Infant og passfrihet

bu995

ScanFlyer Blue
Noen som kan svare meg på om man trenger pass til infant når man reiser til Danmark?

Skal til CPH med SK i slutten av april og er usikker på om man må ha pass eller om det klarer seg med fødselsbevis.

Jeg reiste med skolebeviset utsendt av Fotograf Alvheim mitt som legitimasjon - både til og fra Stockholm. Sålenge du har gyldig legitimasjon(bankkort, førerkort osv) skal du fint kunne reise passfritt.

Forsåvidt det samme også mellom Brussel og Oslo....

Trodde ikke det, av to grunner. Både Norge og Danmark er med i Schengen, og dessuten har de 5 nordiske landene fått beholde prinsippet med passfrihet. Dro selv til DK (vel og merke med bil og båt for to år siden), og det var no problemo med det.... :)

Vi tok og med fødselsattestene siden vi ble anbefalt dette, men ingen spurte om noe dokument på det.

Men ja, det kan være andre regler mht til legimitering på flyreiser til utlandet.

Ta med fødselsattest tilfelle noen spør. Heller tvilsomt det er noen som kommer til å spørre om det.

Det eneste gyldige legitimasjon, uansett alder på personen smo reiser er pass. Danmark, i tillegg til Frankrike er et av de to landene i Schengen som kan innføre pass plikt på 24 timer. Tror ikke du vil ha noen problemer med å reise med fødsels attest, men treffer du på noen i innsjekksskranken enten her eller i CPH som gjør jobben sin korrekt, kan du faktisk bli nektet å reise. Så er alltid lurt å anskaffe seg et pass, å ha det med uansett hvor man reiser(særlig nå når pass avgiften også er satt ned). :)

Trodde ikke det, av to grunner. Både Norge og Danmark er med i Schengen, og dessuten har de 5 nordiske landene fått beholde prinsippet med passfrihet. Dro selv til DK (vel og merke med bil og båt for to år siden), og det var no problemo med det.... :)

Just so you know; førerkort, bankkort, skolebevis osv er ikke gyldig legitimasjon for en normann i utlandet :)

Just so you know; førerkort, bankkort, skolebevis osv er ikke gyldig legitimasjon for en normann i utlandet :)

Men i den Nordiske passunionen er det vel det? Ellers så må vi ta med passet bare vi skal en kjøretur over grensa?

Hvem har fortrinnsrett, schengen eller nordisk passfrihet ? Begge gjelder samtidig, og da holder det vel med vanlig ID...

Er det noen jurister her ?

Men i den Nordiske passunionen er det vel det? Ellers så må vi ta med passet bare vi skal en kjøretur over grensa?

Hvem har fortrinnsrett, schengen eller nordisk passfrihet ? Begge gjelder samtidig, og da holder det vel med vanlig ID...

Er det noen jurister her ?

Jeg mener man må ha med så fort man forlater Norge, uavhengi om det er nordisk passfrihet. Men nå er ikke jeg noen jurist... Men i bunn og grunn skal du da ha med deg pass så lenge du trår over lande grensen, ergo også på shoppingtur til Eda(sitat Thomas) eller Strømstad.

Utenfor Norge er pass det eneste godkjente norske identitetsdokument, det spiller ingen rolle om man er innenfor Schengen eller ikke.
Det er her en forskjell på grensepassering og legimitering.
Så, du trenger ikke pass for å reise innen Schengen, men du trenger pass for å kunne legimitere deg ved f.eks biluteleie, hotel, innsjekk på flyplasser etc.

catch 22.
Det er passfrihet fordi man er norsk. Men da må man bevise at man er norsk. Til det kan bare pass brukes....

jeg ble nesten nektet å ta med meg treåringen til DK på Sun-Air av "amatørene" i Menzies (eller hva de nå heter igjen), fordi vi ikke hadd med ID på henne. I BLL var det aldre noe spørsmål - damen i gate der var nok noe mer erfaren. Men, vi gjør ikke dét en gang til og neste gang er det ID på alle fire (også INF Magnus Viking)

Utenfor Norge er pass det eneste godkjente norske identitetsdokument, det spiller ingen rolle om man er innenfor Schengen eller ikke.
Det er her en forskjell på grensepassering og legimitering.
Så, du trenger ikke pass for å reise innen Schengen, men du trenger pass for å kunne legimitere deg ved f.eks biluteleie, hotel, innsjekk på flyplasser etc.

Jo, er klar over det, men i den nordiske passunionen har det alltid vært nok med førerkort el. som ID.

Så mitt spørsmål er da, er det schengen (hvor man må vise pass som id), eller passunionen hvor det holder med førerkort el. som gjelder ?

innen Norden trenger man ikke Pass - om du da ikke er CHD/INF og ikke har annen ID tydeligvis....

Den nordiske passunionen gjelder den dag i dag, det er ingen endring der. Det er også noe unikt innen EU og schengen, ekte passfrihet!

Jo, er klar over det, men i den nordiske passunionen har det alltid vært nok med førerkort el. som ID.

Så mitt spørsmål er da, er det schengen (hvor man må vise pass som id), eller passunionen hvor det holder med førerkort el. som gjelder ?

Passunionen gir deg rett til å reise innen Norden uten pass.
Schengen avtalen gir deg rett til å reise innen schengen uten pass.
Begge disse går på grensepasseringer.

Informasjon om dette fra myndighetene
Har jeg bruk for pass når jeg reiser innen samarbeidsområdet?
— For passet som reisedokument, noe du trenger for å passere en
grense, er svaret NEI.
— For passet som identitetsbevis, er svaret JA. I utlandet må du være forberedt
på å legitimere deg, ved innsjekking på overnattingssteder, leie
av bil, ærender i banken etc. For norske borgere er passet det eneste
internasjonalt godkjente identitetsbevis. Passet ditt er «alt-i-ett»: Reisedokument
når du trenger dét, og identitetsbevis når du trenger dét.
Må jeg ha med pass når jeg reiser i Norden nå?
— Nei, den nordiske passunionen gjelder fortsatt. Skal nordiske statsborgere
bare reise innen Norden, gjelder den samme ordning som vi
har hatt hittil.

Her er jeg litt på gyngende grunn, men jeg er ganske sikker på at dette er historia:

• Det er nasjonal lovgivning som bestemmer om man må bære legitimasjon eller ikke. I Norge og resten av Norden er det ikke nødvendig å bære legitimasjon.
  • Pass er alltid gyldig legitimasjon, der dette trengs.
  • Den nordiske passunionen gjør at nordiske borgere kan reise uten pass mellom nordiske land. Dette gjelder fortsatt.

Så fra Norge til Danmark kan en nordmann reise uten pass. Så spørs det bare om flyselskapet vil tillate ombordstigning uten pass.

Hos meg er der ihvertfall ok å reise uten pass fra OSL til Schengenland for det er ikke krav om pass, men retur blir på eget ansvar siden det ikke er sikkert handlingagenten godtar vanlig norsk legitimasjon.

Back