...-control-and-veered-of-course-before-landing/

A tragedy was narrowly avoided. Air France Boeing 777-300ER registered F-GSQJ, coming from New York JFK, came close to crashing when it was above Paris-Roissy airport. As flight AF011 was about to land, the aircraft failed to respond to controls and veered off course, just 370 metres above the ground.
 
Froggene fornekter seg ikke og skvaldrer ivei på fransk !

Fransk er jo et av de offisielle ICAO-språkene, sammen med engelsk, spansk, russisk, kinesisk og arabisk, så de gjorde jo således ikke noe formelt galt. Men bra for flysikkerheten er det jo nødvendigvis ikke. Spesielt på lufthavner med internasjonal trafikk. Det så vi jo ifm runway incursion på CDG mellom SH330 (engelsktalende crew) og MD-83 (fransktalende crew) for noen år siden, da avgangsklareringen til MD-83 ble gitt på fransk, noe som var medvirkende årsak til at SH330 entret en aktiv rullebane og ble truffet av vingespissen på MD-83.

Espen
 
Franske BEA har nå publisert en oppdatering angående denne hendelsen. Den gir ikke akkurat et veldig klart bilde av hva som har skjedd men at det har vært en eller annen form for forvirring er der vel liten tvil om. Rapporten gir inntrykk av at der var forskjellige kontroll innputt fra flygerne uten at jeg helt skjønner hvordan det er mulig da Boeing tradisjonelt har mekanisk forbindelse mellom høyre og venstre kontroller?

Avherald virker å ha gjengitt pressemeldingen.
http://avherald.com/h?article=4f700fec&opt=0
Ellers finnes en PDF av pressemeldingen her...
https://bea.aero/fileadmin/user_upload/BEA_-_Communique_de_Presse_270422.pdf
 
Franske BEA har nå publisert en oppdatering angående denne hendelsen. Den gir ikke akkurat et veldig klart bilde av hva som har skjedd men at det har vært en eller annen form for forvirring er der vel liten tvil om. Rapporten gir inntrykk av at der var forskjellige kontroll innputt fra flygerne uten at jeg helt skjønner hvordan det er mulig da Boeing tradisjonelt har mekanisk forbindelse mellom høyre og venstre kontroller?

Avherald virker å ha gjengitt pressemeldingen.
http://avherald.com/h?article=4f700fec&opt=0
Ellers finnes en PDF av pressemeldingen her...
https://bea.aero/fileadmin/user_upload/BEA_-_Communique_de_Presse_270422.pdf

777 er fbw.
 
777 er fbw.

Ja, men jeg trodde det fortsatt var mekanisk forbindelse mellom stikkene siden de vel beveger seg synkront og ikke individuelt som i vår sidestick verden... Der er vel motorer e.l. som driver stikkeposisjonen som vel da kan overstyres med nok kraft.
 
Ja, men jeg trodde det fortsatt var mekanisk forbindelse mellom stikkene siden de vel beveger seg synkront og ikke individuelt som i vår sidestick verden... Der er vel motorer e.l. som driver stikkeposisjonen som vel da kan overstyres med nok kraft.
Jeg vet ikke, ingen erfaring fra 777. Men når UA bestilte flyet som launch customer så fikk de valg om side stick eller yoke. Og de valgte som vi vet yoke.
 
Mekanisk forbindelse ja. Torque tube som kan overrides med nok kraft.
Motorene som beveger stikkene er aktive når AP flyr, mens du har "feel" units som jobber for å gi inntrykk av stikkepress når du flyr manuelt.
Virker som en solid loss av situational awareness på finalen etter en natt over Atlanteren.
 
Virker som en solid loss av situational awareness på finalen etter en natt over Atlanteren.

Spesiell hendelse:8: Man skal selvfølgelig være forsiktig med å være etterpåklok, men jeg synes det er foruroligende å tenke på denne cockpit confusion-hendelsen sett i lys av ulykken med AF447. Spesielt Air France burde være ekstra påpasselig med bruk av SOP i cockpit, hvem som flyr ("my controls") osv. Det skulle vært interessant å vite hvilken forklaring de to i cockpit selv har på hvordan denne situasjonen kunne inntreffe. Heldigvis gikk det bra denne gangen og industrien har fått en ny hendelse som kan benyttes i treningsøyemed for å unngå fremtidige flyulykker.

Espen
 
Man skal selvfølgelig være forsiktig med å være etterpåklok, men jeg synes det er foruroligende å tenke på denne cockpit confusion-hendelsen sett i lys av ulykken med AF447. Spesielt Air France burde være ekstra påpasselig med bruk av SOP i cockpit, hvem som flyr ("my controls") osv. ….

…. Og så ….

In the June incident, a dispute between the pilot and co-pilot turned physical shortly after takeoff as the plane gained altitude, with the men taking each other by the collars after one possibly hit or slapped the other, according to the newspaper report. Cabin personnel heard noise in the cockpit, intervened and one member spent the rest of the flight in the flight deck, La Tribune said.

https://www.bloomberg.com/news/arti...ilots-suspended-after-in-flight-cockpit-brawl
 
fight på flight deck, blir vel også styringsproblemer, det eneste som kom ut av det var at de to pilotene ikke får fly sammen mer. På en flight fra Geneve, leste jeg idag
 
Last edited:
Back
Top