Imponert!

Status etter to flighter med SAS denne uka. SVG-OSL med pri tag på mandag, bagen kom som nr 7 på båndet, ca 17 minutter etter vi klappet til gate.
OSL-TRD uten pri tag på onsdag, bagen kom som nr 5, ca 12 minutter etter vi klappet til gate.
Greit nok begge deler, selv om det godt kunne vært 5 minutter kjappere begge steder. Med lave forventinger så hender det man blir positivt overrasket.

Det maa jo vaere relevant aa spoerre at naar Star Alliance flyselskaper rundt om i verden klarer aa faa Priority produktet til aa fungere, hvorfor klarer man det da ikke akkurat paa OSL, saerlig naar man vet at OSL er en av de tregeste flyplassene i verden aa faa first bag on belt.

Er nok litt enklere på større fly med conteinere, da det bare er å laste pri bagen i egen conteiner. På PIA lastes f eks pri bag i egen eller sammen med crew bag.

Er nok litt enklere på større fly med conteinere, da det bare er å laste pri bagen i egen conteiner. På PIA lastes f eks pri bag i egen eller sammen med crew bag.

Neida. Det er ikke noe vanskeligere på narrowbody. Man har pri-bagen i egen tralle og laster den i døra hvis man ikke har egen posisjon. Volumet er ikke større en at en nogenlunde oppegående lagleder klarer det selv med henda bundet på ryggen.

Neida. Det er ikke noe vanskeligere på narrowbody. Man har pri-bagen i egen tralle og laster den i døra hvis man ikke har egen posisjon. Volumet er ikke større en at en nogenlunde oppegående lagleder klarer det selv med henda bundet på ryggen.

På OSL er iallefall området rundt bagasjebåndene (PMZ) så små at det ikke er mulig med mer enn en tralle pr. flight. Men er enig i at det ikke burde være noe stort problem. Selv setter jeg alltid pri bag på bakken, for så å laste det sist inn i lasterommet. Desverre er det nok ikke alle som gjør det.

Når har ikke Norwegian priority bagasje så jobber ikke daglig med det. Men ser ikke problemet med å få priority først på båndet. Mange mulige måter og gjøre det på.

1. Legg priority i egen tralle og last til slutt.
2. -----"----- samlet i trallen. feks. bakerst eller fremderst og last til slutt.
3. Viss priority baggen ligger sammen med de andre sett den på bakken og last til slutt som feks. vi gjør med standby.

For å få til dette trengs kun riktig opplæring. Se på det som transfer bagasje som må skilles ut fra andre.

Ikke det at jeg har jobbet som stuer. Men det hjelper vel ikke noe hvis alle er flinke til å laste pri-bagen inn sist, når de som tømmer flyet slenger den i bunn på tralla?

Hehe det glømte jeg helt ut. ;) Men da kan de som losser enten legge i egen tralle eller på trekkeren viss det er plass til det. De kan også sette den på bakken så lenge og så laste på toppen av første tralle.

Hehe det glømte jeg helt ut. ;) Men da kan de som losser enten legge i egen tralle eller på trekkeren viss det er plass til det. De kan også sette den på bakken så lenge og så laste på toppen av første tralle.

Dette blir for det meste gjort på OSL, men problemet er nå pri bagen ligger spredt i hele lasterommet. Med 100+ bag lokal, kan ikke bagsjåføren vente til alt er tømt. Han må kjøre inn etter først tralle, ellers tar det lang tid før noen får bagasje.

Som jeg har gjentatt til det kjedsommelige - noen må ta tak og følge opp OVER HELE SYSTEMET! En kjede er ikke sterkere enn det svakeste leddet .....

Jeg fikk i dag en PM, paa Flyertalk av alle ting, fra en meget klok kar som jobber i SGS.

Har blitt bedt om ikke aa poste detaljene her, men jeg har naa faatt en meget detaljert oversikt over hva de ansatte sliter med paa OSL naar det gjelder prioritert bagasje, SAS vs. SGS og bagasje generelt.

Denne traaden viser helt klart at FBOB har forbedret seg kraftig generelt sett siden jeg flyttet til USA. Hvorfor. Priority ofte ikke fungerer, har jeg naa faatt en meget god forklaring paa.

Saa noe mer sutring fra denne kanten, kommer ikke. (ikke naar det gjelder bagasje og OSL ihvertfall)

Sier man A så sier man også B Tommy777 ;)
Men mellom linjene dine leser jeg at SGS på OSL skylder på inbound og infrastruktur på OSL, mens de har prøvd å rydde opp mest mulig rutinemessig internt.

Jeg husker tilbake til gamle dager på BRU før deres nye terminal var åpnet. Der opplevde jeg en gang FBOB på 1h 13m fra en sen ettermiddags SAS-flight og min PRI-merkede kom ut som første koffert. Dette med PRI kunne de! :lol:
Men historien slutter ikke med det - sjåføren som skulle hente meg for å kjøre meg til Antwerpen hadde gitt opp og dratt hjem. Derfor ble det en nær døden opplevelse på meg med en valonsk taxi. Heldigvis hadde jeg skriftlig adressen til Holiday Inn Bechem - villmannen foran kunne bare fransk! Resultatet ble at jeg bare ankom rundt tre kvarter forsinket inn dørene på hotellet!!! Litt shaky i knea fikk jeg sjekket inn. Litt senere på kvelden lurte de som jeg hadde avtalt middag med hvorfor jeg var så fåmælt og blek om nebbet. Jeg måtte jo forklare hele historien, og de flanderske nikket gjenkjennede.

Opplevelsen med SK1472 i går var heller ikke noe å skryte av
Blockon kl 21:49 , og jeg gikk i automaten for å kjøpe en flytogbilett , den er stemplet 21:56 , og da jeg kom bort til bånd 4 gikk det et par minutter før de første baggene kom , altså rundt 22:00 , jeg øynet straks muligheten for å rekke 22:16 toget.
MEN , de første baggene var , kun 4 bagger, og intet mer. Jeg hadde sittet på 19F med utmerket mulighet til å studerer lasting via "kassett traller" eller hva de nå kalles, og la merke til at disse 4 baggene ble satt til side og ikke lastet bak , så de gikk vel i buken foran (de hadde ikke prio tag) . Det virket noe merkelig at kun disse 4 baggene kom , for evt transfer bagger inn fra cph må vel pax selv ta igjennom tolllen på OSL, altså kommer de opp på båndet ? Anyway, det gikk vel 10minutter (22:10) og teksten "last bag..." kom på skjermen , stemminingen rundt båndet begynnet å bli noe sur... , så begynnte det å komme bagger og min var vel blandt de siste (får jeg håpe for medpax sin skyld) , og jeg finn den vel 22:25 , altså 36 minutter etter blockon.
Jeg så ingen bagger med prio tag på og i alle fall ikke de 4 første , er det det som er måleparametre SGS vs SAS , hvor fort de får "any bag" på båndet ? , om de så bare er noen få tilfeldige ?

Litt annet, men det kasset laste systemet i cph så jo ut til å spare noen rygger, men virket litt knotete , og med mulighet til å miste bags i bakken nå spaken som styrer baggene ut av kassettene åpner begge gatene sammtidig, ikke bare den som har transportbåndet. Bange transportbånde=mange steder for remmer og bånd å sette seg fast så jeg.
Er dette "konseptet" i bruk mange steder ?

Hvis stemningen rundt båndet blir "sur" fordi bagen ikke har kommet 21 minutter etter flyet parkerte, er vel det værst for de som ikke klarer såpass venting.

Hvis stemningen rundt båndet blir "sur" fordi bagen ikke har kommet 21 minutter etter flyet parkerte, er vel det værst for de som ikke klarer såpass venting.

Vel, om skjermen lyser "Last bag on belt" og kun 4 bag har kommet så skjønner jeg godt at folk blir urolige, noe som kan utarte seg som sure oppstøt...

E!

Enig i det, helt greit frem til "LAST BAG" blir tent, da forventer man vel at siste bag er oppe, og båndet går vel ikke via Eidsvoll sentrum ?.
Hva er greia med LAST BAG , er det den dere måles på , så er det bare å kaste opp 4 traller til etter at LAST BAG er slått på og dere er home free ?

LH 3146 i går kveld tok det en del tid før første bag kom ( tok ikke tiden ) og vår bag som hadde priority tag kom ut som ABSOLUTT SISTE bag...:exclaimation:cry:

( På veien ut glemte SK å sette på , pleier vanligvis holde øye med dette men var ikke helt våken kl 06.00 sist fredag )

I CPH står det jo nedtellingsur på skjermene.... Og de tar utgangspunkt i at det tar 25 minutter før første bag kommer ut på båndet... Men her virker det som om dere mener OSL er så mye verre enn ellers ute i verden?

Er det i det hele tatt noen som har fått sin Pri-bag som en av de 15 første på OSL? Det virker som om den (nesten) alltid kommer langt ut i køen. Min erfaring så langt er at den tidligst kommer i den siste halvdelen, men mitt statistiske grunnlag er foreløpig noe tynt til å konkludere.

Jeg fikk min pri-merkete bag på OSL sist som nummer 7, de fire første var ikke pri-merket, de kommende var.

Back