Islandsk flysatsing og utvidning i Norge

airbus340

ScanFlyer Blue
Selskapet planlegger å utvide trafikken med flere flyginger fra Reykjavik til Bergen og Stavanger samt en helt ny forbindelser vestover til Island fra Trondheim, sier administrerende direktør Birkir Holm Gudnason i Icelandair, til Aftenbladet.

- Vi er i forhandlinger om å kjøpe to-tre Boeing 737-800 med under 180 seter. I tillegg er det aktuelt med mindre 737-fly med enda færre seter for flygingene til mindre byer. For USA-reisende blir det bytte til større fly på Keflavik, sier Gudnason.

http://www.aftenbladet.no/lokalt/1038374/Islandsk_flysatsing__og_utvidning_i_Norge.html

Reykjavik-Trondheim høres bra ut, men er det realistisk?

Det hadde selvfølgelig vært veldig artig hvis Icelandair hadde kommet... :D

Artig tanke det der fra Trondheim, men dersom det skal bli særlig attraktivt å velge denne ruten til USA bør det vel flys bortimot hver dag, og det er det neppe grunnlag for. Men dersom det legges opp slik at man kan ta en langweekend på Island har ruten kanskje en mulighet. Dette vil kunne være en interessant rute også fra de fleste destinasjoner nord for Trondheim.

VC-10

Artig tanke det der fra Trondheim, men dersom det skal bli særlig attraktivt å velge denne ruten til USA bør det vel flys bortimot hver dag, og det er det neppe grunnlag for. Men dersom det legges opp slik at man kan ta en langweekend på Island har ruten kanskje en mulighet. Dette vil kunne være en interessant rute også fra de fleste destinasjoner nord for Trondheim.

Det står vel at de har planer om to ukentlige SVG-BGO-KEF og to ukentlige TRD-BGO-KEF, slik at man får fire ukentlige BGO-REK. Jeg er litt usikker på hvor attraktivt dette blir, men de har vel erfaringer fra SVG i sommer.

Spennende satsing i disse tider. Icelandair er hjertelig velkomne på SVG.

Denne nyheten så jeg først på NRK's tekst TV og dette er svært spennende. Skulle ikke være noe problem for FI og fylle en B738 et par ganger i uken fra TRD til REK og videre i selskapets rutenett. FI satser i distrikstnorge og det er jeg helt sikker på at det satt pris på, ikke minst også på incoming tourism siden.

Med tanke på det spredenettet Islandair har fra Keflavik til US er det bra satsning som jeg tror vil gi resultater og blir attraktivt for reisende til USA med tanke på destinasjoner fra Vestlandet og Trøndelag.
Derimot er det dårlig nytt for SK som har feil størrelse på materiellet pr idag for longhaul rutene.
Med US sin inntreden på USA - Oslo i tillegg til CO kan jeg ikke se annet enn at SK vil slite mer i Norge - USA markedet fremover.

Jeg skal ikke begi meg inn på å vurdere trafikkgrunnlaget, men det er uansett spenstig av Icelandair. Og ikke minst bra at det satses også til andre steder i Norge enn OSL.^_^

Men produktet er fortsatt ikke bra. På turistklasse betaler du for absolutt alt - teppe, pute, mat, drikke...og det er trangt. Men foran er det bra og her kan de kanskje få inn litt trafikk - selv om de vel ikke har noe bonusprogram å skryte av...

Men produktet er fortsatt ikke bra. På turistklasse betaler du for absolutt alt - teppe, pute, mat, drikke...og det er trangt. Men foran er det bra og her kan de kanskje få inn litt trafikk - selv om de vel ikke har noe bonusprogram å skryte av...

Det er ikke helt riktig, alkoholfri drikke er fortsatt gratis, og det er ting som tyder på at gratis mat kan være på vei tilbake. Når jeg fløy KEF-MSP i mai satt vi på en av nødutgangsradene, og kompisen min som satt på vindu ba om et teppe fordi det trakk. Det fikk han ihvertfall uten å måtte betale for det, om det var fordi vi satt der vi satt vet jeg ikke, men jeg kan ikke huske å ha sett tepper eller puter i "prislisten" som lå i setet. Øretelefoner var dessuten gratis til låns på maskinen som ikke var oppgradert med AVOD, på de andre måtte de kjøpes for noen $/€/ISK, men jeg fikk ingen sure miner over at jeg brukte mine egne istedet.

Det står om saken i Boarding idag:

Fra starten av juni 2010 åpner Icelandair sin fjerde destination i Norge, nemlig Trondheim. To ganger i uken, mandag og torsdag, vil Icelandair`s fly lande på Værnes, med et stopp i Bergen på vei fra Island.

http://www.boarding.no/art.asp?id=38348

Hyggelig for Værnes med ny utenlandsrute, selv om den går innom Bergen på veien. Bra vei til Nord-Amerika også

Dette var hyggelig :)

Blir det 757-200 eller har de /skal skaffe 737-800 til sommeren?

Hvis dette betyr mer 737 på Sola, har jeg bare en ting å si:

Wuhu! :headbang

Når skal vi få skikkelige fly? (Bortsett fra at vi har IF)

Juhuu. Dette er vel det nærmeste vi kommer IC på TRD. TRD-KEF ligger allerede inne i systemet med priser fra ca 3600 t/r.

Rutingen er tydligvis KEF-BGO-TRD-KEF.

Ligger inne med 75W.

Stavangers to ukentlige ser ut til å ligge inne med KEF-BGO-SVG-KEF, også med 75W

Back