Jeg har lurt på en liten ting angående omlakkeringen av de NG-ene som ble operert av Braathens; hvorfor har ikke de fått sånn firkløver på motorene slik som SK sine har?
Hei Martin,
det var vi nok da, jeg kom med LH fra MCO. Hvor kom du fra?
- T
Aha! Trodde begge hadde CFM56-7B, men nå viser det seg altså at SAS sine ble levert med CFM56-7B "Firkløver-edition". Kjekt å vite![]()
Begge har CFM56-7B. Men ex-BU maskinene har SAC motorer, mens ex-SK maskinene har DAC motorer. Hovedforskjellen er, hvis jeg ikke husker helt feil, at DAC motorene har dobbelt så mange drivstoffdyser i brennkammeret enn SACen. DACene skal forurense mindre enn SACen, men i gjengjeld så var det mere problemer med DACene enn SACene. Om det er slik enda vet jeg ikke.
Så får Speedbird eller Tripple-seven utdype hvis det er noe som mangler her
![]()
Ikke jeg?
DAC har ført til noen problemer, og flere har valgt å bygge om motorene fra DAC til SAC.
Hvordan status er på SAS, om de bygger om, eller om de får nye DAC motorer, vet jeg ikke. (tripple-seven?)
Overhaler CFM56 til daglig, (i to uker til), og det er ganske skjeldent vi får inn DAC motorer, de aller fleste er SAC.
Og Rune er snart velkommen til ett bedre selskap!![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.