Info om flyplasser og transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

Re: Transfer i London (LCY/LHR/LGW/STN)

De skrives nå på Flyertalk at gangveien mellom T5A, T5B og T5C er blitt offisiell for publikum også. Den er skiltet, bedre lys og det er rullebånd begge veier (dvs. mot C på departure og inn mot A på arrivals). Det betyr at det er enklere å komme seg tilbake til eks. T5A om man f.eks. har gått til T5B for å få en roligere lounge eller ledig SPA-time.

(Bilde finnes i denne TRen: http://www.flyertalk.com/forum/22832353-post100.html )

Hvis BAA også kunne innse at transfer-security i T5B eller T5C kunne avhjulpet trøkket av kaoset i FCC så begynner det jo å lysne.

Noen som har erfaringer med trafikken på t5 på Heathrow ca. 18-19 på kvelden? Ankommer med BA767 18:20 og skal videre med BA183 20:00. Er jo vant til fast track som stort sett er alt annet enn fast track der, men har et håp om at tid på døgnet og dagen jeg reiser på (1. januar) gir meg bedre odds enn ellers.

Da er "transit walkway" mellom T5A/B/C testet begge retninger. Det er litt lenger å gå mellom A og B enn mellom B og C. Eneste jeg tok tiden på var fra loungen i B til gate på C og det tok ca. 10 minutter hvis man har klaff med heisene og man går radig og bruker rullebåndene.

Fra T5A må man ta heisen ned til "-4".

Fra T5B kan man ta heis til "-4" eller rulletrappene ned (det er noen gamle skilt i heisen som sier "staff only" - bare å ignorere)

Fra T5C går tunnellen fra samme nivå som toget på departure "-2". Usikker på arrivals da jeg ikke gikk den veien, men antar det er samme der.

Rullebånd kun i følgende retninger:
Departures: T5A -> B -> C
Arrivals: T5A <- B <- C
Går man mot strømmen må man derfor regne litt mer tid

Forsøkte å gå gjennom security på T5B, men ble bryskt avslått fordi flyet mitt skulle gå fra A, "and there is no way of getting back to A". Har hørt om andre som har fått lov, og det er gunstig.

Får en overnatts transit på LHR T2 pga. endring av tider på flight.

Er det noen hoteller som kan nås til fots fra T2? Eller er det noen som har shuttle fra T2?

Da er "transit walkway" mellom T5A/B/C testet begge retninger. Det er litt lenger å gå mellom A og B enn mellom B og C. Eneste jeg tok tiden på var fra loungen i B til gate på C og det tok ca. 10 minutter hvis man har klaff med heisene og man går radig og bruker rullebåndene.

Fra T5A må man ta heisen ned til "-4".

Fra T5B kan man ta heis til "-4" eller rulletrappene ned (det er noen gamle skilt i heisen som sier "staff only" - bare å ignorere)

Fra T5C går tunnellen fra samme nivå som toget på departure "-2". Usikker på arrivals da jeg ikke gikk den veien, men antar det er samme der.

Rullebånd kun i følgende retninger:
Departures: T5A -> B -> C
Arrivals: T5A <- B <- C
Går man mot strømmen må man derfor regne litt mer tid

Forsøkte å gå gjennom security på T5B, men ble bryskt avslått fordi flyet mitt skulle gå fra A, "and there is no way of getting back to A". Har hørt om andre som har fått lov, og det er gunstig.

Mhm denne her ble testa i påska og er egentlig veldig hendig i tilfelle man skulle befinne seg galt sted. Gikk hele veien fra B til A og igjennom passkontroll till arrivals lounge. Deilige saker det der gitt å bruke tid i når man likevel hadde tid til det.

¨
Til Ibis kan du også ta gratis rutebuss. En hel gjeng som går dit, bl.a. 105 og 140 fritt etter minnet.
Har lest at man det kun er gratis til noen holdeplasser før hotellet og at sjåførene sier ifra når den gratis sonen slutter.

Hvordan er det med transfer i T2 SAS -> AC?

Er det langt mellom gatene de normalt opererer med og security?

Har 55 minutter connection.

Har BA interlineavtale me AC? Skal på langtur og dette var den mest fornuftige veien å få det til. Siden billetten er kjøpt gjennom reisebyrå og AC har utstedt billetten går jeg ut i fra dette men jeg spør da likevel.

Vil i så fall baggasjen gå av seg selv fra LHR T5 til T2? er ingenting om baggasje i transferguiden til LHR.

Last edited:

Har BA interlineavtale me AC? Skal på langtur og dette var den mest fornuftige veien å få det til. Siden billetten er kjøpt gjennom reisebyrå og AC har utstedt billetten går jeg ut i fra dette men jeg spør da likevel.

Har du fått alt på en booking/billett så har de interline. Blir bagen tagget hele veien så går den av seg selv mellom terminalene på LHR også.

Har en tricky transfer på Heathrow som jeg lurer på om jeg ikke rekker. Ankommer fra Dubai klokken 14:30 med Virgin Atlantic inn til T3, og har BA fra T5 klokken 17:00 til Oslo. Dette fordi BA kansellerte mitt opprinnelige 19:00 fly.

Trøbbelet her er at jeg har med baggasje som både må hentes og sjekkes inn igjen. Har jeg sjans å nå dette på knappe 2,5 time?

Trøbbelet her er at jeg har med baggasje som både må hentes og sjekkes inn igjen. Har jeg sjans å nå dette på knappe 2,5 time?

Er du på rute, raskt av flyet og bagasjen kommer ila. en 30-45 minutter så burde det gå.

Cut-off på bagdrop/innsjekk T5 er 45 minutter og du må gå gjennom billettkontrollen ved security minst 35 miutter før avgangstid ellers blir det automatisk off-loading.

Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5. Er dette noe som går rimelig hurtig normalt? Snakket nettopp med BA, og de mente at det kunne være for knapt med tid til at de anbefalte 17 avgangen for meg... Da blir det i såfall overnatting på Heathrow, noe jeg hadde håpet på å unngå.

Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5.

Ikke hvis du har (som du nevnte) bagasje som du må hente/sjekke inn. Da må du ta med deg bagasjen fra T3, komme deg landside til T5. Heathrow Express er gratis, og nok det enkleste. (Det går muligens an med noen busser også, men jeg antar det var den som går airside du tenker på?)

Ser at det jeg må på buss mellom T3 og T5. Er dette noe som går rimelig hurtig normalt? Snakket nettopp med BA, og de mente at det kunne være for knapt med tid til at de anbefalte 17 avgangen for meg... Da blir det i såfall overnatting på Heathrow, noe jeg hadde håpet på å unngå.

T3 til T5 (hvis du må hente ut bagasje) så er det Heathrow Express eller Tuben som gjelder. Buss funker bare dersom du har transfer på innsiden.
http://www.heathrowairport.com/heathrow-airport-guide/travel-between-terminals#table

HEX er gratis går hvert 15. minutt, Tuben koster 4.80GBP (papirbillett) eller gratis hvis du har Oyster-kort allerede.

Er alt i rute så går det om du ikke somler, får du litt forsinkelse eller sein bagasje så ryker det veldig fort.

Ta det baklengs:
Må være på T5 bagdrop senest 45 minutter før avgang
Må være på perrongen på HEX 25 minutter før det (15 min venting plu 10 min til T5 pluss gangtid opp)
Fra pluker opp bagasjen går til toget: 30 min (inkl. litt passkø)
Da har du 50 minutter på å komme deg av flyet og vente på bagasjen (hvis jeg har regnet riktig)...om alt er i rute

Hadde jeg gjort det selv? Nei, bare på gjennomgående billett eller om det var skikkelig krise.

Back