Inkonsvente Ryanair

MisterOlsen

ScanFlyer Blue
Jeg var i helgen ute å reiste - og benyttet meg av Ryanair t/r Oslo Rygge - Kaunas. Selve flygningen i seg selv var helt OK - flyet var i tide, eller før rutetid - det var rent og pent ombord - og crewet gjorde ingenting spesielt enn å prøve å selge oss saker og ting.

Men en ting som gjør meg litt irritert er Ryanair sin inkonsekvente holdning til dette med bagasje. Jeg reiste kun med håndbagasje - og man har jo lov til å ha med max 10 kg ombord i en viss størrelse. Null problem fra Rygge. I fra Rygge har man i tillegg lov til å ha med seg en pose fra taxfree. På Rygge var det ingen som sjekket hvor mye bagasjen vår veide, ei heller om den var innenfor målene. Det var heller ingen som sjekket om vi hadde med oss både 1, 2 eller 3 taxfreeposer.

Når vi derimot skulle reise fra Kaunas til Rygge begynte de derimot. De sjekket vekten på håndbagasjen før man i det hele tatt fikk sjekke inn. Var det for mye måtte du ta på deg ekstra klær, eller ompakke litt med de du reiste med. Siden vi fikk lov til å ha med oss en pose fra taxfree i Norge tok vi det nesten som en selvfølge at vi fikk lov til å ha med oss en pose fra taxfree i Kaunas - men den gang ei. Vi dukket opp på gaten - og der fikk vi klar beskjed om at alt måtte inn i en koffert. Kun en koffert pr person - ikke noe mer. Vi hadde allerede veldig fulle kofferter til å ha med oss ombord, så her var det på med bukse utenfor shortsen - og ekstra genser, og ekstra jakker - og prøve å presse de taxfreevarene vi hadde kjøpt nedi kofferten. Etter mye banning, diskusjon og pressing av koffert nedi Ryanair-boksen fikk vi det til, og vi kunne boarde.

Reglene til Ryanair plager meg ikke (man får det man betaler for) - men det som plager meg er at de ikke kjører en stram linje over det hele.

The joy of travelling Ryanair ;)

I dette tilfælde er der vel tale om at reglerne ikke bliver overholdt på Rygge.

Iflg FR er det vel kun tilladt med 1 stk håndbagage inkl taxfree-pose. Mener de har et eller andet ublu gebyr for håndbagage nr. 2 - primært for at "tvinge" pax til at købe taxfree ombord og ikke i lufthavnen

Kritikken av Ryanair blir bare mer og mer latterlig. Nå skal de også kritiseres fordi de ved et enkelttilfelle ikke kontrollerte passasjerenes håndbagasje...

Nå har jeg snakket med andre som har reist med RyanAir tidligere - og de kunne også bekrefte det samme som meg. Det kjøres ikke en stram linje over hele fjøla! Dette skaper unødig forvirring - og det er forskjellige regler fra forskjellige flyplasser.

På Rygge reklamerer de stort med svære plakater om at det er lov til å ha med seg en ekstra pose fra Taxfree i tilegg til ordinær håndbagasje. Der ble det ikke brutt noen regler ved boarding av flyet.

I Kaunas steilet de omtrent når vi hadde med oss en pose ekstra - og det ble konsekvent nekt inntil alt var i en koffert, og den gikk nedi boksen.

The joy of travelling Ryanair ;)

Tja, dette har skjedd meg flere enn en gang også med selskaper som FlyHi setter større pris på enn FR.

Inkonsekvent håndtering skaper selvsagt forvirring, men jeg antar at det står klart hva som er reglene et eller annet sted.

Dette er resultat av dyktige forhandlere på Rygge ifm med kontrakten til Ryanair. Rygge er eneste flyplass hvor det er tillatt å ta med seg taxfree i tillegg til håndbagasjen. Alle andre flyplasser det kun tillatt til 1 håndbagasje inkludert håndveske taxfree osv...

Så dette er et unntak som Rygge har fått til for å øke inntektene fra gjestene som bruker flyplassen.

Ja forbasket ergelig at man ikke alltid er konsekvente. Jeg har selv vært med på lignende på både Gardermoen, Heathrow, Gatwick, og sett det her på Torp også.
Noen må veie håndbagasjen sin, mens andre må det ikke. Noen blir fratatt nesten all den håndbagasjen de prøver å få med seg ombord, mens andre går ombord med sin.
Ja, jeg har til og med hørt at noen har fått med seg et par kilo overvekt gratis hos enkelte selskaper, mens andre har måtte betale. Snakker om!

Nei, jeg tror når alt kommer til alt, så er Ryanair faktisk ett av de mest konsekvente flyselskapene man finner på denne planeten. Og holder man seg innenfor det regelverket som er, så er alt greit.

. Mener de har et eller andet ublu gebyr for håndbagage nr. 2 - primært for at "tvinge" pax til at købe taxfree ombord og ikke i lufthavnen

Hovedsaken er vel at det hyppig vil kunne oppstå plassproblemer når flertallet av passasjerene utelukkende har håndbagasje, og at det vil være vanskelig å håndtere hvis alle pax hadde et par poser med tunge flasker i tillegg.

Min erfaring er at det nesten ikke selges taxfree om bord i det hele tatt, og de legger ikke særlig vekt på å selge/markedføre det heller.

De siste gangene jeg har fløyet fra Rygge har de veid kofferten, men tror de bare passer på i "rushet", når bussene ankommer. I Valencia veide de og sjekket størrelsen på kofferten ved boarding, men brydde seg ikke om f.eks. en koffert var 10,8 kg. Jeg slapp gjennom med over 11 kg på Stansted ved innsjekk etc.

Elllers er inntrykket at de aller fleste pasasjerene er vel informert om reglene og følger de retningslinjer som er satt.

Slike inkonsekvenser er vel strengt tatt ikke enestående for Ryanair. Har reist som gruppe med instrumenter med SAS, og da har det til tider vært rene lotteriet hvem som måtte betale spesialbagasjegebyr og hvem som slapp unna. Ved en ankomst ble dessuten halvparten av kolliene som ble sendt som spesialbagasje båret inn manuelt, mens den andre halvparten kom på båndet (uavhengig av hvilke som var betalt for).

Dette er resultat av dyktige forhandlere på Rygge ifm med kontrakten til Ryanair. Rygge er eneste flyplass hvor det er tillatt å ta med seg taxfree i tillegg til håndbagasjen. Alle andre flyplasser det kun tillatt til 1 håndbagasje inkludert håndveske taxfree osv...

Så dette er et unntak som Rygge har fått til for å øke inntektene fra gjestene som bruker flyplassen.

Jeg innbilte meg også at dette var et unntak for Rygge. Det er jo dog ikke spesielt heldig at slike unntak eksisterer - det bidrar jo ikke akkurat til å gjøre det overskuelig.

Nå har jeg snakket med andre som har reist med RyanAir tidligere - og de kunne også bekrefte det samme som meg. Det kjøres ikke en stram linje over hele fjøla! Dette skaper unødig forvirring - og det er forskjellige regler fra forskjellige flyplasser.
Jeg kan ikke se hva som er problemet ditt. Følger du alltid reglene til Ryanair så får du ingen problemer.

Klager du også hver gang politiet ikke har fartskontroll?

På Rygge gjør de mye rart. Sist jeg reiste med Ryanair derifra kom jeg først på flyet, og jeg hadde ikke Priority Boarding.

Back