Norwegian satser videre på SVG

Re: Norwegian satser videre på SVG

Men det viser jo at DY er mye flinkere å markedsføre seg da enn det SAS er. Ola Nordmann trur på det han leser i avisen. Og når han da ser at Norwegian skal få nye miljøvennlige fly blir han glad. Han vet ikke at SAS har hatt -800 lenge.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Uansett har nok DY vært flinkere til å drive propagandareklame enn det SAS har vært. Dessverre har/er SAS vært altfor flinke til å fortelle markedet hvor mye dem kutter, hvilke ruter som legges ned osv osv, fremfor å fremheve alt det positive. DY gjør det stikk motsatte, de presser på med alt som er positivt og dysser ned alt som kan oppfattes som negativt. Hvorfor kan ikke SAS gjør det samme? Sikkert fordi media for det meste er ute etter dårlige nyheter om SAS, men jeg mener SAS uansett gjør en for dårlig jobb med å formidle de gode nyhetene. Og en god nyhet trenger ikke være god, den trenger bare å bli fortalt på den riktige måten. Akkurat det kan Kjos godt. Kanskje litt for godt?
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Men det er flere vesentlige forskjeller:
  • DY har ikke 150, 176 eller 180 seter i sine 800er som SAS har, men derimot 189
  • DY har gjennomsnittlig mye høyere kabinfaktor enn SAS
  • DY har installert winglets på samtlige 800, ikke 4 av 11 som i dagens SAS Norge-flåte
  • DY flyr gjennomsnittlig lengre sektorer enn SAS med sine 737er

Til sammen vil det gjøre at forbruket per km og passasjer hos DY vil ligge 10%, 20% og sågar 30% lavere enn hos SAS og ditto det samme for CO2-utslippet når en sammenligner 800er. 600ene bør vi ikke snakke om i det hele tatt, da er vi nesten oppe på 500ens forbruksnivå.

So what? Det som teller i denne forbindelsen er at SAS hadde rundt 60 miljøvennlige NG'er før DY fikk sin første .... :exclaimation
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Uansett har nok DY vært flinkere til å drive propagandareklame enn det SAS har vært. Dessverre har/er SAS vært altfor flinke til å fortelle markedet hvor mye dem kutter, hvilke ruter som legges ned osv osv, fremfor å fremheve alt det positive. DY gjør det stikk motsatte, de presser på med alt som er positivt og dysser ned alt som kan oppfattes som negativt. Hvorfor kan ikke SAS gjør det samme? Sikkert fordi media for det meste er ute etter dårlige nyheter om SAS, men jeg mener SAS uansett gjør en for dårlig jobb med å formidle de gode nyhetene. Og en god nyhet trenger ikke være god, den trenger bare å bli fortalt på den riktige måten. Akkurat det kan Kjos godt. Kanskje litt for godt?

Meget bra innlegg. Snakk om å treffe spikern på hodet!
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Når det gjelder sektorer, blir jo Norwegian sine sektorer bare kortere og kortere nå som de reduserer på utland og satser mer innenriks.

Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!

Maa vaere aerlig aa innroemme at jeg har ingen interesse av aa foere statistikk over hvor lange flighter DY har. Du faar hilse vaar lurker i Berlin og takke for daff informasjon. M

Men ifoelge det du har skrevet i mange andre traader, blir flightene til DY kortere siden det naa legges til mange flere kortere segmenter som de tjener mer paa, eller har jeg misforstaatt?

Det er dog relativt underordnet: Faktum er og blir som flere har paapekt: SAS satte denne miljoevennlige maskinen eller hva det er Kjos propagandaen sier mens NAS dreiv aa putra med propeller paa vestlandet. Foerste NG fikk Kjos 10 aar etter at SAS fikk sin foerste. Hadde Winglets vaert paa markedet naar maskinen kom, hadde SAS selvsagt faatt dette levert
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Morsomt at det går bra til Rygge. En morgenavgang til/fra SVG er definitivt savnet...
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Har skumlest igjennom denne tråden, og jeg er enig i at SAS sitter mer på gjerdet og sier ikke så mye, mens media "hakker" på SAS og at DY er mer på hugget.

Liten digresjon, hadde et par ærend i Stavanger Sentrum i går ettermiddag, og det "sydet" av personer i røde Norwegian-gensere som delte ut reklame.
Har aldri opplevd at SAS har gjort noe slik.

Det nærmeste må vel være Eastern Airways når de startet opp ABZ-SVG-ruta si. Der var det mange pene damer i skotskrutet miniskjørt og trange topper! :D
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Skal si dere er flinke til å spore av topic folkens! Det positive er at tilbudet blir bedre fra SVG! Og som nevnt.. Folk flest aner ikke hva flytype de flyr, så når Kjos sier de har nye og "miljøvennlige" fly, så sluker nok massene dette rått!
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Helt enig. Savner noe direkte til Italia, Roma eller Milano for eksempel

Det er bare å begynne å kjøpe billetter det gutter så åpner nok SAS en rute som dere ønsker når grunnlaget er tilstede.;)
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Maa vaere aerlig aa innroemme at jeg har ingen interesse av aa foere statistikk over hvor lange flighter DY har. Du faar hilse vaar lurker i Berlin og takke for daff informasjon.

Ingen informasjon fra Berlin der, bare de månedlige rapportene fra DY er nødvendig og fra disse trenger en bare antall passasjerer og PRK for å regne ut gjennomsnittlig sektorlengde.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Heisann!

Nå må det i all beskjedenhet sies at SAS allerede har hatt de "nye og miljøvennlige" 737-800 (og -600 og -700) i ti års tid :cool:

Jeg trodde Jumper G5 refererte til SAC vs. DAC motorene...? DAC motorene har mindre CO2 utslipp enn de tradisjonelle SAC motorene og regnes som mer miljoevennlige. Jeg vet at SAS var en av de faa som valgte DAC paa sine B737NG leveringer. Noen som vet om de faar de enda?

Dag
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Så er det godt å har en fint stort regneark med mange artige tall - og ut fra den kommer følgende tall for gjennomsnittlig flydd distanse pr. sektor for DY:
2005: 822 km
2006: 827 km
2007: 878 km
2008: 970 km
2009 til nå: 939 km (tilsvarende fire første måneder i 2008 var 904 km)

Med andre ord falt ditt argument i sammen som et korthus - og enkelte ganger er det bedre å vite enn å tro ;)

Og ja TCAS, kjempebra innlegg!!!

Godt sagt og oppsummert -KGL .
Noen av disse trådene her på forumet har begynt å bli rene underholdnings industrien.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Heisann!
Jeg trodde Jumper G5 refererte til SAC vs. DAC motorene...? DAC motorene har mindre CO2 utslipp enn de tradisjonelle SAC motorene og regnes som mer miljoevennlige. Jeg vet at SAS var en av de faa som valgte DAC paa sine B737NG leveringer. Noen som vet om de faar de enda?
Dag

Det er vel ikke spesielt mindre forbruk på DACene, men dannelsen av nitrøse gasser (NOX) er absolutt lavere enn for SACene (andre forbrenningsbetingelser). Så var det dette med SAC og DAC og winglets - tror RRL er gjort om til SAC, mens alle BU700ene er SAC. De to 700 som ble innkjøpt var iht. BU-standard og de tre nye 800ene som skulle opprinnelig til Air Europe er også SACer.

Spørsmålet nå er de som er bestilling til svensk register - SAC eller DAC?
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Og hvis ingen har fått det med seg enda, så får altså DY en 800 på basen i SVG i følge artikkelen. Base TRD fikk 800, fra 1 mai:D
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Flott at Norwegian satser på SVG og utvider herfra, synd at så mange tråder her inne sporer av med diskusjon SAS vs NAX.
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Sansynlighet for at SAS vil stenge sin forbindelse til salzburg nå som norwegian starter egen? Er sikker på at dette vil stjele litt kunder bort ifra charter flightene til SAS så lenge prisene er lave nok. Noen som også ser en mulighet for at selskapene som leier inn SAS på denne ruten heller vil inngå sammarbeid med norwegian i stedet?
 
Re: Norwegian satser videre på SVG

Hei igjen KGL!

Det er vel ikke spesielt mindre forbruk på DACene, men dannelsen av nitrøse gasser (NOX) er absolutt lavere enn for SACene (andre forbrenningsbetingelser). Så var det dette med SAC og DAC og winglets - tror RRL er gjort om til SAC, mens alle BU700ene er SAC. De to 700 som ble innkjøpt var iht. BU-standard og de tre nye 800ene som skulle opprinnelig til Air Europe er også SACer.

Spørsmålet nå er de som er bestilling til svensk register - SAC eller DAC?

Takker for svar og vi burde kanskje legge denne DAC/SAC traaden i et tekninsk forum... ;)

... men du har absolutt rett... det er ikke noe vesentlig forskjell i fuel forbruk med DAC vs. SAC, men DAC gir deg mindre CO emissions ved lavt turtall og mindre NOx ved hoeyere power setting. Problemet med CFM56 DAC systemet er at de hadde mye problemer med disse brennkammerene. Paa GE90 virker de utmerket.... og paa GEnx har de gaatt til en ny type pre-mix forbrenning.

Dag
 
Back
Top