Trodde ikke det, av to grunner. Både Norge og Danmark er med i Schengen, og dessuten har de 5 nordiske landene fått beholde prinsippet med passfrihet. Dro selv til DK (vel og merke med bil og båt for to år siden), og det var no problemo med det....![]()
Just so you know; førerkort, bankkort, skolebevis osv er ikke gyldig legitimasjon for en normann i utlandet![]()
Men i den Nordiske passunionen er det vel det? Ellers så må vi ta med passet bare vi skal en kjøretur over grensa?
Hvem har fortrinnsrett, schengen eller nordisk passfrihet ? Begge gjelder samtidig, og da holder det vel med vanlig ID...
Er det noen jurister her ?
Utenfor Norge er pass det eneste godkjente norske identitetsdokument, det spiller ingen rolle om man er innenfor Schengen eller ikke.
Det er her en forskjell på grensepassering og legimitering.
Så, du trenger ikke pass for å reise innen Schengen, men du trenger pass for å kunne legimitere deg ved f.eks biluteleie, hotel, innsjekk på flyplasser etc.
Jo, er klar over det, men i den nordiske passunionen har det alltid vært nok med førerkort el. som ID.
Så mitt spørsmål er da, er det schengen (hvor man må vise pass som id), eller passunionen hvor det holder med førerkort el. som gjelder ?
Har jeg bruk for pass når jeg reiser innen samarbeidsområdet?
— For passet som reisedokument, noe du trenger for å passere en
grense, er svaret NEI.
— For passet som identitetsbevis, er svaret JA. I utlandet må du være forberedt
på å legitimere deg, ved innsjekking på overnattingssteder, leie
av bil, ærender i banken etc. For norske borgere er passet det eneste
internasjonalt godkjente identitetsbevis. Passet ditt er «alt-i-ett»: Reisedokument
når du trenger dét, og identitetsbevis når du trenger dét.
Må jeg ha med pass når jeg reiser i Norden nå?
— Nei, den nordiske passunionen gjelder fortsatt. Skal nordiske statsborgere
bare reise innen Norden, gjelder den samme ordning som vi
har hatt hittil.
Jo, er klar over det, men i den nordiske passunionen har det alltid vært nok med førerkort el. som ID.
Så mitt spørsmål er da, er det schengen (hvor man må vise pass som id), eller passunionen hvor det holder med førerkort el. som gjelder ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.